Re: Basics m.b.t. Porsche 356?
Ah, precies, dacht al dat je zoiets bedoelde. Daarin heb je groot gelijk: de hijgerigheid is een beetje uit de markt en dat is heel prettig. Geeft ruimte tot nadenken, vergelijken en een voor jezelf goede beslissing nemen. Helemaal eens.
Wat betreft budget: klopt, is relevant. Ik zie 356en wereldwijd voor alles variërend van € 10,000 tot € 100,000 aangeboden worden. Zitten natuurlijk enorme verschillen in specs (een zeldzame Speedster of oude Carrera is nu eenmaal veel meer waard dan een standaard 75 PK C) en kwaliteit (van 'lijk' tot 'garage queen'), maar het blijft een beetje wild-west met die prijzen. En mooie dingen blijven verleidelijk...
Ik interpreteer budget overigens wel in een wat ruimere context. Een (te) strak budget kan uiteindelijk zelfs kostbare gevolgen hebben. Even overgesimplificeerd: je kan best ergens (bijv. in de US) een 356 op de kop tikken voor zeg € 15,000 (en ik bedoel niet een expliciet restauratieobject), maar die kost achteraf mogelijk klauwen met geld aan onderhoud en reparaties.
Zelf kijk ik niet naar zeldzame 356-en en/of concours-auto's. De bovenkant van de markt valt daarmee af. Ik wil gewoon een leuke, niet problematische 356 voor naast m'n andere auto's. Fijn wat '000 kms per jaar mee rondrijden, af en toe een tikkie aan verbeteren en schoonmaken en ik heb mijn plezier. Daarmee valt overigens ook de onderkant van de markt wat mij betreft af: in een restauratie of continu gedonder heb ik geen zin, hoezeer een koopje ook.
.