|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 25 berichten ] |
|
belgische belasting uitleg
Auteur |
Bericht |
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
INderdaad maar we hebben deze discussie hier wel eens meer gevoerd en naar ik begrijp als je het kostenplaatje over een paar jaren bekijkt met de belasting die jullie (jaarlijks??) betalen om de wagen op naam te krijgen (vermogensafhankelijk naar ik meen) scheelt het niet zo heel veel tussen NL en Belgie...
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
30 aug 2006 20:33 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Naargelang vermogen of cilinderinhoud (de hoogste in het rijtje is raak) en leeftijd ja , BIV noemen ze dat hier
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
30 aug 2006 21:00 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
ik zal met plezier de Belgische situatie voor jullie toelichten en meteen ook even toepassen op het geval van Harm Jan <edit> haha, geweldig, door heel erg off-topic te gaan is dit draadje gesplitst waardoor de on topic toepassing op het geval van Harm Jan nu net weer heel erg off-topic is in feite) <end edit>
Eerst en vooral is er de BIV - Belasting op In Verkeersstelling, die eenmalig moet betaald worden voor zowel nieuwe als tweedehands wagens.
De eerste parameter is de ouderdom van de wagen in jaren gerekend - er zijn 16 categorieën van < 1 jaar (waaronder dus alle nieuwe auto's vallen) tot > 15 jaar oud - naarmate de wagen ouder wordt daalt de BIV degressief om vanaf 15 jaar op 61,5 EUR uit te komen voor elke wagen.
De tweede parameter is wat gecompliceerder, nl. een combinatie van het aantal fiscaal PK (= in functie van de cylinderinhoud) en het reeël vermogen in KW - hier zijn er 7 verschillende categorieën waarbij de hoogste categorie weerhouden wordt waarin de wagen valt.
Een voorbeeld om dit abstracte gegeven duidelijk te maken : zo heeft een basis Volvo V70 met 2,4 liter motor 13 fiscale PK, net zoals zijn sportieve V70 R broer met 2,5 liter motor - 13 fiscale PK valt in categorie 4. Dan is het er het motorvermogen : de basis V70 heeft 103 kW, de V70 R 220 kW: met zijn 103 kW blijft de basis V70 in categorie 4, terwijl de V70 R met 220 kW naar de hoogste categorie 7 springt --- alle wagens met meer dan 155 kW vallen automatisch in de hoogste categorie 7, ongeacht de cylinderinhoud. Dat verklaart dus waarom je in Belgische prijslijsten een Porsche Boxster / Cayman van 155 kW naaast hun ongeknepen 180 kW broertje ziet staan - scheelt qua BIV bij nieuwkoop 2.500 EUR. Zo zijn er talloze voorbeelden waarbij motoren enkele PK's worden geknepen om in een lagere categorie te vallen (de VAG 2.0 TDI, Mercedes CDI-motoren, Fiat-groep JTD-motoren, quasi alle BMW diesels incl. de 7-serie en de X5, ook de hier zeer populaire Cooper S ontsnapt er niet aan ...)
met parameter 1 en 2 wordt er een matrix gemaakt om te zien hoeveel er moet betaald worden, waarbij de grote cylinderinhouden / vermogens gepenaliseerd worden : zo valt categorie 1 (8 fiscale PK dus cylinderinhoud tot 1.400cc / max. motorvermogen tot 70 kW) al bij nieuwkoop in de laagste BIV-schijf van 61,5 EUR; bij categorie 7 (vanaf 18 fiscale PK dus cylinderinhoud van meer dan 3.600c cc / max. motorvermogen meer dan 155 kW) is de BIV bij nieuwkoop 4.957 EUR om zeer degressief te dalen en pas bij wagens van 15 jaar in de laagste categorie te vallen van 61,5 EUR
Concreet op Porsche toegepast : een nieuwe 997 4S = 4.957 EUR BIV, een occasie 964 // 3.2 // 944 Turbo // 928 GTS // 959 etc. 61,5 EUR BIV, op voorwaarde dat ze minstens 15 jaar oud zijn
On topic voor de Boxster van Harm Jan : dus voor deze Boxster is parameter 1 (leeftijd) < 10 jaar en parameter 2 (cylinderinhoud/PK) categorie 6 -> er moet dus nog 867,3 EUR worden betaald
Ten tweede is er de jaarlijkse rijtaks : die is gebaseerd op de fiscale PK's, dus louter op het fiscaal vermogen (ergo cylinderinhoud) gebaseerd en dus niet op motorvermogen, leeftijd of gewicht. Ik laat bij mijn voorbeelden diesels en LPG buiten beschouwing, daarvoor zijn er andere regels van toepassing. Opnieuw haal ik er de Volvo's van zonet bij : de V70 2.4 basis rijder zal jaarlijks evenveel betalen als zijn V70 R collega, want beide wagens hebben 13 fiscale PK.
Concreet op Porsche toegepast : Porsche 997 4S = 19 fiscale PK --> jaarlijks 1.476 EUR // Porsche 911 3.2 = 16 PK --> jaarlijks 863 EUR // Porsche 944 Turbo = 13 fiscale PK -> jaarlijks 501 EUR // Porsche 928 GT = 24 PK --> jaarlijks 2.047 EUR // Porsche 959 = 15 fiscale PK --> jaarlijks 659 EUR
1 belangrijke opmerking : vanaf 25 jaar ongeacht cylinderinhoud / aantal kW valt de jaarlijkse rijtaks terug op 29,15 EUR - dus zo bvb. de eerste 911 Turbo's
On topic voor de Boxster van Harm Jan : dus voor deze Boxster met 13 fiscale PK is een jaarlijkse rijtaks van 501 EUR verschuldigd.
Met deze bijdrage ga ik niet voor de "PF off-topic award van de maand", maar wou ik jullie wat beter inzicht geven in een materie die hier soms eens zijdelings aan bod komt - ik zou het appreciëren als mijn uurtje zoek- en tikwerk (waarvan de helft om de 959-gegevens op te zoeken, kwestie van de volledigheid van mijn bijdrage ) dan ook niet per kerende wordt gewist
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
Laatst bijgewerkt door 2.2VTEC op 30 aug 2006 23:17, in totaal 1 keer bewerkt.
|
30 aug 2006 22:15 |
|
|
bert964c4
vianen
|
_________________________________________ Ich liebe luft!
|
30 aug 2006 22:26 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Is die jaarlijkse rijtaks net zoiets als ´onze´ wegenbelasting/houderschapsbelasting, of komt dat er nog bij in Belgie
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
30 aug 2006 22:31 |
|
|
TurboBjorn
Maasmechelen
|
Nee das hetzelfde...
Alleen wegenbelasting in NL gaat aan de hand van het wagengewicht, en in België aan de hand van cilinderinhoud. In mijn geval (1998cc, 150kW, 1385 kg) betaal ik in België de helft van wat ik in NL betaalde...
|
30 aug 2006 22:38 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
onze jaarlijkse rijtaks komt overeen met jullie wegenbelasting/houderschapsbelasting met dien verstande dat het bij ons jaarlijks te betalen is en zoals gezegd louter op basis van cylinderinhoud en niet zoals bij jullie, waar het - voor zover ik over de juiste info beschik - driemaandelijks is en op basis van het gewicht van de wagen
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
30 aug 2006 22:41 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Aha. Ik betaal Euro 604 per jaar aan wegenbelasting voor mijn 993, hoeveel rijtaks zou ik moeten betalen in Belgie
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
30 aug 2006 22:45 |
|
|
TurboBjorn
Maasmechelen
|
3600cc? €1204 en een beetje...
|
30 aug 2006 22:48 |
|
|
TurboBjorn
Maasmechelen
|
Per jaar kan ook, maar dat wil geen mens...
Laatst bijgewerkt door TurboBjorn op 30 aug 2006 22:51, in totaal 1 keer bewerkt.
|
30 aug 2006 22:50 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Ik vroeg me al af hoe lang et zou duren voordat dit topic gesplitst zou worden.
...dus wat de wagens in Belgie goedkoper zijn ben je langs een andere kant al snel weer kwijt...
