| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
carrera 3.0 is thuis.......met moeite http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=12640 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | kristof [ 10 maart 2007 21:35 ] |
Berichttitel: | carrera 3.0 is thuis.......met moeite |
Hallo Gisteren de Carrera 3.0 gaan halen in de gietende regen. Alles ging goed, via de snelweg vanuit Brussel naar Antwerpen. Motor draait mooi, auto ligt goed op de weg en remt goed. Schakelen gaat soms wat stroef. Alle vitale elektrische dingen werken, behalve de verwarming die enkel kouwe lucht blaast en de ramen die slecht 3cm naar beneden willen. Eerste bewijzen van het (te) weinige gebruik van de auto. Voor wie het niet eerder gevolgd heeft : het gaat om een 1977 Carrera 3.0, gekocht van eerste eigenaar met (op de teller) slechts 75.000km. In alle geval is er volgens de car-pas (kilomterstand jaarlijks genoteerd bij de technische controle sinds 2000) die bij verkoop wordt meegedeeld door de keuring, slechts 1.600km met de auto gereden in de afgelopen 7 jaar. Alles aan de auto is ook 100% origineel en ziet er ook behalve een dikke stoflaag behoorlijk netjes uit, dus het kan kloppen. File op de ring in Antwerpen en ook verderdoor richting Turnhout ging het nietzo vlot. Ik er dus af in Wommelgem om via de gewestweg naar huis te rijden en de file te vermijden. Plots bij vertrekken (nietabnormaal snel, integendeel) aan de verkeerslichten, een enorme knal vanuit de motor ! Auto rijdt nog maar ik voel vermogenverlies en haperend optrekken. Shit, wat nu ! Geen rook, geen oliedrukverlies, geen abnormale temparatuur en ik rijd nog...... Thuisgekomen motorkap open, niet veel te zien. Tot ik de luchtfilter los maak om te kijken of de airbox nog heel is : er zit een enorme scheur in de rubberslang bovenop de injectie. Als dit het maar is valt alles nog mee. Defecte airbox had een kostelijke zaak kunnen worden. Vermoedelijk was de rubber al langer in slechte staat en heeft hij valse lucht gezogen, met selchte ontsteking en de knal tot gevolg (niet mijn conclusie, maar werd mij verteld). Dit wil wel zeggen dat ik hem zo snel mogelijk ga binnen doen voor behalve herstelling, nazicht en afstelling motor / injectie en voor plaatsing van een pop-up valve. Nog maar eens een bewijs dat regelmatig rijden met een auto beter is dan hem in een glazen kast te zetten. Ik heb gisteren meer km met de auto gereden (+/- 80km) dan hij in heel 2006 had gedaan (+/- 45km)..... Vandaag de auto dan maar eens verder goed bekeken. In een glazen kast heeft hij niet getstaan, eerder een bezemkast. Had men de moeite gedaan de auto eens proper te zeten, hij had 1000 euro meer opgebracht, maar dat is dan maar goed voor mij zeker . Het is duidelijk dat hij zeker de laatste jaren niet echt verzorgd is geweest. De lak staat dof en het interieur is stoffig en muf, maar dat was al wel duidelijk toen ik de auto ging bekijken voor de aankoop. Water, zeep en spons hebben hieraan vandaag al veel verholpen aan de buitenkant, nu binnen nog. Behalve wat steenslag hier en daar ziet hij er echt netjes uit. Alles lijkt idd eerste lak. Nu nog eens goed polishen/waxen en dat komt wel goed. De lelijke (doch originele) achterspoiler is er ook al af . Moet nu wel de extra gaten laten dichtmaken van de bevestiging van de spoiler en het klepje dan laten herspuiten. Het interieur is voor mij nog wennen. Als je het mooie