Auteur |
Bericht |
TD (zonder I)
Utrechtse Heuvelrug
|
Ik kan me voorstellen dat als je terug keert uit de VS naar NL je je porsche mee wilt nemen als inboedel. Tevens kan ik me voorstellen dat je onderdelen uit Amerika koopt ivm de dollarkoers. Ook heb ik inmiddels gelezen dat het interessant kan zijn nieuwe auto's zelf rechtstreeks uit de VS te importeren.
Maar wat ik (nog) niet snap, leveren al die bovenstaande inspanningen zo'n substantieel voordeel op dat het financieel ECHT interessant is om een (gebruikte) 964, 993, 996 of boxster te importeren uit de VS ? Mijn gevoel zegt nl. dat ik voor een 964 of 993 net zo goed in Nederland kan kijken en een 996 of boxster beter uit Duitsland kan importeren.
|
15 apr 2008 14:11 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Voorbeeld (overigens totaal 112 996-en op www.autotrader.com <30K$)
2000 Porsche 911 Carrera Coupe, 66000 mi, Midnight Blue w/ Grey Int., 6 Speed Manual, Well Maintained, Highway Miles, EXTENDED WARRANTY up to 85k. $24,999 OBO - Call James (714)955-1221 for more inquiries
Lijkt me iemand die iets te veel huizen gekocht heeft o.i.d.
Deze auto moet je dus voor EUR 29k op NL kenteken hebben. Ik zie ze voor dat geld niet hier staan!
|
15 apr 2008 14:39 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Zou kunnen .... en scheelt je dan 'n duizendje of tien met de vraagprijs bij de handelaren in ons land - Ergo: iemand zoeken die 'm in gaat ruilen in NL ...
|
15 apr 2008 15:31 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Ik denk dat je er dan nog steeds niet bent voor 29k.
In de US zijn ze gewoon erg goedkoop op dit moment (veel mensen die het speelgoed moeten unloanden .....)
En dan komt die EUR/USD van 1.58 er nog eens overheen!
|
15 apr 2008 16:21 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Die auto heb je voor Eur 30k niet op kenteken staan.
Allereerst klopt de wisselkoers niet. De wisselkoers van 1,58 is de koers in de financiële wereld maar niet de koers die je als particulier voor een geldtransactie krijgt krijgt.
Als ik nu 1 euro overmaak via een banktransactie levert dat ongeveer U$ 1,48 op. Daarnaast gaat een flink bedrag op aan transactie kosten bij de bank in de VS. Ga uit van zo'n Eur. 500 afhankelijk van de bank waar je zaken mee gaat doen.
Dan de aanpassingen. Tellers vervangen is alleen al goed voor zo'n Eur 1100. Dan krijg je nog wat aanpassingen in de verlichting etc etc.
Daarnaast is mij opgevallen dat de 996 in de VS altijd erg kaal geleverd wordt.
Ik heb serieus een flink aantal opties bekeken de afgelopen maanden en ben tot de conclusie gekomen, na heel veel offertes op gevraagd te hebben, dat het verschil tussen een 996 uit de VS importeren of er één uit Duitsland importeren nagenoeg geen verschil opleverd wanneer je over een auto met gelijkwaardige opties praat.
Wel interessant kan een 997 uit 2005 zijn. Dat scheelt met de VS toch maximaal zo'n Eur 15000 als je alles mee telt.
En helemaal interessant is het natuurlijk wanneer je je auto als inboedel mee kan laten komen maar dat is slechts voor enkelingen weggelegd
Kortom reken jezelf niet te snel rijk.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
15 apr 2008 16:45 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
@wisselkoers: daarin heb je wel gelijk ja. De koers die ze doorberekenen is minder goed. Transactiekosten op zich zijn (waren in mijn geval) geen 500E maar paar tientjes. Je kunt dit overigens ook oplossen op andere manieren. Elders dollars kopen en die sturen! Zal de spread wel even aanpassen!
Teller hoeft op zich niet voor NL goedkeuring. Ik heb ook een mijlen teller.
Laatst bijgewerkt door Maarten op 15 apr 2008 17:02, in totaal 1 keer bewerkt.
|
15 apr 2008 16:50 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... dat dacht ik ook - en als dat wel zo is - wat heb je dan Dat weet je pas als je zelf eerst in de US of A bent wezen kijken ... Heb nu 'n paar naar Nederland gehaalde "amerikaanse" Porsches gezien ... Sorry hoor, maar ik vond het niks ... red je dat bij 'n 996 Heb onlangs geinformeerd wat de KM-teller, die in een van m'n 911jes zit, nieuw kost ongeveer 1000 Euri ex. BTW
Even 'n jaartje "emigreren" ...
|
15 apr 2008 16:52 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Wat ik gezien heb vanuit de States, ook de 996'en, was ik ook niet echt kapot van. De gemiddelde Porsche hier is completer en in betere staat naar mijn mening.
