Auteur |
Bericht |
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
de Porsche-jongens
leuk leesvoer :
column van Eric Crama over :
"De porsche jongens"
| | | | Citaat: Toen ik onlangs in Italië geconfronteerd werd met een polizia-Lamborghini bekroop me een heel apart gevoel. Iets van heimwee; het wilde me nog niet helemaal dagen. Pas toen deze week de eerste foto’s van de nieuwe 911 Targa verschenen wist ik wat het was: ik mis die politie-Porsches van vroeger zo ontzettend.
Dat komt door een paar persoonlijke ervaringen. De eerste dateert van een jaar of dertien geleden, toen ik bij een Mercedes-dealer nog verwoede pogingen deed autoverkoper te worden. Op een dag liep er zo’n gepothelmde agent van de AVD de showroom binnen. Hij kwam zich onder werktijd even op een nieuwe auto oriënteren, maar al na een minuut of tien bood hij me aan - waarschijnlijk om van mijn geschutter af te zijn – om een stukje mee te rijden in zijn Porsche. En weer tien minuten later vlogen we met 220+ km/h over de A17, met zwaailicht en al. Ook liet de man me op een klaverblad voor het eerst met serieus overstuur kennismaken; hij kon écht sturen. Een held was het, niets meer, niets minder. Een jaartje later zat ik met mijn knie tegen het stuur, waarschijnlijk vervaarlijk slingerend, een uitgevouwen wegenkaart te bestuderen. Plotseling dook er zo’n rood-wit-blauwe 911 naast me op. De bijrijder keek me aan, wiegde even bestraffend zijn wijsvinger heen en weer, knikte vervolgens kort naar zijn collega, en weg spoten ze weer, met één lange boxerbrul richting horizon.
Zo waren ze, die Porsche-jongens. Niet dat gepeuter van ‘komt u maar even de videobeelden bekijken’, maar je gewoon effe goed laten schrikken en daarna meteen weer doorjagen. Autoriteit hadden ze, en die ontleenden ze aan hun geweldige baas en AVD-oprichter Kees Vogel (die anno 2006 trouwens ronduit zijn afkeuring voor het beleid van Spee uitspreekt), maar voor een belangrijk deel ook aan hun auto. Het ging mis toen de AVD de KLPD werd, en de Porsches Volvo’s. Nooit meer ben ik uitgenodigd om naast een stoere agent met dik 200 over de snelweg te scheuren. Nooit meer ben ik na een lichte overtreding zonder bekeuring maar oprecht berouwvol naar huis gereden. Omdat hun instelling 180 graden is omgedraaid, én omdat ze niet trots meer zijn op hun dienstwagen. Laat alsjeblieft die Porsches weer terugkomen, of geef die jongens iets moois van Nederlandse bodem. Donkervoorts. Spykers voor mijn part. Dan zie je ze tenminste ook op tijd aankomen.
Eric Crama | | | | |
Bron : http://www.autovisie.nl/redactioneel/we ... ongens_(ec)/index.xml
(edit : link wil niet lukken, ligt aan die rare (ec) in de link ?)
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
Laatst bijgewerkt door outletvalve op 04 aug 2006 17:08, in totaal 2 keer bewerkt.
|
04 aug 2006 16:59 |
|
|
horn
PF #57
|
uit het hart gegrepen
laat ze dan ook gelijk die jippie vlassnorretjes afscheren...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
04 aug 2006 17:03 |
|
|
red devil
971 Panamera gts
991 Turbo S /ex
930 Turbo (ex) /
970 Panamera (ex)Zwolle
|
Ik denk dat het meer met de tijd te maken heeft, vroeger zaten er misschien echte kerels bij de politie. Nu enkel kneuzen! Die kereltjes die vroeger gepest werden op school en nooit geen poot aan de grond kregen. Die nu een gevoel van macht hebben omdat ze een paar strepen op de mouw hebben staan. Een fatsoenlijke discussie kunnen ze niet eens aan de suffers! En om die suffers nu een porsche cadeau te doen?
Ze mogen met mij een stukje mee rijden als ze de bekeuring laten zitten. Blijft het porsche rijden toch nog een beetje exclusief.
_________________________________________ TURBO EARGASM !
|
04 aug 2006 17:10 |
|
|
craze
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
|
|
04 aug 2006 17:16 |
|
|
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
Zoals vaker gezegd.
Ook ik heb heimwee naar deze tijd!!!!!!
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
04 aug 2006 19:04 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
.... toen was er nog respect voor de hermandad
|
04 aug 2006 19:14 |
|
|
JM
|
Een waar en herkenbaar verhaal, ik moet het alleen een klein beetje opnemen voor voor de politie mensen die nog op straat werken. 14 jaar geleden heb ik mijn rijkspolitiepet ingeleverd en heb gekozen voor een andere carriere. De reden hiervoor was dat Nederland toen 40.000 politiemensen had waarvan er 19.000 NOOIT op straat kwamen maar bezig waren met beleid maken.
Tegenwoordig heeft Nederland 55.000 politiemensen (bron wikipedia) waarvan er volgens een oud collega 23.000 NOOIT op straat komen. Deze 23.000 zijn allemaal kleine baasjes die hun tijd vullen met hun eigen functie te handhaven en de politiemensen die wel nop straat werken te vertellen wat ze moeten doen (ook hoeveel bekeuringen ze moeten uitschrijven en waarvoor)
Natuurlijk werken er minder ECHTE mannen bij de politie dan vroeger, welke ECHTE man laat zich vertellen dat hij moet werken zoals de Nederlandse politie tegenwoordig werkt.
Het probleem ligt niet bij Herman met de pet maar bij zijn baas, die met al dat goud op zijn pet.
|
04 aug 2006 20:35 |
|
|
Gerco
|
De welbekende heer Koos S. zeker ?
