Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 feb 2025 0:26

Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Porsche EV ervaringen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Porsche EV ervaringen
Ik ben inmiddels zo ver dat ik geloof dat achterwielbesturing een nuttige optie is op een Macan electric, maar geldt dat ook voor luchtvering? Kan iemand met ervaring met standaard vering vs. luchtvering onder de Macan electric daar iets van zeggen?
Ik ben tegenwoordig een "normale" rijder, die dichter bij de 70 (leeftijd) zit dan 60, maar vroegâh wel lekker kon boenderen... :) dus een keihard onderstel hoeft voor mij niet (meer) en voor mijn lief al helemaal niet. :)

Hoe stil is die auto qua afrolgeluiden? Mijn Audi e-tron is echt superstil; mag ik dat van een Macan electric ook verwachten?
Proefrit doe ik liever niet, want ik ga nog niet meteen kopen.

07 dec 2024 23:59
Profiel
PorscheForum Rakker
991.2 GTS Cabrio 2017 Ex-991 Carrera S Cabrio 2012 Ex-996.2 Carrera 4 Tip Cabriolet (2002)
Sittard
Bericht Re: Porsche EV ervaringen —> Private Lease?
Heb toch wel, interesse in een EV erbij, naast de Volvo. Kan nergens een aanbieding vinden hiervoor. Hebhet effe gevraagd bij PCG en de alles persoon zij dat het wel mogelijk zou. Doet iemand van jullie dat en waar? Een Macan 4 met opties van 120k, 20k km per jaar, jaartje of 4. Enig idee wat dat zou kosten per maand? En bij wie?

08 dec 2024 0:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Electric schreef:
Ik ben inmiddels zo ver dat ik geloof dat achterwielbesturing een nuttige optie is op een Macan electric, maar geldt dat ook voor luchtvering? Kan iemand met ervaring met standaard vering vs. luchtvering onder de Macan electric daar iets van zeggen?
Ik ben tegenwoordig een "normale" rijder, die dichter bij de 70 (leeftijd) zit dan 60, maar vroegâh wel lekker kon boenderen... :) dus een keihard onderstel hoeft voor mij niet (meer) en voor mijn lief al helemaal niet. :)

Hoe stil is die auto qua afrolgeluiden? Mijn Audi e-tron is echt superstil; mag ik dat van een Macan electric ook verwachten?

Yep daar kan ik wel wat van zeggen. Mijn neef(je) en ik hebben tegelijkertijd een Macan besteld. Hij de 4 zonder luchtvering en zonder achterasbesturing en ik de Turbo (standaard luchtvering) en met achterasbesturing. Wat mij betreft een wereld van verschil en hierdoor twee totaal andere auto's. Sterker, toen ik voor een proefrit ging zodra de auto in de showroom stond (ik had toen al besteld) was alleen een 4 met standaard vering beschikbaar. Ik kom zelf uit een Taycan met luchtvering en alle mogelijke opties voor wat betreft het onderstel, en was op dat moment bang dat ik een verkeerde keuze had gemaakt.

Gelukkig is dat gevoel nu helemaal weg nu de Macan Turbo met luchtvering is afgeleverd. Rijdt echt super fijn en comfortabel en als je wilt ook super sportief. De hoge zit maakt het voor mij voor de dagelijkse kilometers helemaal af.

Voor wat betreft de vraag hoe stil de auto is kan ik dit alleen maar vergelijken met mijn Taycan en daar merk in niet veel verschil tussen. Beide auto's zijn wat mij betreft heel stil. Wel heb ik de 22inch wielen eronder en dat zou iets meer geluid produceren. Heb ik zelf dus geen last van.

09 dec 2024 14:53
Profiel
PorscheForum Rookie
Voor de mensen die al rijden met de Macan EV: wat is de range als je de auto rijdt als een Porsche?
Dus bij het stoplicht sportief weg en op de snelweg stevig doorrijden?

11 dec 2024 1:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Vorige week een rit vanuit Maastricht gemaakt waarbij ik overdag constant daar waar mogelijk 130km/u heb gereden en laat ik zeggen een sportieve rijstijl had. Afstand is 230km en bij aankomst had ik nog 40% in de accu zitten. Komt dan dus uit op ongeveer 385km range. De buitentemperatuur was rond de 5 graden en ik had de stoelverwarming en stuurwielverwarming aan. Daarnaast regelmatig de stoelmassage gebruikt. Er stond weinig wind die ik schuin tegen had. Binnen mijn verwachtingspatroon valt dit niet echt tegen.

Mijn neefje heeft gisteren met zijn Macan 4 in 12 minuten overigens 240km range geladen. Batteriij van 19 naar 55%. Gemiddeld 179,57kW.

13 dec 2024 11:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
En uitgedrukt in Kwh/100 km?
Bij mijn Taycan CT 4S onder de 20 kwh/100
km gemiddeld over de afgelopen 50k km, maar bij koud weer toch wel 23-24 gemiddeld. Hoe doet de Macan dat?

13 dec 2024 11:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Dag allemaal, ik heb een Macan EV besteld en volgend de dealer is hij ook 7 December de fabriek uitgekomen.

Heeft iemand een idee hoe get transport vanuit Leipzig gaat naar Nederland / dealer is geregeld? hoelang duurt dit ongeveer?

14 dec 2024 17:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik begreep van mijn dealer dat het een week duurt voordat de auto bij hen is en daarna nog een week om hem klaar te maken voor de aflevering. Dit kan natuurlijk beïnvloed worden door het feit dat het december is met alle vrije dagen en dergelijke.

Welke uitvoering heb je besteld?

15 dec 2024 12:15
Profiel
PorscheForum Rakker
718 Spyder '21 Gentian Blue Ex 987 Boxster Spyder '11 Black Audi TT 3.2 Roadster '05 SprintBlue Audi Etron 55 Quattro Navarra Blue Macan EV on the way
Electric schreef:

Ik heb een weekend een Macan 4 EV mee gehad. Hier zaten wel 22" op. De afrolgeluiden waren significant meer dan bij mijn 21" e-tron.

Maar ik heb er wel 1 besteld :ba:
835078350683505835048350383502
-Macan EV "on the way"

15 dec 2024 12:56
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
Zelfde kleur als de Spyder? Nice! 8)

16 dec 2024 12:47
Profiel
PF #911
België
ArnoM schreef:
Komt bij dat ik nu 90% van de kilometers die ik gereden heb met de Taycan gereden heb met stroom die ik zelf met mijn panelen heb opgewekt.

Da's mooi, mijn panelen genereren deze grijze/donkere dagen anders niet zo veel.

@Beavers fraaie kleur inderdaad!
Ex: Elise S1 111S

16 dec 2024 22:41
Profiel WWW
Sint-Niklaas (B)
Bizar, je rijdt blijkbaar 45K km/jaar (= veel) zakelijk en laadt dan toch nog 90% met je zonnepanelen? Laat ons zeggen 200 km per werkdag.
Irrealistisch, tenzij je een grote thuisbatterij hebt lijkt me. Of een speciaal verplaatsingspatroon.

De zon heeft tot dusver deze maand ‘zegge en schrijve’ 6h geschenen trouwens…

16 dec 2024 23:33
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Artikel uit Parool van vandaag. Wat ik me eigenlijk nooit zo realiseerde is dat EV's (blijkbaar) harder afschrijven dan ICE's

Afbeelding

17 dec 2024 10:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Boxster 986 2.7 Tiptronic
Midden-Brabant
Dan heb je al lange tijd niet goed opgelet. Artikel ook in AD vandaag:

https://www.ad.nl/auto/elektrisch-rijde ... ~aea3f724/

Nu de millieuaspecten al enige tijd ontkracht zijn m.b.t. elektrisch rijden is het financiële aspect nu ok een reden om op fossiel door te rijden :thumleft:

17 dec 2024 11:22
Profiel
PorscheForum Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
2.2VTEC schreef:
Bizar, je rijdt blijkbaar 45K km/jaar (= veel) zakelijk en laadt dan toch nog 90% met je zonnepanelen? Laat ons zeggen 200 km per werkdag.
Irrealistisch, tenzij je een grote thuisbatterij hebt lijkt me.

Hier een foto van zijn tuin :wink:
Afbeelding

17 dec 2024 11:40
Profiel
PorscheForum Rakker
2.2VTEC schreef:
Irrealistisch, tenzij je een grote thuisbatterij hebt lijkt me. Of een speciaal verplaatsingspatroon.

De zon heeft tot dusver deze maand ‘zegge en schrijve’ 6h geschenen trouwens…

Heel realistisch gezien het feit dat we nu nog mogen salderen. Ik wek met 26 panelen ongeveer 9.000kW op. Als straks het salderen weg valt gaan de panelen op de zaak van mijn vrouw draaien die dan vervolgens 9.000 Kw gaat besparen waarmee we dan een belangrijk deel van de kosten die ik dan privé moet maken kan compenseren.

