Auteur |
Bericht |
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
De range is inderdaad in deze koude tijden een stuk minder. Wat betreft die snelladers, erg belangrijk is wat de temperatuur van de accu is op het moment dat geladen wordt. Bij de Tesla moet echt zeer ruim van te voren de snellader als bestemming worden ingegeven, want dan wordt de accu voorverwarmd en kan er snel geladen worden. Ook hangt het af vanaf hoeveel % vulling geladen wordt, als je begint met 10% dan gaat er in het begin als een gek stroom in (soms tot 200kw/uur) echter dat zwakt daarna steeds verder af naarmate de accu voller raakt.
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
25 jan 2023 14:51 |
|
|
Alex90
718 Boxster
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Ik vind het idee van Obrist nog steeds wel interessant en ik snap eigenlijk niet goed waarom niet meer hybride auto's op deze manier zijn gemaakt: https://www.obrist.at/powertrain/hyperh ... onstrator/In hun prototype hebben ze ongeveer 70% van de batterijen uit een Tesla gehaald en een kleine benzinemotor met een 20 liter tank toegevoegd. De electromotor wordt nog steeds als aandrijving gebruikt en de benzinemotor wordt gebruikt om de batterijen op te laden. Op de batterijen haalt de auto nog maar 96km, maar doordat de benzinemotor de batterij oplaadt, wordt de range veel groter. In praktijk verbruikt de auto 2L/100KM, oftewel een range van 1000KM. Dat komt vooral omdat de benzinemotor altijd optimaal draait, omdat je er niet mee accelereert etc., maar alleen de batterijen mee oplaadt.
|
25 jan 2023 16:50 |
|
|
Novastorm
987.2 Cayman S PDK
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
De BMW i3 met range extender is volgens mij zelfde principe? Niet nieuw maar aangezien iedereen toch voor full EV lijkt te gaan zal er wel iets mis mee zijn...of gewoon niet genoeg gestimuleerd/gesubsidieerd?
|
25 jan 2023 17:19 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
70% vd batterijen, dan zou hij toch minimaal 200-250 km range moeten hebben.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
25 jan 2023 17:36 |
|
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Kijk nou eens naar de gehele levenscyclus incl alle bijbehorende processen in plaats van alleen naar dat deel van het proces dat jouw stelling onderbouwt. Alles bij elkaar opgeteld, dus productie, gebruik en recycling/vernietiging (in het Engels noemen ze dat "well to wheel") is een EV minder vervuilend. Een filmpje met duidelijke uitleg - KLIK -
|
25 jan 2023 17:57 |
|
|
Novastorm
987.2 Cayman S PDK
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Model 3 heeft volgens wiki 576 km max (van alle uitvoeringen), -70% is 173km over, en dan heb ik geen idee of ze het in de wiki over de echte wereld hebben of zo'n "als je de spiegels er af haalt en de airco uit hebt dan haal je het" test. Geloof ik die 96km nog wel.
|
25 jan 2023 18:00 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
yep, te snel gelezen
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
25 jan 2023 18:01 |
|
|
rene leclerc
718 cayman
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Er zijn veel meldingen betreffende het omslagpunt van een EV vergeleken met ICE. Volvo heeft ook cijfers. Als alle elektriciteit uit wind wordt gehaald, is dit rond de 48.000 km. Als 60% uit fossiele brandstof was dan zit dit boven de 100.000 km. https://eu.usatoday.com/story/news/fact ... 900644002/En wat is dan waar? Ik weet het niet. Mocht ik wel in staat zijn om mijn auto te laden waar ik parkeer dan had ik wel een EV willen testen hoe dit bevalt. Zolang ik mijn auto niet kan laden waar ik deze parkeer: Voorlopig nog geen EV voor mij.
|
25 jan 2023 19:29 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Thuis kunnen laden (prive, dus niet publiek) maakt het idd wel een stuk makkelijker. Auto is altijd vol bij vertrek, sta bijna nooit bij een snellader want > 350 km rijden op een dag gebeurt zelden, laden is goedkoop (zolang het contract nog duurt). Als ik afhankelijk zou zijn van publieke laadpunten, dan wordt het snel een ander verhaal. Vaak bezet, dus niet kunnen laden wanneer je wilt/moet. Aso gedrag van anderen… Zo’n dingetje met range extender is zo gek nog niet, maar idd fiscaal onaantrekkelijk dus niemand koopt dat. Degeneratie van de elektrische bakfiets begint een dingetje te worden… 11.000 km en het ding is met een dag leeg. Huis > school > kantoor> huis > winkel > kantoor en op weg terug naar huis leeg….. harder trappen doet ie het gelukkig ook nog mee
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
25 jan 2023 20:03 |
|
|
Pacoloco
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Stel dat volvo gelijk heeft is EV dus nog steeds minder vervuilend. Een auto gaat toch langer mee dan 100.000km.
