Auteur |
Bericht |
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Porsche van Hitler te koop & Geschiedenisles
A racing car commissioned by Adolf Hitler is expected to become the most expensive car ever sold at auction.
A racing car created by Porsche at the request of Hitler is expected to set a world record at auction /Europics
The 1939 Auto Union D-Type, thought to be one of only two in existence, was created by Ferdinand Porsche after a personal request from Hitler.
The German dictator wanted the car as a propaganda tool to show off the technological superiority of the Third Reich.
The car, one of the fastest of its time, has 485 horse-power and a maximum speed of 186mph and is going to be auctioned by Christie's in February in Paris.
Almost all the D-Types were destroyed during the Second World War but this one was taken to Russia for its technology to be studied.
It was taken apart and the dissembled parts were discovered in the 1990s. The car has since been reassembled and is expected to reach a record price.
The current world record for a car at auction is held by a 1931 Bugatti Type 41 Royale Sports Coupe - sold for £5.5 million by Christie's in the late 1980s.
bron
_________________________________________ Got coffee?
Laatst bijgewerkt door Marco op 06 dec 2006 12:49, in totaal 1 keer bewerkt.
|
04 dec 2006 11:08 |
|
|
Peperbus
Cayenne S 2006071
|
Volgens mij is het een "Oer-Audi"
|
04 dec 2006 11:30 |
|
|
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
maar wel door Ferdinand Porsche ontwikkeld...
Geloof dat er nog 1 of 2 draadjes zijn over dit karretje.
En Audi is bezig om er eentje helemaal opnieuw te maken. Elk schroefje, elk onderdeel...
_________________________________________ http://www.ingomettes.nl
|
04 dec 2006 11:33 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
verrek, daar heb ik ook een keer iets over gelezen
_________________________________________ Got coffee?
|
04 dec 2006 12:01 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Volgens mij rijdt die al enige tijd rond...
|
04 dec 2006 15:41 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Re: Porsche van Hitler te koop
Hhhm, gevonden in Rusland?
Wel toevallig hoor. Weten ze wel zeker dat dit 'the real thing' is? En als er verder nog maar een enkele andere is, hoe weet je dat dan?
Verder vind ik de titel een beetje overdreven. Adolf heeft dan wel opdracht gegeven tot, dat maakt deze D-type nog niet meteen 'Porsche van Hitler'.
|
04 dec 2006 17:14 |
|
|
2.2E_69
911 2.2E targaGoirle, NB
|
Dan is iedere kever ook wel een Hitler auto, iedere VW eigenlijk
|
04 dec 2006 19:11 |
|
|
Peperbus
Cayenne S 2006071
|
Ik heb ook een Hitler waterkoker, de schenktuit ziet eruit als een zwart snorretje
|
04 dec 2006 20:48 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Het verhaal kan wel kloppen hoor. Toen Hitler begin jaren '30 zag hoe slecht Duitse racewagens presteerden gaf hij Ferdinand Porsche de opdracht om een echte kampioen te bouwen, de kostprijs maakte niets uit. Uiteindelijk kwam de Auto Union er ook, De A,B en C-types zijn rechtstreeks afkomstig van de hand van F. Porsche, toen haakte hij af voor de verdere evolutie (D-type). De rest van het verhaal over de eerste wagen met centraal geplaatste motor is welgekend; hij won zowat elke race waar hij aan de start verscheen en kon beschikken over V12's en V16's gaande van 300 tot 500 pk. Bij het begin van de oorlog (in '39) stopte ze bij Auto Union hun prijsbeesten in een verlaten mijnschacht weg in het geloof dat de oorlog maar eventjes zou gaan duren en dat ze daarna terug konden gaan racen. Zoals we allemaal weten draaide het héél anders uit en zwaaiden de Russen 6 jaar later de plak in Oost-Duitsland. Net zoals de Amerikanen, pleegden ook de Russen roofbouw op Duitsland en namen ze alle interessante technologie mee naar huis. Waarondder V1's, V2's enja ook de Auto Union's. Deze werden verdeeld onder verschillende Russische merken zodat ze die Duitse wondermachines grondig konden bestuderen en er misschien nog iets uit leren. Eventjes werd er ook nog mee geraced, maar al snel werd duidelijk dat het geen katjes om zonder handschoenen vast te pakken waren toen een Auto Union in het publiek verdween...
