Auteur |
Bericht |
Eric
Achter de duinen.
|
Re: slipper gemaakt velg aan gort.. wat nu?
Bij regen of gladheid je rijgedrag aanpassen en ook niet lomp het gaspedaal intrappen, heb je geen TC nodig.
_________________________________________ Boxer power.
|
11 aug 2010 19:53 |
|
|
Sigrid
964 C2
|
Ik dacht het, jij schrijft het Je moet wel heel veel rij/circuitervaring hebben om met een hoge snelheid in de stromende regen even een bocht te nemen. Ik denk dat je toch echt veel gas hebt gegeven in die bocht. Ben zelf een hardrijder en gelukkig nog geen "doodrijder", maar probeer toch ook m'n verstand te gebruiken en zeker de eerste keren dat ik in de P reed. Op den duur heb ik de auto aardig leren kennen, maar ben altijd bedacht op dit soort dingen. En rijvaardigheidstraining om met regen goed een bocht te kunnen nemen of je auto recht te kunnen trekken op dat moment...zie ik het nut niet van in. Gewoon gezond verstand helpt een heleboel.
_________________________________________ Taal is muziek......Woorden zijn de instrumenten.....
|
11 aug 2010 20:07 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Was er iemand hier bij? Want ik denk dat we dan niet met zijn allen even moeten reageren dat die jongen te hard op het gas is gaan staan.
Ik (en met mij iedereen hier volgens mij) ken genoeg voorbeelden, waarbij mensen zonder "eigen schuld" ineens uit de bocht vlogen. Er kan van alles op de weg gelegen hebben, gewoon botte pech, en ga zo maar verder. Heb een collega gehad, die met een gangetje van 50km/u in 1x een 360-graden rondje deed op de afrit A12-A2. En de auto achter hem precies hetzelfde!
Laten we dus het verhaal beperken tot het helpen met een goed oplossing voor deze situatie.
|
11 aug 2010 20:37 |
|
|
Sigrid
964 C2
|
Ken toevallig niemand die dat is overkomen, maar heb ook niet de indruk dat alle posten bedoeld zijn op de topic starter eens flink de les te lezen. Tips voor hoe te handelen na zijn schade staan er en ideeën om eventueel je rijgedrag aan te passen. Maar ik zal het wel weer anders lezen.
_________________________________________ Taal is muziek......Woorden zijn de instrumenten.....
|
11 aug 2010 20:53 |
|
|
hms
provincie utrecht
|
Voordeel van rijvaardigheidstraining vond ik te voelen wat er gebeurt: hij gaat glijden en je moet wel optijd tegensturen.Dit soort situaties komen op deautoweg (volgens mij) niet zo vaak voor, maar op zo'n circuit kan je het gewoon proberen. En redelijk veilig: geen tegenliggers, begeleider die je coacht, etc.
|
11 aug 2010 21:41 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Ik was ook eerst een 964C4 gewend en vooral met regen en gladheid redelijk voorspelbaar. In de laatste winter met de Boxster ook een keer een moment gehad dat ik dacht, dat ik nog wel even voor die andere auto op de oprit(vd snelweg) kon optrekken en ik voelde hem gaan, maar heb gelukkig TC waardoor vermogen op de wielen afnam en geen slip ontstond. Heb meerdere rijvaardigheidstrainingen gedaan maar soms kun je toch verrast worden.(zeker als je denkt dat het droog is maar net op 1 plekje niet(olie etc.)
_________________________________________ Last Rat standing
|
11 aug 2010 22:00 |
|
|
Eric
Achter de duinen.
|
Fiets met TC?
_________________________________________ Boxer power.
|
11 aug 2010 22:01 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
@pascal. Ik vind je vandaag wel erg streng hoor. Meerdere topics sluiten en Sigrid terecht wijzen. Wat is er aan de hand?