Die tellers voor een 996 kosten inderdaad zo'n 1100 euro.
Weet ik toevallig omdat ik op zoek ben naar een zilver/witte set
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
15 apr 2008 20:01 |
|
|
horn
PF #57
|
zeker wel, want met een Eur1 formulier (dat de verkoper simpel voor je kan regelen bij zijn plaatselijk chamber of commerce) hoef je geen 10% invoerrechten te betalen. Scheelt je dus weer ruim 1700 euro. Wisselkoers gecompenseerd.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
15 apr 2008 20:13 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
|
15 apr 2008 20:28 |
|
|
horn
PF #57
|
al de zoveelste keer dat ik het vertel en ik heb het ook maar zelf uitgezocht (ivm zwitserse import)
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
15 apr 2008 20:34 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Beste mede-forummers,
Lees heel wat zaken die wat minder negatief zijn, dan ze hier geschetst worden.
Als jij 1,48 US Dollars krijgt voor je euro die je heir overmaakt, ben je op dit moment niet slim bezig(ik denk dat jullie doelen op e.o.a. Dollar betaalrekening die je hier in Nl aanhoudt om Dollars naar US over te maken). Als je bij de ABN geld overschrijft naar tegenrekening in US of AIGHT! zit je strak rond de exchange rate van financiele markten minus 7 euro verzendkosten+kosten ontvanger(8euro o.i.d.).
Ergo: ik heb gehandeld op dollarkoers 1,58 en ik ontving ook dollars in die trant(zal wel ietsiepietsie af zijn gehaald, maar heb min. 1,565 dollar voor mijn euro gehad).
Prijsverschillen:
Ik heb mijn laatst aangeschafte 964 C4 uit 1991 perfect onderhouden etc.(zie even voorstellen Porsche 964 Grand prix White) hier uiteindelijk staan(inc. alle keuringen) voor 13.500 euro's. verkoopprijs voor deze auto zou op nederlandse markt minimaal 22000 euro bedragen(ongeveer), maar ga hem niet verkopen hoor.
heb de 996'en zien staan voor 20.000 dollar(wel van 1999-2001 dan met het 'minder blok') maar goed, lijkt mij onlogisch dat je deze auto's niet voor 20k in euro's hier klaar hebt.
In mijn visie: beetje scherp op de centjes zijn, zorgen dat je alle zaken goed geregeld hebt end at er niet onnodig geld verdienende partijen tussen zitten.
Maar goed een ander kiest liever voor een derde partij die alles voro de auto regelt, maar dan leg je wel ernstig in op prijsvoordeel.
Nu zou 2000 meer winst voor mij waarschijnlijk meer betekenen dan voor jullie(ben broekie van 21 jaar), maar goed.
ik zeg--> geld is geld
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
15 apr 2008 21:10 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Geld is absoluut geld maar een 996 kan niet veel goedkoper dan hierboven beschreven denk ik. 5 mille van de prijs af is ca. 3400e. Andere kosten zit niet heel veel ruimte in. BPM=BPM. Dus 25? Ja 20? Lijkt mij niet reeel!
|
15 apr 2008 21:14 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
@ Maarten:
Ik kan ze voor je aanwijzen, je moet alleen op de goede particulieren sites zoeken.
om een tipje van de sluier te lichten, wilde eigenlijk deze site voor mijzelf houden, maar ja jullie zijn het:
http://jaxed.com/cgi-bin/ms.cgi?veh=por ... &submit=go
--> copy paste link in je adres veld in internetexplorer
Zoekt in alle toonaangevende particuliere sites in Amerika tegelijk, scheelt je uurtjes speurwerk , je kan zelfs gegroepeerd op staat zoeken.
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
15 apr 2008 21:32 |
|
|
horn
PF #57
|
@ Jasje Dasje - dat zou betekenen dat jij jouw 964 voor $ 12.500 gekocht hebt in de US, ongeveer 8000 euro. Dat is zelfs voor de US een enorm scherpe prijs, waarmee ik moeite heb om te geloven dat je voor dat bedrag een goede auto kan krijgen. Tenzij je ipv een witte Porsche op een witte Olifant bent gestuit... In dat geval - gefeliciteerd
btw, je site is hier recentelijk al voorbij gekomen - staan lekkere hapjes op!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
15 apr 2008 21:41 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Deze metasearcher heb ik hier zelf wel eens gepost. En er zijn niet heel veel Porschesites die ik niet bekijk (tikje erg rustig op werk) maar ik geloof echt niet dat je een behoorlijke 996 koopt ver onder de $25k tenzij je heel erg veel mazzel hebt....
|
15 apr 2008 21:44 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Sorry heren, was een beetje onprofessionele reacie van mij hiervoor, zat op werk tot 21.30 uur als dat een verklaring mag zijn
@Maarten: vind het persoonlijk erg goede site.
