Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 4:25



Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Goedkoop? 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
mr D.J.B. Jongbloed die op 12 juli 2005 schreef:
Belastingvrij (zonder BPM en BTW) een auto rijden in Nederland met buitenlands kenteken.

Er loopt hierover een procedure bij het Europese Hof en er zijn al bedrijven die dit nu regelen. De telegraafstelt dat dit als een lopend vuurtje door Nederland gaat. Hoe u op een buitenlands kenteken kunt rijden leest u hier, het is wel nodig om het goed te regelen (met huurovereenkomsten pandakte). We zeggen nee tegen één Europese grondwet maar "ja" tegen de mogelijkheden die Europa ons kan bieden.

Mag men een auto huren in Luxemburg ?

Stel u huurt een auto (Mercedes S 400) bij een Belgisch of Duits verhuur bedrijf. De reden? Het is goedkoper. Vervolgens rijdt u met deze auto in Nederland en wordt aangehouden door de Douane omdat u met een buitenlands kenteken in Nederland rijdt. U krijgt een aanslag BPM van € 27.000 met € 7.000 boete, graag binnen 6 weken betalen. Een sprookje ? Nee

Toelichting

De Wet BPM maakt geen onderscheid tussen in Belgie, Duitsland of Nederland gehuurde personenauto’s. Als een auto niet in Nederland is geregistreerd en de huurder maakt gebruik van de Nederlandse weg dan moet er in Nederland BPM worden betaald. Het gerechtshof vraag zich nu af of dit zomaar kan.

Procedure

Het Gerechtshof in Den Bosch verbaast zich over deze situatie en vraagt zich af of dit binnen de EU wel is toegestaan. Een redelijke vraag lijkt me. Het Gerechtshof heeft prejudiciële vragen gesteld aan het EG-Hof van Justitie. Het Hof wil weten of de heffing van BPM in dit geval in strijd is met de art. 49 tot en met 55 EG-verdrag.

Afschaffing BPM

Er wordt al lang gesproken over de houdbaarheid van de BPM in Nederland. Binnen de Europese Unie heeft dit nu ook een plek gekregen. De Europees commissaris Kovacs (belastingen) heeft in juni 2005 laten weten dat de inschrijvingsbelasting op nieuwe auto's in de periode 2006 - 2016 geleidelijk moet worden afgeschaft. Dit mag deels gecompenseerd worden door een verhoging van de wegenbelasting. De BPM in Nederland bedraagt 43% en in Denemarken zelfs 180% van de nieuwwaarde (maximaal € 16.000). Dit voorstel zal niet zomaar geaccepteerd worden, 16 van de 25 EU landen kent een soort BPM en afschaffing brengt de eigen begroting in gevaar.

Advies EU

Vooruitlopende op de vragen die zijn gesteld heeft de Europese Commissie (EC) Nederland (en Griekenland) officieel verzocht hun regels inzake de autoregistratiebelasting te wijzigen. Gelukkig is de EC van mening dat hetgeen Nederland doet niet mag. Buitenlandse verhuurbedrijven mogen geen auto's aan Nederlanders verhuren en dit mag niet. Op dit moment mag dit gedurende 2 dagen en dit is tekort.

Conclusie

We kennen al lang geen (juridische) grenzen meer binnen Europa. De fiscale wetgeving loopt hier nog steeds achteraan en in dit schrijnende geval wordt dit nog een duidelijk. In de tweede kamer is reeds besproken dat bij kort gebruik in Nederland van een auto met buitenlands kenteken een oogje moet worden dichtgeknepen. Kennelijk zag de douanier het hier wel scherp, wet is wet en regels zijn regels. Een vervolg vraag kan zijn of een Nederlandse ondernemer in het buitenland een auto mag leasen omdat dit nu eenmaal goedkoper is (geen BPM). Volgens vaste rechtspraak van het Hof van Justitie kunnen belemmeringen van dienstverlening die komen door nationale wetten slechts worden geaccepteerd indien deze gerechtvaardigd zijn vanwege een algemeen belang en waarbij de wet niet te overdreven is. Het Hof van Justitie moet dus nagaan of een Belgisch of Duits verhuurbedrijf in haar diensten wordt belemmerd door de BPM wetgeving in Nederland. Zo ja, is dit vanuit Nederland gezien redelijk.

Volgens mij moet de belastingdienst niet bij de heer X zijn maar bij de verhuurder, de dienst heeft immers daar plaatsgevonden. De BPM sluit echter eenvoudig aan bij de bestuurder. Het zou fijn zijn dat ambtenaren in hun vrije tijd gaan vissen en niet achter auto's met een buitenlands kenteken gaan jagen. De regering moet haar regels aanpassen en iets meer europees gaan denken.

De constructie via Luxemburg die door Global Car Rent wordt aangeboden speelt handig in op het vrije verkeer van diensten. Er rijden al 120 auto's met een Luxemburgs kenteken in Nederland. Europa kent beperkingen maar ook mogelijkheden, zo blijkt nu. Er zullen zeker kamervragen en beperkingen komen in Nederland, gelukkig heeft de EU rechter het laatste woord en niet Den Haag.

Tip

Als de Europese commissie (of rechter) de Nederlandse regeling afkeurt is het wellicht mogelijk om auto's in het buitenland te huren (of leasen). Gezien de lagere kostprijs in Duitsland en Belgie is dit voordelig voor ondernemers maar ook voor particulieren. We moeten nog even wachten maar Global Car Rent is er al klaar voor


:idea: :wink:


27 dec 2005 18:40
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Marco schreef:
vraag me alleen of hoe de fiscus een naheffing kan opleggen als je noch juridisch noch economisch eigenaar bent (auto staat immers niet op jouw naam)


Simpel: de BPM is verschuldigd bij registratie en bij gebruikmaking van de Nederlandse wegen door een Nederlands ingezetene. Op die laatste regel gelden drie belangrijke uitzonderingen: auto van de zaak bij werknemer die in het buitenland in dienst is (onbeperkt gebruik), auto van de zaak bij ondernemer/dga die zijn onderneming in het buitenland drijft (beperkt gebruik idz van woon/werk verkeer vaste route, hoewel dat niet lijkt te corresponderen met EU regelgeving) en huur (beperkt gebruik idz van de volgende dag weer NL verlaten, hetgeen ook mij te krap/beperkend lijkt).

Probleem bij deze structuur is dat deze overduidelijk niet is opgezet door een buitenlandse onderneming om zijn afzetgebied te vergroten, maar door een aantal slimmerikken die de BPM wetgeving overduidelijk willen omzeilen. En dat laatste is nu net iets wat de zaak niet sympathiek maakt. En raadsheren zijn net mensen...


27 dec 2005 18:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
duidelijk
_________________________________________
Got coffee?


27 dec 2005 23:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 S 1987
Stukje onder Breda
Bericht 
ben benieuwd wie de eerste P heeft op dio forum met luxemburgs kenteken....
_________________________________________
Scarface, knew it too, porsche is the car to drive


29 dec 2005 0:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Ik heb wel wat Luxemburgse benzine in mijn tank. :D


29 dec 2005 10:29
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
En ik rook enkel Luxemburgse sigaretten :lol: :lol: :lol:
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


29 dec 2005 13:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex-964 C4, Ex-Boxster, EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3
MESTREECH
Bericht 
Blijf het toch interresant vinden en vol interesse volgen ..........


wordt vervolgd misschien..........heb een straatje gehaald dus misschien in 2006 gt3 hahahaha dream on dream on maar je weet nooit :!:
_________________________________________
Life is short,ride hard !!!

http://www.degeusmakelaars.com


29 dec 2005 16:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.