|
Wie rijdt er in de winter met winterbanden?
Wie rijdt er in de winter met winterbanden?
Auteur |
Bericht |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Het is wat, die mensen die on-topic blijven...
|
05 jan 2009 21:09 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
nounou. koud he
_________________________________________ oud is beter
|
05 jan 2009 21:11 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Proeft als een wat aggressieve 'jij', zo bedoeld?
De verklaring moet je zelf ook wel snappen, als je wilt.
Simpel: mijn mening; sorry dat ik die hier uit.
(Ben wel zelf en bewust begonnen met het OF/OF uitgangspunt, ok?)
Wat hier verder allemaal aangenomen wordt - kosten spelen een rol, dekking door verzekering speelt een rol, overtuigd van eigen kunnen zit achter het standpunt - geeft duidelijk aan dat men niet luistert naar een afwijkende mening.
Alles wat boven het maaiveld uitsteekt afkappen, dat gebeurt hier door een klein groepje vind ik.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
Laatst bijgewerkt door Paul II op 05 jan 2009 22:51, in totaal 1 keer bewerkt.
|
05 jan 2009 21:21 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Tja, winterbanden, eerlijk is eerlijk, het was/is een sluitpost op mijn lease auto, en ze zitten er dus NIET op. Laten we wel wezen, ik sluit me aan bij bovenstaande, dat "normale" banden geen "zomerbanden" zijn.
Natuurlijk, als het gesneeuwd heeft, en als er ijs ligt, ben ik nergens met die auto. (of juist wel, want rondjes draaien op de Markt is heerlijk!). Maar bij alle andere spul op de weg, heb ik prima grip.
Ja, ik hou normaal al goed afstand, maar met dit weer gewoon nog iets meer. Anticiperend rijden denk ik dan maar. En toch zie ik mijzelf niet als een roekeloze rijder. Raar maar waar.
Let wel, JA, met winterbanden zul je met dit weer prima rijden, maarja....
Terijzde, bij de meeste leasecontracten krijg je 1 hele set winterbanden per looptijd. Dat betekent dus, dat je op 4 jaar tijd, met 1 set winterbanden (oktober tot april toch?) moet rijden. En ze zullen aanzienlijk harder slijten bij temperaturen boven de 6-7 graden. Dus dat ga je niet redden met 1 setje.
|
05 jan 2009 21:37 |
|
|
horn
PF #57
|
volgens mij zijn er genoeg onderzoeken geweest die bewezen dat het veiliger is om met winterbanden te rijden in winterse omstandigheden dan met zomerbanden. Evenzo voor de meeste electronische hulpmiddelen.
Het ene hulpmiddel helpt meer dan het andere. Het ene hulpmiddel helpt jou bij zo veilig mogelijk rijden en het andere helpt meer tegen de onnozelheid/onwetendheid/onhandigheid van anderen. Of je gebruik maakt van die hulpmiddelen is je eigen keuze.
Als echter bewezen kan worden dat het veiliger wordt op de weg (lees: minder (dodelijke) ongelukken) met hulpmiddelen als winterbanden, abs etc ben ik er voor dat dergelijke hulpmiddelen worden verplicht bij bepaalde omstandigheden.
En nee, ik rij niet met winterbanden op de Porsche. Als het ijzelt of veel gesneeuwd heb neem ik het busje-met-winterbanden. Tenzij ik op zondagochtend lekker wil gaan spelen in de sneeuw. Maar dan wel op een grote parkeerplaats ofzo...
Zo, nu ga ik weer ergens iemand afkappen die het waagt zich bóven het maaiveld te begeven.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
05 jan 2009 21:38 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Ik vraag me af of het haalbaar is om winterbanden te verplichten. Dan doel ik meer op of je dan ook "regenbanden" kunt verplichten.
