Auteur |
Bericht |
924carreragt
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)Stekene; België
|
Het is hier nogal een ge-emmer over het rijgedrag van de 993. Allereerst beginnen met de raad die Renntech geeft: regelmatig uitlijnen, "luisteren" naar het rijgedrag van de auto, niet besparen op de schokdempers enz...
Dat de 964 "beter" zou rijden??
Elke auto met zulke brede banden achteraan (255 en meer) heeft last van spoorvorming. Heeft n iets te maken met 993 964 of BMW...
Trouwens, de "luxeberlines" hebben minder last van dat sporen omdat daarin alles wordt weggefilterd.
Porsches blijven sportwagens en vragen een kordate hand.
Benieuwd wat de reacties zullen zijn. 
|
20 maart 2006 23:50 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Volgens mij is er niets mis mee, MITS de auto perfect is uitgelijnd. Althans, zo begrijp ik de woorden van Renntech...
|
20 maart 2006 23:51 |
|
 |
M.
993 2S
|
moet je helaas teleurstellen; mijn 993 2S gaat alleen maar lekkerder rijden boven 180. Heb wel "slechts" nog maar maximaal de 245 getest in DL, maar hij blijft op de weg plakken (heb spoorverbreders, wellicht dat dit "helpt"?)
|
20 maart 2006 23:52 |
|
 |
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Ah fijn, weer twee reactie's van mensen die begrijpend lezen. 
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
20 maart 2006 23:54 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Minder gevoelig voor wat betreft de uitlijning, maar in de basis ook niet perfect. Te veel onderstuur (met name de C4). Hetgeen er overigens met wijzigingen aan het onderstel goed uit te halen is.
|
20 maart 2006 23:54 |
|
 |
Webber
944 S 1987Stukje onder Breda
|
Tis wel duidelijk met zulke scherpe uitleg, en blijk van kundigheid naar welke garage ik later ga als ik de auto en het geld heb. En geloof me die 993 komt er wel ook al moet ik in een vuilnisbak met behang wonen
_________________________________________ Scarface, knew it too, porsche is the car to drive
|
21 maart 2006 0:03 |
|
 |
Devils son
|
De vuilniszakken met behang in Zundert zijn al lang vergeven aan de Polen...
|
21 maart 2006 0:08 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Duidelijk; maar de 993 is dus wel erg gevoelig voor onzuivere uitlijning en lang niet iedereen is capabel dat goed te doen.
|
21 maart 2006 0:17 |
|
 |
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Ik schrijf eigenlijk nooit in het forum, lees wel vaak mee. Maar dit onderwerp gaat mij echt aan het hart.
Ik rij met veel plezier al anderhalf jaar een 993 vario, cabrio, met in de optielijst de verlagingset.
Vorig jaar een campingtochje gemaakt naar Oostenrijk. Hierbij het e.e.a. meegemaakt wat aansluit op de verhalen. Op de heenweg lange stukken 250 gereden met pieken tot de top. Als ik met de lease auto daar hard rij nooit aandacht. Maar met de P steeds een rij Duitsers met o.a BMW's om me heen. (als stieren op een rode lap).Op gegeven moment met een BMW 3 serie (vermoedde een onbegrensde 330) flink gescheurd maar ik kneep hem toch wel bij 250-260 in flauwe bochten. De P. voelde erg hangerig en deinerig aan, viel me toen een beetje tegen. Leek alsof de BMW er minder moeite mee had. Maar ik denk dat het veel te maken heeft met gevoel en ervaring op steeds dezelfde route. Mijn excuus was 1. De duitser rijdt elke dag dezelfe route. 2. ervaring: 70000 in mijn lease wagen is anders dan de 10000 in de 911 en 3 ik was redelijk zwaar beladen (tent etc.).
Aangekomen in Oostenrijk bij 90 een flinke slipper gemaakt (stortregen en even niet op mijn rechtervoet gelet). Gelukkig niets geraakt maar wel met een trekker, beneden uit een weiland gehaald (ik was doorweekt en goed geschrokken....balen). Dit staat eigenlijk los van het thema, was gewoon extreem nat en geen perfecte banden. (overigens volgens mij en omstanders was een gewone auto daar over de kop gegaan , leve het lage zwaarte punt)
Hotelletje genomen en volgende dag Porsche Innsbruck bezocht, voor controle en nieuwe banden. Gelukkig alleen wat schoonmaakwerk (gras tussen de banden en velg, nieuwe achterbanden en uitlijnen). Ze waren daar nogal verbaast dat ik voor andere banden had dan achter, het is daar (en in duitsland) verboden en ze vonden het ook niet verstandig. Dus achter dezelfde banden gekocht.