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
30 aug 2006 22:51 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
3.6 is 18 fiscale PK
Dus 1244,34€ per jaar wegenbelasting
Opmijn 968CS moest ik bij inschrijving (daar ze geen 15 jaar was) 1487,10€ BIV betalen en elk jaar 644,95€ wegenbelasting (3 liter is 15 fiscale PK)
Omhet gekke ervan aan te tonen. Op mijn BMW 525TDS moet ik per jaar 741,80€ wegenbelasting betalen daar het een diesel is (2500cc is 13 fiscale PK) dus bijna 100€ meer met 500cc en 100pk minder als op P
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
Laatst bijgewerkt door 911-lover op 30 aug 2006 22:56, in totaal 1 keer bewerkt.
|
30 aug 2006 22:51 |
|
|
TurboBjorn
Maasmechelen
|
Inderdaad, mijn tabel is van verleden jaar
|
30 aug 2006 22:55 |
|
|
TurboBjorn
Maasmechelen
|
Dan wil je het verschil tussen benzine en diesel in NL al helemaal niet weten...
|
30 aug 2006 22:56 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Voor die 800€ per jaar meer kan je met de prijsverschillen tussen Nederland en België toch al wel heel wat jaartjes rijden hoor. Ik denk niet dat er veel hier op het Forum zijn die hun wagen zo lang houden
En jullie hebben toch ook zoiets als verkeersklaar maken waar de garages nog eens een massabedrag voor maken (Gezien bij de P garage tijdens de NPC Nachtrit)
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
30 aug 2006 22:58 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Kosten rijklaar maken bedoel je Gewoon uitonderhandelen bij aankoop
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
30 aug 2006 23:00 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Juist , dat bedoelde ik en ik verschoot echt van het hoge bedrag en moest even navragen wat ze daar juist mee bedoelden.
Hier bestaat dat dus niet en natuurlijk wordt hier ook flink aan de prijzen gerommeld
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
30 aug 2006 23:03 |
|
|
TurboBjorn
Maasmechelen
|
Inderdaad, ik verbaasde me er over dat ze dat in België niet kennen! In NL betaal je tussen de €500,- en €1500,- daarvoor bij een nieuwe auto. Maar dan is wel de tank vol, auto gepoetst, liggen er matjes in én is er ook nog door een speciaal daarvoor opgeleid technicus gecontroleerd of er voldoende motorolie inzit
|
30 aug 2006 23:04 |
|
|
Robert911
ex 964 Porsche Cayenne Turbo Marbella
|
Ik betaal in Spanje voor de 964 ca. € 130 per jaar wegenbelasting.
_________________________________________ Create your own future
|
30 aug 2006 23:33 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Jep, voor inschrijving van onze 993 was het destijds een 1500€ en dan elk jaar het bovenvermelde bedrag (van 1244€). En dit is nog niet alles, de verzekering wordt hier ook op de nieuwwaarde berekend
Dus dat verschil in prijs is na een tweetal jaar al lang vergeten
|
01 sep 2006 9:15 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Eigenlijk is een deel gewoon overgehevelde catalogusprijs. Scheelt BPM...
|
01 sep 2006 9:58 |
|
|
John
Cayenne
|
Jahoor wrijf het ff lekker in
Verder zit ik met veel belangstelling vorige verhalen te lezen.
Wij Hollanders maar mopperen over de hoge prijzen, tis hoe je het ook bekijkt overal wel wat....
Verder heb ik met Paul wel is besproken als je een auto in Belgie zakelijk gaat rijden, daar word je niet vrolijk van, gezeik met de BTW etc. etc.
Tis ook altijd wat........
|
01 sep 2006 10:22 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
In Nederland in de meeste gevallen ook.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
01 sep 2006 10:54 |
|
|
Carrera4s
997SBelgische kust
|
Op deze site vind je alle info, gewoon doorklikken op rubriek belastingen en boetes :
http://www.automagazine.be/nl/Index.cfm?ToolbarSelect=
|
01 sep 2006 13:22 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
Ben ik blij met men ouwe 11 : net geen 29,15 euro verkeersbelasing per jaar, want oldtimer
Iets anders : dagelijks rij ik LPG in de saab : milieu- en portemoneevriendelijk, maar wat doen ze hier in België : een wagen met LPG betaald per jaar tussen de 90 euro en de 208 euro extra bovenop de gewone belasting (opnieuw afhankelijk van fiscale pk). In mijn geval zo'n 148 euro. Zoek daar maar eens een logica in.......
|
01 sep 2006 21:52 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 25 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Peter62 |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|