Dank voor de reacties, ook al is dit een uitgekauwd onderwerp. Ik heb het antwoord niet kunnen vinden wat ik zocht, vandaar mijn vraag.
Frank, mijn formulering was misschien niet helemaal de juiste: ik wil hem binnen een voor mij redelijk budget goed verzekerd hebben. Dat wil ik vóór aanschaf helder hebben: er lijkt mij niets erger dan eindelijk een 911 te bezitten en hem eigenlijk niet fatsoenlijk kunnen rijden.
Dáárom wil ik van te voren weten waar ik aan toe ben.
Door veel te lezen (internet, fora, boeken, bladen etc) en te praten met anderen leer ik steeds meer over de auto, de potentiële valkuilen etc. Door een zorgvuldig bereden auto te zoeken met onderhoudshistorie en door een aankoopkeuring te laten doen probeer ik het mechanisch risico te beperken (ook niet meer dan dat).
Naar mijn mening biedt een normale casco verzekering bij een willekeurige grote maatschappij geen soelaas, omdat je van te voren niet weet hoeveel terug je krijgt bij totale schade of diefstal: daarmee vind ik een casco verzekering bij zo'n grote maatschappij dus te duur: je weet immers niet wat je krijgt voor je geld.
Noem me een zekerheidszoeker, maar ik vind dit voortraject alleen maar deel van de pret. De zakken zijn in principe best diep genoeg, maar een weloverwogen aanschaf met veel voorkennis is het halve werk, denk ik. Een zelfde overweging heb ik ook gemaakt bij mijn huidige auto: daar staat nu bijna 343.000 km (waarvan 100.000 km door mij bereden). Hij gaat nog altijd als een tierelier <knock on wood>...!
Bedankt voor de tip, dat zal ik doen.
Staan bij dezen op m'n lijstje, ga ik contact mee opnemen!