| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Waarom het getal 9 ?
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=10637
Pagina 1 van 1

Auteur:  924 [ 08 okt 2006 15:32 ]
Berichttitel:  Waarom het getal 9 ?

Beste forummers,
ik ben er zeker van dat jullie mij het antwoord kunnen geven, waarom begint porsche de naam van haar modellen altijd met een '9' ?

Na al een paar jaar porsche gek te zijn, ben ik nog steeds nergens het antwoord tegengekomen, of kijk/keek ik niet goed dan?

mvg

Auteur:  Olaf [ 08 okt 2006 15:40 ]
Berichttitel:  Re: Waarom het getal 9 ?

924 schreef:
... waarom begint porsche de naam van haar modellen altijd met een '9' ....


... begint ook weleens met een 3 .... :wink:


.... en een van de eerste modellen had bijvoorbeeld het nummer :arrow: 27/80

Dat was in 1910 - en toen al 85 Pk :shock:

www.porsche.com schreef:
The development potential of Porsche does not start with the first Porsche sports car in 1948. It goes back to the beginning of the 20th century when Professor Ferdinand Porsche senior (the automobile was still a teenager) presented his first designs and constructions

Auteur:  2.2E_69 [ 08 okt 2006 16:59 ]
Berichttitel: 

Ik heb ergens gelezen dat ze met de 356 begonnen zijn omdat het het 356'ste ontwerp was van Porsche. Maar de eerste 7 ontwerpen hadden ze niet meegerekend.

Maar als je dan verder gaat rekenen dan klopt het niet meer met de 911 modellen etc. :wink:

Auteur:  De Geus [ 08 okt 2006 17:11 ]
Berichttitel: 

uuuh tjaaa,

volgende vraag AUB :lol: :wink:

Auteur:  maurice [ 09 okt 2006 13:33 ]
Berichttitel: 

Thomas Verheijen schreef:
Ik heb ergens gelezen dat ze met de 356 begonnen zijn omdat het het 356'ste ontwerp was van Porsche. Maar de eerste 7 ontwerpen hadden ze niet meegerekend.

Maar als je dan verder gaat rekenen dan klopt het niet meer met de 911 modellen etc. :wink:


Die lezing kende ik ook maar die is zeker met de KJN en Boxster niet meer staande te houden.
Overigens is er ook nog een type 60 en 64 geweest die respectievelijk wel ontwerp 60 en 64 waren (1936). Daarvan is er nog één van de totaal 3 gebouwde autos over een 60K10. :wink:

Auteur:  Marcel [ 09 okt 2006 13:52 ]
Berichttitel: 

staat ergens op het forum. Bij Porsche zij ze gewoon begonnen met 001 en lekker doorgeteld, voor elk industrieel ontwerp dat ze hebben gemaakt en dat is heel wat meer dan alleen aar wagens. Dus de nummering is niks anders dan een sequentieel intern volgnummer, en ze zijn zeker nie tmet 356 begonnen. He tenioge wat ik nog wel week dat 911 eigenlijk 901 was maar dat Peugeot heir alleenrecht op heeft (3 cijfers met een nul in het midden)...

Auteur:  MarcoB [ 09 okt 2006 14:16 ]
Berichttitel: 

Marcel schreef:
staat ergens op het forum. Bij Porsche zij ze gewoon begonnen met 001 en lekker doorgeteld, voor elk industrieel ontwerp dat ze hebben gemaakt en dat is heel wat meer dan alleen aar wagens. Dus de nummering is niks anders dan een sequentieel intern volgnummer, en ze zijn zeker nie tmet 356 begonnen. He tenioge wat ik nog wel week dat 911 eigenlijk 901 was maar dat Peugeot heir alleenrecht op heeft (3 cijfers met een nul in het midden)...


paar biertjes gehad Marcel? Of heb je je vingers in het gips zitten? :D

Auteur:  Godspeed [ 09 okt 2006 15:37 ]
Berichttitel: 

De "9" was volgens mij gewoon een akkoord met VW (waarmee Porsche toen (en nu terug) goed mee samenwerkte). Omdat er in de toekomst geen interne (en ook wel externe) verwarring zou zijn over namen (dat geen Porsche dezelfde naam als een VW zou hebbe) is Porsche met een nieuwe reeks begonnen; namelijk de 900-reeks. Te beginnen met 901 (dat dan 911 werd om...)

Auteur:  Black Betty [ 09 okt 2006 15:41 ]
Berichttitel: 

Achterin een boek over de 356 dat ik heb -ik weet helaas niet meer welk- staan de designnummers van Porsche achter elkaar én wat dat nummer precies inhoudt.

Daar staan ook scheepsmotoren, standmotoren, bepaalde aandrijftechnieken, etcetera tussen, maar ook nummers die daadwerkelijk 'auto-ontwerpen' waren.

Ik heb die lijst volgens mij al eens gepost, maar ik kan die niet meer terugvinden... :oops:

Auteur:  De Geus [ 09 okt 2006 17:07 ]
Berichttitel: 

Staat het niet helemaal in,wel leuk opgemaakt :idea:

http://home.hetnet.nl/~jozef-porsche924/historie/index.html

nog eentje dan:
http://66.249.93.104/search?q=cache:OJ9mOYLjrjkJ:content.us.porsche-clubs.porsche.com/PorscheClubs/pc_holland/pc_main.nsf/web/F02550BFBE38053DC12571CD002134A1+porsche+type+historie+911&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=14

wikipedia geeft ook niks:

http://66.249.93.104/search?q=cache:uyiee2sn4g8J:z.nu.nl/wikipedia/tabid/54/lookup/Porsche/default.aspx+porsche+type+historie+911&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=36

Auteur:  thijzer [ 09 okt 2006 19:43 ]
Berichttitel: 

Simpel: ze wilden de auto's een reeks nummers geven waarmee ze uiteindelijk op een millenniumprobleem zouden stuiten: na 999 is er niks meer te verzinnen behalve de 1000.
Die vraag heb ik trouwens al eens gevraagd, ook geen bevredigend antwoord gekregen.

Anyway, de 901 werd door Peugeot de grond in geboord en omgetoverd tot 911 en dat heeft ze geen windeieren gelegd.

Ook allemaal geen bevredigende antwoorden. Ik zou zeggen, info@porsche.de en je weet het? Tog?

Auteur:  sebastian [ 22 nov 2022 23:17 ]
Berichttitel:  Re: Waarom het getal 9 ?

Zoals hierboven al vermeld: het is gewoon het volgnummer van de ontwerpen van Porsche. In het boek van Paul Frere is te lezen hoe de 911 (901) tot stand kwam.

In die tijd (eind '50-begin '60-er jaren) was men aangekomen bij type 7; de eerste '911-achtige' modellen waren type 7. Een 2+2 en later een vierzitter(tje) waarvan slechts enkele proto's zijn gemaakt. Een van de motorontwerpen (2 l 6 cyl) had bijvoorbeeld nummer 745. Op internet kun je foto's vinden van het karretje (zoek Porsche type 7) zoals ie er in het museum bijstaat. De auto kon niet de goedkeuring van Ferry zelf wegdragen; die stelde daarop een maximum aan de wielbasis van 2,2m. Komenda werd teruggestuurd naar de tekentafel.
Het boek vermeldt geen auto-ontwerpen van type 8. Wel is er een tekening afgebeeld van een prototype-motor: type 821. Dat zou de voorloper zijn van de 901 motor, eigenlijk al zeer gelijkend, maar dan nog met carter (ipv dry-sump). Waarschijnlijk is deze nooit gebouwd omdat men al snel koos voor dry-sump.

