| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
jaarbeurt /grote beurt / kleine beurt http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=11454 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | mr.burns993 [ 10 dec 2006 12:24 ] |
Berichttitel: | jaarbeurt /grote beurt / kleine beurt |
wat is nu eigenlijk het verschil tussen een jaarbeurt /grote beurt / kleine beurt (wat wordt er gedaan aan je wagen) en is een jaarbeurt nodig als je maar 4000 km per jaar na een jaarbeurt hebt gereden |
Auteur: | 912 [ 10 dec 2006 12:31 ] |
Berichttitel: | |
Het is maar net hoe iedereen het noemt. Ieder automerk schrijft zijn eigen onderhoudsintervallen voor met het werk wat daar bij hoort. En ook al rijd je weinig de meeste kenners raden toch aan minimaal 1x per jaar een aantal zaken te laten controleren. Vooral remvloeistof is een beruchte vanwege de hygroscopische eigenschappen. Om de twee jaar moet die vervangen worden ook al sta je twee jaar stil. |
Auteur: | mr.burns993 [ 10 dec 2006 12:35 ] |
Berichttitel: | |
dus als je een jaarbeurt laat doen hoef je geen grote beurt te doen of zijn dat toch weer 2 totaal verschillende onderhouds beurten |
Auteur: | Olaf [ 10 dec 2006 12:42 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
.... hangt er vanaf hoeveel kilometer je in dat jaar hebt afgelegd Jaarbeurt MI elk jaar .... grote beurt elke 20 Dkm |
Auteur: | mr.burns993 [ 10 dec 2006 12:48 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
ok bedankt , dit jaar dus een jaarbeurt voor mijn schatje. nog een klein vraagje na hoeveel km c.q. jaar moet de olie vervangen worden ? |
Auteur: | Olaf [ 10 dec 2006 12:50 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Elk jaar of elke 20 Dkm .... wat het eerste komt |
Auteur: | Epicurus [ 10 dec 2006 12:56 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Als je echt weinig kilometers maakt vind ik elk jaar beetje onnodig met de moderne syntheten..... Je kunt ook bijvoorbeeld naar kleur van de olie kijken; hoe donkerder deze is, des te eerder denk ik aan vervanging...... |
Auteur: | mr.burns993 [ 10 dec 2006 13:01 ] |
Berichttitel: | |
normaal rijd ik tussen de 5000 en 7000 km per jaar met de p. dus als ik om de 2 jaar de olie laat vervangen lijkt mij dit een redelijke interval, gezien ik niet vaak het uiterste vraag van de motor. |
Auteur: | WdePundert [ 10 dec 2006 13:10 ] |
Berichttitel: | |
Ik laat elk jaar de olie verversen. De kleur van de olie zegt volgens mij niet zoveel, zeker niet bij hoeveelheden boven de tien liter. |
Auteur: | Renntech [ 10 dec 2006 13:58 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Waarom deze verkeerde zuinigheid? Juist iemand die weinig rijdt moet ook de olie elk jaar laten verversen. En helemaal bij vanaf de 993 of bij een Turbomotor. |
Auteur: | mr.burns993 [ 10 dec 2006 16:03 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
is geen verkeerde zuinigheid, mijn p komt qua onderhoud niets te kort. p is namelijk vast bij pcz in onderhoud. maar als iets niet hoeft, hoeft het niet. dat vindt ik euro misbruik je laat ook je banden niet vervangen als er 1 mm profiel af is kijk, nu weet ik van een kenner dat het verstandig is om ieder jaar nieuwe olie er op te laten zetten. dusss laat ik dat dit jaar ook weer doen. thanks |
Auteur: | Olaf [ 10 dec 2006 16:30 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
.... wel als ze bv ouder dan 5 jaar zijn |
Auteur: | rob964.c4 [ 10 dec 2006 17:59 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
scherp robert |
Auteur: | markk [ 10 dec 2006 18:25 ] |
Berichttitel: | |
