Re: TF '73 winnaar mysterie opgelost - of toch niet?
Het inmiddels 82 (!!) pagina's tellende originele topic op early911sregistry is uiteindelijk tot de volgende conclusie gekomen:
De winnaar van de 1973 Targa Florio was een 911 RSR met chassisnummer 9113600588. Dit was vanaf het begin al duidelijk, omdat deze auto in het bezit is van iemand op het early911sregistry forum. Deze auto deed mee in de race met #8 en werd door van Lennep en Muller bestuurd.
Verder is op Rennsport Reunion 2 jaar geleden aangetoond dat dit de echte was toen deze en de museumauto naast elkaar stonden
tot grote ergernis van de Porsche-mensen.
De auto die in het museum staat met #8 is
niet de echte winnaar van de '73 Targa Florio. Het werd duidelijk (en ook door 't Porsche-museum bevestigd) dat die auto de 9113600020 (R2) was. Dit is de auto met nummer #9 in de 1973 Targa die uiteindelijk als 3e eindigde. Dit wordt ook wel de 'Strahle' RS genoemd vanwege de Tour de Corsica deelname met deze rijder. Verder heeft deze met nummer #48 dat jaar in Le Mans meegedaan (Gregg).
De verdere 40+ pagina's gaan meer over het mysterie van de #107 Porsche in die '73 Targa Florio race. Het is bekend en inmiddels bewezen dat er twee 911jes met #107 hebben meegedaan, nadat Graaf Pucci de eerste zodanig heeft gecrashed in de training dat ie total-loss was.
De voornamelijk fotografische bewijzen die werden aangevoerd, gaven verdere reden tot speculatie over de '0001' (R1) en '0002', omdat
0001 (R1) is gebaseerd op een 72ST chassis (911 230 0769, met 'oelklappe') en later is gebruikt als test-auto voor de RSR (Zasada), en nu ook in het bezit is van iemand op dat forum, terwijl de '0002' ook een omgebouwd 72ST chassis (911 230 0841 met 'oelklappe') was en als backup #107 is gecrashed door Pucci in de TF. De orginele #107 was chassis 9113600974 (R8) en is daarna nooit meer ergens opgedoken, waarschijnlijk omdat ie echt afgeschreven was.
Snappen we het nog?
De vraag die ik stelde hierboven mbt de LeMans #48 kwam doordat het verkeerde nummer in de uitslag werd vermeld. En als zoiets eenmaal op internet staat....
Verder is de RS met chassisnummer 0019 nooit meer ergens opgedoken (terwijl men denkt dat dit de 2e 911 in de Tour de Corsica was) en er geruchten gaan dat deze auto gecrashed en daarna ge-shred is na de voorbereidingen voor de 1978 East Africa rallye....
Ik heb het recentelijk nog eens van begin tot einde doorgeworsteld, en alles op een rijtje zettend lijkt het wel redelijk waterdicht. Maar, dat gezegd hebbende, zonder serienummers blijft het niet meer dan (welliswaar vaak goed onderbouwd, maar toch) giswerk.
voor wie zich verveelt en het speurwerk wil afronden:
be my guest