Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 1:30

Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
de Porsche-jongens 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht de Porsche-jongens
leuk leesvoer :

column van Eric Crama over :

"De porsche jongens"

Citaat:
Toen ik onlangs in Italië geconfronteerd werd met een polizia-Lamborghini bekroop me een heel apart gevoel. Iets van heimwee; het wilde me nog niet helemaal dagen. Pas toen deze week de eerste foto’s van de nieuwe 911 Targa verschenen wist ik wat het was: ik mis die politie-Porsches van vroeger zo ontzettend.

Dat komt door een paar persoonlijke ervaringen. De eerste dateert van een jaar of dertien geleden, toen ik bij een Mercedes-dealer nog verwoede pogingen deed autoverkoper te worden. Op een dag liep er zo’n gepothelmde agent van de AVD de showroom binnen. Hij kwam zich onder werktijd even op een nieuwe auto oriënteren, maar al na een minuut of tien bood hij me aan - waarschijnlijk om van mijn geschutter af te zijn – om een stukje mee te rijden in zijn Porsche. En weer tien minuten later
vlogen we met 220+ km/h over de A17, met zwaailicht en al. Ook liet de man me op een klaverblad voor het eerst met serieus overstuur kennismaken; hij kon écht sturen. Een held was het, niets meer, niets minder.
Een jaartje later zat ik met mijn knie tegen het stuur, waarschijnlijk vervaarlijk slingerend, een uitgevouwen wegenkaart te bestuderen. Plotseling dook er zo’n rood-wit-blauwe 911 naast me op. De bijrijder keek me aan, wiegde even bestraffend zijn wijsvinger heen en weer, knikte vervolgens kort naar zijn collega, en weg spoten ze weer, met één lange boxerbrul richting horizon.

Zo waren ze, die Porsche-jongens. Niet dat gepeuter van ‘komt u maar even de videobeelden bekijken’, maar je gewoon effe goed laten schrikken en daarna meteen weer doorjagen. Autoriteit hadden ze, en die ontleenden ze aan hun geweldige baas en AVD-oprichter Kees Vogel (die anno 2006 trouwens ronduit zijn afkeuring voor het beleid van Spee uitspreekt), maar voor een belangrijk deel ook aan hun auto. Het ging mis toen de AVD de KLPD werd, en de Porsches Volvo’s. Nooit meer ben ik uitgenodigd om naast een stoere agent met dik 200 over de snelweg te scheuren. Nooit meer ben ik na een lichte overtreding zonder bekeuring maar oprecht berouwvol naar huis gereden. Omdat hun instelling 180 graden is omgedraaid, én omdat ze niet trots meer zijn op hun dienstwagen. Laat alsjeblieft die Porsches weer terugkomen, of geef die jongens iets moois van Nederlandse bodem. Donkervoorts. Spykers voor mijn part.
Dan zie je ze tenminste ook op tijd aankomen.

Eric Crama

Bron : http://www.autovisie.nl/redactioneel/we ... ongens_(ec)/index.xml
(edit : :oops: link wil niet lukken, ligt aan die rare (ec) in de link ?)

Afbeelding

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

Laatst bijgewerkt door outletvalve op 04 aug 2006 17:08, in totaal 2 keer bewerkt.

04 aug 2006 16:59
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
uit het hart gegrepen :thumleft:

laat ze dan ook gelijk die jippie vlassnorretjes afscheren... :twisted:

04 aug 2006 17:03
Profiel
PorscheForum Rakker
971 Panamera gts 991 Turbo S /ex 930 Turbo (ex) / 970 Panamera (ex)
Zwolle
Bericht 
Ik denk dat het meer met de tijd te maken heeft, vroeger zaten er misschien echte kerels bij de politie. Nu enkel kneuzen! Die kereltjes die vroeger gepest werden op school en nooit geen poot aan de grond kregen. Die nu een gevoel van macht hebben omdat ze een paar strepen op de mouw hebben staan. Een fatsoenlijke discussie kunnen ze niet eens aan de suffers! En om die suffers nu een porsche cadeau te doen? :evil:

Ze mogen met mij een stukje mee rijden als ze de bekeuring laten zitten. Blijft het porsche rijden toch nog een beetje exclusief. 8)