Om het nog maar niet te hebben over al die circuitridders hier, die op Michelin Cupsport (je weet wel, die slicks met profiel) de weg op gaan als het regent! Is dat niet net zo gevaarlijk dan?
|
05 jan 2009 21:41 |
|
|
henzel
Boxster Dodge ram 1500 4x4 Buick Riviera boattail mercedes 280 se w126
|
wat een enorme hoop gel*l, je banden slijten toch wel als je in de winter wilt rijden met je Porsche doe er dan winterbanden onder, slijten je andere banden op dat moment niet. dus waar gaat dit over. als je dit niet kunt betalen moet je fiat panda gaan rijden. tuurlijk kan je ook verongelukken met winterbanden en moet je je verstand er bij houden maar al is het maar iets veiliger is het de moeite meer dan waard. uiteraard alleen voor de winterrijder.
_________________________________________ voor scooter of oldtimer onderdelen www.bikescooterparts.com
|
05 jan 2009 21:52 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ach, de winterband is natuurlijk ook iets wat de laatste jaren vaak in de actualiteit is gekomen. Dat verklaart dat er wat vaker een draadje over loopt. Over 10 jaar is dat ook weer verleden tijd en komen andere zaken aan bod... Maar ik kan mij niet voorstellen dat de pro-winterbanders iha niet voor al die andere normale veiligheidsverhogende zaken zijn. En die suggestie lees ik wel een beetje in jouw post.
|
05 jan 2009 21:56 |
|
|
Devils son
|
Nee hoor, ik zie alleen dat je voor de tweede keer een of-of redenering lijkt te volgen. Niets tegen het uiten van een mening, maar zoals hiervoor terecht is opgemerkt, als het om veiligheid gaat die anderen ook kan raken, dan worden de standpunten al snel wat dwingender...
Ik wil niet voor anderen spreken, dus ik spreek alleen voor mijzelf: ik ben van mening dat er door sommigen te kort door de bocht gegaan wordt. Opmerkingen als "die paar dagen" vind ik terecht als men voor "die paar dagen" ook de consequenties aanvaardt. Indien men dat niet doet dan ben ik van mening dat ze daarmee het risico aanvaarden dat het mis gaat en dat kan ernstige gevolgen hebben voor anderen. Dat iemand met winterbanden die zijn snelheid niet aanpast datzelfde risico ook aanvaardt doet daar niets aan af. Ook verwijzingen naar andere zinnige maatregelen vind ik onterecht. Op zich zou ik die ook best in willen voeren, maar het niet in willen invoeren daarvan maakt niet dat winterbanden verplicht stellen een slecht idee is.
En dat is dus mijn mening.
|
05 jan 2009 22:04 |
|
|
Devils son
|
Laten we eerlijk zijn: een verplichting zal hier een einde aan maken. Vind het ook idioot dat je maar 1 setje krijgt. Winterbanden dien je de deur uit te mikken bij 4mm, of liefst eerder...
|
05 jan 2009 22:07 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Ik wil wel een keer met spikes onder mijn 911 van Moskou naar de Noordkaap via Finland. Dat zijn pas echte winterbanden.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
05 jan 2009 22:11 |
|
|
Devils son
|
Met R-compound mag je in veel gevallen ook niet over de openbare weg. Er zijn uitzondering (w.o. de Pilot SportCup), maar die zijn dan ook zo ontwikkeld dat ze bestand zijn tegen een bui, mits je maar niet te hard rijdt (het probleem is aquaplaning, dus puur snelheid).
Toch denk ik dat de meesten die met R-compound rijden dat alleen in de regen doen als ze door die omstandigheid worden verrast. Maar goed, dat denk ik vooral...
|
05 jan 2009 22:11 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Ben ik wel met je eens hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ach. (overigens, dat ene setje zal inderdaad wijzigen, net als de leaseprijs, maarja, da's wel 'terecht' denk ik dan maar). Ik verwacht overigens ook, dat winterbanden verplicht worden binnen 1-3 jaar. Al is het maar "omdat de andere landen het ook doen"
Overigens, ik denk dat we de mensen die hier posten: "Op mijn laatste paar mm lekker over het circuit lopen raggen" niet op 1 hand kunnen tellen. Vervolgens rijden deze mensen doodleuk op dezelfde banden terug naar huis! Goed bezig zeg ik dan
Nogmaals, winterbanden is inderdaad een goed idee, MAAR er zijn genoeg mensen die winterbanden hetzelfde zien als ESP: "Kan ik gewoon hard doorrijden". Mijn inziens: dom bezig, want winterbanden veranderen volgens mij weinig aan een ijsbaan.
|
05 jan 2009 22:22 |
|
|
Reñger
911 3.2 Targa 1987Oosterhout (NB)
|
Ik heb, naar aanleiding van de hoogoplopende discussie hiero, het instructieboekje van mijn DD er maar eens bijgepakt.