In de jaren '80 is dan een zoektocht (door Paul en Barbara Karassik) in Rusland ontstaan naar de overblijfselen van deze beroemde racewagens met onschatbare waarde. De resultaten waren schokkend, sommige werden op het platte land gebruikt als kar (getrokken door paarden), andere waren vernietigd. Audi heeft toen alle onderdelen die nog overbleven bijeengezocht en een engels bedrijfje uit Sussex de opdracht gegeven de bolides terug in originele staat te brengen. Natuurlijk moesten zij (via de nog bestaande plannen) nieuwe onderdelen bijbouwen en zo is dus geen enkele Auto Union nog 100% echt... (Audi heeft zelfs enkele showmodellen laten bouwen, waarmee men soms het circuit optrekt, die eigenlijk slechts (peperdure) replica's zijn...
Audi heeft nu trouwens besloten te stoppen met de dure aangelegenheid van het bouwen van replica's. Alhoewel een nooit afgewerkt project van een gesloten D-type met V16 en 3 zitplaatsen (net als de McLaren F1 maar dan 60 jaar ouder) er mogenlijk nog wel komt...
|
05 dec 2006 12:57 |
|
|
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
Interessant stukje geschiedenis.
Dat de Russen 'm na de oorlog hadden meegenomen wist ik, rest nu dus ook...
_________________________________________ http://www.ingomettes.nl
|
05 dec 2006 13:25 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Audi's zijn toch ook bedoeld als werkpaarden..?
Mooie update Godspeed
|
05 dec 2006 13:30 |
|
|
2.2E_69
911 2.2E targaGoirle, NB
|
Kijk, dat zijn nou de leuke ''liefhebbers'' weetjes
|
05 dec 2006 14:58 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Dat zijn idd wer leuke weetjes.
THX voor de info.
Nochthans vind ik dat onderstaande wagen die oa opTechno Classica stond en uit dezelfde stalkomt beter bij Adolf gepast (zie voorraampje en een beetje fantasie)
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
05 dec 2006 22:29 |
|
|
Epicurus
*in between Porsches*
ex 993 C2 coupe
ex 993 C2 cabrio
ex 964 C4
|
Klopt, Hitler wilde een auto voor het volk, een auto voor iedereen (de 'sociale' kant van het Nazi-regime, wat natuurlijk stond voor Nationaal Socialisme) en die actie heeft begrijp ik VW uiteindelijk de naam gegeven; Een Wagen voor het Volk: De Volkswagen
(of ben ik VW nu erg in een hoekje aan het zetten?)
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
05 dec 2006 22:33 |
|
|
plh
Voorlopig niet !Friesland
|
Nee hoor, het is gewoon de waarheid !
_________________________________________ Steel niet !, onze overheid duldt géén concurrentie !
|
05 dec 2006 22:53 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
dat werd de Kever toch?
_________________________________________ Got coffee?
|
05 dec 2006 22:54 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Yep...en als dank daarvoor heeft Ferdinand Porsche na de oorlog nog een tijdje vast gezeten...
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
05 dec 2006 23:05 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
in 1938 lees ik net
_________________________________________ Got coffee?
|
05 dec 2006 23:07 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Toch handig als je handig bent met auto's, kun je je Pa nog eens vrij kopen!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
05 dec 2006 23:20 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
De grondlegger van het voor de oorlog zeer hoog in aanzien staande en prestigieuze automerk Horch, August Horch (een jood overigens), heeft een grote invloed gehad bij het tot stand komen van het merk Audi ná de oorlog.
Toen August Horch de oorlog had overleefd, had hij een diepgewortelde haat tegen alles wat met de Nazi's te maken had en de merknaam Horch was in zijn ogen ernstig bezoedeld. Hoewel het zijn familienaam was, vond hij het niet gepast om een auto te produceren met deze zeer Duits klinkende naam..
Hij besloot toen om het nieuw opgerichte automerk Audi te noemen:
Horch is het Duitse woord voor 'luister'; Audi is de latijnse vertaling hiervan...
Het 'merkteken' van Horch waren 4 ineengesloten ringen (dus nog vóór AutoUnion); het logo dat later ook weer door Audi werd gevoerd.
Je kunt dit logo onder ander ontwaren op de radiator van bovenstaand plaatje...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
06 dec 2006 11:11 |
|
|
Epicurus
*in between Porsches*
ex 993 C2 coupe
ex 993 C2 cabrio
ex 964 C4
|
Interessant allemaal ! Wij kunnen deze topic beter omdopen in: Geschiedenisles.......
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
06 dec 2006 12:48 |
|
|
2.2E_69
911 2.2E targaGoirle, NB
|
|
06 dec 2006 13:50 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Is al bekend en in een ander topic al voorbij gekomen, maar toch:
Er zijn tekeningen, brieven en ontwerpen van Joseph Ganz opgedoken waaruit blijkt dat het concept van de Kever eigenlijk -volledig- uit zijn koker stamt.
Hij had zelfs al een auto ontworpen én gebouwd die sterk op de Kever leek (qua motorisering, wielophanging, aandrijving, maar ook qua vormgeving). Hij noemde dat ontwerp 'Maikäfer'.
Ook had Ganz een auto ontworpen die het technische karakter van de Kever al had: de Superior.
Hitler heeft deze auto uitvoerig bekeken bij de autotentoonstelling van -ik dacht- 1937 en was ervan overtuigd dat dát de Volkswagen moest worden die hem voor ogen stond.
Ganz zou overigens zelfs de naam 'Volkswagen' hebben verzonnen...
Ganz heeft Hitler vervolgens schetsen en ontwerpen gestuurd en deze met Hitler besproken. Die ontwerpen leken héél veel op de allereerste VW (de type 60).
Toen ontdekte Hitler dat Ganz joods was en hij moest eigenlijk direct vluchten (naar Zwitserland) en men heeft zelfs geprobeerd om 'm daar te vermoorden, maar dat is mislukt.
Later -toen de type 60- officieel werd gepresenteerd (en Hitler aan Porsche hiervoor zelfs een 'Anerkennung' had gegeven bij monde van Goebels) heeft Ganz vanuit Zwitserland nog even geprobeerd om onder de aandacht te brengen dat die auto eigenlijk gewoon zíjn ontwerp en idee was en dat de Nazi's ermee aan de haal zijn gegaan...
Dat was echter nutteloos...
Achteraf bleek de Kever de springplank voor Porsche en de 911 lijkt natuurlijk nog heel erg op die Kever.
De vraag rijst dan ook of zonder deze Josef Ganz de Kever wel zou hebben bestaan en zelfs of dan de huidige 911 wel zou hebben bestaan...
Just think about it: we zouden wel eens niet in een 'Porsche' gereden kunnen hebben, maar in een 'Ganz'...
Zie ook:
http://www.schouwer-online.de/technik/bungartz.htm
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
06 dec 2006 14:02 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Wel veel dierennamen toen.
Maar geef me dan toch maar lievereen Ganz in plaats van een Eend alhoewel
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
06 dec 2006 14:16 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Porschisten;
De bedoelingen van de heer A.H. (nee, die andere) met de KdF-Wagen waren zó sociaal dat in het eisenpakket onder anderen werd verlangd dat het voertuig drie militairen met bepakking zou moeten kunnen vervoeren, op onverharde wegen voldoende tractie moest hebben (daarom de motor achterin + RWD) en geen problemen met kokende of bevroren motoren moest kennen(duidelijk). Tegenwoordig zouden we zoiets geloof ik een dubbele agenda noemen....
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
07 dec 2006 1:22 |
|
|