Auteur |
Bericht |
Toon
|
Re: Korte vraag: auto drogen met wisser OK?
deed 't met 't oliebootje hiervoor ook hoor (macht der gewoonte)
|
19 maart 2011 20:21 |
|
|
Dimple
DD: Opel Signum Cosmo V6 3.0
09-04-2011: Yes: de 996 Carrera 4 Cabrio is in bezit! :-)Regio "De Achterhoek"
|
We zijn alweer een klein maandje verder, en het mooie weer nodigt uit tot poetsen... is het idee voor een workshop nog opgepakt cq. uitgewerkt?
_________________________________________ Excuse me, while I kiss the sky Jimi Hendrix
http://jalbum.net/a/946662/
|
13 apr 2011 12:33 |
|
|
BartCCC
Valkenburg aan de Geul (Lb)
|
Hé Tim, ik lees uw reactie nu pas. Leuk te horen en nogmaals dank voor de gezelligheid en enthousiasme Myracle Dryer's liggen hier op voorraad mocht u nog eens passeren, uiteraard kan een en ander ook opgestuurd of afgegeven worden (als ik eens in de buurt ben). @Elferhenkie: Ik wist niet dat jij het was, maar in ieder geval bedankt voor de bestelling en positief dat je de doek in ieder geval hebt geprobeerd! Wordt uiteraard zeer gewaardeerd. Om op enkele zaken inhoudelijk te reageren: Ik verkoop geen miracle gelijkende droogdoeken, die kun je dan ook niet voor 55% van 'mijn' (lees: de vastgestelde prijs door de importeur die voor mij leidend en soms lijdend is) kopen. De Myracle Dryers worden inderdaad in China / Azië gemaakt. Gelukkig wel, zijn ze goed in daar en zo blijft de productie betaalbaar. Een label met erin: "Made by BartCCC op de zolderkamer" verhoogt de kwaliteit niet maar wel de kosten Hoe heb je de doek precies gebruikt? Je zult merken dat na een paar keer gebruiken en wassen hij optimaal werkt. Vergelijk het met een nieuwe handdoek zeg maar. Probeer het nog maar eens en je zult zien dat je zonder water resten een auto kunt drogen. De mensen die hier zijn geweest, zoals Tim, kunnen dat beamen. Ook kun je de Myracle Dryer natuurlijk gewoon uitwringen. Zonder arrogant te willen klinken, maar kijk ook eens op mijn website en zie welk niveau klanten en auto's ik mag bedienen. Ook welk niveau werk ik aflever. Denk je dat ik het kan en wil veroorloven 'prul' te verkopen waarvan er ook maar een lichte kans bestaat dat daardoor swirls ontstaan? Een Myracle Dryer laat bij correct gebruik geen swirls achter. Niet kwalijk bedoelt voordat we dat weer hebben. Tevens kun je een natuurlederen zeem oneindig gebruiken, een Miracledryer moet je telkens weer uitwassen en drogen voordat je hem opnieuw kunt gebruiken. Ook moet je er een product bijkopen om hem in conditie te houden, waardoor ik 31,50 (ex 9 euro verzendkosten) kwijt was.Een Myracle Dryer kun je ook oneindig gebruiken. Je MOET hem niet elke keer uitwassen voordat je hem opnieuw kunt gebruiken, en je MOET er ook geen product bijkopen om hem in conditie te houden. Dat je de doek KAN uitwassen is juist een groot pluspunt om zo zeker te zijn dat je altijd met schoon materiaal werkt, dit in tegenstelling tot een zeemvel die je niet kunt uitwassen na gebruik. Sommige klanten vinden dit ook te veel werk en leggen hem na gebruik gewoon te drogen. Dat mag. En het product om de doek in conditie te houden wordt AANBEVOLEN, het moet niet en kan ook zonder, maar biedt wel net dat beetje extra waardoor de doek nog zachter wordt. Persoonlijk adviseer ik wel om hem elke keer te wassen en om de zo veel beurten een microvezel rejunevator te gebruiken, puur omdat ik het beste van het beste mee wil geven. Op de website van Astara zie ik overigens geen Myracle Dryer, wel een imitatie doek? Ook vast en zeker een goede doek, maar daar houdt het qua vergelijken denk ik op.. Overigens het filmpje is een demonstratie filmpje van de Myracle Dryer door David Graham, de importeur van Chemical Guys (fabrikant Myracle Dryer), in Engeland. Dus geen stuntelige knul die zijn best doet, maar hij laat enkele mogelijkheden zien hoe je de doek kunt gebruiken (bijv. als een laken over de auto trekken / deppen etc). Wel ben ik met je eens dat het niet het meest duidelijke filmpje is en je dit verkeerd geïnterpreteerd kan hebben. Een omschrijving zou sowieso al een stuk duidelijker zijn en je ziet niet goed welke delen nat zijn en welke niet. Sowieso is de auto wassen / drogen met een grote ring om je duim ook niet echt slim.......zal hem eens bellen Maar geef gerust eens een belletje (gezien de afstand), misschien kan ik je telefonisch de gouden tip geven en je beter op weg helpen om de doek goed te gebruiken. Als je eens in de buurt zou zijn ook altijd van harte welkom om met eigen ogen te zien dat de doek wel kan én doet zoals ik het vertel. Raak je tenminste dat betweterige en irritante beeld van me kwijt dat je nu wellicht wel hebt van achter het scherm @Dimple: Als ik mij aangesproken mag voelen zou ik, zoals eerder gemeld, zeker iets willen organiseren met betrekking tot een workshop c.q. "gezellig dagje poetsen onder elkaar". Aangezien ik lekker centraal in Zuid Limburg zit (ahum) lijkt het me, met een beetje hulp van hier, een strak plan om ergens in het midden van het land een locatie te vinden waar we dit kunnen doen. Misschien beschikt iemand van jullie over een bedrijf / loods waar we iets mogen organiseren. Wie van het moderatorteam gaat hierover zodat we hier achter de schermen eens heen kunnen kijken wat mag / niet mag?
