Hello hello,
In april had ik deelgenomen aan een wedstrijd ter gelegenheid van het autosalon in Leipzig. Wonder boven wonder kreeg ik enkele weken terug een mail van Porsche Leipzig, waarin ik gefeliciteerd werd met het winnen van het pakket ‘Discover Porsche in Leipzig’. Vanavond even de tijd gevonden om een verslagje te schrijven over deze heerlijke uitstap.
Dinsdag 27 juni ben ik samen met mijn vrouw met de 968 naar het vroegere Oost-Duitsland vertrokken. De 968 had vooraf een grondige onderhoudsbeurt gekregen en is nu werkelijk een plezier om te rijden. Ik herken de wagen niet meer. Hij loopt veel zuiverder en soepeler dan voorheen. Ben nog totaal onder de indruk.
De rit zelf verliep aan een vlot tempo tot een vrachtwagen de complete autosnelweg versperde en ervoor zorgde dat we 3 en een halfuur gewoon vast zaten. Het was motor aan 30 meter vooruit, motor af en zo heel de tijd door. Het was meteen een goede test om te checken of de Porsche zou oververhitten. Hij heeft de test met brio doorstaan. Dit oponthoud maakte dat we pas rond 23:30u aan het hotel arriveerden.
De volgende morgen kregen we een schitterend ontbijtbuffet in het hotel. We waren beiden echter zo zenuwachtig voor hetgeen ons te wachten stond bij Porsche, dat we met moeite iets door de keel kregen.
9 uur stipt liet de security ons binnen rijden en werden we heel persoonlijk verwelkomd in het klantencentrum. Na een goede sterke koffie werden we voorgesteld aan onze instructeur Sebastian Bauer. Die grapte dat de Porsches al veel te lang niet gereden hadden en stelde ons voor om er onmiddellijk aan te beginnen.
Na een korte uitleg over wat wel en niet te doen (oa. De ramen moeten gesloten blijven om te vermijden dat er wegvliegende stenen van onder de wielen in het gezicht gecatapulteerd worden) mochten we plaats nemen achter het stuur van een Cayenne. Het was de eerste keer dat ik offroad kon rijden en eigenlijk viel dit heel goed mee. De proeven waren o. a. omhoog rijden op een helling van 26° steil. In het midden van de helling stoppen, rem lossen en dan lichtjes gas geven en verder naar boven. Is wel gek gevoel want je ligt bijna plat in je zetel. Ook de afdaling was een apart gevoel. Halverwege mocht mijn vrouw het stuur overnemen voor de volgende proeven : auto schuin rijden langs de helling (vond ik het engste : gevoel dat de wagen gaat omkantelen), rijden door water, etc. Mijn vrouw had nog nooit met een Porsche gereden, maar heeft nu meteen al een goede ervaring achter de rug. Ze heeft een zekere schrik overwonnen en heeft de proeven heel goed afgelegd.
Na het offroad stuk werd een korte pauze ingelast en mochten we plaats nemen in een Carrera GT. Jammer genoeg geen ritje op het circuit met deze super-Porsche.
Daarna mochten we opnieuw een Cayenne uitkiezen, ditmaal voor de circuit experience. Voor beiden was het de eerste maal. Alles verliep veilig : de instructeur reed voorop, reed een kennismakingsronde en voerde dan het tempo op. Inhalen was verboden, dus je moest geen schrik hebben om langs alle kanten voorbij gezoefd te worden. Mijn vrouw werd kotsmisselijk als passagier en wou ermee stoppen als ze het stuur mocht overnemen. Gelukkig kon ik haar overtuigen dat ze als chauffeur daar geen last zou van hebben en nam ze het stuur over. Ook bij haar ging het ronde na ronde vlotter. Wel vond ze het offroad rijden uiteindelijk leuker.
Na het circuit kregen we een rondleiding in de fabriek, wat eigenlijk een beetje saai overkwam. Het gedeelte waar de CGT werd gemonteerd was nu afgeschermd en werd niet bezocht. Het was het uur van de middagpauze en dat wordt de band gewoon stil gelegd. Porsche hecht veel belang aan rust in het bedrijf om stress te vermijden om zo de kans op fouten in de produktie te verkleinen. Ik polste even over de Panamera, wat wel en niet in Leipzig zou gebeuren, maar zoals te verwachten, mocht de gids daar niets over zeggen.
Na deze rondleiding werden we verwacht in het restaurant waar we een schitterende 3-gangen lunch kregen, samen met sublieme Duitse wijnen, oa. een Spätleser, mmmmmmmmmmm.
Verder mochten we nog plaatsnemen in een paar showroom-modellen, het museum bekijken en tenslotte werd de portefeuille nog wat lichter gemaakt in de shop. Rond 16:00 verlieten we verzadigd het Porsche domein.
Die dag wilde ik in schoonheid eindigen en had ik aan een goede prijs een overnachting geboekt in het beste hotel van Leipzig, nl. Hotel Fürstenhof. Prachtig kleinschalig luxehotel met 92 kamers met een mooie wellness aan. Toevallig waren er ook voorname gasten in het hotel. Dit was te merken aan de permanente politiebewaking aan de ingang en de parking van het hotel. De 968 kon niet veiliger staan.
De volgende morgen konden we wel genieten van het uitgebreide ontbijt. Na het verlaten van het hotel hebben we nog een bezoek gebracht aan het Porsche Centrum Leipzig. Mijn vrouw is helemaal begeesterd van Porsche en ziet een cobalt-blauwe 997 targa met veel carbon in het interieur volgend jaar wel zitten. Hoe we dat gaan oplossen is nog een vraagteken J
De terugtocht was een hemels plezier dankzij de vele stukken Autobahn zonder snelheidsbeperking. Mijn vrouw vond zelfs op een bepaald moment dat ik zo traag reed, ondanks 170 op de teller J
In weinig tijd gingen we de grens over aan Venlo en was de pret uit. Gedaan met het ongebreideld rijden en zich weer houden aan 120. Ik zag dit niet zitten en stelde daarom voor dat mijn vrouw het stuur zou over nemen. Moest het haar geen 2x zeggen. Betekent dat ik nu ook een BOB voor de Porsche heb !
Nu is het nog nagenieten van deze ongelofelijke verwen-trip. Dank u Porsche voor deze mooie prijs.
Rufie.
Foto's vind je door op het plaatje hieronder te klikken :