Auteur |
Bericht |
The Boxster
prov. Utrecht
|
Schoonhouden linnen cabriokap, hoe pakken jullie dit aan?
Ik ben benieuwd hoe jullie de linnenkap van een cabrio onderhouden.
Gewoon wassen met een spons en evt. zeep (zonder wax)?
Hoe zit het met de waterdichtheid van de cabriokap? Moet dat (regelmatig) behandeld worden?
|
25 mei 2007 21:22 |
|
|
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
Hoi,
Mijn Boxster S is uit 2001, en voor zover ik weet na aflevering niet meer behandeld oid.
Zelf kom ik er eigenlijk nooit met schoonmaakmiddelen aan. Ik spuit hem wel af en toe af met de waterslang.
|
25 mei 2007 21:36 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
In de Stof van de kap zit een laag rubber (onder de stof).
Zolang die goed is is de kap waterdicht, na een jaartje of 10 veroudert dit en gaat de kap geleidelijk aan vocht doorlaten; aanvankelijk op de naden.
Middeltjes om dat te stoppen of te voorkomen zijn er niet, je kunt je hooguit wat behelpen met spray voor tenten/regenkleding, maar verwacht daar niet te veel van. Ga er dus van uiit dat je een kap na 10-12 jaar moet vervangen als je netjes wilt blijven.
Gedurende die tijd is het van belang dat je de kap schoon houdt, vooral van vogelpoep. Maar ook andere vervuiling kan de rubberlaag in de stof versneld verouderen. Beste is om schoon te maken met een zachte borstel en een sop van groene zeep. Goed naspoelen. Mijn kap knapt er altijd zichtbaar van op.
Van langdurig in de zon staan veroudert het rubber ook sneller. De kap van een auto die netjes binnen staat zal het langer volhouden.
Ook is het beter voor de kap om hem wanneer mogelijk te sluiten, laat een kap dus niet de hele zomer open staan.
Vandaag lekker open gereden maar vanmiddag de auto gelijk weer binnen gezet met dak dicht.
Ik heb mn dak pas na 17 jaar vernieuwd, zn geld dik waard.
Maar ik heb dan ook 6 jaar doorgereden met doorslaande naden in de kap.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
25 mei 2007 21:43 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Idd gewoon water en zachte borstel en e.vt. wat zachte zeep bij verontreiniging. Kap ook eerst laten drogen vóór je hem naar beneden doet anders kan het weer er in gaan zitten als'ie te lang vochtig blijft.
@ Lindemans, ben benieuwd waneer ik je eens door H'lem zie rijden, ik let er wel altijd op maar heb je nog steeds niet gespot! Overigens nog één plaatsje vrij bij Waterland rit, niks voor jou?
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
25 mei 2007 21:54 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Tunap heeft een setje op de markt om de linnen kappen mee te impregneren ; goed schoon wassen , laten drogen en vervolgens de kap impregneren. Kost ca. E75,- met naar verluid een goed resultaat. Kap blijft beter waterdicht en afstotend , kortom gaat langer mee.
|
25 mei 2007 23:34 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
ik onderhoud de kap niet op een speciale manier...wel wordt ze elke week met water gereinigd. Verder vermijd ik zoveel mogelijk om onnodig met de kap naar beneden te rijden, en zorg ik ervoor dat ze goed droog is wanneer ik toch cabrio rij.
Bovendien, in de winter blijf ik gewoon met stoffen kap rijden ipv hardtop...wanneer de kap opgeplooid zit, schuren de vouwen op mekaar door het rijden en dat maakt de kap op termijn zo lelijk.
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
25 mei 2007 23:39 |
|
|
don_carrera
P O R S C H ENUTH
|
dasty dasty dasty..
kunnen jullie dit spul niet dit is voor de hele porsche goed.. van dak tot velgen
_________________________________________ HAPPINESS IS DRIVING A P O R S C H E
NIEMAND IS SLIM GENOEG OM ZIJN EIGEN DOMHEID TE BEVATTEN.
|
26 mei 2007 1:32 |
|
|
Mick
|
Toen ik mijn vorige auto (geen Porsche) kocht bleek er groene aanslag (alg) tussen de naden te zitten waardoor er sprake was van lekkage. Ik heb toen de kap laten reinigen en impregneren bij de dealer, die dat uitbesteedde aan Protech. Daarna geen last meer gehad van lekkages en de kap alleen af en toe afgespoten met uitsluitend water.
Het tweede is heel verstandig, maar wanneer je onnodig met de kap naar beneden rijdt moet je me toch eens uitleggen . Daarvoor rijd je toch juist een cabrio, om open te rijden
|
26 mei 2007 10:06 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Ik heb van Meguiars een schoonmaakmiddel speciaal voor het plastic ruitje aangeschaft (nav de recent gehouden poets cliniq). Hiermee heb ik de ruit weer helemaal als nieuw gekregen.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
26 mei 2007 10:21 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
|
26 mei 2007 22:12 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Inderdaad. En verder zeker géén daartoe bestemde middelen gebruiken. Dit schijnt slecht voor het rubber te zijn. Een goede tip voor het ruitje. Thx.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
27 mei 2007 12:54 |
|
|
cabrio wim
|
Nog een goede tip vaar het plastic ruitje Neem Brasso koper poets, en polijst daar het ruitje aan de binnekant en buitenkant, alle krasjes en doffe plekken verdwijnen, daarna ook als nieuw.
|
27 mei 2007 12:59 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Ik had 'm al eens eerder gehoord, maar je brengt me weer op een idee. Thx Wim.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
27 mei 2007 13:02 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Is hier op het forum al eens uitvoerig besproken
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
29 mei 2007 1:55 |
|
|