_________________________________________ http://www.customcarcleaning.nl
|
13 apr 2011 16:37 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
En vooral geen wasmiddel gebruiken waar een wasverzachter in zit.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
13 apr 2011 19:17 |
|
|
BartCCC
|
Juistem, ėn geen korrel waspoeder voor alle volledigheid (....of kent enkel Oma dat tegenwoordig nog)
|
14 apr 2011 0:05 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Ik heb mijn auto nu 8 jaar en heb hem(haar)nog nooit gepoetst of laten poetsen Ben ik wel normaal
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
14 apr 2011 2:11 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
|
Henkie, ik zou zeggen pak een Tshirt en je potje Turtle Wax en ga wat nuttigs doen. Ik vind je namelijk niet meer gezellig zo en je blijft in herhaling vallen.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
14 apr 2011 2:23 |
|
|
horn
PF #57
|
Als jullie nou ophouden met het persoonlijk te maken - leidt dit ook nog ergens toe. Ieder heeft een ander doel en een andere methode. En in plaats van dat jullie elkaar respecteren gaan jullie elkaar verbaal te lijf. maakt het niet veel gezelliger om te lezen.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
14 apr 2011 10:15 |
|
|
Aficior
Nabij Schiphol
|
Beste MS964,
OP 17 maart 2011 stelde jij een vraag over een zogenaamde wisser voor de autolak. (Wat een goede vraag). Meningen over zo een droogblad zijn verdeeld, maar dat had jij inmiddels ook al geconstateerd. Aan jou de moeilijke keuze.
Ik moet bekennen dat ik nimmer zo een droogblad zou gebruiken. Voor een detailer geldt als vuistregel nimmer een handeling uit te voeren die (mogelijk) schade veroorzaakt. En ook al zou het droogblad van het merk Swissvax zijn, er blijft altijd een risico aan dat bewuste droogconcept kleven.
Het risico bestaat dat na het wassen en afspoelen nog vervuiling op de lak ligt (of erop is gewaaid/gevallen), waardoor dan de kans bestaat dat die vervuiling door zo een droogblad over de lak zal worden getrokken met een risico op lakbeschadiging. LET OP: Dit ligt dus niet aan de prijs, kwaliteit of merk van het droogblad, maar aan de kans op achterblijvende of erop waaiende vervuiling.
Je schrijft dat je wast met een spons en droogt met een doekje.
Wanneer je dan toch de moeite neemt om je (mooie) auto met de hand te wassen en vooral niet door de krasstraat jaagt, dan geniet het de voorkeur een Washandschoen met dreadlocks te gebruiken op basis van microvezels en een op basis van microvezels gefabriceerde speciale droogdoek voor autolakken.
Heb je wel eens geprobeerd een spons uit te wassen? Gaat zeer moeizaam. Een spons verzamelt vuil wat hij vervolgens maar moeilijk weer los laat. Beter is een washandschoen op basis van microvezels. Microvezels zijn 10 x dunner dan een zijdedraad en 100 x dunner dan de menselijke haar. (Had ik nog maar een 1000-ste van die hoeveelheid op mijn hoofd zitten..). Door de lengte van de dreadlocks bestaat er ruimte om het vuil in te sluiten in de washandschoen, in plaats van het vuil (bij een spons) over de lak te bewegen.
Altijd in de lengte richting van de auto wasbewegingen maken en vooral geen cirkelvormige bewegingen maken. Hierdoor veroorzaak je veel minder swirls en zijn toch ontstane krasjes vaak eenvoudiger te verwijderen door een detailer. Rechte krasjes zijn vaak minder opvallend dan cirkelvormige. (Kras = lichtbreking)
Vooral niet drukken op de lak. Door gebruik te maken van een goede shampoo zal de verontreinig door licht agiteren al verdwijnen. (Hard boenen zal krasjes veroorzaken). Van boven naar beneden werken in cirkels om de auto heen, dus eerst hele dak, dan alle ramen, en zo verder naar beneden. (Jeloopt wel vijf rondjes om de auto). Na ieder paneel of de helft van een groot paneel de washandschoen uitspoelen in je spoelemmer en daarna weer van schoon sop voorzien in je sopemmer (twee-emmer-methode). Auto afspoelen. Auto drogen met een speciale droogdoek. Droogdoeken nemen in de regel bijzonder veel water op. Er zijn er verschillende te koop met allen hun specifieke voordelen. Wat ze allemaal met elkaar delen is het voordeel van uitwasbaarheid en het fenomeen dat ze mogelijk achtergebleven vuil maximaal in kunnen sluiten en dus veilig van de lak kunnen verwijderen, zonder de lak te beschadigen.
Detailers zullen washandschoenen en droogdoeken na gebruik altijd wassen met een vloeibaar wasmiddel op een temperatuur van ongeveer 40 graden Celsius, zonder wasverzachter. Hierdoor verzekert een detailer zich ervan voor een volgende keer met maximaal schone spullen te werken.
Een auto die goed in de Sealant en/of Wax staat, kun je na het wassen droogtrekken met een waterstraal. Je hoeft dan bijna niet meer te drogen met een droogdoek. Neem de tuinslang zonder sproeikop. Als het goed is komt er nu bij geopende kraan een constante dikke straal water uit. Trek deze straal (niet de slang) langzaam over de lak heen. Hierdoor trek je bijna alle water van het voertuig af.
En bij het wassen altijd eerst je velgen doen. Dit is misschien het meest vieze klusje, maar mogelijk dat tijdens het reinigen van de velgen allerlei remslijpsel op je lakwerk spat door gebruik te maken van kwasten en borstels. Doordat je nu eerst de velgen gedaan hebt en in de stap daarna de auto als eerste zachtjes afspuit met water, is de kans groot dat je die hardnekkige remstof verwijderd van de lak, alvorens deze tijdens het wassen schade toe kan brengen.
Uiteindelijk schreef je: Lachen, ik dacht dat mijn vraag een beetje 'dom' en voor de hand liggend zou zijn, maar niets is minder waar zie ik! Dank voor de reacties, alhoewel het antwoord niet echt eenduidig is.
Ik ben vooral benieuwd wat jij nu gaat doen (of inmiddels gekozen hebt).
Met vriendelijke groet, Aficior
Laatst bijgewerkt door Aficior op 27 apr 2011 22:13, in totaal 1 keer bewerkt.
|
25 apr 2011 8:16 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
|
Zo, jij was volgens mij vroeg wakker vandaag.
|
25 apr 2011 11:40 |
|
|
drknauf
|
kheb idd the waterblade of flexblade ,whatever you call it werkt perfect
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
25 apr 2011 12:41 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
25 apr 2011 15:38 |
|
|
Aficior
Nabij Schiphol
|
@Franz. Ik was die ochtend inderdaad vroeg wakker. Kon slecht slapen vanwege een kwetsuur aan mijn voet. Zittend achter de PC maak ik zeker geen herrie en bleef de rest van het gezin lekker slapen.
|
26 apr 2011 13:02 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
@Aficior: dank voor je bijdrage! Heb inmiddels geen wisser maar een gewone droogdoek gekocht. Tip van alleen in lengterichting poetsen is wel een goede denk ik, zal ik gaan gebruiken.
|
26 apr 2011 13:22 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
maak ff foto's, anders geloof ik nog niet dat je de P hebt gepoetst..
|
26 apr 2011 13:45 |
|
|
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
Doen....in mijn inziens.... Maar goed meningen verschillen nogal zo te zien....