_________________________________________ footers zuigen! :D
|
25 jan 2023 20:11 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Maar het doel van het EU is om CO2 Neutraal te zijn, en daar zit het hem in. Een youngtimer is minmaal 15 jaar geleden gemaakt, dus de CO2 van de productie telt niet meer mee, dus dan hoef je alleen maar te rekenen met de CO2 dat gepaard gaan met het verbranden en produceren van benzine. Dan heb je met een EV na 100kkm nog lang niet minder CO2 uitstoot gehad dan je youngtimer. Stel dat we dan toch e-fuels kunnen gaan tanken dan haalt de nieuwe EV de youngtimer nooit meer in. Prove me wrong
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
25 jan 2023 21:43 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Waarom telt de productie van 15 jaar geleden niet meer mee?
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
25 jan 2023 23:40 |
|
|
Alex90
718 Boxster
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Sunk cost. Het gaat om de keuze tussen nu vervangen of verder rijden, dus alle uitstoot tot dit keuzemoment telt al niet meer, want daar kun je niks meer aan doen.
Stel dat je oude auto 200 gram CO2 per km meer uitstoot dan een nieuwe auto en het maken van een nieuwe auto kost 30 ton CO2, dan zit het break even point bij 150.000km. Oftewel als je nu een nieuwe auto koopt en je rijdt er meer dan 150.000km mee voordat je deze weer vervangt, dan kun je beter nu een nieuwe auto kopen en je youngtimer naar de schroot brengen.
Als je minder rijdt, dan kun je beter nog één cyclus wachten met het kopen van een nieuwe auto.
Overigens is dit natuurlijk alleen op basis van CO2. Een oude auto zal ook wel meer andere slechte stoffen uitstoten door slechtere filters enzo.
|
26 jan 2023 0:10 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Goed. Dan vergelijken we een 1 jaar oude net aangeschafte EV die op zelf opgewekte stroom rijdt met een youngtimer Verder klopt jouw opmerking over uitstoot, zie die LaRo van gisteren. Probleem is dat mensen allerlei scenario’s gaan verzinnen om ICE beter voor de dag te laten komen dan EV, terwijl ieder serieus onderzoek het tegendeel bewijst.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
26 jan 2023 8:14 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Niet weggooien wat nog goed is, is altijd beter dan iets nieuws produceren… Dat neemt niet weg dat hetgeen wat nieuw geproduceerd wordt beter EV kan zijn dan ICE
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
26 jan 2023 8:19 |
|
|
bladerunner
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Ik spreek hier voor België; moest een EV niet 100% aftrekbaar zijn voor zelfstandigen en bedrijven (waarom enkel zij vraag ik mij dan af), en 0 euro BIV (inschrijvingstaks) en 0 euro jaarlijkse rijbelasting dienen betaald te worden, dan werd er amper eentje verkocht. Ook niet door de groenen onder ons want die pleiten volop voor de bakfietsen. Die minderinkomsten worden dan wel gecompenseerd via de modale mens met zijn benzine of dieselwagen die zich geen EV kan veroorloven. Dit is weer een typisch geval van een opgespannen val van ons beleid.
|
26 jan 2023 8:38 |
|
|
Subdriver
Curaçao
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Zonder aan de algemene boodschap van het filmpje betreffende milieuvervuiling iets af te willen doen moet ik toch even kwijt dat ook hier weer creatief met cijfers wordt omgegaan om de boodschap wat duidelijker naar voren te brengen. De benodigde kWh om die petroleum naar boven te krijgen zal best wel kloppen maar de filmmakers doen het voorkomen alsof al die petroleum alleen maar gebruikt wordt voor auto's. Dat is natuurlijk niet zo. Ze gaan volledig voorbij aan het feit dat van alle petroleumproducten in de VS (slechts?) 30% benzine voor auto's is. De cijfers uit het filmpje zijn dan toch wel iets anders. Zelfs als je daar alle dieselverbruikers (auto's, vrachtwagens, treinen, landbouwvoertuigen etc.), dus ook die waar nog geen EV alternatief voor is, bij op telt kom je nog maar op ongeveer 60%. Dus zelfs als een EV 'well to wheel' minder vervuilend is en alle auto's met verbrandingsmotoren door EV's zijn vervangen, dan nog is de 'war on petroleum pollution' nog lang niet gewonnen. PS Gelet op de eerdere discussie hier op het forum over de 'ver van mijn bed show' vervuiling versus 'lokale' vervuiling moest ik wel even lachen om het standpunt van de filmmakers (5:25 - 5:45).
