| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Kleppen 964
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=10981
Pagina 1 van 2

Auteur:  Jaapvo [ 03 nov 2006 20:27 ]
Berichttitel:  Kleppen 964

Beste lezers,
Graag een goed advies. Ik heb een Porsche 911 964 uit 1991. De motor heeft zo ver ik weet 140.000 km gelopen. Prestaties redelijk, nagenoeg geen olieverbruik, uitstekende oliedruk en geen klachten. Ik heb de 911 vorig jaar met 115.000 op de klok gekocht.
Bij warme motor stond de auto licht te schudden. Ik heb een specialist bij de onderhoudsbeurt gevraagd om eens goed naar de kleppen te kijken.
Bij compressiemeting bleek dat ik geen compressie had bij 3e en 6e cylinder. Bij demontage van de koppen bleek dat de uitlaatkleppen van deze cylinders verbrand waren en dat bij de 6e cylinder de zitting en de kop behoorlijk waren verbrand (kan niet met een nieuwe zitting gerepareerd worden). Bij de 6e cylinder was de uitlaatklepver gebroken (buitenste). De koppen worden gereviseerd en de kop van de 6e cylinder wordt vervangen.
Mijn auto wordt wekelijks gebruikt en heeft (met mij) drie grote ritten door Frankrijk gemaakt. Hij rijdt zelden hard en ik vermijd hoge toerentallen. Er
wordt niet mee geraced. Meestal tank ik super 98 (vooral in de zomer). Motorolietemperatuur ook in files niet extreem hoog.
Wat kan de oorzaak zijn?

a) Ontsteking te laat?
b) Mengsel te arm.
c) Eerst klepveer gebroken en daardoor klep verbrand?

Graag een goed advies om herhaling te voorkomen.

Auteur:  Nine-eleven [ 03 nov 2006 21:12 ]
Berichttitel: 

Riem tussen beide onstekingen gebroken ???

Auteur:  Jaapvo [ 03 nov 2006 21:18 ]
Berichttitel: 

Bedankt voor de reactie,
Zou kunnen bij vorige eigenaar maar riem,pje is nu in orde.

Auteur:  anton964 [ 04 nov 2006 22:44 ]
Berichttitel: 

wat zij jou specialist hier van?als je een porsche bij een porsche specialist
brengt maken ze hem toch weer 100%.de afstelling van de motor gaat met de comp toch?dus dat kunnen ze allemaal zien of dat goed is.
ik zou er dan ook niet van uitgaan dat het weer gebeurt.
oja jij had hem met 115 gekocht zij je.en heeft hij toen bij 140 weer een beurt gehad?

anton964

Auteur:  De Geus [ 04 nov 2006 23:07 ]
Berichttitel: 

Heb je de auto al eens een beurt gegeven vanaf de aankoop?

Grote beurt misschien gehad en niet goed afgesteld dan voila......
nu heb je dit probleem!

De speling is klein anders verbranden ze :!:

suc6 ermee

Auteur:  Olaf [ 05 nov 2006 2:01 ]
Berichttitel:  Re: Kleppen 964

Jaapvo schreef:
Wat kan de oorzaak zijn?



:arrow: :arrow:

Jaapvo schreef:
Hij rijdt zelden hard en ik vermijd hoge toerentallen.
Er wordt niet mee geraced.
Meestal tank ik super 98 (vooral in de zomer).
Motorolietemperatuur ook in files niet extreem hoog.



Sorry hoor .... maar die auto's zijn gemaakt om hard te rijden - en hoge toeren te maken .... als je dat nu wel eens gedaan had, had je mss zelf kunnen merken dat er iets loos aan de motor was ... :idea:

Vraag me net als anton964 af wat de mening (het idee) van jouw specialist is :!:

Auteur:  Jaapvo [ 05 nov 2006 3:29 ]
Berichttitel: 

Hij heeft in de tussentijd 1 maal grote beurt gehad bij 126.000 km (volgens specialist incl. kleppen stellen)
Bedankt voor reacties.
Jaap.

