Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 05 apr 2025 21:33

Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Hoe vervuilend is een Porsche? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
928 S4 '91
Bericht 
En wat zien we nu op staatsteletekst ...

Citaat:
108 Teletekst vr 24 feb

Lucht blijkt schoner dan gedacht

` De lucht boven Nederland is schoner
dan gedacht.De vervuiling door roet en
fijnstof is het ergst in de grote
steden,maar ook daar is het minder erg
dan werd aangenomen.Dat blijkt uit
voorlopige cijfers van het Milieu en
Natuur Planbureau,MNP.

Aanvankelijk leken Noord-Brabant en
Limburg slecht te scoren,maar daar
blijkt vervuilde lucht geconcentreerd
te zijn rond varkenshouderijen.

De definitieve cijfers komen volgende
week.Staatssecretaris Van Geel is blij
met de nieuwe positievere gegevens,maar
waarschuwt dat harde maatregelen nodig
blijven in en rond de grote steden.

Zijn die stickers nog wel nodig? :shock: :roll:

24 feb 2006 12:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
...Tuurlijk zijn die stickers nog nodig... de milieumaffia schuift zulk soort berichten gewoon ter zijde... :evil:

24 feb 2006 16:09
Profiel WWW
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Bericht 
rufie schreef:
Djesus, waar gaat de overheid zich nu nog allemaal mee moeien.

Moeten rokers dan ook niet meer personenbelasting betalen, want die vervuilen de lucht meer dan niet-rokers ?

Straks krijg je nog een verzegelde wc-pot thuis en iedere keer dat je naar het toilet gaat, moet je er 50 cent in steken.

Misschien krijgen rokers ook wel stickers of zo. Daar gaat weer wat belastingsgeld down the drain. :cry:

24 feb 2006 21:59
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 '91
Bericht 
En toch doen we dit ook wel een beetje zelf ... :?

Enerzijds willen we dat de staat alles voor ons regelt en dat kost nu eenmaal geld. :!: Bij elk probleem wijzen we meteen naar de staat. Die had het moeten vorokomen, beter moeten controlleren of moet nu in ieder geval wel maatregelen gaan nemen.

De enige manier om dit af te straffen is stemmen op partijen die géén nieuwe regels willen invoeren of liefst er een paar afschaffen. Nu bestaan die niet echt, maar het lijkt we of we meestal juist stemmen op partijen die een sterke staat (lees: sterke publieke sector) willen. Tja, alles goed en wel en schijnbaar ook heel erg sociaal, maar dat kost dan wel geld.

En ja, dit willen we natuurlijk niet zeggen we dan, maar onze buren weer wel. En zo willen we allemaal wel wat geregeld zien. Maar voor elk van die zaken staat een ander weer te mopperen over hoe onzinnig dit wel niet is ... :idea:

(Maar ja: goed genoeg off-topic :) )

24 feb 2006 22:46
Profiel
PorscheForum Rakker
1:43
IJmuiden
Bericht 
Ha, die Porschisten;

Ik zou me er niet zo druk over maken; alles wat je Porsche misschien via de uitlaat aan vervuiling oplevert wordt ruimschoots gecompenseerd door de positieve bijdrage aan het terugdringen van de horizonvervuiling.

25 feb 2006 13:34
Profiel
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht 
Gaan ze die stickers ook op stadsbussen plakken? Komen die de stad niet meer in (hi hi).

26 feb 2006 10:40
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Hansv schreef:
Ha, die Porschisten;

Ik zou me er niet zo druk over maken; alles wat je Porsche misschien via de uitlaat aan vervuiling oplevert wordt ruimschoots gecompenseerd door de positieve bijdrage aan het terugdringen van de horizonvervuiling.

En weer een sticker erbij. :lol:

26 feb 2006 10:54
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht 
Een dezer dagen komen ze de bandenmaat meten, waarvanaf dan de wegenbelasting wordt berekend :twisted: :twisted: :twisted:

26 feb 2006 12:06
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
928 S4 '91
Bericht 
Elven schreef:
ArminG schreef:
Enerzijds willen we dat de staat alles voor ons regelt en dat kost nu eenmaal geld.

Ik regel mijn zaakjes liever zelf.....want uit die vette ruif, vreten heel wat bekjes mee die er nix voor doen of er nog nooit iets voor gedaan hebben!