Kijken wat een fabrikant (niet zijnde Porsche) eigenlijk te vertellen heeft mbt de bandenkeuze.
Onder mijn kar zitten (zegt het boekje) All Weather banden, erin zit ESP, ABS, (plus nog wat andere onbegrijpelijke, niet ter zake doende afkortingen) en inschakelbare 4WD.
Uiteraard moest de 4WD permanent bij.
Er werd nergens gerept over winterbanden.
Twee andere adviezen sprongen er in de context van dit topic wel uit:
In winterse omstandigheden de bandenspanning 0,2 bar verlagen.
Rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden.
Nuttige tips
Ik rij niet, zoals Devils son, dagelijks met mijn P, en ga er ook niet mee op wintersport. In die situatie koos ik METEEN ook voor winterbanden.
Maar voor mijn DD volg ik de tips op, vooral ook de laatste
_________________________________________ PF rakkertjes fietsje nodig? http://www.byxx.nl Grote PF rakkers ook? http://www.bigbyxx.nl
|
05 jan 2009 22:24 |
|
|
Devils son
|
Dat is zeker. Winterbanden zijn op ijs vrijwel hetzelfde als zomerbanden. Waardeloos dus. Maar ook in de sneeuw is beleid nodig natuurlijk. Zelfs als je EN 4wd EN psm hebt om je te helpen...
En dat de verplichting tzt komt denk ik ook wel. Er is een goede lobby voor...
|
05 jan 2009 22:27 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Grappig dat de poll dit laat zien:
Ja, ik rijd met winterbanden in de winter 28% [ 31 ] Nee, ik rijd niet met winterbanden in de winter 38% [ 42 ] Alleen van en naar de wintersport 2% [ 3 ] Ja, maar niet onder de Porsche 23% [ 26 ] Ik rij helemaal geen Porsche in de winter 7% [ 8 ]
Totaal aantal stemmen : 110
...maar dat degenen mét winterbanden hier dik en luidkeels de boventoon voeren. Waar zijn al die mensen zonder winterbanden ineens gebleven?
|
05 jan 2009 22:29 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Ik vraag me overigens wel af, als zo'n verplichting erdoor komt, hoe de lease maatschappij'en dit gaan oplossen. Immers, het gaat hunnie geld kosten
|
05 jan 2009 22:29 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Goh, wat is dit draadje ineens gegroeid.
Bleek wel mee te vallen, was alleen een advocaat zonder klanten.
De productie over winterbanden lijkt omgekeerd evenredig aan de buitentemperatuur: -15 graden Celsius.
Op zich vreemd.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
05 jan 2009 22:30 |
|
|
Reñger
911 3.2 Targa 1987Oosterhout (NB)
|
Hier is er in ieder geval één
_________________________________________ PF rakkertjes fietsje nodig? http://www.byxx.nl Grote PF rakkers ook? http://www.bigbyxx.nl
|
05 jan 2009 22:34 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
+1
|
05 jan 2009 22:34 |
|
|
Devils son
|
Zoveel meer geld gaat het niet kosten (persoonlijk denk ik dat de huidige kredietcrisis ze meer geld kost momenteel) en het wordt tzt gewoon meegenomen in de leaseprijs.
|
05 jan 2009 22:39 |
|
|
Nicolò
|
Fijn, we zijn weer op niveau,
Dus als de een niet zo veel geld aan zijn Porsche uit kan of wil geven als de ander, dan is eerstgenoemde eigenlijk geen Porsche waard.
De oplossing natuurlijk om van Porsche weer een exclusief merk te maken!
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
05 jan 2009 22:39 |
|
|
Nicolò
|
|
05 jan 2009 22:40 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
+2
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
05 jan 2009 22:40 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Na 2 komt 3 Paul.
|
05 jan 2009 22:43 |
|
|