(volgens mij zijn kleppen helemaal niet gecontroleerd en heeft de vorige eigenaar de auto verkocht omdat hij op de hoogte was van deze problemen).

Auteur:  Olaf [ 05 nov 2006 3:38 ]
Berichttitel: 

Jaapvo schreef:
(volgens mij zijn kleppen helemaal niet gecontroleerd en heeft de vorige eigenaar de auto verkocht omdat hij op de hoogte was van deze problemen).


:shock:


..... beste uitspraak :roll:


Particulier gekocht, als ik het goed begrijp :?:

AKK voor aankoop uit laten voeren :?:

Auteur:  Jaapvo [ 05 nov 2006 11:50 ]
Berichttitel: 

Niet particulier gekocht en gekeurd voor aankoop.
Groeten,
Jaap.

Auteur:  Paul II [ 05 nov 2006 13:37 ]
Berichttitel: 

Nine-eleven schreef:
Riem tussen beide onstekingen gebroken ???

Dacht ik ook als eerste aan.
Maar dan zou het moeten gaan over 2 cylinders die qua ontsteking elkaar opvolgen. In de volgorde 1-6-2-4-3-5 zitten 6 en 3 echter maximaal uit elkaar.

Wat wel opvalt is dat het gaat over de 2 voorste potten, die als laatste aan de beurt zijn bij de koeling, dus het heetste worden :!:

Auteur:  Nine-eleven [ 05 nov 2006 20:58 ]
Berichttitel: 

Paul van Engelen schreef:
Nine-eleven schreef:
Riem tussen beide onstekingen gebroken ???

Dacht ik ook als eerste aan.
Maar dan zou het moeten gaan over 2 cylinders die qua ontsteking elkaar opvolgen. In de volgorde 1-6-2-4-3-5 zitten 6 en 3 echter maximaal uit elkaar.


Paul,
Ik ben redelijk autotechnisch, maar leg dat mij eens uit.
Ben nog niet zo op de hoogte van alle ins en outs van alle type Porsches.

De 3e en 6e cilinder zijn het meest gevoelig bij problemen gezien de positie van beiden.
Kan het niet zo zijn dat in het verleden het riempje gebroken is geweest? En dit problemen heeft veroorzaakt. Ik weet niet of het bij P ook zo is, maar bij andere auto's schakelt het motormanagement over naar een zgn. "noodprogramma".
In mijn beleving heeft het inderdaad iets met een te arm mengsel of een foutief ontstekingstijdstip te maken.

Auteur:  Jaapvo [ 05 nov 2006 21:09 ]
Berichttitel: 

Inderdaad.
Volgens mij voor de hand liggende oorzaak:
1) Kleppen slecht of niet gesteld
b) Ontsteking veel te laat
3)Mengsel te arm door gedeeltelijk niet goed gesloten klep

Wel merkwaardig dat de klepveer ook gebroken was (uitlaatklep).
Ik weet uit mijn lang geleden autoverleden dat bij VW boxers vrijwel altijd de uitlaatklep van de derde cylinder verbrandden omdat die cylinder slecht werd gekoeld, daar de oliekoeler in die luchtstroom zat. Trad vooral op bij zwaar belaste motoren van busjes of motoren die op gas liepen. (worden veel warmer).
Is het verbranden van kleppen een typisch luchtgekoeld 911 kwaaltje??
Groeten,
Jaap

Auteur:  EriC4C [ 05 nov 2006 21:18 ]
Berichttitel: 

Jaapvo schreef:
Is het verbranden van kleppen een typisch luchtgekoeld 911 kwaaltje??

Nee, maar uitzonderingen bevestigen ook in dit geval helaas de regel. :cry: ;)

Auteur:  Paul II [ 05 nov 2006 22:29 ]
Berichttitel: 

Nine-eleven schreef:
Paul van Engelen schreef:
Dacht ook als eerste aan gebroken riem tussen 2 verdelers.
Maar dan zou het moeten gaan over 2 cylinders die qua ontsteking elkaar opvolgen. In de volgorde 1-6-2-4-3-5 zitten 6 en 3 echter maximaal uit elkaar.

... ben redelijk autotechnisch, maar leg dat mij eens uit...

Als de riem breekt dan staat 1 verdeler stil en ontsteekt daarna constant de bougie van 1 cylinder of maximaal/misschien van 2 op de overgang van 1 aansluiting naar de volgende. Kwam op dit idee van 2 cyls. door het feit dat het hier gaat over 2, maar betwijfel nu eigenlijk of dat wel voor kan komen :!: Maar in dit geval zou het dus kunnen gaan om 6 icm 1 of 2 of om 3 icm 4 of 5, maar niet om de combinatie 3 en 6 omdat die bougiekabel aansluitingen niet naast elkaar zitten :!: Misschien eens nader toelichten tijdens een bezoekje :wink:
Die ene cylinder wordt te heet en krijgt daardoor aanzienlijke schade aan zuiger en/of cylinder, maar niet aan een klep :idea:

Jaapvo schreef:
Inderdaad.
Volgens mij voor de hand liggende oorzaak:
1) Kleppen slecht of niet gesteld
b) Ontsteking veel te laat
3)Mengsel te arm door gedeeltelijk niet goed gesloten klep
Wel merkwaardig dat de klepveer ook gebroken was (uitlaatklep).

Als er schade is aan kleppen dan (vrijwel) altijd aan de uitlaatkl., gewoon omdat die door de hete uitlaatgassen 'bestookt' worden en de inlaatkl. juist gekoeld door de aangezogen lucht. Als de kleppen niet gesteld zijn gaan ze naar mijn idee altijd tikken, zijn dus langer gesloten en worden dus minder heet doordat er minder lang uitlaatgas langs stroomt. Ze zouden dan dus alleen verkeerd dwz te strak gesteld kunnen zijn geweest. Ontsteking stel je al lang niet meer bij een 911 en kan dus ook niet verkeerd. Zelfs als de verdeler gedemonteerd is geweest, deze kan maar op 1 - de goede - manier gemonteerd worden.

Als de boel (veel) te heet wordt, is het voorstelbaar dat ook een klepveer, die heftig aan het werk is, breekt.

Auteur:  ome piet [ 06 nov 2006 0:36 ]
Berichttitel: 

Paul van Engelen schreef:
[Als er schade is aan kleppen dan (vrijwel) altijd aan de uitlaatkl., gewoon omdat die door de hete uitlaatgassen 'bestookt' worden en de inlaatkl. juist gekoeld door de aangezogen lucht. Als de kleppen niet gesteld zijn gaan ze naar mijn idee altijd tikken, zijn dus langer gesloten en worden dus minder heet doordat er minder lang uitlaatgas langs stroomt. Ze zouden dan dus alleen verkeerd dwz te strak gesteld kunnen zijn geweest. .


Ehm..Lucht zal zeker,maar wat denk je van 'koude'benzine die mee ingespoten wordt. :?:
Langer gesloten...dus neemt meer hitte van de zitting op.. :idea: :!:

Auteur:  Dick [ 06 nov 2006 17:06 ]
Berichttitel: 

Nou, dan zal ik er ook nog een schepje bovenop gooien :twisted: :

..... naarmate je luchtgekoelde motor warmer wordt neemt de klepspeling toe.... :shock:

Is de klepspeling te strak dan sluiten de kleppen niet goed als de motor heel erg koud is (bijv. ruim onder 0 graden Celsius en de motor dus flink "gekrompen" is). Dat kan dus het moment zijn dat kleppen verbanden.

Hoor ik daar iemand lachen?

Rij maar eens een blokje van 30 kilometer, haal een klepdeksel van de inlaatzijde eraf en check de klepspeling maar eens... (vuurvaste hand vereist..)

Vervelend voor Jaapvo, ik hoop dat e.e.a. goed opgelost gaat worden.

gr.

dick

Auteur:  Nicolò [ 06 nov 2006 17:41 ]
Berichttitel: 

Jaapvo schreef:
Inderdaad.
Volgens mij voor de hand liggende oorzaak:
...
3)Mengsel te arm door gedeeltelijk niet goed gesloten klep
...

Voor zover mij bekend kan een te schraal afgesteld mengsel rechtstreeks de oorzaak zijn van te hoge temperaturen. Dus de kleppen sluiten uitstekend, maar je mist (wat) koelende werking door een te geringe hoeveelheid benzine. Daar ben ik door mijn garagist voor gewaarschuwd.

Auteur:  ruud964 [ 06 nov 2006 19:51 ]
Berichttitel:  Re: Kleppen 964

Jaapvo schreef:
Hij rijdt zelden hard en ik vermijd hoge toerentallen.


Even off topic, maar misschien wel aardig om te weten en verwijzend naar de reactie van Olaf. Quote uit Porsche 911 Buyers Guide:

"For many first-time Porsche buyers (and the reliability of these verhicles has inspired a number of new owners to buy a 964- or 993 or 996), running the engine past 4.000 rpm is very difficult. They think they are doing something wrong. Yet the reality is that if they don't run these engines up, they are doing something very harmful".

Auteur:  Olaf [ 06 nov 2006 20:03 ]
Berichttitel:  Re: Kleppen 964

ruud964 schreef:
Yet the reality is that if they don't run these engines up, they are doing something very harmful".



Thanks Ruud :thumleft:

Auteur:  ruud964 [ 06 nov 2006 20:27 ]
Berichttitel: 

:salut: :cheesy:

Auteur:  Jaapvo [ 06 nov 2006 21:03 ]
Berichttitel: 

Heren, bedankt voor alle reacties.
Inmiddels is alles gedemonteerd en gecontroleerd. Oorzaak; defecte pingelsensor waardoor ontsteking voor een waarschijnlijk lange periode te laat heeft gestaan.
Kan blijkbaar veel schade veroorzaken, aluminium rond klepgeleider gesmolten en gedeeltelijk weggebrand. Komt niet veel voor, maar is een dure grap.
Groeten,
Jaap

Auteur:  Nicolò [ 06 nov 2006 21:20 ]
Berichttitel: 

Jaapvo schreef:
...Meestal tank ik super 98 (vooral in de zomer)...

Jaapvo schreef:
...Inmiddels is alles gedemonteerd en gecontroleerd. Oorzaak; defecte pingelsensor waardoor ontsteking voor een waarschijnlijk lange periode te laat heeft gestaan. Kan blijkbaar veel schade veroorzaken, aluminium rond klepgeleider gesmolten en gedeeltelijk weggebrand...

Had de schade dus voorkomen kunnen worden als je altijd 98 had getankt?
Wat raadt het boekje aan om te tanken? Weet wel dat in mij 3.2'tje 98 moet.

Auteur:  ruud964 [ 06 nov 2006 21:22 ]
Berichttitel: 

Vervelend voor je, maar wel prettig dat je weet waar het aan lag en dat alles nu weer goed is. :wink:

Auteur:  ruud964 [ 06 nov 2006 21:27 ]
Berichttitel: 

Nicolò schreef:
Wat raadt het boekje aan om te tanken? Weet wel dat in mij 3.2'tje 98 moet.


In het boekje staat (bij mij) 95 :shock:. Terwijl bij de vulopening wordt gemeld "uitsluitend ongelood 98" :roll:

Auteur:  Nicolò [ 06 nov 2006 21:33 ]
Berichttitel: 

Lees net Peter Morgan: oktaanbehoefte van 98 bij 3.2 terug naar 95 bij 964 ondanks hogere compressie en dankzij 6 graden vervroeging. Ja, en als er dan niet wordt vervroegd... :cry:

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/