De 901 kennen we inmiddels allemaal. Niet lang daarna werd typeaanduiding 901 veranderd in 911. In een oude Christophorus (1965) kwam ik nog het artikeltje tegen waarin de toenmalige geïnteresseerden (clientèle?) op de hoogte werden gebracht van het hoe en waarom rondom de naamswijziging. Altijd leuk; info uit zo'n oude bron. Hadden ze de vrachtwagenfabrikant uit eigen land net ontweken, bleek er nog een buitenlandse autofabrikant te zijn die rechten meende te hebben! :D

Heb 'm voor jullie ingescand:
81021

Auteur:  outletvalve [ 23 nov 2022 0:22 ]
Berichttitel:  Re: Waarom het getal 9 ?

Hier (op de Engelstalige wikipedia) vindt je de lijst van: Porsche type nummers vanaf de "P1" (die eigelijk helemaal geen Porsche is maar een "Egger-Lohner C.2 Phaeton".

Je ziet dat ze bij het ontwerp van de 901 een aantal nummers hebben overgeslagen. Mijn gok is dat ze dat deden om marketing technische redenen. (het is maar een vermoeden)....

Auteur:  Targa Floriaan [ 23 nov 2022 14:17 ]
Berichttitel:  Re: Waarom het getal 9 ?

Leuke link :thumleft:

Auteur:  Olaf [ 23 nov 2022 15:36 ]
Berichttitel:  Re: Waarom het getal 9 ?

outletvalve schreef:
Je ziet dat ze bij het ontwerp van de 901 een aantal nummers hebben overgeslagen. Mijn gok is dat ze dat deden om marketing technische redenen. (het is maar een vermoeden)....


:arrow:

Citaat:
The 901 was renamed after French car maker Peugeot objected to Porsche using any three digit number where the middle number was 0, asserting ownership of the naming rights in key markets, and having already sold many models with that scheme. Porsche responded by simply replacing the middle 0 with a 1, calling the car the Porsche 911.[3] This also affected other Porsche models, which were primarily intended for racing but also sold as road legal cars. In those cases, Porsche kept the internal part number of 90x, but used a unique name for marketing, selling the Porsche 904 as the Carrera GTS and the Porsche 906 as the Carrera 6. Porsche enthusiasts continue to refer to these cars by their three digit design numbers.


:arrow: :arrow:

Citaat:
Later, Porsche introduced pure racing cars which were not sold for road use, and did not compete with any road-going Peugeot. These carried the design numbers Porsche 907, Porsche 908, and Porsche 909. Additionally, the 901 number is used among Porsche enthusiasts as shorthand to identify the aluminum five-speed transmission used in early 911s; the part number for these transmissions used an 11 digit code that began with 901 as did many other parts on the early cars. Later 911s from 1969 used a different magnesium case and a part number beginning with 911


:wink:

Auteur:  Dick [ 23 nov 2022 16:56 ]
Berichttitel:  Re: Waarom het getal 9 ?

En de winnaar met het juiste antwoord is....... :

(Tromgeroffel....)


Black Betty !

Auteur:  lindemans [ 24 nov 2022 18:04 ]
Berichttitel:  Re: Waarom het getal 9 ?

Het begon met de 356.

3 x 5 x 6 = 90, het eerstvolgende model daarna werd daarmee 90+1 = 901.

Maar onder druk van Peugeot is "een nul in het midden" onderuit gehaald dus werd het 911.

(ik klets ook maar wat...)

Volgende vraag ?

Auteur:  Olaf [ 24 nov 2022 18:07 ]
Berichttitel:  Re: Waarom het getal 9 ?

lindemans schreef:
3 x 5 x 6 = 90, het eerstvolgende model daarna werd daarmee 90+1 = 901.



Keldhar heeft je account gehacked, Lindemans :!: :cheesy:

Auteur:  2.2VTEC [ 24 nov 2022 18:29 ]
Berichttitel:  Re: Waarom het getal 9 ?

Damn' mijn account is ook gehackt :shock:

"987 - the designation for a 2nd gen Boxster - is a Fibonacci number"

https://integers.info/fibonacci/987

Auteur:  GinnFizz [ 25 nov 2022 16:44 ]
Berichttitel:  Re: Waarom het getal 9 ?

Moest eigenlijk een 6 zijn, maar de nieuwe aan de assemblagelijn heeft die ondersteboven gekleefd.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/