Auteur |
Bericht |
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Bij mij ligt achter 205 en voor 195. Ik vind echter 205 te breed voor deze velgmaat dus ik zou dat niet meer doen. Ze lagen er echter al op. De volgende keer wordt het bij mijn wagen rondom 195/65. Deze heeft dezelfde rolomtrek als 185/70.
|
16 feb 2006 16:48 |
|
 |
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Om nog es terug on topic te komen....
Hoe rij je een 911 het doetreffenst? Laat remmen, traag de bocht in en vervolgens zachtjes weer op 't gas? Of vroeg remmen en snelheid doseren vooraleer de bocht in te gaan zodanig dat de achterkant rustig op z'n plaats blijft?
Wie "kent" de kneepjes?...Alle info is welkom, maar graag in het bijzonder wat ervaringen over de 3.0-3.2 modellen
thnx guys
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
08 maart 2006 19:54 |
|
 |
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
Hij staat nu bij CarCare en er komen Vredestein banden onder. Heb 'm eigenlijk niet gevraagd waarom en welk type. Zal wel goed zijn, lijkt me. Als ik 'm terug heb (paar andere reparaties die nog moesten gebeuren w.o. kettingspanners), laat ik het precieze type wel even weten.
_________________________________________ http://www.ingomettes.nl
|
08 maart 2006 21:05 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Zoals ik al eerder poste: Porsche high-performance driving handbook, Vic Elford, ISBN 0-87938-849-8
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
08 maart 2006 21:23 |
|
 |
Massa
Back in business again! (996 turbo '02)
|
Hi MarkS,
Ik heb gezocht naar reviews over dit boek.
Een van de opmerkingen hierover is:
There is nothing in the whole book which is particular to driving Porsches or rear engined cars.
Heb jij het boek zelf gelezen?
Is er een Nederlandstalige versie?
Massa....
_________________________________________ Ik spaar geen geld, maar goede herinneringen (copyright Herman Brood)
|
08 maart 2006 21:38 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
@Massa
Enige tijd geleden het boek gelezen. Staat wel degelijk uitvoerig beschreven wat de specifieke rij eigenschappen zijn van de verschillende auto configuraties (ook 911). Verschillende gewichtsverdelingen afhankelijk van positie motor, versnellingsbak etc. Gevolgen van handelingen (gas geven, remmen e.d.) voor gewichtsverplaatsing en rijgedrag. Bochtengedrag, "heel-toe" remmen/terugschakelen e.d.
Wilde het boek er even bijpakken om aan te geven welk(e) hoofdstuk(ken) best te lezen. Maar ivm aankomende verhuizing is de afdeling "porsche boeken" al in dozen ingepakt.
Ik zal niet zeggen dat het boek een "must" is voor iedere 911 rijder. Dat moet ieder voor zich maar bepalen. Maar ik vond het zelf een aardige theorethische aanvulling (het blijft natuurlijk een boek) op de praktijk beleving (het rijden). Natuurlijk gaat niet het hele boek specifiek over de 911, wat dat betreft kan de titel wat verwarring oproepen, maar bepaalde uitgangspunten voor het rijden met (sport)auto's zijn ook universeel.
De opmerking in "jouw" recensie dat het boek helemaal niet gaat over Porsches of sportauto's met de motor achterin kan ik niet onderschrijven. Het is misschien ook maar net wat je verwacht. Om iets te begrijpen van het specifieke rijgedrag van een 911 (bijvoorbeeld) zul je ook wat basisprincipes moeten kennen van rijgedrag van auto's in algemene zin. Zeg maar (met een groot woord) wat algemene natuurkundige wetten en principes. En inderdaad, het woordje Porsche of 911 komt niet op iedere pagina voor. Dan wordt het misschien voor sommigen en wat saai verhaal.
De recensies op amazon geven wel een goed beeld van hetgeen je kunt verwachten (sommigen ietwat genuanceerder dan de andere): http://www.amazon.com/gp/product/0879388498/103-9714980-7179869?v=glance&n=283155
Verder zou ik zeggen, vooral zelf veel rijden in de P en uitproberen, misschien wat karten, een rally/race cursus (ben ik zelf ook nog van plan).
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
08 maart 2006 22:03 |
|
 |
Massa
Back in business again! (996 turbo '02)
|
Hi MarkS,
Veel rijden is stukken leuker dan de theorie. Karten heb ik veel gedaan en ook een rally/race-cursus staat nog op mijn verlanglijstje.
Misschien in combinatie met het behalen van een race-licentie.
Zijn hier veel Porsche-rijders die de race-licentie met hun Porsche hebben gehaald?
Massa...