Over de prijs:
aanschaf 16k dollars= tegen wisselkoers 10.500 euro geweest
vervoer=1500 dollar= 900 euro
importprijs=1000 euro
bpm=1900
overig=1000 euro
sorry 13.5 k is zonder bpm, kom uiteindelijk hoger uit, ongeveer 15k, heb mijzelf 1.5 te rijk gerekend, sorry.
wat betreft de olifant, ik hoop het niet, maar wat dat weet ik het pas zeker als hij hier is.
M.a.w. er is altijd een trade-off, in dit geval een risico op een minder goede auto dan je dacht te krijgen, wat je niet hebt(of minder) als je de auto hier koopt.
Maar als het een witte olifant is ben ik niet heel ontevreden, die kan ik toch verhuren
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
15 apr 2008 22:16 |
|
|
horn
PF #57
|
witte olifant = speld in hooiberg = iets heel bijzonders
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
15 apr 2008 22:22 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Over 17500$ 10% invoerrechten is ca. EUR 1.250 (ipv 1.000 maar goed da's muggeziften . Dan 19% BTW over aanschaf + invoerrechten: da's nog eens ca. 2.500E. Die komen er dus nog bij. Totaalprijs dus minimaal 18k. Mooie prijs als ie goed is! Dus verschil is mille of 5 (als auto echt ok is). En dan ga ik er overigens vanuit die je van Pon een COA krijgt dus voor 150E een kenteken hebt en niet voor de individuele keuring @1.000E op hoeft! En die COA kost overigens ook nog een laffe 200E.
Laatst bijgewerkt door Maarten op 15 apr 2008 22:31, in totaal 3 keer bewerkt.
|
15 apr 2008 22:28 |
|
|
Auke231
996 GT3 Mk1Het Oosten
|
Ben je de 19% BTW niet vergeten?
|
15 apr 2008 22:28 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
In de US zijn de prijzen van de 996 best een stuk lager dan hier maar zoals gezegd is de 996 in de VS altijd een kale auto geweest. Staat tegenover dat de 996 zo rond de U$ 70.000 begon.
Tuurlijk vind je wel een 996 voor U$ 20.000. Ik ben er in Duitsland ook al enkele tegen gekomen voor ongeveer Eur 22.000. Alleen dat waren echt afgeroste auto's met 200.000 km op de teller.
Daarnaast heb je vanuit de VS zoals gezegd altijd de invoerrechten en BPM en BTW en die blijven wat ze zijn. Dus iets mis ik in het voorbeeld hierboven.
Wat betreft de wisselkoers heb ik al geschreven dat het er helemaal van af hangt waar je geld naar toe over maakt. Als je het geluk hebt dat de ontvangende partij is aangesloten bij een bank die een dochter of zuster bank is dan heb je een uiterst gunstige koers.
In alle andere gevallen ben je over geleverd aan de Amerikaanse bank die er als derde partij tussen zit.
Wat je wel kan doen als je geld naar de VS over maakt is na gaan welke routing het meest gunstig is. Je eigen bank kan dat zo vertellen.
Je kunt dan opgeven via welke SWIFT's het geld over gemaakt moet worden om een zo gunstig mogelijke wisselkoers en zo min mogelijk transactie kosten te krijgen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
15 apr 2008 22:31 |
|
|
horn
PF #57
|
Jacket Tie bedoelt in zijn rekenvoorbeeld importprijs = 10.000 euro en BTW = 1900 euro (ipv BPM).
@ Maarten - met een EUR1 geen invoerrechten en geen btw over deze invoerrechten.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
15 apr 2008 22:55 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Ja ja dat weet ik nou wel (Had me nog wat kunnen besparen)
Maar als de BPM de BTW is dan is de de BPM vergeten.....
Laatst bijgewerkt door Maarten op 15 apr 2008 23:09, in totaal 1 keer bewerkt.
|
15 apr 2008 22:59 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
15 apr 2008 23:01 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Aankoop 16.000 USD
Transport 1.500 USD
Subtot 17.500
In EUR 11.364 (Koers: 1,5400)
Invoerrechten 1.136 10,0%
Subtot 12.500
BTW 2.375 19,0%
BPM 691
Garage 1.000 Aanpassingen
RDW 1.000
Totaal 17.566
Als je evt. nog zo'n EUR1 formulier kan regelen (maar dat zal denk ik te laat zijn) dan zou je er dus nog wat vanaf kunnen schrapen
|
15 apr 2008 23:05 |
|
|