04 aug 2006 17:10
Profiel
PorscheForum Junkie
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
Bericht 
mooi verhaal, ik keek vroeger echt tegen die gasten op, hadden een soort van NATUREL GEZAG :!: :wink:
vandaag de dag zijn ze een stuk minder gezellig met hun onopvallende leons, 306jes etc., is geen fun meer aan :twisted: :!: :twisted:

craze die door zo'n bokkel@xy#l een keer v.d. weg is gehaald

04 aug 2006 17:16
Profiel
987 Boxster S 3.4 Tiptronic & Harley - Davidson FXDLS Low Rider S
Lemmer (PF #48)
Bericht 
:thumleft: Zoals vaker gezegd.
Ook ik heb heimwee naar deze tijd!!!!!! :cry:

04 aug 2006 19:04
Profiel Twitter 
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Erick schreef:
Ook ik heb heimwee naar deze tijd!!!!!! :cry:

.... toen was er nog respect voor de hermandad :wink:

04 aug 2006 19:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Bericht 
Een waar en herkenbaar verhaal, ik moet het alleen een klein beetje opnemen voor voor de politie mensen die nog op straat werken. 14 jaar geleden heb ik mijn rijkspolitiepet ingeleverd en heb gekozen voor een andere carriere. De reden hiervoor was dat Nederland toen 40.000 politiemensen had waarvan er 19.000 NOOIT op straat kwamen maar bezig waren met beleid maken.
Tegenwoordig heeft Nederland 55.000 politiemensen (bron wikipedia) waarvan er volgens een oud collega 23.000 NOOIT op straat komen. Deze 23.000 zijn allemaal kleine baasjes die hun tijd vullen met hun eigen functie te handhaven en de politiemensen die wel nop straat werken te vertellen wat ze moeten doen (ook hoeveel bekeuringen ze moeten uitschrijven en waarvoor)
Natuurlijk werken er minder ECHTE mannen bij de politie dan vroeger, welke ECHTE man laat zich vertellen dat hij moet werken zoals de Nederlandse politie tegenwoordig werkt.
Het probleem ligt niet bij Herman met de pet maar bij zijn baas, die met al dat goud op zijn pet.

04 aug 2006 20:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
De welbekende heer Koos S. zeker ?

04 aug 2006 20:38
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
een waar en tranentrekkend verhaal. als ze die overheidsinstanties nou eens gaan runnen als een bedrijf met winstoogpunt, wordt er wellicht wat aan de efficiency gedaan.

geldt ook voor ministeries, gemeentelijke instellingen, ziekenhuizen etc.
sta nog steeds stomverbaasd wat een geld daar verkwist wordt, dure fouten die geen consequenties hebben (voor de maker van de fout) etc etc.

onwijze verkwisting. Daar moet eens op bezuinigd worden.

04 aug 2006 20:42
Profiel
PorscheForum Rakker
1:43
IJmuiden
Bericht 
Ha, die Horn;

"als ze die overheidsinstanties nou eens gaan runnen als een bedrijf met winstoogpunt, wordt er wellicht wat aan de efficiency gedaan"

Je kunt van het beleid van Spee zeggen wat je wilt, maar het brengt wel geld in het laatje.... :evil:

04 aug 2006 20:49
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Maar of er onder de streep nou nog geld overblijft...

Laat ik dan winstmaximalisatie schrijven. Kostenefficienter werken. Ik ga ervan uit dat het gros van de bekeuring terecht is (hoewel soms moeilijk te accepteren als je 'weer' 5 km te hard hebt gereden, maar te hard IS te hard...) dus daar heb ik geen bezwaar tegen. Als ze de kosten beter in de hand houden, kan het 'melken' ook verminderd worden - dus geen bekeuring uitdelen waar het lekker graaien is, maar waar je de verkeersveiligheid verhoogt.
Op die manier kan je de boel efficienter laten werken, met een betere uitstraling en derhalve succesvoller.

Mijn mening (in het heeeeel kort) :wink:

04 aug 2006 20:54
Profiel
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
Vgoegáá, waren de kerels van staal en de boten van hout,maar nu?..........

04 aug 2006 21:32
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 2.2E targa
Goirle, NB
Bericht 
Vroegaahh,: Toen branden de mensen nog hout ipv DVD's :wink:

04 aug 2006 22:23
Profiel Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Wel een heel herkenbaar verhaal. Maar alleen met de Porsches terug bij de KLPD zijn we er niet. De samenleving is dusdanig veranderd dat ze nu waarschijnlijk voor patsers worden uitgemaakt.

Overigens gaat het er bij de overheid om dat ze eerst maar eens moeten gaan realiseren wie de klant is. Dat weet men echt niet. En pas als dat besef er is kan men ook meer service gericht gaan werken. Ik heb voor diverse overheden gewerkt en er is niemand die zich ook maar enige zorg maakt om de verwachting van de klant, de burger :!:

04 aug 2006 22:36
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
mhoeneveld schreef:
... en er is niemand die zich ook maar enige zorg maakt om de verwachting van de klant, de burger :!:

Wat zou ons leven een stuk prettiger zijn zonder al die lastige klanten... :roll: :?

Opdoeken die handel! :twisted:

04 aug 2006 23:57
Profiel
PorscheForum Rakker
ex '87 3.2 Carrera Targa, wit , ex rijkspolitie
Sint Anthonis
Bericht 
schitterend verhaal van eric, tja hé echte tijden. Zo herinner ik me nog dat ik een jaar of 12 geleden enkele collega's uit denemarken van schiphol ophaalde en vertelde dat "onze" politie in porsches reed. Zij keken mij toen een beetje vol ongeloof aan en nog geen 5 minuten later spoot er een 911 in AVD ornaat voorbij.

Ook leuk is dat ik vorig jaar achter m'n vader aan reed en dat ik met m'n (ex AVD) porsche moest tanken en hij bleef doorrijden. Op een gegeven moment had ik goed de draf er in zitten en kwam op de brug op de A10 bij Amsterdam. M'n vader zag een witte porsche in z'n spiegel komen aanstuiven en dacht in eerste instantie "POLITIE !" en dook direct in de remmen. Na al die jaren zit dat er dus nog goed in.

05 aug 2006 1:41
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
KIA/ex-924 driver
DEN(k) HELDER
Bericht 
Mijn vriend moest laatst een storing verhelpen bij een man, die zei dat ie eens bij de Witte Muizen had gezeten. Toen der tijd was het blijkbaar de politie die rond mocht rijden in Porsche's.. 8)

05 aug 2006 10:06
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
arnhem
Bericht 
Zo kan het ook: aangehouden in Hongarije. Deze agenten zien er (nog) wel vervaarlijk uit. Uitstappen, paspoort, kenteken, rijbewijs, auto van binnen bekijken. Dan onderling overleg. Kan geen lachje af. Komt de best duits sprekende op me af: of ik volgas wil wegrijden, zij zullen het verkeer tegenhouden.
De rest van de vakantie was ook geweldig!

06 aug 2006 11:02
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
cambiocorsa schreef:
Zo kan het ook: aangehouden in Hongarije. Deze agenten zien er (nog) wel vervaarlijk uit. Uitstappen, paspoort, kenteken, rijbewijs, auto van binnen bekijken. Dan onderling overleg. Kan geen lachje af. Komt de best duits sprekende op me af: of ik volgas wil wegrijden, zij zullen het verkeer tegenhouden.
De rest van de vakantie was ook geweldig!

Géén bekeuring gekregen voor te hard (roekeloos) rijden?

06 aug 2006 11:04
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
944 S 1987
Stukje onder Breda
Bericht 
Kijk daar komt de Permagrin weer boven :lol:

06 aug 2006 11:30
Profiel
PorscheForum Rakker
911 2.2E targa
Goirle, NB
Bericht 
Écht geweeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig :shock: :D :D

(al hoort 't natuurlijk niet te kunnen)

06 aug 2006 18:34
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
944 type-1 1985
alkmaar - oudorp
Bericht 
Thomas Verheijen schreef:
Écht geweeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig :shock: :D :D

(al hoort 't natuurlijk niet te kunnen)
:roll:

...ze houden het verkeer toch tegen... :D

944 Granat Rot '85

08 aug 2006 12:55
Profiel WWW Facebook 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
WdePundert schreef:
Géén bekeuring gekregen voor te hard (roekeloos) rijden?

Dat zou wel een mop zijn, nr. drie achter de struiken met een lasergun! :twisted:

08 aug 2006 13:04
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

08 aug 2006 20:05
Profiel
PorscheForum Rakker
nog geen
Franeker
Bericht