17 dec 2024 13:17
Profiel
991.1 gts
tholen
Bij de km prijs rekenen ze ook een heel groot stuk afschrijving. Maar het is net als aandelen. Gewoon lekker blijven zitten als ze zakken. Kom van zelf weer een keer goed. De ev gewoon lekker houden. Straks draait alles weer om en heb je spijt dat je hem hebt weggedaan. Ennige wat je er aan hoeft te doen is banden en stroom er in

17 dec 2024 14:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Taycan GTS Sport Turismo 987, Boxster Spyder, 991.1 GT3, ex Cayman GT4, Macan S diesel, 944, ex Cayman 981 GTS, ex 997, ex 911 3.2
Ik heb vorige week de 'eer' gehad om 3 dagen in een Porsche Macan Turbo te mogen rijden en ik kan zeggen...niks mis mee!. De Macan rijdt snaarstrak als een echte Porsche, naar mijn mening is luchtvering en achterasbesturing een must. Dat geeft zoveel meer scherpte en beleving. Wat mij opviel is dat de Macan voor een zware en hoge wagen erg efficiënt is in het verbruik. De range viel mij reuze mee en laden is gewoon snel. Door de iets hogere zit en mogelijkheden als trekhaak (wat op mijn Taycan niet gaat..) is het de praktischere wagen.
Qua beleving (voelt sneller aan dan Macan) en looks (uiteraard persoonlijk) wint voor mij de Taycan het. Kortom, voor mij nog geen reden om in te ruilen.

18 dec 2024 12:30
Profiel
991.1 gts
tholen
Ik denk ook dat je hem lekker moet houden.
Ik las dat in 2027 het salderen stopt.
Dus mensen die werken in nederland hebben er dan niet zoveel meet aan.
Dus ik dacht, je koopt dan een ev er bij. Die laad je overdag thuis op. Dan kun je hem of omruilen met nog een ev zodat je er altijd een vol hebt staan.
Of je gebruikt hem als thuis accu in de avond en nacht. Als je de ev eenmaal als thuis accu kan gaan gebruiken zullen ze echt weer in waarde omhoog gaan denk ik. Want die dingen van 5 en 10 khw voor een hoop geld zie ik niet zitten

18 dec 2024 12:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Taycan GTS Sport Turismo 987, Boxster Spyder, 991.1 GT3, ex Cayman GT4, Macan S diesel, 944, ex Cayman 981 GTS, ex 997, ex 911 3.2
Ik ben ook gewoon een mens die werkt en of er nu wel/niet gesaldeerd kan worden maakt mij niet uit. Auto als accu (denk dat het bij Porsche niet eens kan) wil ik ook niet. Ik rij, ik laad wanneer nodig en als ik daarvoor moet betalen dan is dat zo. Mijn vervoer hangt niet af van panelen, milieu of andere overwegingen. Het is gebaseerd op plezier, beleving en liefst beetje praktisch en dat dat geld kost is zo. Als ik alles rationeel zou moeten doen op dit gebied zou ik nooit Porsche kopen, dan is iedere auto die je van a naar b brengt prima. Macan is een top auto maar voor mij is de Taycan net ff leuker. Heb dealer aangegeven dat ik wel open sta voor huidig model Taycan. Is ook weer efficiënter en nog meer up tot date qua multimedia etc.

18 dec 2024 14:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Back to topic: Hoe zijn de (snel) laad ervaringen onderweg en evt in buitenland. Ik hoef eigenlijk nooit onderweg te laden maar heb het paar keer geprobeerd (moest toch testen of mijn pasje wel werkt). Ik kwam erachter dat de laadsnelheid die de auto aankan maar ook op de paal staat eigenlijk niet gehaald werd (ik was de enige die ah laden was). Hoe is jullie ervaring hiermee?
Ik heb Ionity gebruikt (ivm met 33 cent snellaad deal van Porsche)

18 dec 2024 14:06
Profiel
PorscheForum Rookie
329 Super Export Taycan Sport Turismo
Groningen e/o
Flash, ben met mijn Taycan ook nog geen snellader tegengekomen die in werkelijkheid met meer dan 175-200 kW laadt, ook al staat er 300 of 350kW op de paal. Zelfs als je de enige bent.

18 dec 2024 14:22
Profiel
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
en al geprobeerd bij de Tesla superchargers? Die doen 250 kw geloof ik, tot nu haal ik dat wel

18 dec 2024 14:24
Profiel
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
In Duitsland vaak ruim boven de 250kw, in begin (als de SOC laag is. Vlakt dan geleidelijk af naar 100 of zelfs minder. Hoe dan ook supersnel.

18 dec 2024 15:26
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
Die pieksnelheid haal je waarschijnlijk alleen als de accu vrij leeg, maar niet te leeg, en voldoende opgewarmd is. En dan nog maar voor een deel van de laadcyclus. Althans, zo is dat bij Tesla, dus dat zal hier ongetwijfeld ook gelden.

18 dec 2024 18:03
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende