Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 12:39



Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
De afstand die zuigerveren af kunnen leggen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T coupe 1972
Bericht De afstand die zuigerveren af kunnen leggen
Ik lees af en toe over het reviseren van de motor na +/- 180.000 km

Ben zo maar is wat gaan rekenen.

Als je 180.000 km hebt gereden met een gemiddelde snelheid van 50 km/h
dan heeft de motor 3600 uur gedraaid. Ga je dan uit van een gemiddeld toerental van 2500rpm zijn dat
2500 x 60 x 3600 = 540.000.000 omwentelingen.
als de zuiger een slag heeft van 75 mm legt hij per omwenteling 150 mm af
deze 150 mm x 540.000.000 omwentelingen is 81.000 kilometer.
Deze afstand wordt dus door de zuigerveren over de cylinderwanden afgelegd.

Nu heb ik bij deze berekening zomaar een aantal dingen aangenomen. Maar het geeft toch wel aan dat we hier met indrukwekkende getallen,afstanden en technische prestaties te maken hebben (geld natuurlijk ook voor andere motoren)

Ik zelf vond deze wellicht zinloze berekening toch wel leuk.


18 okt 2006 22:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex-964 C4, Ex-Boxster, EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3
MESTREECH
Bericht 
1974T:
Citaat:
Ik zelf vond deze wellicht zinloze berekening toch wel leuk


je geeft zelf al het antwoord,heb er ook aleens aan zitten te denken :clown: :clown:
_________________________________________
Life is short,ride hard !!!

http://www.degeusmakelaars.com


18 okt 2006 22:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht 
indrukwekkend getal zeker als je rekening houdt met het feit dat ie op het bovenste en onderste 'dode punt' (heel even) tot stilstand komt en dan weer naar boven/beneden geslingerd (of eerder gekatapulteerd) wordt met een snelheid die wij nog geen paar seconden zouden volhouden
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


18 okt 2006 22:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Ja het verbaasd mij als techneut nog steeds hoe lang lagers en kleppen het ook uit kunnen houden.

Mijn eigen 6 cylinder (benzine) heeft nu 275.000 op de teller staan en is nog lang niet aan revisie toe en ik ken zelfs enkelen die al bijna 500.000 km op de teller hebben staan met een 6 cylinder benzine.
Ik heb een Golfje diesel gehad dat ruim de 500.000 heeft gepasseerd en nog steeds voldoende compressie had.
Kun je nagaan hoe zorgvuldig dat soort techniek toch wordt ontwikkeld. Los van de enorme afstanden en omwentelingen die gemaakt worden is het ook nog eens onder barre omstandigheden. Reken maar dat zo'n zuigerveer het warm heeft :wink:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


18 okt 2006 22:45
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht 
Zeker als je bedenkt dat de hedendaagse motoren al geruime tijd met robots al in elkaar worden gezet.

Ik ben in het verleden een regelmatige bezoeker van één van de motorenfabrieken van VW (Salzgitter D) geweest en heb daar het productieproces van A tot Z kunnen bekijken.
Vier zuigers met de bijbehorende zuigerveren, 3 per zuiger, worden in één mechanische handeling gemonteerd.

Vroeger bouwde in zelf ook motoren, maar dan handmatig en ik kan gerust zeggen dat het een secuur klusje is om zuigerveren te monteren.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


18 okt 2006 23:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
beetje verder doordenkend is het niet die 81,000 km die zo indrukwekkend is omdat die grotendeels afgelegd worden 'in de smering" dus glijdend op een laagje olie, en dus eigenlijk geen slijtage. De slijtage vindt hoofdzakelijk plats door de (koude) starts en tijdens het afzetten van de motor daar op dat moment de smering niet to sporadisch aanwezig is. Dus die 81,000 km is niet relevant, het lijkt me zelfs als je de motor continue zou laten lopen er veel indrukwekkendere getallen uitzouden komen....

Het zelfde geldt voor lagers, daar die op hetzelfde principe werken....
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


19 okt 2006 6:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marc H


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.