Auteur |
Bericht |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
@Ingo:
Banden maken zo'n enorm verschil, dat geloof je gewoon niet. Toen ik de mijne vorig jaar kocht waren de banden inmiddels 15 jaar oud (!!), zo hard als hout en ik heb er dus niet mee in de regen gereden omdat ik het niet vertrouwde. Ws terecht...
Sinds een maandje heb ik eindelijk (want erg duur en profiel was in principe nog net APK-voldoende) 4 nieuwe banden onder m'n auto zitten.
Mijn maat is (identiek aan de jouwe denk ik) 6J x 15" (was toen voor de T optioneel  ) en de vorige banden waren michelins 185/70VR15 (nu 254 euri 't stuk).
Volgens mij heeft Car Care en nu Vredensteins onder gelegd (a 206 euro) en de auto rijdt weer helemaal fantastisch; geen rammeltjes, kraakjes meer, niet meer zo'n last van spoorvorming, en de bochtensnelheid kan ook een stuk omhoog zonder grip te verliezen
Ik zal het straks een opzoeken wat er nu precies onde rligt, maar volgens mij zijn het geen VR's meer. Hoeft ook niet, want ik ga toch geen 200+ rijden.
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
15 feb 2006 10:05 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Patrick schreef,
Ik zal het straks een opzoeken wat er nu precies onde rligt, maar volgens mij zijn het geen VR's meer. Hoeft ook niet, want ik ga toch geen 200+ rijden.
Wat lees ik nou  , kan en mag je niet maken hoor
Er moeten hoge snelheid banden onder  , auto kan sneller dan 200 km 
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
15 feb 2006 11:24 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Volgens mij is het 185/70HR15, en die gaan tot 130mph = 208kmh.
De Michelin XWX type voor 185/70VR15 gaan tot 150mph (~240)
Die 210 haalt ze misschien wel, maar niet met mij achter het stuur
Dat hoeft ze op d'r oude dag van mij ook niet meer te doen. 
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
15 feb 2006 11:48 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Patrick , Patrick,
Niet doen hoor
Weet dat in Duitsland je in overtreding bent met die banden
Had op mijn 2,7 ook deze maat, maar wel VR 
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
15 feb 2006 12:11 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Is dat echt zo? 
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
15 feb 2006 12:27 |
|
 |
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
OK als ik het zo lees, niet bezuinigen op banden, banden van een goed merk kopen, bijvoorbeeld Michelin XWX 185/70VR15 en er bijvoorbeeld bij CarCare in Soest laten plaatsen en uitlijnen...
Wilde toch al een keer naar CC om 'kennis te maken' en mijn wagen er evt in onderhoud te houden.
Ga zometeen toch even naar m'n garage en kijk dan meteen welke maat er nu onder ligt.
Bedankt voor de reacties wederom. 
|
15 feb 2006 13:52 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Ik heb eens gezocht maar in Nederland worden hier volgens mij bij de APK geen eisen aan gesteld. (Kan ook moeilijk, want de max. snelheid in NL: 120).
Als wat Molen934 zegt waar is, dan geldt dit misschien voor Ingo (en jouw vorige 2.7) wel, maar voor mij zowiezo niet; volgens alle opgaven rijdt de 911 2.4T niet harder dan 205 km/h; dan voldoet een H spec. band.
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
15 feb 2006 15:03 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
In NL geldt dat je banden moet monteren die een speedindex hebben die gelijk is aan, of hoger ligt dan de maximum snelheid van het voertuig. Niet de juiste speedindex is APK afkeur.
Uitz. geldt voor winterbanden. Dan geldt (iig in Duitsland) weer wel dat je met een waarschuwingssticker moet rijden...
|
15 feb 2006 15:16 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
@Devils son.
Interessante vraag aan jou:
Wat als mijn auto te boek zou staan met een max. snelheid van 215, terwijl ik H-spec banden op het voeruig heb en ik krijg/veroorzaak een ongeval bij hoge snelheid. Ben ik dan strafbaar? Of is degene die mijn auto APK heeft goedgekeurd te vervolgen? Of maakt het allemaal niks uit en gelden dus de rest van de omstandigheden?
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
15 feb 2006 15:23 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Patrick,
Kijk daar van op 205 km/h, mijn 2,7 met 4 versnellingen liep in zijn drie al 200 km en dan in zijn 4 denk 235 km.
Een kennis had een 2,4 met 190 pk en die liep helemaal snel.
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
15 feb 2006 15:37 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Je bent door jezelf in het verkeer te begeven met een auto die niet voldoet aan de vereisten al strafbaar.
In het geval van het ongeval kan, zeker bij ernstig letsel of zelfs doden, aan jou het ongeval strafrechtelijk worden verweten indien het ongeval te maken heeft met de banden. E.e.a. hangt wel samen met de omstandigheden.
Het feit dat jouw auto door de APK gekomen is met die banden disculpeert jou in beginsel niet, omdat je ook een eigen verantwoordelijkheid hebt. Daarbij: bewijs maar dat die banden er bij de APK oplagen...
|
15 feb 2006 15:48 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Even voor de duidelijkheid. Mijn auto voldoet gewoon aan de norm. Dit is puur uit interesse en hypothetisch..
Da's heel eenvoudig. Ik kwam met 4 heel slechte banden en als deel van de gecombineerde APK/beurt was het vervangen van alle 4 de banden onderdeel. Dat staat zelfs op de bon.