Er zijn zaken die je: - regelmatig moet controleren op bijvoorbeeld slijtage. Denk aan remblokken, banden, etc. - vervangen moeten worden nav leeftijd (bijvoorbeeld remvloeistof, om de 2 jaar) - vervangen moeten worden nav kilometrage (bijvoorbeeld een luchtfilter) - vervangen meten worden nav een leeftijd en/of kilometrage (bijv. olie+oliefilter elke 15k km of jaar) Als je weinig rijd met de auto moet je gewoon van alles een lijstje maken nav van bovenstaande en dat (laten) doen. Kleine/grote/jaarbeurt zijn altijd gemiddelden van een combinatie tijd + kilometrage. Bijvoorbeeld om en om een kleine / grote beurt per jaar klopt niet als ze bij een grote beurt standaard luchtfilter / benzine filter vervangen en je per jaar maar 4000 km draait... Mark. |
Auteur: | Renntech [ 10 dec 2006 20:47 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Verstandig, Met verkeerde zuinigheid bedoel ik de gevolgen die je kunt krijgen door te besparen op olieverversen. Vooral bij de 993 en latere motoren met de gevoelige hydraulische klepstoters en de nokkenasverstellers. De reparatie's die ik met enige regelmaat hier aan moet uitvoeren zijn vele malen hoger dan het af en toe (jaarlijks dus) olie verversen met een goede olie. Het argument dat het voor de garage beter is om jaarlijks de olie te laten verversen gaat nu dus ook niet op. Er kan met een reparatie aan een motor meer uren gefactureerd worden dan bij het uitvoeren van een jaarbeurt. Daarbij is het ook goed dat er eenmaal per jaar (bij de jaarbeurt) goed onder de auto gekeken wordt naar de dingen die bij een apk niet aan de orde zijn. |
Auteur: | mr.burns993 [ 10 dec 2006 21:18 ] |
Berichttitel: | |
even over die olie........(mischien al eens aan de orde geweest hier) is het beter om er 0w40 in te laten doen dan de 5w40 die er standaard in moet |
Auteur: | Renntech [ 10 dec 2006 21:52 ] |
Berichttitel: | |
Mobil 1 0W40 zit er volgens mij af fabriek ook in en is de olie die het meest gebruikt wordt voor de 993 en latere modellen. |
Auteur: | maurice [ 10 dec 2006 22:18 ] |
Berichttitel: | |
Olie gaat niet alleen in kwaliteit achteruit door hoge temperaturen of veel gereden kilometers. Ook vocht is funnest voor de olie en dus je auto. Als de auto stil staat 'ademt' deze met temperatuurwisselingen en ontstaat er condensvoorming in het motorblok. Nu gaan water en olie niet samen en dit betekend dat tijdens het rijden de olie in een soort mayonaise veranderd. Bij normaal en regelmatig gebruik verdamt het vocht in het motorblok binnen vrij korte termijn maar wanneer de auto langere tijden stil staat kan niet al het vocht meer verdampen en vermengt zich met de olie. Juist om die reden is het ook bij weinig kilometers van belang de olie jaarlijks te laten verversen. Zoals Erwin al schreef is het een verkeerde zuinigheid. |
Auteur: | mr.burns993 [ 06 feb 2007 16:12 ] |
Berichttitel: | |
fijn om dit nog even terug te lezen .... |
Auteur: | arno2000 [ 06 feb 2007 17:03 ] |
Berichttitel: | |
Stomme vraag hoor! Maar kan je hiervoor gewoon naar de lokale garage (lees quick fit) of hebben deze een te slechte kwaliteit olie. |
Auteur: | michael [ 06 feb 2007 17:14 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Om vervolgens de bagageklep open te trekken en erachter komen dat de motor toch echt achterin ligt............... |
Auteur: | Amethist [ 06 feb 2007 17:26 ] |
Berichttitel: | |
Jah, of ze zetten er een lek bak onder van 8 liter |
Auteur: | Olaf [ 06 feb 2007 17:37 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Of erger vullen 'm bij stilstand en koude motor tot de peilstok 'vol' aangeeft Arno waarom verbaasd jouw vraag mij niet |
Auteur: | arno2000 [ 06 feb 2007 18:23 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
een idee. Is het zo gek dat ik dit niet weet? |
Auteur: | Marcel [ 06 feb 2007 18:29 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Als jij overweegt een bepaalde Porsche te kopen hoe zou jij een eigenaar en het onderhoud dat ie aan zij Porsche gepleegd heeft inschatten als ie voor olie verversen naar quickfit gaat..... |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |