| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Natte Voeten !
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=11656
Pagina 1 van 2

Auteur:  RobMollien [ 25 dec 2006 17:53 ]
Berichttitel:  Natte Voeten !

Hallo allemaal,

vandaag voor het eerst in de wasstraa gegaan met mijn hardtop. Handdoekje mee en afgesproken dat ik zou toeteren als er water binnen zou komen.
Ik blij, want de hardtop is pot-dicht JIPPIE !!


Rij ik weg, begint mijn alarm te loeien en mijn boxster deed helemaal niets meer dan aandacht trekken met een te###-Herrie.

Heb ik zo op mijn ramen gelet dat ik niet heb gezien dat bij mijn voeten (bestuurderskant dus) een zwembad is ontstaan van een cm of 6 hoog.

ANWB gebeld, en met handdoekje begonnen met "dweilen".
De anwb keek heel zorgelijk en heeft de kast van mijn alarm (onder mijn stoel) vandaan gehaald. Het leek wel een aquarium. Er kwam gewoon water uitlopen.
Die man van de anwb heeft de kast opengemaakt en droog geblazen.
Tot ieders grote verbazing deed alles het nog.
De officiele electrokast van Porsche zit daar ook vertelde hij, en dus een wonder dat alles nog werkt.

Oorzaak (zei hij) de waterafvoerleidingen die in de kast onder de voorklep zitten (waar de accu in staat) zouden verstopt zitten en die kast is dus volgelopen en toen via mijn verwarmingskanalen mijn auto in.

Klopt dit ??
En wat zijn de consequenties ??
Moet ik die officiele Porsche kast ook laten verwijderen en droog laten blazen ??

Morgen ga ik dus nu maar een tocht maken van 3 a 4 uur (met kachel VOL OP VOETEN) om te kijken of ik het een beetje droog kan krijgen !

Iemand tips of ervaring ??



Goede kerst !

C.g.u.

Auteur:  Olaf [ 25 dec 2006 18:04 ]
Berichttitel:  Re: Natte Voeten !

RobMollien schreef:
En wat zijn de consequenties ??
Moet ik die officiele Porsche kast ook laten verwijderen en droog laten blazen ??



..... ik zou voor zover je kan (laten doen) alle electronica die nat is geweest, droog en schoon laten maken ...... ASAP!

Afbeelding


Auto(electronica) en water gaan niet (altijd) graag samen :shock:

Auteur:  Paul II [ 25 dec 2006 20:02 ]
Berichttitel: 

Alle matten er al uit?

Droog foehnen kan heel lang duren hoor, als het NAT en niet vochtig is :idea:

Overigens: 6 cm water :!: :shock:
Had je rubber laarzen aan dat je dat niet gemerkt hebt :?: 8)

Auteur:  Meneer aard [ 25 dec 2006 20:16 ]
Berichttitel: 

Vochtvreters in de auto, fohnen, straalkacheltjes, goed de raam open houden evt de garage ook opstoken (niet letterlijk, maar met de verwarming dan) + ramen open houden.

Auteur:  Peter, Boxster [ 25 dec 2006 21:08 ]
Berichttitel: 

de wagen/motor electronica zit achterin gemonteerd in de kofferbak achter de bekleding.
onder je stoel zit de electronica voor de airbag gemonteerd.
gewoon droogmaken, en de doorvoertules even schoonmaken in de paravan(ruimte waar accu gemonteerd zit) veelal verstopt door bladeren.

Succes

Auteur:  RobMollien [ 26 dec 2006 0:25 ]
Berichttitel: 

Mooie, dat is een gerust stelling !

Hoe maak ik die doorvoeren schoon ??

Moet dat op een brug ?

C.g.u.

Auteur:  maurice [ 26 dec 2006 0:36 ]
Berichttitel: 

Ik zou alles asap droog föhnen.
Misschien dat alles nu goed werkt maar je weet niet wat er aan 'aggresieve' stoffen in het water zat. Dan kan dat alsnog de electronica aantasten. Ik wil je niet bang maken maar neem gewoon het zekere voor het onzekere.

Auteur:  Meneer aard [ 26 dec 2006 0:51 ]
Berichttitel: 

Kraanwater is echt rommel voor electronica componenten. Zelf heb ik hier ook enige nare ervaring mee gehad met opgedroogde koelvloeistof op een videokaart (watercooling in de pc).

Goed schoonmaken helpt, beetje met alcohol + wattenstaafjes + veeeeel geduld door heel veel wonderen. Electronica kan wel tegen een stootje, maar met water is kortsluiting snel gemaakt.

Auteur:  maurice [ 26 dec 2006 0:54 ]
Berichttitel: 

Meneer aard schreef:
Goed schoonmaken helpt, beetje met alcohol + wattenstaafjes + veeeeel geduld door heel veel wonderen. Electronica kan wel tegen een stootje, maar met water is kortsluiting snel gemaakt.


Kortsluiting met zoetwater valt bij de 12V boordspanning wel mee. Het zijn inderdaad de mineralen en zouten in het water die op langere termijn het koper en soldeerwerk wegvreten.

Auteur:  Erick [ 26 dec 2006 9:37 ]
Berichttitel: 

En ik zou met de kap gaan open rijden.
De vocht moet weg kunnen...

Auteur:  Marcel [ 26 dec 2006 10:03 ]
Berichttitel: 

Erick schreef:
En ik zou met de kap gaan open rijden.
De vocht moet weg kunnen...


inderdaad en dan de verwarming vol aan. Ik heb zelfde akkefietje gehad met de Z3 van mijn vrouw. Ze had de kap vergeten dicht te doen in de regen toen de wagen nog buiten stond. Stond bij de bestuurdersstoel ook zo'n flinke laag water. Uiteraard alles zoveel mogelijk droog gemaakt en toen de fohn er op, met alles open zodat het vocht ook daadwerkelijk weg kan. Heeft meer dan twee volle dagen geduurd voordat het weer droog was.....En wel goed droog maken anders heb je dadelijk niet alleen gecorodeerde elctronica maar ook nog eens schimmel en aanverwante artikelen....

Auteur:  horn [ 26 dec 2006 10:06 ]
Berichttitel: 

regelen bij een spuiter dat je je auto een nacht in de droogkamer kan zetten (wordt ook gebruikt om auto's te laten uitharden na spuiten). Bij 70 graden is je auto na een nacht kurkdroog.

denk wel dat je over een bepaalde tijd plotseling kuren vanuit de elektriek kan gaan verwachten. blijft werken, maar toch roesten. en op een gegeven moment maakt de boel ineens sluiting.

verwarmingskanalen los (grotere kans dan verstopt) is een euvel dat vaker voorkomt.

Ik heb ook ooit bij de pedalen een voetenbad gehad... Zorg dat je je matten eruit haalt en binnen goed laat drogen.

Sterkte!

Auteur:  craze [ 26 dec 2006 13:27 ]
Berichttitel: 

horn schreef:
regelen bij een spuiter dat je je auto een nacht in de droogkamer kan zetten (wordt ook gebruikt om auto's te laten uitharden na spuiten). Bij 70 graden is je auto na een nacht kurkdroog.

Sterkte!


goede tip, zat daar net zelf ook aan te denken :twisted: :!:

Auteur:  anton964 [ 26 dec 2006 13:41 ]
Berichttitel: 

je kan de electronica toch open maken en dan laten drogen?en dan mischien iets van vasaline spray er op of zo?of mag dat niet?

anton964

Auteur:  porscherob [ 26 dec 2006 17:12 ]
Berichttitel: 

6 cm :shock: :shock:

om de doorvoeren schoon te maken heb je geen brug nodig, de slangetjes beginnen aan beide kanten naast de accu en eindigen achter het voorwiel naast de veerpoot (zwart dopje met lipje ervoor) ik denk dat je ze het beste met een dun slangetje kunt doorsteken.
je alarmunit goed droogmaken/reinigen en als je pdc hebt die ook (zit er naast)
je airbagunit is als het goed is droog gebleven die zit op de middentunnel achter de schakelpook maar ik zou het voor de zekerheid wel even controleren.

sterkte.

Auteur:  Paul II [ 26 dec 2006 20:08 ]
Berichttitel: 

horn schreef:
... Bij 70 graden is je auto na een nacht kurkdroog.

Die temperatuur kan gerust voor een stuk gespoten plaatwerk :!:

Maar voor een complete auto met bijv. rubber delen :?: :roll: :?
Denk dat je dan wel een paar andere probleempjes kunt tegemoet zien :idea: :shock:

Auteur:  horn [ 26 dec 2006 20:11 ]
Berichttitel: 

Ben geen kenner. Dan is de temperatuur in zo'n droogkamer waarschijnlijk lager. Dit is wat ik had begrepen. Mijn Mini Cabrio heeft er ook een nacht gestaan nadat ik hem zeiknat had laten regenen met het dak open. Geen problemen meer mee gehad daarna.

Auteur:  RobMollien [ 27 dec 2006 19:25 ]
Berichttitel: 

Het waren idd de wateravoeren die zaten verstopt. Daarnaast ook een doorvoer van mijn alarm die niet was afgekit.

Porsche Amsterdam heeft het vanddag opgelost. Ik krijg de rekeing thuis :?: zal mij benieuwen.

Wel weer een PERMAGRIN !!!!!!

Met de nieuwe achterlichten en de chroom look op mijn luchthappers is het echt een plezier om naar te kijken !
Ben echt zo een trotse P. rijder hahaha.

C.g.u.

Auteur:  Jeroen C3.0 [ 27 dec 2006 19:39 ]
Berichttitel: 

Nog een tip....

Nooit met een Porsche door de wasstraat! :twisted:

Auteur:  RobMollien [ 27 dec 2006 19:50 ]
Berichttitel: 

Ach, ik ben vanmening dat je door de wasstraten die zonder borstels maar met doeken wassen best heen kunt.
Ik snap ook als mensen het niet doen, maar helaas heb ik geen tijd om iedere maand te wassen en te polishen.

Vandaar.

C.g.u.

Auteur:  maurice [ 27 dec 2006 19:51 ]
Berichttitel: 

RobMollien schreef:
Het waren idd de wateravoeren die zaten verstopt. Daarnaast ook een doorvoer van mijn alarm die niet was afgekit.

Porsche Amsterdam heeft het vanddag opgelost. Ik krijg de rekeing thuis :?: zal mij benieuwen.


Dat is goed nieuws. Altijd wel fijn dat het probleem gevonden is. :wink:


anton964 schreef:
je kan de electronica toch open maken en dan laten drogen?en dan mischien iets van vasaline spray er op of zo?of mag dat niet?


Anton het gaat erom dat je de agressieve bestanddelen uit het water verwijderd. Electronica is koperhouden en gaat dus niet roesten op dezelfde manier als ijzer. Wel kun je corrossie krijgen maar veel delen van de electronica is beschermd met een lak. Het gaat enkel om die nog vrije metalen, veelal vertinde delen.
Dat schoonmaken gaat het beste met alcohol of witte spiritus. Gewoon goed spoelen of met een wattestaafje poetsen. Goed laten drogen en schoon is je ....... :lol:
Vaseline is een vet en ook vet en electronica gaan niet echt goed samen.

Auteur:  Jeroen C3.0 [ 27 dec 2006 20:41 ]
Berichttitel: 

RobMollien schreef:
Ach, ik ben vanmening dat je door de wasstraten die zonder borstels maar met doeken wassen best heen kunt.
Ik snap ook als mensen het niet doen, maar helaas heb ik geen tijd om iedere maand te wassen en te polishen.

Vandaar.

C.g.u.


Snap je mening. Mijn daily driver gaat ook door de wasstraat.

Auteur:  Double G [ 27 dec 2006 20:57 ]
Berichttitel: 

Paul van Engelen schreef:
horn schreef:
... Bij 70 graden is je auto na een nacht kurkdroog.

Die temperatuur kan gerust voor een stuk gespoten plaatwerk :!:

Maar voor een complete auto met bijv. rubber delen :?: :roll: :?
Denk dat je dan wel een paar andere probleempjes kunt tegemoet zien :idea: :shock:


Als je een auto alleen met de deuren open een nacht in een droog/spuitcabine laat staan gaat er practisch geen vocht uit (misschien bij een cabrio wel, maar alles met een vast dak kun je wel vergeten). Om dit echt goed te doen moet je alle bekleding eruit halen en ophangen in een cabine. In de zomer op schraagjes in de zon leggen gaat ook goed, maar in beide gevallen moet je wel over een flinke dosis geduld beschikken. Een auto die goed nat geweest is van binnen is zeer moeilijk echt droog te krijgen.

Het rubber van de auto is goed bestand tegen temeraturen van 60 á 70 graden, het echte probleem ligt bij de electronica. Er zijn verschillende merken die aanraden de computer te verwijderen als een auto de spuitcabine in moet. Zelf al een paar keer meegemaakt: een auto rijdend de cabine in en eruit moeten duwen. Oorzaak: defecte computer wegens oververhitting!

Auteur:  maurice [ 27 dec 2006 22:55 ]
Berichttitel: 

Double G schreef:
Het rubber van de auto is goed bestand tegen temeraturen van 60 á 70 graden, het echte probleem ligt bij de electronica. Er zijn verschillende merken die aanraden de computer te verwijderen als een auto de spuitcabine in moet. Zelf al een paar keer meegemaakt: een auto rijdend de cabine in en eruit moeten duwen. Oorzaak: defecte computer wegens oververhitting!


Meestal is er dan al iets mis, slechte verbindingen en dergelijke. Electronica moet temperaturen tot zo'n 110 graden kunnen overleven. Niet dat het goed is maar het kan zonder problemen. Zeker als de auto spanningsloos is. Bij stroomvoerende electronica is 70 graden ongeveer de temperatuur waarop het verouderingsproces in werking treed. Halfgeleiders zoals transistoren en dergelijke werken vaak met interne temperaturen van rond de 70 graden.

Mijn idee is dat je een auto altijd zonder aangekoppelde accu de droogcabine in moet zetten.

Overigens kunnen electrostatische spuitcabines ook een hoop narigheid geven. Daar kan electronica zeker niet tegen en dan is het enige alle boordelectronica verwijderen.

Auteur:  hackbox [ 27 dec 2006 23:10 ]
Berichttitel:  Handwassen voortaan ?

;-)

Dat doet mij denken aan het volgend: Welk percentage van het forum gaan met regelmaat naar een wasstraat?

Ben zelf een liefhebber van de tuinslang, emmer, spons methode, doorgegevenen aan mij van de vorige generatie.

Met vorige auto's was de wasstraat geen probleem (leasebak en zo).
Zo'n eigen auto vraagt toch om een beetje vertroeteling en niet om zo'n anonieme wasstraat?

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/