spartaanse interieur van een pre-74 gewoon bent, is dit voor mij iets te "luxueus" , het zou wat soberder mogen, vooral de deurbekledingen en opbergvakken met tapijt op zijn niet mijn ding. De bedieningsknoppen van de verlichting en achterruitverwarming zijn er trouwens ook niet mooier op geworden. Ik heb spijtig genoeg te laat gedacht aan fotos nemen na het poetsen, het was al bijna donker. Deze volgen eerstdaags. Verder op de planning (behalve poetsen en motor checken) : - nazicht ramen en verwarming, vermoedelijk zit eea vast en zal een goede smeerbeurt hier ook wonderen doen. - nieuwe banden en andere fuchsvelgen eronder ipv de zwarte fuchsen - vooraan iets verlagen, staat nu met de neus in de lucht (fabrieksinstelling ?) - nieuwe remblokken (remleidingen zelf zijn vrij recentelijk al vernieuwd, dus dat zit wel safe) - nadenken over de deurbekledingen : ik overweeg rs panelen, immers ook een 3.0 RS had dit soort deurbekleding (lightweight) - ook de dikke elektrische buitenspiegel vind ik een ramp. Hier komt zeker een zwarte rechthoekige spiegel op, type 3.0 RS Het komt dus wel goed met mij nieuwe aanwinst. eerst nog wat in orde zetten, en dan beginnen rijden.......wordt vervolgd |
Auteur: | 924 [ 10 maart 2007 21:45 ] |
Berichttitel: | |
Mooie wagen, en iets bijzonder in mijn ogen, veel plezier met het rijden en het sleutelen! Geef me een seintje ivm de fuchsen |
Auteur: | Meneer aard [ 10 maart 2007 22:10 ] |
Berichttitel: | |
Top verhaal. Wat betreft de K-jetronic gebeuren, gebeurt wel eens dat zo`n rubberen boot eraf knalt goed inwrijven met van dat rubberen spul, wat ze ook voor raamrubbers/ banden toei gebruiken. Gewoon goed bijhouden en het s weer soepel. Succes met dit leuke prachtige project! |
Auteur: | red devil [ 10 maart 2007 22:23 ] |
Berichttitel: | |
Succes met het verder afmaken van je wagen. Wordt vast helemaal top. |
Auteur: | 911-lover [ 10 maart 2007 23:17 ] |
Berichttitel: | |
Ik heb er ook goed vertrouwen in. Als ik die lage kilometerstand op 7 jaren hoor moet ik denken aan mijn vorige P (de 911 Targa) . Dat was hetzelfde verhaal en ook die was compleet verstoft (binnen en buiten) Wat goede zorg en liefde zal de wagen weer doen herrijzen in al haar glorie. |
Auteur: | lindemans [ 10 maart 2007 23:26 ] |
Berichttitel: | |
Gefeliciteerd; zo'n 3.0 van 1e eigenaar met weinig km's en alle documentatie is altijd een bijzonder ding, ook al moet je wat aanpakken als gevolg van (zoals de Duitsers dat noemen) "Standschaden"; mankementen als gevolg van lang stil staan. Voorzichting oorzaak van het raammechanisme en de verwarming (geheid vast zittende kachelkleppen / kabel) opzoeken en "beseitigen". Nooit meer wegdoen zo'n auto..... |
Auteur: | rob964.c4 [ 11 maart 2007 9:15 ] |
Berichttitel: | |
gefeliciteerd met je aanwinst robert |
Auteur: | WdePundert [ 11 maart 2007 11:35 ] |
Berichttitel: | |
Mooie auto, mooi verhaal. Succes verder. |
Auteur: | Boxy&Boraman [ 11 maart 2007 12:03 ] |
Berichttitel: | |
Mooi, als ik zo'n verhaal lees beginnen mijn handen te jeuken om hem zo vluk mogellijk weer "op de baan" te krijgen. Een mooi project en een mooie Porsche. Veel succes, en hou ons op de hoogte. en nu ga ik zelf (al voor de 3e keer vanmorgen) in mijn Boxster plaatsnemen en genieten van het mooie weer. |
Auteur: | BJ964 [ 11 maart 2007 12:36 ] |
Berichttitel: | |
Leuk verhaal om te lezen. Heel veel succes met het weer in topstaat brengen van deze beauty |