Ik denk er ook zo over, maar helaas zijn wij een minderheid ... :roll:

26 feb 2006 20:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Zuid-Holland
Bericht 
Ik heb inderdaad ook met verbazing deze nieuwe regeling zitten lezen.
Maar het lijkt meer op de jodenster uit de tweede wereldoorlog.
Dit kan en mag niet de bedoeling zijn.

Toen dacht ik.......zou ie misschien op 1 APRIL ingaan?????????

eerst iedereen over de zeik helpen..........

't is maar een idee??

28 feb 2006 22:50
Profiel Facebook 
Groningen
Bericht 
ivo911 schreef:

Met alle respect maar ga het bestickeren van je stuk blik niet vergelijken met de deportatie en het systematisch uitroeien van mijn en andermans voorouders. Dank u.

28 feb 2006 22:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Zuid-Holland
Bericht 
Jort schreef:
ivo911 schreef:

Met alle respect maar ga het bestickeren van je stuk blik niet vergelijken met de deportatie en het systematisch uitroeien van mijn en andermans voorouders. Dank u.

Dit was zeker niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen waarvoor excuus..
Maar wat ik er wel mee bedoel is dat er middels een sticker op een auto onderscheid gemaakt wordt tussen slechte en goede automobilisten. En op de slechte daar mag dan een gemeente meer heffingen toepassen om te straffen dat ze slecht zijn. Daarmee hoopt de regering om de slechte uit te roeien en alleen de goede over te houden.
Mocht dit geen 1 aprilgrap zijn ...een sticker komt er bij mij nooit op!!

01 maart 2006 7:29
Profiel Facebook 
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Niet helemaal on/topic omdat het Mercedes betreft, maar toch:
Bluetec en CGI: innovatieve technologie van Mercedes-Benz voor minder uitstoot en verbruik
(3/1/2006)
Tijdens de Autosalon van Genève toont Mercedes-Benz een tweetal studiemodellen die een nieuwe generatie dieselmotoren aankondigen, de Vision CLS 320 BLUETEC en de Vision GL 320 BLUETEC. De nieuwe BLUETEC-technologie maakt de CDI-modellen in het Mercedes-Benz-programma tot de schoonste dieselauto’s ter wereld. Het is de bedoeling om uiterlijk in 2008 ook in Europa de BLUETEC-technologie in een personenauto te leveren.
Een tweede primeur van Mercedes-Benz in Genève is de nieuwe directe benzine-inspuiting in de CLS 350 CGI. De 215 kW/292 pk sterke zescilindermotor heeft een straalgeleide brandstofinspuiting in plaats van de kanaalinspuiting die tot dusver in de V6-benzinemotoren werd toegepast. Dankzij de nieuwe technologie wordt tot tien procent minder brandstof verbruikt, terwijl de prestaties juist beter worden.
Dankzij het innovatieve modulaire BLUETEC-pakket maakt Mercedes-Benz de dieselmotor tot een high-tech aandrijvingsvorm met de mogelijkheden om in de toekomst ook aan de strengste emissie-eisen te voldoen. Met behulp van deze technologie worden de Mercedes-Benz CDI-modellen niet alleen de schoonste diesels ter wereld, maar verbruiken ze ook nog eens 20 tot 40 procent minder brandstof dan vergelijkbare modellen met benzinemotor. Zo behoren zowel de Vision CLS 320 BLUETEC met een verwacht normverbruik van 7,9 liter per 100 km als de Vision GL 320 BLUETEC met 9,9 liter (beide volgens NEFZ-norm) tot de zuinigste en schoonste auto’s in hun klasse.

BLUETEC is een modulair concept van verschillende technische aanpassingen. De aanpassingen hebben tot doel de emissies van de motor zelf te verminderen en de uitlaatgassen op uiterst efficiënte wijze na te behandelen. Daarbij worden stapsgewijs alle emissiebestanddelen tot een minimum gereduceerd.

Sinds vele jaren werken ontwikkelingsingenieurs van Mercedes-Benz met hart en ziel aan technische maatregelen om auto’s schoner en zuiniger te maken en zo ook aan toekomstige eisen in Europa en de Verenigde Staten te kunnen voldoen. Dat leidde uiteindelijk tot de uitvinding van BLUETEC.