_________________________________________ turbo rulezz
|
04 aug 2006 20:38 |
|
|
horn
PF #57
|
een waar en tranentrekkend verhaal. als ze die overheidsinstanties nou eens gaan runnen als een bedrijf met winstoogpunt, wordt er wellicht wat aan de efficiency gedaan.
geldt ook voor ministeries, gemeentelijke instellingen, ziekenhuizen etc.
sta nog steeds stomverbaasd wat een geld daar verkwist wordt, dure fouten die geen consequenties hebben (voor de maker van de fout) etc etc.
onwijze verkwisting. Daar moet eens op bezuinigd worden.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
04 aug 2006 20:42 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Horn;
"als ze die overheidsinstanties nou eens gaan runnen als een bedrijf met winstoogpunt, wordt er wellicht wat aan de efficiency gedaan"
Je kunt van het beleid van Spee zeggen wat je wilt, maar het brengt wel geld in het laatje....
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
04 aug 2006 20:49 |
|
|
horn
PF #57
|
Maar of er onder de streep nou nog geld overblijft...
Laat ik dan winstmaximalisatie schrijven. Kostenefficienter werken. Ik ga ervan uit dat het gros van de bekeuring terecht is (hoewel soms moeilijk te accepteren als je 'weer' 5 km te hard hebt gereden, maar te hard IS te hard...) dus daar heb ik geen bezwaar tegen. Als ze de kosten beter in de hand houden, kan het 'melken' ook verminderd worden - dus geen bekeuring uitdelen waar het lekker graaien is, maar waar je de verkeersveiligheid verhoogt.
Op die manier kan je de boel efficienter laten werken, met een betere uitstraling en derhalve succesvoller.
Mijn mening (in het heeeeel kort)
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
04 aug 2006 20:54 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Vgoegáá, waren de kerels van staal en de boten van hout,maar nu?..........
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
04 aug 2006 21:32 |
|
|
2.2E_69
911 2.2E targaGoirle, NB
|
Vroegaahh,: Toen branden de mensen nog hout ipv DVD's
|
04 aug 2006 22:23 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Wel een heel herkenbaar verhaal. Maar alleen met de Porsches terug bij de KLPD zijn we er niet. De samenleving is dusdanig veranderd dat ze nu waarschijnlijk voor patsers worden uitgemaakt.
Overigens gaat het er bij de overheid om dat ze eerst maar eens moeten gaan realiseren wie de klant is. Dat weet men echt niet. En pas als dat besef er is kan men ook meer service gericht gaan werken. Ik heb voor diverse overheden gewerkt en er is niemand die zich ook maar enige zorg maakt om de verwachting van de klant, de burger
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
04 aug 2006 22:36 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
04 aug 2006 23:57 |
|
|
RicardoP
ex '87 3.2 Carrera Targa, wit , ex rijkspolitieSint Anthonis
|
schitterend verhaal van eric, tja hé echte tijden. Zo herinner ik me nog dat ik een jaar of 12 geleden enkele collega's uit denemarken van schiphol ophaalde en vertelde dat "onze" politie in porsches reed. Zij keken mij toen een beetje vol ongeloof aan en nog geen 5 minuten later spoot er een 911 in AVD ornaat voorbij.
Ook leuk is dat ik vorig jaar achter m'n vader aan reed en dat ik met m'n (ex AVD) porsche moest tanken en hij bleef doorrijden. Op een gegeven moment had ik goed de draf er in zitten en kwam op de brug op de A10 bij Amsterdam. M'n vader zag een witte porsche in z'n spiegel komen aanstuiven en dacht in eerste instantie "POLITIE !" en dook direct in de remmen. Na al die jaren zit dat er dus nog goed in.
|
05 aug 2006 1:41 |
|
|
FROST
KIA/ex-924 driverDEN(k) HELDER
|
Mijn vriend moest laatst een storing verhelpen bij een man, die zei dat ie eens bij de Witte Muizen had gezeten. Toen der tijd was het blijkbaar de politie die rond mocht rijden in Porsche's..
_________________________________________ DENK HELDER
|
05 aug 2006 10:06 |
|
|
cambiocorsa
arnhem
|
Zo kan het ook: aangehouden in Hongarije. Deze agenten zien er (nog) wel vervaarlijk uit. Uitstappen, paspoort, kenteken, rijbewijs, auto van binnen bekijken. Dan onderling overleg. Kan geen lachje af. Komt de best duits sprekende op me af: of ik volgas wil wegrijden, zij zullen het verkeer tegenhouden.
De rest van de vakantie was ook geweldig!
|
06 aug 2006 11:02 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Géén bekeuring gekregen voor te hard (roekeloos) rijden?
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
06 aug 2006 11:04 |
|
|
Webber
944 S 1987Stukje onder Breda
|
Kijk daar komt de Permagrin weer boven
_________________________________________ Scarface, knew it too, porsche is the car to drive
|
06 aug 2006 11:30 |
|
|
2.2E_69
911 2.2E targaGoirle, NB
|
Écht geweeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig
(al hoort 't natuurlijk niet te kunnen)
|
06 aug 2006 18:34 |
|
|
kona bart
944 type-1 1985alkmaar - oudorp
|
...ze houden het verkeer toch tegen...
_________________________________________ --<< PORSCHE POWER >>--
944 Granat Rot '85
|
08 aug 2006 12:55 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dat zou wel een mop zijn, nr. drie achter de struiken met een lasergun!
|
08 aug 2006 13:04 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 aug 2006 20:05 |
|
|
wilcof
nog geenFraneker
|
|
21 okt 2006 12:53 |
|
|