Auteur: | 2.2E_69 [ 11 maart 2007 12:55 ] |
Berichttitel: | |
Veel suc6! En nu zal de twijvel wss het ergste zijn dat je je 2.4T niet weg had moeten doen, maar wacht maar totdat je met deze in de zomer aan het rondcrossen bent.... |
Auteur: | Jeroen C3.0 [ 11 maart 2007 15:31 ] |
Berichttitel: | |
Super leuk project, ik volg met meer dan gezonde interesse! Vooral die RS spiegels lijken mij ook wel een leuke optie. Mede gezien het feit dat bij mij de elec. verstelling het ook niet doet. Succes met deze oude dame! |
Auteur: | Nine-eleven [ 11 maart 2007 23:28 ] |
Berichttitel: | |
Gefeliciteerd met de aanwinst . . . . .... en met het goed aflopen van de "backfire", had absoluut hogere kosten met zich mee kunnen brengen. Bekend probleem bij dit (verouderde) injectiesysteem. Ik heb wel eens een tip gekregen het rubber in te vetten met zuurvrije vaseline en niet al te vast aandraaien, bij een backfire schiet deze dan los en voorkom je duurdere beschadigingen. Slechts weer vastzetten en de reis vervolgen. |
Auteur: | kristof [ 12 maart 2007 22:50 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
ik zal het proberen, maar beloof niks........ thnx voor de leuke reacties. |
Auteur: | Bert [ 13 maart 2007 10:26 ] |
Berichttitel: | |
Altijd weer leuk zoiets maar wat is er mis met de Fuchsen die er op zitten? |
Auteur: | De Geus [ 14 maart 2007 0:24 ] |
Berichttitel: | |
succes en laat zien wat het project is geworden |
Auteur: | kristof [ 15 maart 2007 22:34 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
goede vraag Ik heb een nieuwe (gerestaureerd = mat geanodiseerd / zwart gelakt / nieuwe centercaps) set 7x15 en 8x15, die ik had gekocht voor op de 2.4E. Deze wou ik eerst RS-breed maken achteraan, dus een mooi setje voor op een klassieke 911 (zie eerste foto, niet mijn auto, gewoon als voorbeeld). 2.4E blijft waarschijnlijk origineel (nu de bruine weg is) en erkomen 6x15 fuchsen onder. Ik dus de nieuwe banden op die mooie set laten zetten en gisteren gemonteerd. Ben echter gestopt na de eerste kant want het is toch niet helemaal wat ik had verwacht. Ik begin te snappen waarom porsche de fuchsen zwart is beginnen lakken. het past gewoon beter onder een dikke bumper 911. Ofwel is het de combinatie van zilvergrijze lak en anodisé velgen die niet klopt........oordeel zelf........ ik denk dat ik dus bij zwarte fuchsen blijf.....misschien met Carrera script |
Auteur: | maurice [ 15 maart 2007 23:52 ] |
Berichttitel: | |
Mooi verhaal om te lezen zo. Heel veel plezier verder met deze aanwinst |
Auteur: | Peet964 [ 16 maart 2007 17:55 ] |
Berichttitel: | |
Definitly de zwarte kristof! |
Auteur: | patrick911 [ 16 maart 2007 18:48 ] |
Berichttitel: | |
Ik zag gisteren in "No Man's land" ook een aantal impact-bumper 911jes met geanodiseerde fuchsen en ik denk toch dat ik ze (op de Carrera 3.0, SC en 3.2) met zwart hart mooier vind. Maar da's persoonlijk. Verder denk ik inderdaad dat het op een zilverkleurige auto inderdaad eerder 'n soort van vloekt. Die stickers vind ik echt helemaal top; en omdat het een Carrera is moet je dat ook vooral doen kristof! |
Auteur: | EvR [ 16 maart 2007 18:56 ] |
Berichttitel: | |
Ik sluit me hier helemaal bij aan... Die spoiler had er van mij best op mogen blijven, maar smaken verschillen |
Auteur: | RufBTR [ 16 maart 2007 21:37 ] |
Berichttitel: | |
bekend probleem, zie hier de oplossing http://www.pelicanparts.com/catalog/sho ... 1_pg15.htm |
Auteur: | kristof [ 17 maart 2007 0:14 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
I know : ik heb vandaag eentje gekocht, alleen was die wel dubbel zo duur Ook de nieuwe rubber kan ik morgen installeren en dan : rijden met het ding !! metdie blinkende fuchsen onder een impact bumper 911 is een beetje zoals met cup velgen begin ik het gevoel te hebben : ik heb nooit een cup velg mooi gevonden onder dit model, maar het ligt dus voor ee ngroot stuk aan de kleur denk ik nu. Iemand al eens zwarte cups geprobeerd .........niet dat ik me er aan ga wagen |
Auteur: | Jeroen C3.0 [ 17 maart 2007 13:02 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
U vraagt, wij draaien! (Mijn C3.0 voor de metamorfose in Steenwijk) Stickers echter slechte copy, maat en letters klopte niet helemaal. Die er nu op zitten wel. (Uit Nieuw-Zeeland via ebay!) Ik zou er ook de stickers op plakken! Alleen RS, Carrera 2.7 en Carrera 3.0 zijn af fabriek (optioneel) met deze stickers geleverd. In totaal dus iets van 5000 in coupe. Doen! Jeroen-" Carrera sticker fan" |
Auteur: | kristof [ 21 maart 2007 22:53 ] |
Berichttitel: | |
afgelopen weekend de nieuwe rubber op de injectie en de pop up valve gemonteerd : zolang motor koud is, weinig problemen, maar eens op temperatuur is er niet mee te rijden. Gisteren dan maar eens langsgereden bij Walter in Rillaar (Porsche-a-parts) en hij heeft eea gecheckt : - co stond abnormaal laag (0,25 of zoiets) - vooronsteking stond totaal, maar dan ook totaal verkeerd, iets van het dubbele van wat mag of zo - delco heeft ook zijn beste dagen gehad. Geen wonder dat hij niet goed ging en dat er backfires waren.......nu is alles bijgesteld en hij rijdt al stukken beter. Blijkbaar zitten er ook 3.2 bougiekables op ipv de correcte 3.0 kabels. Deze zouden meer weerstand hebben en dus ook niet ideaal zijn. Best dan ook deze maar te laten vervangen. Verder rammelt er een ketting nogal serieus volgens Walter (ik dacht dat het een klep was...oeps), dus er staat nog wat op de planning : Na pasen (Walter had niet eerder tijd) gaat hij binnen voor groot onderhoud + kleppen regelen + montage van een set hydraulische spanners. Stijn hier (mayonaise) had een complete set spanners en toebehoren te koop, dus die gaat eronder. Hij rijdt nu echt wel leuk, benieuwd of het nog beter wordt met die laatste dingen in orde te zetten. Hij begint wel echt pas te "gaan" vanaf 4000 toeren. Tussen 3 en 4 vind ik hem zelfs slomer dan mijn ex (2.4T). Maar eens daarboven gaat hij als een speer. Ik hou het nu nog rustig, eerst dat onderhoud maar eens laten doen. Ik begin de auto "an sich" ook meer en meer te waarderen omdat hij zo super-origineel is. Ik begin al echt te twijfelen of het aanpassen van het interieur wel zo'n goed idee is. Een vriend van mij heeft de originele verkoopbrochure van 1977 voor de 911 en de auto lijkt recht uit de brochure te komen, tot en met de correcte Blaupunkt radio en luidsprekers in de deuren, alles is er en is in goede tot heel goede staat. Alleen heb ik de indruk dat ooit iemand de lak heeft willen polieren, wat niet echt goed gelukt is. In het daglicht valt het niet echt op, maar onder de TL lampen in mijn garage zie je her en der een patroon van krasjes op de lak. Dat wordt nog een dagje hard labeur om dat er terug uit te polieren : goede tips hoe dit best aan te pakken steeds welkom. |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |