| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

belgische belasting uitleg
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=10148
Pagina 1 van 1

Auteur:  Marcel [ 30 aug 2006 20:33 ]
Berichttitel: 

2.2VTEC schreef:
Marcel schreef:
Hoezo de goedkoopste??

De eerste beste advertentie op marktplaats is al raak!

Goedkoper: 21,000 versus 22,000
Jonger: 1998 versus 1997
en minder gelopen: 76,000 versus 95,100




Brrr, nogmaals een mooie illustratie van de hoge prijzen die julle betalen in NL - in België vind je ze vanaf 17.500 EUR, en heel wat exemplaren onder of rond de 20.000 EUR


INderdaad maar we hebben deze discussie hier wel eens meer gevoerd en naar ik begrijp als je het kostenplaatje over een paar jaren bekijkt met de belasting die jullie (jaarlijks??) betalen om de wagen op naam te krijgen (vermogensafhankelijk naar ik meen) scheelt het niet zo heel veel tussen NL en Belgie...

Auteur:  911-lover [ 30 aug 2006 21:00 ]
Berichttitel: 

Marcel schreef:
en naar ik begrijp als je het kostenplaatje over een paar jaren bekijkt met de belasting die jullie (jaarlijks??) betalen om de wagen op naam te krijgen (vermogensafhankelijk naar ik meen) scheelt het niet zo heel veel tussen NL en Belgie...


Naargelang vermogen of cilinderinhoud (de hoogste in het rijtje is raak) en leeftijd ja , BIV noemen ze dat hier :cry:

Auteur:  2.2VTEC [ 30 aug 2006 22:15 ]
Berichttitel: 

Marcel schreef:
INderdaad maar we hebben deze discussie hier wel eens meer gevoerd en naar ik begrijp als je het kostenplaatje over een paar jaren bekijkt met de belasting die jullie (jaarlijks??) betalen om de wagen op naam te krijgen (vermogensafhankelijk naar ik meen) scheelt het niet zo heel veel tussen NL en Belgie...


ik zal met plezier de Belgische situatie voor jullie toelichten en meteen ook even toepassen op het geval van Harm Jan <edit> haha, geweldig, door heel erg off-topic te gaan is dit draadje gesplitst waardoor de on topic toepassing op het geval van Harm Jan nu net weer heel erg off-topic is in feite) <end edit>

Eerst en vooral is er de BIV - Belasting op In Verkeersstelling, die eenmalig moet betaald worden voor zowel nieuwe als tweedehands wagens.

De eerste parameter is de ouderdom van de wagen in jaren gerekend - er zijn 16 categorieën van < 1 jaar (waaronder dus alle nieuwe auto's vallen) tot > 15 jaar oud - naarmate de wagen ouder wordt daalt de BIV degressief om vanaf 15 jaar op 61,5 EUR uit te komen voor elke wagen.

De tweede parameter is wat gecompliceerder, nl. een combinatie van het aantal fiscaal PK (= in functie van de cylinderinhoud) en het reeël vermogen in KW - hier zijn er 7 verschillende categorieën waarbij de hoogste categorie weerhouden wordt waarin de wagen valt.
Een voorbeeld om dit abstracte gegeven duidelijk te maken : zo heeft een basis Volvo V70 met 2,4 liter motor 13 fiscale PK, net zoals zijn sportieve V70 R broer met 2,5 liter motor - 13 fiscale PK valt in categorie 4. Dan is het er het motorvermogen : de basis V70 heeft 103 kW, de V70 R 220 kW: met zijn 103 kW blijft de basis V70 in categorie 4, terwijl de V70 R met 220 kW naar de hoogste categorie 7 springt --- alle wagens met meer dan 155 kW vallen automatisch in de hoogste categorie 7, ongeacht de cylinderinhoud. Dat verklaart dus waarom je in Belgische prijslijsten een Porsche Boxster / Cayman van 155 kW naaast hun ongeknepen 180 kW broertje ziet staan - scheelt qua BIV bij nieuwkoop 2.500 EUR. Zo zijn er talloze voorbeelden waarbij motoren enkele PK's worden geknepen om in een lagere categorie te vallen (de VAG 2.0 TDI, Mercedes CDI-motoren, Fiat-groep JTD-motoren, quasi alle BMW diesels incl. de 7-serie en de X5, ook de hier zeer populaire Cooper S ontsnapt er niet aan ...)