Daarna ben ik extra op de wegligging gaan letten en het valt mij eigenlijk op dat met nieuwe banden de auto achter nog trager en zwaarder aanvoelde. Naarmate de banden wat slijten wordt het iets beter maar met de lease auto durf ik toch meer de grensen op te zoeken (en dat komt niet omdat ik daar minder zuinig op ben).
ik herken de verhalen van wee-ig aanvoelen bij snelle bochten, vooral als er een hobbel in zit.
Ik vraag me af of het niet gewoon normaal is (er ligt nogal wat massa achterin) of moet ik toch nogmaals de auto uit laten lijnen of uitwegen etc etc.
Bij lagere bocht snelheden en uitacceleren van een bocht (ook bij de rijvaardigheidstraining) én rechtuit bij 280....PERFECT.
Groeten[/img]
|
21 maart 2006 1:16 |
|
 |
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Heren.......Dat lichte gevoel in de neus,dat deinen,dat zoekerige....
Dat is toch het 911 gevoel wat we alemaal zo waarderen  Waar hebben we het over.Ik heb voordat ik mijn 993 kocht ook nog een S4 gereden en zo'n ding gaat dus als een kanonskogel rechtdoor.Had daarna ook mijn twijfels over de 993 en de rechtuitstabiliteit maar uiteindelijk toch eentje gekocht.Leve het 911 gevoel 
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
21 maart 2006 1:26 |
|
 |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
1 dag je auto kwijt, om misschien wel een beter sturend exemplaar terug te krijgen  Ik zou het nog niet zo'n ramp vinden 
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
21 maart 2006 7:36 |
|
 |
Epicurus
992 Turbo S Coupe
|
 |  |  |  | Paul van Engelen schreef: Epicurus, Dit is beslist niet normaal en moet dus 'eenvoudig' op te lossen zijn. Heb zelf nog niet harder dan 270 gereden maar hoef dan alleen maar alert te zijn op de medeweggebruikers en 'niet' op de Porsche Ken dat lichte gevoel vanaf 180 wel van mijn eerste: de 3.2. Vond het gevoel niet fijn vanaf de 200 zo'n beetje. Heb geprobeerd met 10 kg zand voorin en dat scheelde AANZIENLIJK. Maar de tip kwam van Rob Leeuwenburg in Scheveningen: uitwegen. Toen ik daarna 160 reed - zonder te dollen  - dacht ik: DIT voelt VEEL beter. Vervolgens fluitend 240+ gereden, echt heel strak. Dus uitlijnen - als Erwin het zegt  - en anders alle 'standaard' dingen laten controleren. Vwb spoiler ideeen en dergelijke: sprak een tijdje terug iemand die nu zo'n giga-turbo-spoiler op z'n 3.2 motorklep had(de arme!). Dit was hem als laatste geadviseerd, hij had dezelfde problemen als ik, maar uitwegen was nooit genoemd Paul, die niet wist dat hij ook een Epicurist was. Weet je niet wie Epicurus was  Ik wel... sinds ik in de van Dale keek |  |  |  |  |
Beste Mede-Epicurist,
Wat is uitwegen ?
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
21 maart 2006 9:17 |
|
 |
Epicurus
992 Turbo S Coupe
|
BMW heeft daar een beetje typische politiek voor... Een (goed bewaard?) geheim is ook dat de M3 vaak helemaal niet begrensd is. Twee klanten van de dealer waar ik kom hebben hun M3 op respectievelijk 293 en 296 km/uur gehad....
De X5 (in 4.4. met sportpakket) heeft een 'natuurlijke' begrenzing (gewoon niet meer kracht voor die enorme luchtweerstand dus) rond de 240.
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
21 maart 2006 9:22 |
|
 |
Porschegek
|
Even een berichtje van een as. 993 koper.....
Schrik wel een beetje van een aantal reacties re. de wegligging van de 993.
Dus de 993 is eigenlijk helemaal niet zo'n geweldige wagen aangezien een 'normale BMW' hem simpelweg kan bijhouden ?
Kan iemand mij vertellen waarom een 993 qua rijcapaciteiten dan zoveel beter is dan een 964 ? 
|
21 maart 2006 10:13 |
|
 |
Epicurus
992 Turbo S Coupe
|
Beste Porschegek,
Een normale BMW wordt in de bochten volledig weggereden door een 911, het ging mij om de hoge snelheidsstabiliteit, die is van BMW m.i. een stuk beter dan een Porsche. 993 vs. 964 ? Anyone ?
|
21 maart 2006 10:29 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Dit is uitwegen.
