Auteur |
Bericht |
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: Voorlopig nog geen EV voor mij
Plankgas op de Duitse Autobahn is het idd niet best qua verbruik, maar dan hebben we het dus over snelheden varierend tussen 180-220 km/u. Dat komt nou ook weer niet zo vaak voor. Net even gecheckt en gemiddeld verbruik over afgelopen 20,000 km is precies 20.0 KWH/100 km. Dat is niet slecht vind ik. Ik meen dat de capaciteit van de accus 93 KW is (kan er iets naast zitten). Dan zou de range over die periode dus gemiddeld 460kn geweest moeten zijn, maar dat zie ik op het display nooit verschijnen.
|
12 dec 2022 12:56 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Zooo blij dat hij die Model 3 een tijdje terug heeft verkocht en ingeruild voor een Gazelle. Gezonder en nog beter voor het milieu (Reden van verkoop was andere use case volgens wat ik las, geen ontevredenheid over Tesla)
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
12 dec 2022 12:57 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Niet ingeruild, die Gazelle had ik al een jaar of 25 denk ik.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
12 dec 2022 13:09 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Tov andere EVs bedoel ik. SC-netwerk is beter dan Ionity etc. oa doordat je niet/niet zo vaak van de snelweg af hoeft om een laadpaal te zoeken. Blijkbaar moet dat met een Taycan wel en ben je dan 3,5 uur langer onderweg op 1000km, aldus Brulaap. Als ik reken Breda-Toulouse (ook ongeveer 1000km) ben je met een Tesla ongeveer een uur langer onderweg. Tov een ICE ben je met een Tesla/EV altijd langzamer op lange afstanden, maar dat verschil zal steeds kleiner worden naarmate het laden sneller gaat.
|
12 dec 2022 13:22 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
@Enguess, onze liberale premier zegt in het Belgisch parlement dat 'Zwitserland overweegt het opladen van e-auto's te verbieden bij een dreigende electriciteitsschaarste'?
Is daar iets van aan of is het gewoon wat politiek gespin?
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
12 dec 2022 13:42 |
|
|
Enguess
|
Zwitserland is een prima georganiseerd land dat een openbaar gemaakt stappenplan heeft voor eventuele stroom- en gastekorten (“Krisenplan”). In dat plan wordt naar mate van de ernst van de crisis aangegeven welke stappen er gezet zouden worden (bijvoorbeel verbod op neonreclame, maximale temperatuur van wasmachines, straatverlichting en ga zo maar door). EV’s kan ik daar zo snel niet in vinden, best mogelijk dat in een zwart scenario daar ook beperkingen voor zouden gelden. Desondanks worden EV’s van overheidswege juist aangemoedigd, ook in deze omstandigheden. EV’s belasten het net op het moment maar voor 0.5%. https://www.energieschweiz.ch/programme ... rgiekrise/
|
12 dec 2022 14:05 |
|
|
Spastblast
997.1 Carrera S coupe handbak
|
Ben met de Tesla o.m. naar Italië en Spanje geweest en dat is prima te doen, dankzij het Supercharger netwerk, dat nog steeds een groot onderscheid maakt omdat het a) snel is, b) in de navigatie is opgenomen, incl. automatisch rekening houden met beschikbare plekken sinds een update van dit jaar, c) veelal bij een hotel zit, wat ideaal is als je onderweg overnacht en de volgende ochtend met 100% vertrekt, d) altijd werkt e) geen geklooi met welke van je 10-pasjes en apps wel/niet werkt. Ja, het laden zal je wat meer tijd kosten dan een ritje 'blik-op-oneindig' waarin je er 1200 tot 1500 km in een dag doorheen jaagt. Maar of dat gezond is kun je je ook afvragen. Misschien wel beter om elke 300 - 350 km even 20 min. de benen te strekken en wat te eten en drinken. Zeker in Frankrijk is het een kwestie van 'Autopilot' aan en chillen met een muziekje/podcast op Spotify en een beetje de omgeving in je opnemen. Die lange stukken snelweg zijn ook met een 'spannendere' auto immers toch saai. Zo zie ik het althans. edit: En als je van doorrijden houdt... volgens mij heeft Bjørn Nyland al eens laten zien dat je het beste tussen de 160 en 190 km/h van snellader naar snellader kunt rijden als je een 24u record wil zetten.
_________________________________________ https://www.instagram.com/997midnightblues/
Laatst bijgewerkt door Spastblast op 12 dec 2022 16:23, in totaal 1 keer bewerkt.
|
12 dec 2022 16:00 |
|
|
horn
PF #57
|
Oke. Ik begrijp hem nu Eens. Mijn vergelijk was omdat ik de 'praktisch' opmerking van CSV niet goed had begrepen. Dat elke 2 uur effe stoppen en koffiedrinken oid doe ik wel als ik 's nachts rij. Als ik overdag rij stop ik alleen als ik moet tanken. Of als ik moe wordt. Maar Utecht - Lyon doe ik met één keer tanken overdag en dus één stop. Probleemloos. Idd met podcastjes/luisterboeken op.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 dec 2022 16:02 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Idd even ingevoerd: 4x laden (totaal 1:35) en 12:15u onderweg. En dan 6dagen ter plekke laden met 230VAC
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
12 dec 2022 20:00 |
|
|
redriver
Boxster 986 2.7 TiptronicMidden-Brabant
|
Ben ook benieuwd hoe dat gaat als na zeg 5 tot 10 jaar gebruik bij een EV de accu op is. Moet er een nieuwe accu in a zeg 1/2 tot 1/3 van de restwaarde van de auto. Zit ook niemand (behalve leaserijders) op te wachten. https://www.ad.nl/auto/zo-schrikbarend- ... ogle.nl%2F
|
13 dec 2022 14:09 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
8-10 jaar garantie dus tot die tijd geen probleem. Daarna stort een accu natuurlijk niet meteen in, dus 12-15 jaar levensduur lijkt me realistisch. Daarna komen er ongetwijfeld niet-OEM leveranciers met accupakketten ter vervanging en tegen een gunstigere prijs dan OEM. Ook is het oude accupakket nog bruikbaar voor opslag van stroom en heeft het een hoge restwaarde door de vele exotische materialen die erin zitten. Kortom; nix aan de hand.