Maar ik snap je punt. Zou mij iig. ook niet echt lekker zitten als je willens en wetens zo'n risico neemt.
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
15 feb 2006 15:53 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Dat is trouwens wel een gevaarlijke. Dat impliceert namelijk dat je als automobilist zelf ook precies moet weten wat de APK regels zijn en dat je in principe een keurmeester zou moeten controleren voordat je instapt en met je APK-bewijsje wegrijdt. 
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
15 feb 2006 16:12 |
|
 |
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
Fulda 185/70VR15 dus. Voor en achter. Achter +/- 2,5 mm, voor nog minder... Tijd voor nieuwe dus.
|
15 feb 2006 16:17 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
@Ingo,
Als jij toch bij Car Care gaat informeren, laat je ons dan even weten wat ie je adviseerd? In jouw geval moet het wel type "VR" zijn.
Ik ben wel benieuwd of ie dat ("H" type voor een 911T) met opzet gedaan heeft. Gezien zijn kennis zou me dat nl niet verbazen.... 
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
15 feb 2006 16:20 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Je en nee. Vwb speedindex denk ik dat de rechter zal oordelen dat je het makkelijk had kunnen weten (je kan het immers aflezen op de wang) en dat het een feit van algemene bekendheid is dat je het eenvoudig kan controleren. Maar het zou ook kunnen dat een rechter oordeelt dat je er op mag vertrouwen dat een bandenspecialist de juiste speedindex monteert... Alleen vwb verkeersgerelateerde zaken geldt vaak dat flinterdun bewijs vaak voldoende is...
|
15 feb 2006 18:23 |
|
 |
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Ik kan mezelf niet indenken dat de gemiddelde huisvrouw (en tevens heel veel mannen) uberhaupt op de hoogte is dat er zoiets bestaat als een snelheidsindex voor banden. Het merendeel van de weggebruikers is wat dat betreft volgens mij of a-technisch of interesseerd zich er totaal niet voor. Anders zou een keten als bv kwik-fit toch nooit meer huismerk banden verkopen? Bij de meeste is goedkope banden veel belangrijker dan veel veiligere duurdere exemplaren. Vraag maar na bij garage's, als zij een klant bellen ivm een versleten band zal hij het altijd 9 van de 10 gevallen zo goedkoop mogelijk verholpen willen hebben. Die mensen vertrouwen er blindelings op dat de banden die de betreffende garage dan monteerd geschikt zijn voor hun auto.
_________________________________________ NPC 0577
|
15 feb 2006 19:10 |
|
 |
KEV-911
928,911 targaDestelbergen
|
klopt als een bus, hoor dat ook veel van garagehouders, ikzelf heb er 195/55zr15 onderzitten van het type Bridgestone potenza SO2 "pole position" en achteraan Bridgestone Potenza RE 010 195/55 R15 85W ,
daarvoor die fulda's van de vorige eigenaar, wat een verschil, fulda is brol in mijn ogen, 
|
15 feb 2006 19:51 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ja, maar MAG dat wel?
Punt is dat het nu ook weer echt geen geheim is, die speedindex. Hoe een rechter zal oordelen, geen idee. Kan per rechter schelen. Weet de rechter het, dan denkt hij (of zij) dat iedereen het weet, weet de rechter het niet, dan denkt zij (of hij) dat niemand het weet. Het is zo simpel.
Punt is ook dat als jij bij een mannetje op de hoek bent geweest de rechter ook anders aankijkt tegen het advies en of je erop mocht vertrouwen, dan als jij bij een bovag-bedrijf bent geweest. Terecht? Misschien wel, misschien niet (hangt van het mannetje af), maar dat neemt niet weg dat dat soort zaken mee kunnen spelen.
En volgens het OM weet IEDEREEN van de speedindex en als je je er niet aan houdt deed je dat om een paar euro uit te sparen en nam je daarmee bewust het risico... afijn, u snapt het al.
(overigens, bij 210 km/u krijg je toch wel een draai om je oren als je bij een ongeval betrokken raakt)
|
15 feb 2006 20:34 |
|
 |
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Feit is dat wij er hier nu allemaal mee bekend zijn en degene die er nog niet vanaf wisten er nu hun voordeel mee kunnen doen. 
_________________________________________ NPC 0577
|
15 feb 2006 20:45 |
|
 |
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Wie wel dan? academische vragen imo.. 
_________________________________________ t beste maar weer...
|
15 feb 2006 23:42 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Niemand. Het zijn mensen (echt waar!  ).
|
15 feb 2006 23:57 |
|
 |
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
Is goed. Houd jullie op de hoogte van merk en type. Morgen even bellen, misschien komend weekend langs (als ze tijd hebben).
|
16 feb 2006 0:12 |
|
 |
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Pirelli levert een 195/65 band (P6000) in een v specificatie tegen een redelijke prijs. Deze maat past prima op een 15x6 velg. 205/60 lukt zelfs nog wel.
|
16 feb 2006 10:19 |
|
 |
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
Ik ben nog een banden-leek, maar wat is het voordeel boven een 185/70VR15?
195 en 205 tov. 185 (breder waarschijnlijk) en 65 of zelfs 60 tov. 70...
En is het misschien verstandig om er achter wat bredere sloffen op te leggen dan voor? Dus voor bv de standaard 185/70VR15 en achter 195?
Gracia.
|
16 feb 2006 14:09 |
|
|