Auteur |
Bericht |
amandus
Timeless
|
 Re: Driften op de snelweg: pffff !
"Overmoedigheid en overschatting van je eigen capaciteiten zit in persoonlijkheid "..... Vind die laatste zin eigenlijk wel zeer passend voor jou EriC4C 
_________________________________________ Timeless objects
|
12 jan 2011 11:46 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 gezien de topic-titel "Driften op de snelweg" lijkt mij het juist de bedoeling om de neus in die richting te houden - en niet te corrigeren 
|
12 jan 2011 12:47 |
|
 |
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Uitglijer.
|
12 jan 2011 12:53 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Dank je H. Heb de titel aangepast O. Over een eerdere reactie: 
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
12 jan 2011 12:59 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
 Re: ONGEWENST Driften op de snelweg: pffff !
een drift lijkt mij per definitie gewenst. jij hebt gewoon een slippertje gemaakt. heb je al een uitgever? 
_________________________________________ oud is beter
|
12 jan 2011 13:12 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Zover ik weet ken je mij niet en in ieder geval niet goed genoeg om dat te kunnen (be)oordelen. Daarnaast heb ik (i.t.t. TS) nooit zelf hoog opgegeven over mijn capaciteiten en zal dat ook niet doen. Waar je het passende op baseert is me dan ook een raadsel  en de  kan ik ook niet plaatsen bij de gemaakte opmerking  .
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
12 jan 2011 13:12 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Er zijn hier personen die menen dat te weten en graag erg gemakkelijk oordelen over mensen die ze niet kennen inderdaad. 
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
12 jan 2011 13:20 |
|
 |
Sigrid
964 C2
|
Paul heeft het topic al veranderd w.b. titel.......ongewenst. We gaan het weer over hem hebben en dan vooral over zijn ongewenste rij ervaring en zijn handelen daarbij(en niet over hemzelf.....worden de verhalen ook weer zo lang, he Paul  )
_________________________________________ Taal is muziek......Woorden zijn de instrumenten.....
|
12 jan 2011 13:33 |
|
 |
fredsan
|
ik vond het een "leuk"verhaal maar wat een reactie's ik vond het een leuk verhaal, had nog niet gereageerd ik vraag me af waarom sommige die het blijkbaar niet een leuk verhaal vinden wel een reactie willen weg schrijven 
_________________________________________ 911 E 1973 EX 968 1992 EX 944 Turbo 1986
|
12 jan 2011 14:15 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
beetje zieken leuk toch? hoe hard reed je eigenlijk paul, toen je de controle verloor?
_________________________________________ oud is beter
|
12 jan 2011 15:38 |
|
 |
roenkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02.
Cayenne: ex 958-10, 9YA-18Dirksland
|
Hij heet niet voor niks 'Van Engelen'  .... geintje, goed opgelost Paul 
_________________________________________ gang is alles, roak is power!
|
12 jan 2011 16:46 |
|
 |
ASW
718 Spyder
|
Eigenlijk heb je gelijk. We hoeven het niet allemaal eens te zijn gelukkig. Even goede vrienden wat mij betreft 
_________________________________________ Success is going from failure to failure without losing enthusiasm!
|
12 jan 2011 16:59 |
|
 |
Pascal
‘64 Kever
|
Dat pijltje doet niet tik-tak, dat doet dat zwarte stengeltje aan de linkerkant van het stuur  .... Maareh, nee, zonder dollen, er zitten daar een paar 'zonken' in de weg, en dat vindt het ESP verhaal al niet leuk. Als je een "slippertje" maakt, corrigeert ESP eerst, knippert wat, en vervolgens denk je dat je het prima hebt opgelost  (niet persoonlijk hoor Paul!).... Werkt super, ben blij dat het in mijn 1-serie zat, al hoop je dat je het nooit nodig hebt  .... (PASM en PSM door mekaar gehaald, sjips!)
|
12 jan 2011 20:25 |
|
 |
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Dus een 1-serie is bijna even goed als een 997 qua wegligging? Maar ff zonder gekheid was dit onder ongeveer dezelfde omstandigheden (zelfde dag) Of altijd als je door een soort van kuilen gaat.
_________________________________________ Last Rat standing
|
12 jan 2011 20:38 |
|
 |
Pascal
‘64 Kever
|
Kom je wel eens daar op de A15?  ... Die actie is zonder problemen elke keer weer te herhalen. Ook op een stralende zomerdag... Voor de duidelijkheid, de weg gaat daar ZO hard omlaag, dat de auto "los" komt (let op de aanhalingstekens!). De ESP in de 1-serie registreert dat (gok ik) als een rare schuiver, en gaat dus knipperen. Je merkt er (buiten dat je met hoofd tegen het dak gaat als je het niet verwacht) helemaal niks van overigens  En ja, uiteraard heeft een 1-serie bijna gelijke wegligging als een 997  (om te beginnen klopt de gewichtsverhouding WEL  )....