We hebben het er over dat een goede afstelling het weggedrag duidelijk positief beïnvloedt (vice versa  ) en dat dus aandacht daarvoor de moeite waard is. 
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
21 maart 2006 10:38 |
|
 |
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
jawel,uitgaande dat dit allemaal goed staat zijn dat gewoon de eigenschappen van een 911.Maargoed ,ook ik heb een jaar terug mijn auto bij Renntech laten uitwegen-en lijnen. Ik heb zelfs op de weg naar hem toe nog even 280 op de teller gehad terwijl naderhand bleek dat de uitlijning en het camber behoorlijk verkeerd stonden(mijn achterbanden waren na nog geen 4000 km versleten  ).En zo eng vond ik hem nou ook weer niet met die snelheid. 
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
21 maart 2006 11:39 |
|
 |
Jurgen
Westervoort
|
|
21 maart 2006 13:09 |
|
 |
ECT
|
Duidelijk verhaal dat uitwegen. Het gaat dus om de juiste gewichtsverdeling- die beinvloedt wordt door de motor-positie. Ik denk niet dat dit louter een 993 probleem is omdat we allen onze motor achter de achteras hebben.
Waarom hebben ze daar bij Porsche niet eerder aan gedacht en klanten geattendeerd om zo nu en dan uit te wegen en uit te lijnen????
Zoveel moeite lijkt me dat toch niet? Ik heb zelf nooit eerder van uitwegen gehoord. Nu weten we gelukkig waar het aan ligt en kan het alleen maar beter op worden.
Voordat ik naar Zwitserland ga moet ik dus toch eerst mijn bolide perfecter afstellen voor meer rijgenot.
|
21 maart 2006 14:06 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Bezit zowel een BMW als een 911, en beide sturen geweldig.
Vele 911's bereden maar de 993 2S is echt de beste en meest goed sturende 911 die ik ooit heb gehad
Maar natuurlijk alles valt of staat bij goed onderhoud
Wil niet stoken, maar wat rijd die 325 I Touring zeg
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
21 maart 2006 14:47 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
heeft iemand ervaring met een bedrijf in zeeland of brabant voor het uit wegen en uitlijnen?
of moet ik daar helemaal voor naar steenwijk?
anton964
|
21 maart 2006 15:04 |
|
 |
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Mag het ook Zuid-Holland Zuid zijn? Dan heb ik er misschien ook wat aan. 
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
21 maart 2006 17:05 |
|
 |
ECT
|
Porschegek,
Maak je niet zo druk. Ik rij veel en heb veel verschillende auto's gereden ook BMW's en moet zeggen dat de wegligging van een 993 gewoon goed is en rotsvast op de weg zit vanwege het zeer strakke onderstel. Beter dan een BMW die ik "zweverig" vind. Tot en met heden vind ik de 993 het beste rijden.
Juist omdat het onderstel zeer strak is kan hij op grove oneffenheden anders reageren dan je gewend bent met andere auto's door de gewichtsverdeling (motor en power achterin) maar daar wen je snel aan. Een goede afstelling doet wonderen!
In Duitsland met zijn strakke autobanen "plakt" mijn wagen aan de weg en rijdt hij vele malen beter dan mijn 5 serie BMW.
Het wegdek in NL is van slechtere kwaliteit dan die op de Duitse autobanen. Daar is de betonlaag minimaal 50 cm dik (!) en in NL enkele cm's. Veel vrachtverkeer rijdt zo'n dunne betonlaag snel aan gort. Als je veel rijdt weet je waar de slechte wegdekken liggen en kan je er op anticiperen. Daarnaast kan je hier in NL nergens hard rijden en moet ik mijn vertier in Duitsland zoeken.
Desalniettemin laat ik mijn onderstel afstellen (uitwegen en uitlijnen) voor nog meer rijplezier.
|
21 maart 2006 17:22 |
|
 |
R.M.Boosten
Zuid Limburg
|
Prachtige uitleg over het uitwegen!
Maar ik vraag me af, wat is uitlijnen? Ik heb er echt geen idee van!
_________________________________________ Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |
|
21 maart 2006 18:05 |
|
 |
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
heel simpel gezegd het stellen van je wielen, gebruik de zoekfunctie maar even
is al heel wat over geschreven; toespoor, camber ....
_________________________________________ Got coffee?
|
21 maart 2006 18:12 |
|
|