met parameter 1 en 2 wordt er een matrix gemaakt om te zien hoeveel er moet betaald worden, waarbij de grote cylinderinhouden / vermogens gepenaliseerd worden : zo valt categorie 1 (8 fiscale PK dus cylinderinhoud tot 1.400cc / max. motorvermogen tot 70 kW) al bij nieuwkoop in de laagste BIV-schijf van 61,5 EUR; bij categorie 7 (vanaf 18 fiscale PK dus cylinderinhoud van meer dan 3.600c cc / max. motorvermogen meer dan 155 kW) is de BIV bij nieuwkoop 4.957 EUR om zeer degressief te dalen en pas bij wagens van 15 jaar in de laagste categorie te vallen van 61,5 EUR

Concreet op Porsche toegepast : een nieuwe 997 4S = 4.957 EUR BIV, een occasie 964 // 3.2 // 944 Turbo // 928 GTS // 959 etc. 61,5 EUR BIV, op voorwaarde dat ze minstens 15 jaar oud zijn

On topic voor de Boxster van Harm Jan : dus voor deze Boxster is parameter 1 (leeftijd) < 10 jaar en parameter 2 (cylinderinhoud/PK) categorie 6 -> er moet dus nog 867,3 EUR worden betaald


Ten tweede is er de jaarlijkse rijtaks : die is gebaseerd op de fiscale PK's, dus louter op het fiscaal vermogen (ergo cylinderinhoud) gebaseerd en dus niet op motorvermogen, leeftijd of gewicht. Ik laat bij mijn voorbeelden diesels en LPG buiten beschouwing, daarvoor zijn er andere regels van toepassing. Opnieuw haal ik er de Volvo's van zonet bij : de V70 2.4 basis rijder zal jaarlijks evenveel betalen als zijn V70 R collega, want beide wagens hebben 13 fiscale PK.

Concreet op Porsche toegepast : Porsche 997 4S = 19 fiscale PK --> jaarlijks 1.476 EUR // Porsche 911 3.2 = 16 PK --> jaarlijks 863 EUR // Porsche 944 Turbo = 13 fiscale PK -> jaarlijks 501 EUR // Porsche 928 GT = 24 PK --> jaarlijks 2.047 EUR // Porsche 959 = 15 fiscale PK --> jaarlijks 659 EUR

1 belangrijke opmerking : vanaf 25 jaar ongeacht cylinderinhoud / aantal kW valt de jaarlijkse rijtaks terug op 29,15 EUR - dus zo bvb. de eerste 911 Turbo's

On topic voor de Boxster van Harm Jan : dus voor deze Boxster met 13 fiscale PK is een jaarlijkse rijtaks van 501 EUR verschuldigd.



Met deze bijdrage ga ik niet voor de "PF off-topic award van de maand", maar wou ik jullie wat beter inzicht geven in een materie die hier soms eens zijdelings aan bod komt - ik zou het appreciëren als mijn uurtje zoek- en tikwerk (waarvan de helft om de 959-gegevens op te zoeken, kwestie van de volledigheid van mijn bijdrage :D ) dan ook niet per kerende wordt gewist

Auteur:  bert964c4 [ 30 aug 2006 22:26 ]
Berichttitel: 

Pfffffffffff, en ik dacht dat het bij onze vriendelijke zuiderburen allemaal zoo relaxed en eenvoudig was :scratch: , kennelijk niet dus :twisted: :lol: :wink:

Auteur:  Harley [ 30 aug 2006 22:31 ]
Berichttitel: 

Is die jaarlijkse rijtaks net zoiets als ´onze´ wegenbelasting/houderschapsbelasting, of komt dat er nog bij in Belgie :?:

Auteur:  TurboBjorn [ 30 aug 2006 22:38 ]
Berichttitel: 

Harley schreef:
Is die jaarlijkse rijtaks net zoiets als ´onze´ wegenbelasting/houderschapsbelasting, of komt dat er nog bij in Belgie :?:


Nee das hetzelfde...

Alleen wegenbelasting in NL gaat aan de hand van het wagengewicht, en in België aan de hand van cilinderinhoud. In mijn geval (1998cc, 150kW, 1385 kg) betaal ik in België de helft van wat ik in NL betaalde...

Auteur:  2.2VTEC [ 30 aug 2006 22:41 ]
Berichttitel: 

Harley schreef:
Is die jaarlijkse rijtaks net zoiets als ´onze´ wegenbelasting/houderschapsbelasting, of komt dat er nog bij in Belgie :?:


onze jaarlijkse rijtaks komt overeen met jullie wegenbelasting/houderschapsbelasting met dien verstande dat het bij ons jaarlijks te betalen is en zoals gezegd louter op basis van cylinderinhoud en niet zoals bij jullie, waar het - voor zover ik over de juiste info beschik - driemaandelijks is en op basis van het gewicht van de wagen

:salut:

Auteur:  Harley [ 30 aug 2006 22:45 ]
Berichttitel: 

Aha. Ik betaal Euro 604 per jaar aan wegenbelasting voor mijn 993, hoeveel rijtaks zou ik moeten betalen in Belgie :?:

Auteur:  TurboBjorn [ 30 aug 2006 22:48 ]
Berichttitel: 

Harley schreef:
Aha. Ik betaal Euro 604 per jaar aan wegenbelasting voor mijn 993, hoeveel rijtaks zou ik moeten betalen in Belgie :?:


3600cc? €1204 en een beetje...

Auteur:  TurboBjorn [ 30 aug 2006 22:50 ]
Berichttitel: 

2.2VTEC schreef:
voor zover ik over de juiste info beschik -[/size] driemaandelijks is


Per jaar kan ook, maar dat wil geen mens...

Auteur:  Harley [ 30 aug 2006 22:51 ]
Berichttitel: 

Ik vroeg me al af hoe lang et zou duren voordat dit topic gesplitst zou worden. :wink:

...dus wat de wagens in Belgie goedkoper zijn ben je langs een andere kant al snel weer kwijt...

Auteur:  911-lover [ 30 aug 2006 22:51 ]
Berichttitel: 

3.6 is 18 fiscale PK
Dus 1244,34€ per jaar wegenbelasting

Opmijn 968CS moest ik bij inschrijving (daar ze geen 15 jaar was) 1487,10€ BIV betalen en elk jaar 644,95€ wegenbelasting (3 liter is 15 fiscale PK)
Omhet gekke ervan aan te tonen. Op mijn BMW 525TDS moet ik per jaar 741,80€ wegenbelasting betalen daar het een diesel is (2500cc is 13 fiscale PK) dus bijna 100€ meer met 500cc en 100pk minder als op P

Auteur:  TurboBjorn [ 30 aug 2006 22:55 ]
Berichttitel: 

911-lover schreef:
3.6 is 18 fiscale PK
Dus 1244,34€ per jaar wegenbelasting


Inderdaad, mijn tabel is van verleden jaar :oops:

Auteur:  TurboBjorn [ 30 aug 2006 22:56 ]
Berichttitel: 

911-lover schreef:
Omhet gekke ervan aan te tonen. Op mijn BMW 525TDS moet ik per jaar 741,80€ wegenbelasting betalen daar het een diesel is (2500cc is 13 fiscale PK) dus bijna 100€ meer met 500cc en 100pk minder als op P


Dan wil je het verschil tussen benzine en diesel in NL al helemaal niet weten...

Auteur:  911-lover [ 30 aug 2006 22:58 ]
Berichttitel: 

Harley schreef:
Ik vroeg me al af hoe lang et zou duren voordat dit topic gesplitst zou worden. :wink:

...dus wat de wagens in Belgie goedkoper zijn ben je langs een andere kant al snel weer kwijt...


Voor die 800€ per jaar meer kan je met de prijsverschillen tussen Nederland en België toch al wel heel wat jaartjes rijden hoor. Ik denk niet dat er veel hier op het Forum zijn die hun wagen zo lang houden :wink:
En jullie hebben toch ook zoiets als verkeersklaar maken waar de garages nog eens een massabedrag voor maken :?: (Gezien bij de P garage tijdens de NPC Nachtrit)

Auteur:  Harley [ 30 aug 2006 23:00 ]
Berichttitel: 

911-lover schreef:
Harley schreef:
Ik vroeg me al af hoe lang et zou duren voordat dit topic gesplitst zou worden. :wink:

...dus wat de wagens in Belgie goedkoper zijn ben je langs een andere kant al snel weer kwijt...