|
26 jan 2023 8:52 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
kWh om petroleum de grond uit te krijgen Er wordt niet voor niets een Blow-Out-Preventer gebruikt tijdens het boren …. olieputten genoeg waarbij het vanzelf de grond uit stroomt Note: Naast 25% tot 40% benzine wordt ook ASFALT uit ruwe aardolie gemaakt
|
26 jan 2023 9:17 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Het wordt ook gebruikt om condooms te maken, maar daar gaat de discussie toch niet over?
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
26 jan 2023 10:21 |
|
|
ATanis
993 4SGoedereede
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
En nu nog vrijwel 100% van de grondstoffen voor de chemie. Is ook niet 1 2 3 een alternatief voor. Ook de grondstof voor de farmaceutische industrie is aardolie. Misschien is dat wel een goed argument om te stoppen met olie. Weer terug naar duurzame CO2 neutrale natuurlijke alternatieven?
|
26 jan 2023 10:25 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Ook daar gaat de discussie niet over. Niemand heeft problemen met aardolie voor medicijnen. Aardolie en steenkool verbranden, alleen om jezelf of goederen verplaatsen is heel dom. Dat is de discussie.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
26 jan 2023 10:30 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Ja en nee. Bedrijfswagens met eender welke vorm van fossiele aandrijving (dus ook PHEV waarvan bvb BMW er hier tonnen van heeft verkocht), worden vanaf 2025 dermate hard fiscaal “afgestraft” dat bedrijven en de mensen met een bedrijfswagen niet anders kunnen dan omschakelen naar EVs.
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
26 jan 2023 10:34 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Terug naar klinkers in de straat en op de autowegen dan maar
|
26 jan 2023 10:46 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
De discussie ging ook niet over welke types wegdek het minst vervuilend zijn. Wel weer typisch voor de ICE-lobby; de aandacht af proberen te leiden van het werkelijke vraagstuk; wat is vervuilender ICE of EV?
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
26 jan 2023 10:55 |
|
|
Pacoloco
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Volgens mij was het werkelijke vraagstuk: | | | | Citaat: Met mijn huidige Panamera rij ik momenteel best wat km's per jaar (50Kkm). In de zoektocht naar een andere/nieuwe P zat ik naar de Taycan te kijken en kwam zodoende ook op de ANWB-site en de route-planner voor EV's. Regelmatig ga we naar Frankrijk (+1000km vanaf Utrecht en ik rij het gemiddeld in 8,5uur en 1 stop) in een gebied waar het aantal laadpalen nog op een paar handen te tellen is (en ook nog 11kW-laders). Wat mij verbaasde is dat een Taycan GTS 5x (!) moet laden om de rit af te leggen; totale laadtijd 1,5uur laadtijd; reistijd bijna 12uur en een aantal keren van de (tol)weg af voor het laden in dorpen/steden. Ik ga er voor het gemak van uit dat ze van de maximale toegestane snelheden uitgaan en alles wat daar boven zit gaat ten koste van de actieradius. Toch? Gezien het geduld dat ik heb (en ja, het is vakantie dus je hebt alle tijd, nou niet als je die rit al 200x gedaan hebt, dan wil je alleen maar vlot op de eindbestemming zijn ) dus voorlopig nog geen EV voor mij (ondanks ook alle voordelen) maar waarschijnlijk weer een hybrid. Trouwens: voor de grap een paar ander auto's ingevoerd op de ANWB-site en dezelfde rit in een bijvoorbeeld een Mini Cooper EV is 15x (!) laden en 16uur onderweg Hoe moeten de eigenaren van kleine auto's dat doen? Bijvoorbeeld weekendje Sauerland wordt dan al een hele onderneming als je met een Twingo elke 150km moet laden. En op 1 dag van Utrecht naar Brugge v.v. zal ook een uitdaging worden. Hoe zien jullie dat? | | | | |
_________________________________________ footers zuigen! :D
|
26 jan 2023 11:21 |
|
|