_________________________________________ Ik spaar geen geld, maar goede herinneringen (copyright Herman Brood)
|
08 maart 2006 22:17 |
|
 |
Jurgen
Westervoort
|
Daar is hier al een draadje over aan de gang Massa , verschillenden zijn geïnterresseerd in 't volgen van een licentie-cursus.
|
08 maart 2006 22:20 |
|
 |
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik dat boek van Elford lang geleden ook gekocht...
Dom, want sturen leer je niet uit een boekie
Toch is het wel een leuk boek, niet zozeer vanwege de beschreven rij-technieken, maar vanwege de verhalen/annekdotes van Elford
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
09 maart 2006 2:46 |
|
 |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Onze eikel, ziet er wel veel beter uit tegenwoordig 
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
09 maart 2006 7:38 |
|
 |
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Ziet er strak uit inderdaad!
Een Total Makeover gehad?
|
09 maart 2006 8:01 |
|
 |
horn
PF #57
|
verliefd geworden op een witte VW Golf GTi? 
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
09 maart 2006 8:18 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Ingo, zou ik wel even checken, want voor zover ik weet heeft Vredenstein geen VR in de maat 185/70 15.
Btw, je hebt met Paul toch wel duidelijke afspraken gemaakt he? 
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
09 maart 2006 10:16 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Dus je hebt niet even dat plaatje van Elford uitgeprobeerd met dat touwtje aan het stuur en aan je grote teen (rechtervoet)?? 
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
09 maart 2006 20:46 |
|
 |
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Twee in ieder geval 
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
09 maart 2006 23:58 |
|
 |
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
Thnx. Ik ga morgen (vandaag) ff kijken. VR heeft te maken met snelheid toch? En je mag met 'mindere' banden bv in Duitsland niet rijden (officieel). Klopt dat? Zal het even ter sprake brengen dan....
Qua afspraken. Geen afspraken gemaakt op zich. Alleen dat de reparaties die nodig zijn, nodig zijn... Waaronder dus de kettinspanners. Had ik nog geen 500 km meer mee kunnen rijden, dus ben wel blij dat m'n autootje 't nog doet... 
_________________________________________ http://www.ingomettes.nl
|
10 maart 2006 2:40 |
|
 |
horn
PF #57
|
oh oh oh...

_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 maart 2006 8:22 |
|
 |
Jurgen
Westervoort
|
Tja Ingo...wat zal ik eens zeggen...
Even los van 't bedrijf hoor...maar met zo'n instelling ga je wel over de knie 
|
10 maart 2006 10:18 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Tja, wat zal ik eens zeggen  ..... in het algemeen zeer waarschijnlijk en in het bijzonder .....
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
10 maart 2006 10:20 |
|
 |
Jurgen
Westervoort
|
|
10 maart 2006 10:34 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Overkwam mij dus afgelopen jaar.
Kettingspanners, banden en wat kleinigheidjes met uurloon zit gauw op 2500 euro.
Vandaar dat ik hoopte dat ie goede afspraken heeft gemaakt, want Paul doet in z'n enthousiasme vaak meer dan afgesproken...
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
10 maart 2006 10:35 |
|
 |
Pascal
‘64 Kever
|
Nee, dat zeg je verkeerd patrick.... Hij doet meer dan "eigenlijk nodig zou zijn", maar volgens mij niet meer dan afgesproken...
(tenzij het losse afspraken zijn: "Doe maar wat nodig is"  )
|
10 maart 2006 10:57 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
@paSCal:Klopt. Nu doe ik 'm inderdaad te kort.
Alleen houden Dhr Veens en ik er een andere mening op na van wat nodig is
Je hoort me trouwens niet klagen hoor; hij heeft fantastisch werk geleverd en ik ga er nog steeds naartoe; alleen spreken we tegenwoordig alles nauwkeurig af en dat bevalt prima.
Toch ga ik n.a.v. goede commentaren van anderen volgende keer toch ook eens bij Visser in H'sum kijken.
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
10 maart 2006 11:36 |
|
 |
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
...ik zit al bijna aan de 4000... pompje hier, filtertje daar, slangetje zus en ringetje zo...
maar wel allemaal reparaties die ik sowieso uitgevoerd wilde hebben. Nu de motor er uit is, worden ze echter allemaal in één keer gedaan en dat kost geld...
_________________________________________ http://www.ingomettes.nl
|
11 maart 2006 0:31 |
|
 |
Classic912
912 1965, 964 C2 Coupe 1991 ganz original
|
Toch schreef je dit toen je hem kocht.....
en dit..... en dan toch al dit?
_________________________________________ Porsche 912 eind 1965 geleverd door Mahag Duitsland, 964 C2 Coupe 1991 Ganz Original
The combination of performance and economy have made the 912 enormously popular with sports drivers
|
11 maart 2006 0:43 |
|
|