De BLUETEC-technologie omvat een aantal technieken:

Optimalisering van de motoren en het verbrandingsproces om uitstoot zoveel mogelijk te beperken. Hiertoe behoren o.a. elektronisch motormanagement, vierkleppentechniek, directe common-rail inspuiting van de derde generatie met piëzo-injectoren, turbocompressor met variabele geometrie en recirculatie van uitlaatgassen.
Minimalisering van koolmonoxide (CO) en onverbrande koolwaterstoffen (HC) door oxidatiekatalysatoren.
Vermindering van de uitstoot van deeltjes door het standaard onderhoudsvrije diesel partikel filter dat sinds medio 2005 tot de standaard uitvoering van een Mercedes-Benz personenwagen met dieselmotor behoort.
Terugdringing van stikstofoxide.
De reductie van stikstofoxide kan op twee manieren. Allereerst door een combinatie van een DeNOx-opslagkatalysator en een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction), zoals bij de Vision CLS 350 BLUETEC, of door toepassing van de gecompliceerdere, maar nog effectievere AdBlue-inspuiting. AdBlue is een vloeistof die in de al voorgereinigde uitlaatgassen wordt gespoten, waardoor ammoniak (NH3) vrijkomt. Hiermee wordt in de SCR-katalysator de stikstofoxide omgezet in onschadelijk stikstof en water. Hiermee kan de hoeveelheid stikstofoxide met maximaal 80 procent worden verminderd. In de Vision GL 320 BLUETEC wordt een dergelijk systeem getoond.

Helemaal nieuw is de BLUETEC-technologie overigens niet, want dit systeem wordt in Europa al met succes bij Mercedes-Benz vrachtauto’s als de Actros, Axor en Atego toegepast. De eerste personenauto met BLUETEC wordt de E 320 BLUETEC, die vanaf het modeljaar 2007 in de Verenigde Staten leverbaar wordt. Mercedes-Benz wil uiterlijk in 2008 ook in Europa een diesel-personenauto met BLUETEC leveren. Voorwaarde voor een volledige invoering van BLUETEC in Europa is de beschikbaarheid van zwavelvrije diesel (<10 ppm) in alle Europese landen.

Nieuwe directe benzine-inspuiting in CLS 350 CGI

In de CLS 350 CGI toont Mercedes-Benz de eerste benzinemotor ter wereld met straalgeleide directe inspuiting. Dit model wordt in de tweede helft van 2006 leverbaar. Dankzij de nieuwe technologie wordt in vergelijking met de V6-benzinemotor met de conventionele indirecte inspuiting in het inlaatspruitstuk en variabele kleptiming een brandstofbesparing van tien procent gerealiseerd. Het nieuwe concept is de basis voor toekomstige motorontwikkelingen in deze klasse en verbruikt circa 9,1 tot 9,3 l/100 km.

De nieuwe zescilindermotor verbrandt de brandstof vrijwel volledig, waardoor ook minder schadelijke emissies ontstaan. Ook qua prestaties werden verbeteringen gerealiseerd. Zo levert de nieuwe motor 15 kW/20 pk meer vermogen dan de V6-motor met conventionele inspuiting, terwijl het koppel met vier procent toenam. Zo heeft de CLS 350 CGI voor de acceleratie van 0-100 km/u slechts 6,7 seconden nodig, terwijl de topsnelheid elektronisch is begrensd tot 250 km/u.

Belangrijkste kenmerk van de nieuwe straalgeleide directe inspuiting zijn snelle en uiterst nauwkeurige piëzo-injectoren. Deze openen hun sproeikoppen naar buiten en maken zo een ringvormige opening van slechts enkele micrometers vrij, waardoor de brandstof wordt gespoten in een gelijkmatige verdeelde straal die een holle kegel vormt. De druk in het systeem kan oplopen tot 200 bar, circa 50 keer zoveel als de benzinedruk bij de inspuitingstechniek die tot dusver werd toegepast. Tot het systeem behoort ook een water-warmtewisselaar voor het koelen van de brandstof. Dankzij de nieuwe technologie vindt een betere verbranding plaats en ontstaat er minder uitstoot.

Metingen hebben aangetoond dat de emissies van koolwaterstoffen in de warmloopfase met meer dan de helft verminderen. Verder neemt de temperatuur in de uitlaat zover toe dat dit voor een snellere opwarming van de katalysator zorgt. Al elf seconden na de koude start bereikt de direct ingespoten benzinemotor een uitlaatgastemperatuur van meer dan 700 °C. Twee dicht bij de motor geplaatste geregelde 3-weg katalysatoren dragen zorg voor de reiniging van de schadelijke emissies.