|
12 jan 2011 21:39 |
|
 |
John
Cayenne
|
Het belangrijkste is dat alles Oké is........ Geen ongelukken etc. Of dat nu door de auto komt of de bestuurder..ik vind het resultaat het belangrijkste.... Oja persoonlijk heb ik niet het idee dat ik vanwege circuitervaring een betere rijder ben geworden....eerder ben ik op het circuit een schijter geworden  .... Op die ene keer na dat ik op een slalomevenemet een zwarte 993 opjoeg...tja die had geen Pa'sm etc. Etc. En hoppa 
|
12 jan 2011 21:41 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Beter Gisteren op de Duitse Autobahn (op weg naar Bonn) maak ik op de verbindingsweg naar de A59 toe het volgende mee. Zit een 997 C2 ongeveer 15 meter achter me waar ik al even mee was opgereden, en gaat het met een gangtje van pakweg 110 km/u de betreffende bocht in, weg was mooi droog en dan is het in het betreffende bochtje best hard (maar langzaam als je vanaf de 220 terug komt  ) de 1 serie knipperde alleen heel kort even de ESP en achter mij zie ik twee koplampen een andere koers kiezen dan de wegbeheerder bedoeld had. Dat de beste man zijn 2 jaar oude 997 toch mooi in de vangrail parkeerde. De man vertelde dat ie al zo'n 10 jaar dagelijks 911 reed maar dat de auto gewoon weg gleed over de voorwielen. De schade viel zo te zien nog wel mee en nadat de heren in het groen verbaal hadden opgemaakt kon hij gewoon nog verder rijden maar blijft toch zuur. En voordat dit een stortvloed aan opmerkingen oplevert, ik weet dat er meer factoren een rol spelen Overigens zie en hoor ik in de 996 wel duidelijke het PSM ingrijpen. Vanmiddag was ik toe bijna de klos op de A4 met een gevalletje "Paul II". Ik rijd van een droog stuk weg met 200+ een nat stuk in en voel het achterkantje zoeken en glijden. Gelukkig greep de ESP gelijk in van de 1-serie en was het prima op te vangen. Toch even schrikken.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
12 jan 2011 23:36 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
|
Geen circuit ervaring zeker, die 997 rijder!! Verbazingwekkend hoe een enkeling hier oordeelt over het oordeel van anderen, maar zijn eigen oordeel tig keer minder kritisch beoordeelt. Mijn geloof in religie van welke vorm ook is al lang verdwenen, maar die uitspraak over de splinter in het oog van de ander en de balk in je eigen oog ben ik nog niet vergeten. Ken die bestuurder ook, maar dat had niets met de opjager te maken, uitsluitend met zijn eigen mind setting. En dat weet ik zeker 
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
12 jan 2011 23:45 |
|
 |
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Met zo'n antieke 964 kun je met gemak 250+ rijden. Bij een moderne 997 heb je blijkbaar boven de 110 km/h PSM nodig anders gaan ze als een dweil over de weg. Ik blijf nog wel even bij mijn oudje. 
|
13 jan 2011 7:25 |
|
 |
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
En die is heel sterk. +1
|
13 jan 2011 9:26 |
|
 |
John
Cayenne
|
Dat is diezelfde gozah die ik met jouw vrouw innig zag dansen op de Do discoparty  ....enne eigenlijk jaag ik niks op op een circuit...want ik mag indien ik in de grindbak geraak van de regering thuis een half jaar in de garage slapen, en geloof me als je me ergens mee kan straffen dan is het wel dat Verder hoop ik dat iedereen lekker veilig kan rijden...de grootste hulp zit tussen je oren, zelfs met de KJN op winterbanden rij ik heel heel voorzichtig.. Volgens mij is het juist gevaarlijk als mensen denken...knallen maar want mijn auto heeft en winterbanden en PASM en ABS en 4wd dus ik kan alles doen.......nogmaals als je in een te hard genomen bocht wegglijd dan gaan de krachten rechtdoor hoor er is geen natuurkundige berekening voor nodig om dat te snappen.
|
13 jan 2011 10:39 |
|
 |
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
@Maurice mooi en duidelijk verhaal.
Geeft wel te denken dat een 997 een 1-serie in zo'n bocht niet bij kan houden. Kan natuurlijk ook door jouw stuurmanskunsten komen maar toch. Ik heb geen enkele ervaring met 997 en 996 types en weet dus ook niet of dit normaal is. Maar de verhalen geven mij toch te denken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik met de 964c4 en de Boxster S geen zwev(t)erige ervaringen heb gehad. Behalve in de sneeuw natuurlijk. Alleen bij de Boxster grijpt de TC erg snel in als het glad is, bij wegrijden bedoel ik.
_________________________________________ Last Rat standing
|
13 jan 2011 10:55 |
|
 |
Paul II
|
Denk rustig na over alle verhalen, heel goed plan. Maar reden voor zorg over het weggedrag van een 997 is net zo min aan de orde als dat van andere typen 911. Dat wil niet zeggen dat je de auto niet kunt kwijtraken. Ook als er PSM/ESP (John  ) is ingebouwd zoals hier blijkt ... Wanneer gebeurt dit met een 911? Zodanig snel de bocht ingaan dat men geen gas kan/durft te geven/bijgeven en zelfs van het gas gaat. De kont komt 'omhoog', achterwielen duwen de auto niet meer in de door stuurwielen aangegeven richting maar de zware kont volgt zijn natuurlijk richting in een bocht, d.w.z. naar buiten en de neus gaat dus naar binnen. Regel 1 - en 2 en 3  - voor een 911: 'Langzaam' bocht in, met gas er op er door heen, met veel gas er uit.
|
13 jan 2011 11:28 |
|
 |
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
paul jij beschrijft overstuur en maurice beschrijft onderstuur; terug de boeken in jij 
_________________________________________ Got coffee?
|
13 jan 2011 11:31 |
|
 |
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
En dat laatste (veel gas bij uitkomen van de bocht) kan je met je M3 beter niet, of in ieder geval wat meer gedoseerd doen. Heb inmiddels ervaren wat het is om geen motor achterin te hebben en weinig/minder druk op de achterwielen te hebben.
_________________________________________ Racefun events
|
13 jan 2011 11:32 |
|
|