_________________________________________ Last Rat standing
|
11 aug 2010 22:05 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Toch wel een veel onderschat probleem. Verhouding tussen druk per vierkante cm en het vermogen is iets wat niet helemaal lineair verloopt. En ga er maar van uit dat Porsche heel goed heeft nagedacht welke bandenmaten onder een bepaalde auto passen. Niet voor niets dat ze daar zeer duidelijke vermeldingen inclusief consequenties over schrijven in bv het user manual. Waar je het als eerste in zult merken is het feit dat het 'grijze gebied' veel smaller wordt. Waar de auto in het ene bochtje nog lekker grip heeft kun je hem in het volgende bochtje ineens kwijt zijn. Ofwel de tolerantie wordt met een te brede band heel snel smaller. Dat een maatje of wat ubercool staat is iedereen het wel over eens maar de consequenties van welke breedte band onder welke auto en welke omstandigheden gebruikt moeten worden wordt vaak genegeerd. Veel succes met de schade.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
11 aug 2010 22:27 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ik lees de opmerking van Pascal - die zeker altijd genuanceerd is! - ook als het ligt aan de omstandigheden en niet aan de bestuurder. Wat mij betreft onzin. Net als al die trucks die de laatste jaren omvallen en recent uitkomst van onderzoek dat de oorzaak in meerderheid van de gevallen ligt bij de chauffeur. Olie ligt er haast nooit op de weg.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
12 aug 2010 1:18 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Je kunt het blijkbaar op verschillende manieren lezen, want ik lees de opmerking als "omstandigheden kúnnen (ook) een rol hebben gespeeld, dus laten we niet (ver)oordelen zonder erbij te zijn geweest". Ik ben het daar op basis van eigen ervaring (uiteraard) mee eens. Wat kun je tenslotte zelf verkeerd doen als je op cruisecontrol 70 mph op een recht stuk op de I95 rijdt en plotseling (toch) de achterkant uitbreekt waardoor de auto begint te spinnen? Zeker als je, nadat je de auto weer onder controle hebt gekregen en stil hebt gezet, naar mensen toe loopt waarvan hun auto onder aan het talud ligt en zij reageren met "Now I know what happened to us!". Omstandigheden kúnnen dus wel degelijk een rol spelen.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
12 aug 2010 9:03 |
|
|
Sigrid
964 C2
|
Tuurlijk, maar ik geef aan dat ik niet zie staan dat we de rijder veroordelen
|
12 aug 2010 9:24 |
|
|
PEC
ex boxster
|
|
12 aug 2010 9:32 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
Blijkbaar zijn er evenals Pec wat mensen soms even de weg kwijt hier Pec succes met het herstel
|
12 aug 2010 9:35 |
|
|
PEC
ex boxster
|
Zo de auto is bijna klaar dus zand er over, les geleerd, rustiger in de regen rijden. wiellager, schokbreker, twee stab. stangen, velg, das het resultaat. Bedankt voor de support, wat mij betreft kan deze op slot
|
12 aug 2010 9:38 |
|
|
sandelow
^^^^ Deze ^^^^Amsterdam
|
Upgraden naar een Boxster S en het gewoon nog een keer proberen
|
12 aug 2010 12:29 |
|
|
RJF
Hyundai Santa Fe, 2.7 986 2001Merksem
|
Had je eigenlijk je PSM aan of uit ?
Ik krijg aan lage snelheid de mijne echt niet fout met psm op...
|
12 aug 2010 12:38 |
|
|
PEC
ex boxster
|
denk het nie psm nie.. ga de auto vandaag halen eindelijk!!
|
13 aug 2010 10:29 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
mooi ,dus we zien je morgen sleutelclub
|
13 aug 2010 10:31 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
haast nooit, maar toch helaas meegemaakt, helaas op de motor ook nog een keer.. Daarnaast herkent iedereen wel het effect van vele dagen / weken mooi weer en daarna een plensbui, dus het kan wel degelijk..
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
13 aug 2010 10:39 |
|
|
PEC
ex boxster
|
nee, je ziet me morgen bij de "ritjes inhalen die we in de vakantie zouden maken met je vriendin er naast club"
|
13 aug 2010 10:55 |
|
|
bully
|
gezellig dat je je vriendin meeneemt morgen
|
13 aug 2010 13:38 |
|
|
PEC
ex boxster
|
hij staat weer voor de deur te pronken, echt tevreden over Schmidt, die heeft er weer een klant bij nu
|
14 aug 2010 10:19 |
|
|