De stikstofoxides worden op twee manieren verminderd. Allereerst via elektrisch gestuurde en gekoelde uitlaatgasrecirculatie, waarmee afhankelijk van de belastingcondities zo’n 40 % uitlaatgassen kan worden gerecirculeerd. Verder is de auto ook voorzien van twee NOx opslagkatalysatoren die, gedurende de periode dat op mager mengsel wordt gereden, de stikstofoxiden absorberen. Gedurende korte regeneratieperiodes worden deze stikstofoxides weer vrijgegeven, zodat ze met behulp van de andere emissiecomponenten tot onschadelijk stikstof reageren. Sensoren voor en achter deze katalysatoren bewaken het proces.

Voor de rest is de volledig aluminium motor uitgerust met hetzelfde hightech pakket als de bekende conventioneel ingespoten benzinemotor. Hiertoe behoren technieken als 4 kleppentechniek, variabele nokkenasverstelling zowel aan de in- als uitlaatzijde, variabele inlaatspruitstuk, balansas, kenveld gestuurde thermostaat voor de warmtehuishouding en cilinderbussen met wrijvingsarme aluminium siliciumtechniek.

De nieuwe CLS 350 CGI wordt gevoed met zwavelvrije benzine en beschikt over voldoende potentieel om aan de toekomstige emissie-eisen te kunnen voldoen. In West-Europa zal Mercedes-Benz deze direct ingespoten benzinevariant in de CLS-Klasse gaan aanbieden in plaats van de huidige conventioneel ingespoten CLS 350.

Bron: Autorai nieuwsdienst.

01 maart 2006 18:32
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
928 S4 '91
Bericht 
WdePundert schreef:
Helemaal nieuw is de BLUETEC-technologie overigens niet, want dit systeem wordt in Europa al met succes bij Mercedes-Benz vrachtauto’s als de Actros, Axor en Atego toegepast. De eerste personenauto met BLUETEC wordt de E 320 BLUETEC, die vanaf het modeljaar 2007 in de Verenigde Staten leverbaar wordt. Mercedes-Benz wil uiterlijk in 2008 ook in Europa een diesel-personenauto met BLUETEC leveren. Voorwaarde voor een volledige invoering van BLUETEC in Europa is de beschikbaarheid van zwavelvrije diesel (<10 ppm) in alle Europese landen.

Nadeel is wel dat dit extra geld kost. Ik vrees dat velen 'dus' het gewoon niet gaan bijvullen ... :roll:

WdePundert schreef:
De nieuwe CLS 350 CGI wordt gevoed met zwavelvrije benzine en beschikt over voldoende potentieel om aan de toekomstige emissie-eisen te kunnen voldoen.
Bron: Autorai nieuwsdienst.

Welke norm bedoelen ze? Euro-5? Dat is vooral een norm die ingevoerd is voor diesels. Toen men serieus met de euro-normen begon begin jaren 90 waren diesels ranzige voertuigen. Omdat het onmogelijk was dit verschil in een keer gelijk te trekken en één norm aan beide types op te leggen werd besloten dit in trappen te doen. Zo bestaat er een euro 4 diesel en euro 4 benzine norm. Idee is/was om vanaf euro 5 dit verschil te laten verdwijnen. (Op wellicht enkele specifieke zaken na. Een en ander is natuurlijk een heel politiek process waar de autoindustrie een enorme vinger in de pap heeft, dus als diesels er dan toch niet aan blijken te kunnen voldoen, schuiven we het gewoon weer op.)

Meeste huidige euro 4 benzine auto's voldoen ook al (bijna) aan de euro 5 norm, dus ik snap dit bericht niet.

Tenzij men twee zaken door elkaar haalt. De EU schrijft voor dat brandstof in de nabije toekomst nog minder zwavel moet bevatten dan nu reeds het geval is. Het exacte jaartal is me even ontschoten, maar dat was nog slechts een paar jaar. Nu al verkopen veel fabrikanten al brandstof die aan die norm voldoen (oa Shell V-Power).
Uiteraard helpt dat automatisch om aan bepaalde aspecten van de euro-normen te voldoen. Maar ik kan me niet voorstellen dat de huidige Mercedes benzine motoren zo achterlopen tov de meeste concurenten dat ze ook zonder die benzine niet op zijn minst vrijwel aan de euro 5 norm voldoen!?

01 maart 2006 18:44
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2