|
13 dec 2022 15:01 |
|
|
Spastblast
997.1 Carrera S coupe handbak
|
_________________________________________ https://www.instagram.com/997midnightblues/
|
13 dec 2022 16:59 |
|
|
Enguess
|
Lees net dat Lexus nadenkt over een electrische sportwagen met een handmatige zesbak 0-100 in 2 seconden
|
18 dec 2022 10:00 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Die moet dan bijna van 0-100 in zn eerste versnelling zou je zeggen, anders ga je dat niet halen. Maar wel heel gaaf idee. Zijn er trouwens handbakken die zoveel koppel aankunnen?
|
18 dec 2022 10:20 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Nee een elektrische sportwagen is geen goed idee Ga je mond spoelen Cazzo. Waarom zou je in godsnaam een EV sportwagen maken? Met een Tesla ben je net zo rap. Gewoon Rari's Porkers en lambo's blijven bouwen zolang het kan en mag. Er gaat niets boven het geluid van een ICE.
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
18 dec 2022 12:10 |
|
|
MY00
Cayman S
|
Idd, collega had een V60 plug-in. Welke enkele jaren erg populair waren ivm bijtelling. Accu was stuk, kosten vervanging 12000 euro!!!. Het vervangen van een accu van een Polestar duurder was dan de auto. https://insideevs.com/news/607366/poles ... high-cost/
_________________________________________ Mvg,
René
|
18 dec 2022 13:08 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Slaat natuurlijk nergens op. Die laatste zal wel incl schadeherstel van auto zijn, maar toch.
|
18 dec 2022 17:46 |
|
|
Pacoloco
|
Tja, Porsche denkt hier toch anders over. $$$$ vooruitgang is (gelukkig) niet te beteugelen met sentiment. Mis het fluitje en gesis van de stoomtrein ook niet echt https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... oruitblik/
_________________________________________ footers zuigen! :D
|
19 dec 2022 12:04 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Denk dat veel ICE rijders ook nog niet beseffen hoe lekker een EV eigenlijk rijdt. Dat geldt ook voor een sportwagen. Zeker je mist het geluid, maar daar krijg je bakken met koppel vanuit 0 toeren voor terug, ook heel leuk om mee te rijden. Nooit met de M3P in de Alpen geweest, maar volgens mij kun je je daar heerlijk uitleven met dat ding. Wel andere stoelen met meer zijdelingse steun monteren Onze Mini E had parkeerschade. We kregen een Mini automaat mee als tijdelijk vervoer. Dan merk je pas hoe ouderwets zon ICE is ondanks alle moderne (kwetsbare) techniek die er in zit. Rijdt gewoon veel minder fijn.
|
19 dec 2022 12:25 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Als de boxster er uit gaat zien als op deze foto dan vind ik het een lelijk ding geworden. Verder is de beleving met rijden natuurlijk nul. Ja, het ding kan hard optrekken en snel door een bocht, maar van zoemende elektromotoren kan ik geen stijve krijgen.
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
19 dec 2022 12:36 |
|
|
horn
PF #57
|
Heeft denk ik weinig te maken met dat die mini een ICE is. De automaat van Mini is echt een klote ding. Verder zou voor mij dat hele snelle optrekken van een elektrische auto leuk maar niet zaligmakend zijn. Wat me wel zorgen baart is dat zoveel mensen slecht/slordig rijden en die snelheden helemaal niet gewend zijn. Ik woon een sterk vergrijsd dorp. Daar rijden bejaarden rond die heel voorzichtig rijden. Paaltjes raken, plotseling remmen of kilometers met 30 km/u door het dorp rijden. Moet er niet aan denken als die oudjes in een auto rijden die van 0-100 kan in 3 seconde....
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
19 dec 2022 13:22 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
klote automaat ???... die oude bak dan zeker. Die van ons (2019)heeft die 8traps automaat van BMW.echt een fijne automaat
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
19 dec 2022 13:27 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Automaat is op zich goed, maar schakelt veel te snel op en te traag terug. Verder was die tijdelijke Mini traag en had een irritant start/stop systeem, aldus Mw SV, heb er zelf maar 1 keer 2km in gereden. Aan alles is te merken dat hoeveel tech je ook in een ICE stopt, het haalt het niet bij een EV voor DD.
|
19 dec 2022 14:32 |
|
|
Pacoloco
|
Lijkt een beetje (veel) op een TT, vind ik.
_________________________________________ footers zuigen! :D
|
19 dec 2022 14:37 |
|
|
horn
PF #57
|
Model 2013 inderdaad. onwijs zenuwachtig ding. Start stop heb ik meteen uit laten zetten, idd irritant. Had twee keer een cooper s works. Die was veel maar zeker niet traag.
|
19 dec 2022 15:14 |
|
|