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
26 apr 2011 17:13 |
|
|
Aficior
Nabij Schiphol
|
Ik denk dat je je verschreven hebt toen je hierboven poetsen schreef. Ik bedoel vooral de wasbewegingen en de droogbewegingen. Het ziet er voor de toe kijkende buurman wellicht wat vreemd uit en het is wat wennen, maar je lak zal langer mooi blijven. En gefeliciteerd met je droogdoek! Onderhouden door deze eigenlijk na iedere droogbeurt in de wasmachine te doen op niet meer dan 40 graden Celsius met een vloeibaar wasmiddel zonder wasverzachter. Vooral die wasverzachter verpest de vochtopname van microvezels.
|
26 apr 2011 17:47 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Poetsen, wassen, allemaaal hetzelfde toch?
|
26 apr 2011 22:00 |
|
|
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
poetsen moet je doen , wassen doe je meestal met plezier
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
27 apr 2011 21:11 |
|
|
Aficior
Nabij Schiphol
|
En wanneer de lak van je auto goed gereinigd is en in een goede Sealant of Wax (of beiden) is gezet, dan kun je na het wassen van je auto deze (bijna) drogen met water. Je droogdoek heb je nog wel nodig, maar die zal niet erg nat worden. Hieronder een filmpje waarin wordt getoond hoe je de auto na het wassen kunt drogen met water. http://www.youtube.com/watch?v=zUsuHpzRf50&feature=player_embeddedDus afspoelen met een open waterslang en zo het water van de lak 'af trekken'.
|
29 apr 2011 16:34 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Wat denken de experts hiervan? http://bclean2.com/30-secs-demo.phpWassen zonder water en geen krassen? Mijn gevoel zegt dat het niet kan
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
27 mei 2011 13:02 |
|
|
BartCCC
|
He daar is ie weer (Elferhenkie) Volgens mij niet zo heel druk in de handel aangezien je tijd hebt om alles af te spitten wat ik zeg? Maar goed, ieder zo zijn hobby, dat kan en mag. Om inhoudelijk op je aanname te reageren in Jip en Janneke taal: De Aqua Touch Drying Towel is de nieuwste doek in het assortiment microvezel droogdoeken. Zelfde categorie als waar de Myracle Dryer ook in valt. Dat heb je wel eens, net zoals Porsche en Mercedes ook allebei auto's zijn, zo zijn er ook meerdere droogdoeken, weliswaar allebei van hoogwaardige hoogpolige microvezel. Misschien ligt het aan mijn slechte ogen, maar ik kan niet teruglezen in mijn verwoording dat ie NOG beter is dan de Myracle Dryer? Hij is wel goedkoper, dat klopt Maar volgens jouw filosofie, als ik het goed begrijp, is het logisch om enkel de Myracle Dryer te verkopen omdat ik die persoonlijk de beste vind in zijn klasse? Dus ik moet klanten nieuwe doeken en middelen onthouden? En de Porsche Centrums mogen ook enkel en alleen het type verkopen wat zij persoonlijk het mooiste vinden, en de nieuwe Panamera waar ze misschien privé echt niet mee willen rondrijden niet, terwijl ook dat een goede auto is? Okeeeey......
|
27 mei 2011 14:29 |
|
|
BartCCC
|
Inderdaad mee uitkijken. Vele van dit soort producten zijn ontwikkelt voor landen / markten waar niet met water gewassen mag worden. Een variant vorig jaar in de States getest en de filosofie erachter gehoord. Daar zijn ze heel erg bezig met deze ECO oplossingen. 'Modder' in de wielkuipen hadden ze volgens mij ook nog nooit van gehoord, dat krijg je bijvoorbeeld echt niet weg met dit soort producten Ze zijn doorgaans gebaseerd op een lichte clay oplossing. Het product moet dan ook goed geschud worden alvorens het gebruikt kan worden. Sprayen op het oppervlak en dan met een goede microvezeldoek in één richting afnemen. Door de mond / uiteinden van de microvezel, uit mijn hoofd heb je daarin drie verschillen, zou het moeten afnemen zonder te krassen. De doek moet dan wel regelmatig omgevouwen worden. Zo doe je de hele auto. De meeste moet je dan nog een 10 minuutjes laten drogen en daarna opwrijven met een andere schone microvezeldoek. Toegegeven, daar konden we onder de lampen weinig ontdekken van negatieve resultaten, al ben ik er persoonlijk toch nog altijd huiverig voor.
|
27 mei 2011 14:33 |
|
|
BartCCC
|
Weet je wat, als jij de zin kunt aanstrepen waarin IK, niet jij, zeg dat deze beter is dan de Myracle Dryer krijg je van mij een boeketje bloemen. Ik zie hem helaas niet staan, dus lijkt me niet veel nut om daarover een discussie te gaan voeren en al deze mensen hier de vrijdagavond te bederven met gemekker 3M ben ik trouwens volledig aan het uitfaseren, maar mocht je vragen hebben help ik je graag verder..
|
27 mei 2011 18:48 |
|
|
928GTS
ex Midnight blue 928 GTS 1995Heerenveen
|
Er is een mooi spreekwoord : NIET jippie MAAR POETSEN
_________________________________________ Don't worry about tomorrow, God is already there.
|
27 mei 2011 23:12 |
|
|