| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
535d gek maken http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=10485 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | oerli [ 28 sep 2006 9:42 ] |
Berichttitel: | 535d gek maken |
Vanochtend stond er een spiksplinternieuwe 535d naast me bij het stoplicht te gassen. Hij weet dat hij 270pk en 560nm (!!) koppel heeft, dus hij durft het aan. Deze cijfers heb ik trouwens net even opgezocht. Pretty amazing voor een dieseltje. Maar mooi dat hij mijn achterlichten te zien kreeg. Het was even zweten de eerste meters, dat ding ging er echt heel hard vandoor. Maar toen ik eenmaal op toeren was, reed ik hard bij hem weg. Daarnet ook nog even de prestatie spec's opgezocht, en hij doet 0-100 in 6,5 tegen mijn 5,5. Was dus bij voorbaat kansloos. Het wachten is op de eerste v10 tdi naast me.... wordt vervolgd. |
Auteur: | Harley [ 28 sep 2006 10:31 ] |
Berichttitel: | |
Zo'n 535d is natuurlijk ook wel ff wat zwaarder dan jouw 964-tje. Wil niks afdoen aan de prestatie hoor. Jullie hebben toch niet harder gereden dan de ter plaatse geldende maximum snelheid hoop ik |
Auteur: | maurice [ 28 sep 2006 11:00 ] |
Berichttitel: | |
Ik hoor de verhalen van de BMW-rijder al tijdens de koffie 'Ik liep op hem uit bij het optrekken maar ik moest die Porsche net even laten gaan want mijn gsm ging af, maar anders.....' Inderdaad is het gewicht denk ik de grootste belemmering hier. Het enorme koppel dat zo'n diesel kan leveren en met name over bijna het hele toerenbereik maakt dat zo'n auto behoorlijk kan accelereren. Dat maakte het ook zo lastig voor je in die eerste meters. Jouw Porsche moet eerst redelijk op toeren komen om in de gunstige koppelcurve te komen. Als ik de experts moet geloven zal het niet lang duren voor de diesels de benzine hebben ingehaald. Benzinemotoren zijn redelijk uitontwikkeld terwijl voor de dieselmotoren nog hele nieuwe technieken in ontwikkeling zijn. Wel een uitdaging voor merken als Porsche om het onderste uit de kan te halen om die snelle diesel jongens toch nog net even een stapje voor te blijven. |
Auteur: | ppp 356 [ 28 sep 2006 11:01 ] |
Berichttitel: | |
Wel erg, dat we nu al blij zijn dat we sneller zijn als een dieseltje |
Auteur: | 911-lover [ 28 sep 2006 11:06 ] |
Berichttitel: | |
En dat het bij een beginacceleratie was vanuit stilstand. Ietsje verder of bij een herneming had diezelfde BMW je voorsprongetje gewoon verpulverd |
Auteur: | Harley [ 28 sep 2006 11:07 ] |
Berichttitel: | |
Paul, ik denk niet dat jij je ernstig zorgen moet maken... afhankelijk van welke P je rijdt op dat moment natuurlijk... |
Auteur: | Marco [ 28 sep 2006 11:15 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
inderdaad, was het eerste wat bij me opkwam |
Auteur: | Olaf [ 28 sep 2006 11:17 ] |
Berichttitel: | |
Ik laat andere auto's ook weleens bij mij vandaan lopen, als er verderop een flitskast staat |
Auteur: | maurice [ 28 sep 2006 11:18 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Waar is de tijd dat je een dieseltje zelfs met een 356/1100 met twee vingers in je neus het nakijken gaf |
Auteur: | KEV-911 [ 28 sep 2006 11:32 ] |
Berichttitel: | |
allemaal tof om te horen dat de diesels de benzinemotoren gaan voorbij steken. Maar heeft iemand zich al afgevraagd wat er zou gebeuren mochten ze de diesels met hun turbo eens vergelijken met benzinemotoren met turbo's zoals de nieuwe turbo, want deze turbo's lijken qua concept sterk op elkaar pas op ben niet anti diesel. integendeel, maar vindt toch dat de benzinemotoren een eerlijke kans moeten krijgen |
Auteur: | oerli [ 28 sep 2006 11:33 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Hmmm, 911 TDI |
Auteur: | rufie [ 28 sep 2006 11:41 ] |
Berichttitel: | |