Voor die 800€ per jaar meer kan je met de prijsverschillen tussen Nederland en België toch al wel heel wat jaartjes rijden hoor. Ik denk niet dat er veel hier op het Forum zijn die hun wagen zo lang houden :wink:
En jullie hebben toch ook zoiets als verkeersklaar maken waar de garages nog eens een massabedrag voor maken :?: (Gezien bij de P garage tijdens de NPC Nachtrit)

Kosten rijklaar maken bedoel je :?: Gewoon uitonderhandelen bij aankoop :wink:

Auteur:  911-lover [ 30 aug 2006 23:03 ]
Berichttitel: 

Juist , dat bedoelde ik en ik verschoot echt van het hoge bedrag en moest even navragen wat ze daar juist mee bedoelden.
Hier bestaat dat dus niet en natuurlijk wordt hier ook flink aan de prijzen gerommeld :wink:

Auteur:  TurboBjorn [ 30 aug 2006 23:04 ]
Berichttitel: 

911-lover schreef:
En jullie hebben toch ook zoiets als verkeersklaar maken waar de garages nog eens een massabedrag voor maken :?: (Gezien bij de P garage tijdens de NPC Nachtrit)


Inderdaad, ik verbaasde me er over dat ze dat in België niet kennen! In NL betaal je tussen de €500,- en €1500,- daarvoor bij een nieuwe auto. Maar dan is wel de tank vol, auto gepoetst, liggen er matjes in én is er ook nog door een speciaal daarvoor opgeleid technicus gecontroleerd of er voldoende motorolie inzit :D

Auteur:  Robert911 [ 30 aug 2006 23:33 ]
Berichttitel: 

Ik betaal in Spanje voor de 964 ca. € 130 per jaar wegenbelasting.

Auteur:  Godspeed [ 01 sep 2006 9:15 ]
Berichttitel: 

Harley schreef:
Ik vroeg me al af hoe lang et zou duren voordat dit topic gesplitst zou worden. :wink:

...dus wat de wagens in Belgie goedkoper zijn ben je langs een andere kant al snel weer kwijt...


Jep, voor inschrijving van onze 993 was het destijds een 1500€ en dan elk jaar het bovenvermelde bedrag (van 1244€). En dit is nog niet alles, de verzekering wordt hier ook op de nieuwwaarde berekend :(
Dus dat verschil in prijs is na een tweetal jaar al lang vergeten :roll:

Auteur:  Devils son [ 01 sep 2006 9:58 ]
Berichttitel: 

TurboBjorn schreef:

Inderdaad, ik verbaasde me er over dat ze dat in België niet kennen! In NL betaal je tussen de €500,- en €1500,- daarvoor bij een nieuwe auto. Maar dan is wel de tank vol, auto gepoetst, liggen er matjes in én is er ook nog door een speciaal daarvoor opgeleid technicus gecontroleerd of er voldoende motorolie inzit :D


Eigenlijk is een deel gewoon overgehevelde catalogusprijs. Scheelt BPM...

Auteur:  John [ 01 sep 2006 10:22 ]
Berichttitel: 

Robert911 schreef:
Ik betaal in Spanje voor de 964 ca. € 130 per jaar wegenbelasting.


Jahoor wrijf het ff lekker in :lol: :lol: :lol: :lol:




Verder zit ik met veel belangstelling vorige verhalen te lezen.

Wij Hollanders maar mopperen over de hoge prijzen, tis hoe je het ook bekijkt overal wel wat....


Verder heb ik met Paul wel is besproken als je een auto in Belgie zakelijk gaat rijden, daar word je niet vrolijk van, gezeik met de BTW etc. etc.



Tis ook altijd wat........

Auteur:  Marcel [ 01 sep 2006 10:54 ]
Berichttitel: 

Godspeed schreef:
[En dit is nog niet alles, de verzekering wordt hier ook op de nieuwwaarde berekend


In Nederland in de meeste gevallen ook.

Auteur:  Carrera4s [ 01 sep 2006 13:22 ]
Berichttitel: 

Op deze site vind je alle info, gewoon doorklikken op rubriek belastingen en boetes :

http://www.automagazine.be/nl/Index.cfm?ToolbarSelect=

Auteur:  kristof [ 01 sep 2006 21:52 ]
Berichttitel: 

Ben ik blij met men ouwe 11 : net geen 29,15 euro verkeersbelasing per jaar, want oldtimer :D

Iets anders : dagelijks rij ik LPG in de saab : milieu- en portemoneevriendelijk, maar wat doen ze hier in België : een wagen met LPG betaald per jaar tussen de 90 euro en de 208 euro extra bovenop de gewone belasting (opnieuw afhankelijk van fiscale pk). In mijn geval zo'n 148 euro. Zoek daar maar eens een logica in.......

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/