Lijkt me toch gewaagd om een 535d uit te dagen. Die chauffeur dacht waarschijnlijk : laten we die Porsche Macho nog eens het gevoel geven dat hij beter is en even wat gas lossen. Of laten we hem nog eens vlug naar de pomp rijden. Grote voordeel van die diesels is toch dat ze zo zuinig zijn. Prestaties om U tegen te zeggen en toch nog redelijk verbruik. Er is maar één ding dat ik mis, na nu ook een week in een 320 D te rijden : EMOTIE. Alles gaat zo gemakkelijk vanuit je luie zetel dat het saai wordt. Geef mij maar het karting-gevoel van onze zo beminde Porsche. |
Auteur: | Jort [ 28 sep 2006 11:46 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Alleen als je in een te hoge versnelling zou blijven hangen. Touareg V10 was voor mijn S2tje ook geen partij bij een herneming vanaf 80 km/u. |
Auteur: | MichM3 [ 28 sep 2006 12:05 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Ik ben daar eigenlijk lang niet zo zeker van...ben het oneens met deze stelling. De diesels hebben gedurende 10 jaar een enorme ontwikkeling gekend dankzij variabele turbo's en directe inspuiting. Meer en meer komen ze nu echter in het nauw met hun zeer fijne roetuitstoot (allerlei studies als zou dit enorm kankerverwekkend zijn...en terecht!!). Vroeger werden de deeljes nog tegengehouden in onze neusharen, maar nu zouden zo fijn zijn dat ze tot in de longblaasjes komen...eens daar, komen ze er nooit meer uit en nestelen ze zich tegen de celwand met alle gevolgen vandien. De Golf IV TDI 85 kW kreeg destijds een 6-bak toegediend als een van de eerste Jan-modaal diesels...Waarom?? Wel, om aan de uitlaatgaswetgeving te voldoen (destijds EURO III) en voor niks anders. Die wet schrijft voor dat er een maximale reotuitstoot mag zijn van X-deeltjes/mg bij een bepaalde snelheid in hoogste versnelling => 6de versnelling verklaart waarom plots alle potente diesels een overbrenging meer kregen... Wel, volgens mij is er nu een mooie tijd weggelegd voor de ottomotor...door directe inspuiting, zwavelarme benzine, het verdwijen vande gasklep en variabele turbo's zal het vermogen mooi toenemen en het verbruik verder dalen:-)...Het NOx (stikstof) probleem is de grootste bottleneck maar de zwavelarme benzine kan de daarvoor voorzien kats goed helpen. We zien trouwens ook dat het verbrandingsproces van diesel en benzine steeds meer naar mekaar toegroeit, terwijl het vroeger eigenlijk 2 tegengestelden waren... Let maar op...Otto komt (terug) |
Auteur: | Marcel [ 28 sep 2006 12:59 ] |
Berichttitel: | |
Je moet eens proberen een 535d bij te houden van pak em beet 140 - 200 km/u dan kon je nog wel eens voor nare verrassingen komen staan. Heb er wel een achter gezeten met mijn M5 met mijn 400pk, mooi dat ik behoorlijk terug moest in het verzet om bij te houden......Ik zit al tijden te kijken voor een 530D maar een 535d zou helemaal mooi zijn. De prijzen in Duitsland worden steeds beter, nu zo ongeveer hoog in de dertig.... |
Auteur: | Carrera4s [ 28 sep 2006 13:02 ] |
Berichttitel: | |
In zo'n superdiesel wordt rijden makkelijk : bergen koppel vanaf pakweg 1500 omw. Als ik op de snelweg de 4S lui in 6e laat zitten en er wordt hernomen aan pakweg 110 km/u, dan rijdt zo'n 535d er mij resoluut af. Logisch : die zit al aan zijn maximumkoppel van 560Nm terwijl de Porsche zijn 370 Nm pas bereikt aan 5000 omw. Dit is de manke vergelijking die de dieselfanaat graag maakt, maar eerlijk is ze niet hé. Als ik de Porsche in 3e zet heeft een 535d het nakijken bij hernemen van die 110 km/u, zelfs in 4e. Dus al die zever omtrent hernemingen : theorie, want in de praktijk - als je je dan echt wil meten - schakel je natuurlijk terug. Ik rijd ook een 330d en dat rijd dus inderdaad heel goed, maar de emotie daarbij is niks, vergeleken met een ritje in de Porsche. |
Auteur: | Jort [ 28 sep 2006 13:13 ] |
Berichttitel: | |
Wist je dat koppel en vermogen bij (een eventueel theoretische) 7.022 t/min altijd gelijk zijn? |
Auteur: | Ger4S [ 28 sep 2006 13:23 ] |
Berichttitel: | |
Ik weet het allemaal nog zo net niet. Ik heb hiervoor een nieuwe 5 gereden en rij nu een A6 Avant 3.0tdi Quattro Tiptronic. Voor aanschaf van de laatste heb ik meermalen een 535d gereden. Ook heb ik inmiddels m'n vijfde 911. Ik zou dus enig vergelijk moeten kunnen maken. Nogmaals ik weet niet of je die vijf wel zo makkelijk weg kunt rijden want: Ten eerste moet je als Porsche rijder echt het uiterste uit je auto halen wil je de vijf voorblijven. Accelereren in de fabrieksopgave tijd is voor automaat rijders (standaard in de 535d) heel wat makkelijker dan voor de gemiddelde handgeschakelde chauffeurs. Een moment van concentratie verlies en je bent weg. Er zijn maar weinig rijders die een fabrieks acceleratie tijd kunnen benaderen. Ten tweede zal je Porsche 964 niet van een tiptronic voorzien moeten zijn want daarmee ga je m.i. meteen de bietenbrug op (= nl. aanzienlijk trager). Ten derde als je een gemiddelde snelweg- of binnendoor rit doet zul je peentjes zweten om de 5 bij te houden laat staan passeren. Als de diesel gechipt is kun je het helemaal wel vergeten. Uiteraard zal dit met een 997 een heel ander verhaal zijn. Maar tegen een 964 of een 993 (ook die van mezelf) durf ik dat wedstrijdje best wel aan. Een van mijn mensen rijd een BMW M5 (400PK) en die heeft het echt heel moeilijk om in de dagelijkse praktijk mijn Audi bij te houden. Hij schakelt zich suf en moet buitengewoon geconcentreerd zijn. Ik kan daarentegen nog een telefoongesprek voeren of van een mooie CD genieten |
Auteur: | Jort [ 28 sep 2006 13:27 ] |
Berichttitel: | |
Toch gek, een E39 M5 moet binnen de 10 seconden van 140 naar 200 kunnen accelereren. Een 335d heeft hier een kleine 14 seconden voor nodig. Moet je wel heel verrot schakelen wil je die niet voorbij steken... Bij bochtenwerk is het altijd lastig om een goede piloot af te schudden. Niet voor niks dat een slome middenklasse diesel met perfecte chauffeur een 993 met middelmatige chauffeur het meer dan moeilijk kan maken op bijvoorbeeld de Nordschleiffe... |
Auteur: | Carrera4s [ 28 sep 2006 13:29 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Hmm juist, maar je kan het ook zo omschrijven : "Hij geniet van het echte rijden in de wagen, het schakelen en sturen, terwijl ik geen kick krijg in mijn mazoutstoof, ook al ga ik zowaar nog harder." Het heeft alletwee wel iets, op de geëigende momenten... |
Auteur: | Ger4S [ 28 sep 2006 13:30 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
|
Auteur: | Jort [ 28 sep 2006 13:32 ] |
Berichttitel: | |
Elke herneming is dagelijkse praktijk... Als je de uitdaging aan gaat is het harder werken in een benzine en moet je terug naar de juiste versnelling. Doe je dat traag of niet, ja dan verlies je veel tijd. Nogmaals mijn voorbeeld uit de dagelijkse praktijk: 944 S2: 211 pk, 280Nm, 1280 kg Touareg V10: 313pk, 750Nm, 2424kg Zetten we de Touareg ook op 1280kg, heeft ie verhoudingsgewijs nog 41% meer koppel.. en werd zoekgereden. |
Auteur: | F@RGO [ 28 sep 2006 13:38 ] |
Berichttitel: | |
ik zou toch eens de turbo 997 met 3,6 l naast de bmw 535 zien staan, ongeveer evenveel cilinderinhoud en allebei turbo, alleen verschil in brandstof, wie zou eerst weg zijn ? en zou er wel veel verschil zijn |
Auteur: | michael [ 28 sep 2006 14:07 ] |
Berichttitel: | |
Hmmm, zo'n tussensprint van 140 naar 200 met een opgevoerde 911 turbo 4 bak..... tegen zo'n grote bmw diesel.......weet de uitslag al, tijdens de terugweg van de jubiforumrit, 1-0 voor de P |
Auteur: | Marcel [ 28 sep 2006 14:30 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Als je dit vergelijk serieus wilt maken dan snap je niet hoe een motor werkt en wat het verschil is tussen koppel en vermogen. 997 turbo heeft 450 pk en een 535d maar 272pk, koppel is onbelangrijk. Er heeft een tijdje geleden een link gestaan op het forum betreffende de relatie tussen koppel en vermogen....geoof deze link: http://www.tuningparts.nl/technische_ar ... m=&ucat=7& |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |