| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Nieuw hier!: meteen een vraag: Betrouwbaarheid 3.4 / 3.6
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=13788
Pagina 1 van 3

Auteur:  Rob-DB [ 29 mei 2007 23:13 ]
Berichttitel:  Nieuw hier!: meteen een vraag: Betrouwbaarheid 3.4 / 3.6

Hallo PFers!

Bij mij is het al erg vroeg begonnen, zoals het bij velen op dit forum zal zijn gegaan. Al van jongs af aan droom je weg bij het zien van een echte 911. Sportwagens zijn er meer; maar de Porsche doet écht iets met je, en blijft dat altijd doen.

Hij moet er dus komen; dat staat vast.

Na het lang overwegen van de, in mijn ogen, meest prachtige P: de 993 S, is de kans groot dat het toch een 996 zal worden. Geen enkele andere reden als praktisch nut (dagelijks vervoer) is hier de oorzaak van.

dan de keuze: Het model vanaf 2001 is naar mijn mening de mooiste 996, zowel optisch als technisch. (De Targa... Zó mooi! Zivergrijs, zwart leder, handgeschakeld....)

Echter, ik zal nachten wakkerliggen van de meest angstaanjagende dromen over de financiële kant van het verhaal...
Genoeg daarover ;).

Het technisch aspect:

Ik heb veel gehoord over de problemen welke de 996 motoren kunnen hebben. Motoren lopen stuk, Porsche A.G. vergoedt zelden tot nooit.
Op het gebied van techniek ben ik vrijwel een leek, dus zou ik het zeer op prijs stellen als iemand mij het verschil uit kan leggen tussen de 3.4 en de 3.6 wat betreft de betrouwbaarheid.
Op dit moment durf ik het, gezien de verhalen, simpelweg niet aan om een 996 3.4 aan te schaffen. Misschien overdrijf ik dan, maar het risico een nieuwe motor aan te moeten schaffen en in te laten bouwen kan en wil ik niet lopen.

Hopelijk kunnen jullie mij meer informatie geven, zodat ik mijn zoektocht verder kan uitstippelen!
Er blijft immers weinig mooiers dan het bezig zijn met je droom...


Alvast bedankt!

Groeten,

Rob

Auteur:  horn [ 29 mei 2007 23:14 ]
Berichttitel: 

993S is perfect als daily driver. Ga voor degene die je het mooiste vindt, van een ander ga je spijt krijgen... :salut:

Auteur:  Maarten [ 29 mei 2007 23:17 ]
Berichttitel: 

Gebruik de zoekfunctie ;-)

Maar even een voorzetje http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... =motor+996

Auteur:  Rob-DB [ 29 mei 2007 23:31 ]
Berichttitel:  Snelle reacties!

Bedankt voor de snelle reacties en het voorzetje.

Had de zoekfunctie gebruikt, maar wellicht niet juist.


Ga het topic eens goed doornemen.

Auteur:  roenkie [ 29 mei 2007 23:32 ]
Berichttitel: 

Ik zou je toch ook willen adviseren om je niet blind te staren op de verhalen die je op internet leest... Je vind altijd de uitschieters in negatieve zin. Iemand die tevreden is over z'n 996 zal minder snel iets typen. Neemt niet weg dat het geen kwaad kan om je goed in te lezen. Het draadje van Rob Herfst is een goed begin, daar staan ook veel verwijzingen in naar externe links.

Auteur:  Rob-DB [ 29 mei 2007 23:43 ]
Berichttitel: 

Roenkie daar heb je natuurlijk ook wel gelijk in.
Bovendien vindt ik een reparatie van +- 1500 E nog een ander verhaal als een complete ruilmotor. Toch heb ik al met al het idee dat de 3.6 technisch wat beter in elkaar steekt.
In ieder geval bedankt!

Auteur:  roenkie [ 29 mei 2007 23:49 ]
Berichttitel: 

Dit is de link naar het draadje van rob wat ik bedoelde

Auteur:  Devils son [ 29 mei 2007 23:51 ]
Berichttitel:  Re: Nieuw hier!: meteen een vraag: Betrouwbaarheid 3.4 / 3.

Rob-DB schreef:

Na het lang overwegen van de, in mijn ogen, meest prachtige P: de 993 S, is de kans groot dat het toch een 996 zal worden. Geen enkele andere reden als praktisch nut (dagelijks vervoer) is hier de oorzaak van.


Waarom denk je dat een 993S niet geschikt is voor dagelijks gebruik? Ikzelf gebruik de nog oudere 964 dagelijks en ben daar niet ongelukkig van geworden...

Auteur:  Rob-DB [ 29 mei 2007 23:56 ]
Berichttitel:  Daily driver

--------------------------------------------------------------------------------
Klopt inderdaad! Daily driver is bij mij letterlijk daily, dus ook in de winter, met vakanties e.d. Ik weet van mezelf dat ik me dan schuldig ga voelen (pekel, steenslag, parkeren enz) dat ik zo'n prachtstuk op een dergelijke manier gebruik.
De 996 Targa doet me ook, als een van de weinige 'gangbare' 996 modellen, erg veel. In ieder geval handgeschakeld en met de juiste kleurencombi (zilver/zwart. zwart/zwart bijv)

Ik weet het: de keuze is persoonlijk, daar moet ik zelf over beslissen, enz enz, maar toch is het goed te horen wat de ervaren P rijders ervan vinden!

Gr. Rob

Auteur:  Devils son [ 30 mei 2007 0:16 ]
Berichttitel:  Re: Daily driver

Rob-DB schreef:
--------------------------------------------------------------------------------
Klopt inderdaad! Daily driver is bij mij letterlijk daily, dus ook in de winter, met vakanties e.d.


Tsja, ik heb daar dus geen last van. Ik verzorg de auto goed, maar kan me niet al te druk maken om pekel, steenslag, enz. Het zal wel. Ik geniet er geen moment minder van.

Over daily bij mij gesproken: http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=12700

Ik moet er niet aan denken om de Porsche thuis te laten... :wink:

Auteur:  Rob-DB [ 30 mei 2007 0:21 ]
Berichttitel: 

ziet er goed uit, is dat trouwen niet in Söll?

Toch weet ik van mezelf dat dat me pijn zou doen met een 993, en met een 996 zou ik daar geen enkele moeite mee hebben.
Zelfs naar mijn mening een vage gedachtegang van mij, maar toch, als ik op de ski's sta wil ik me geen zorgen maken over mijn wagen, logisch of niet logisch.
Komt denk ik omdat ik de 993S zie als een collector's item, en de 996 Targa als tja, een daily driver.....

Auteur:  Bert [ 30 mei 2007 0:27 ]
Berichttitel: 

ff doorsparen en nieuwe Cayman kopen? Een leuke 3.6 Targa zal niet veel goedkoper zijn.

Auteur:  Rob-DB [ 30 mei 2007 0:33 ]
Berichttitel: 

Voor de 996 Targa ga ik mezelf al uit de naad werken, de Cayman ligt nog niet binnen bereik. Daarbij mag een P mij absoluut wat geld kosten, maar een nieuwe auto kopen, zal ik nooit doen. De eerste afschrijving doet mij te veel pijn. en bovendien: hoe goed de Cayman ook is, tis geen 911...

De Targa hoop ik uit D te kunnen halen, bij een vertrouwd adres en met een complete historie uiteraard en max 80dkm. Hier ga ik me nog op orienteren, maar hoop toch wel voor 52500,- incl BPM te kunnen slagen, na wat geknutsel voor de RDW met de opties en accessoires! Iemand daar overigens ervaringen/tips/trucs voor?

Auteur:  Rob-DB [ 30 mei 2007 0:37 ]
Berichttitel: 

http://www.mobile.de/SIDWTrmMKyeIGZxNiB ... 261252977&

+-130.000 nieuw, +-10000 bpm, of zit ik er vreselijk naast?

Auteur:  Gert [ 30 mei 2007 0:46 ]
Berichttitel: 

roenkie schreef:
Iemand die tevreden is over z'n 996 zal minder snel iets typen.

Ik heb op dit moment bijna 2 jaar een 996 3.4 in bezit.
Heb er zo'n 25 duizend kilometer mee gereden.
Iedere kilometer is een feest om met deze auto te rijden.
Ik rij zowel relaxed (toeren met de kids) als zo'n 4 à 5 keer per jaar op verschillende cicuits.
Uiteraard ben ik ook geschrokken van de motorproblenen en vind dit 100% Porsche onwaardig. Het besef dat misschien mijn motor ook is aan de beurt is heeft het plezier in mijn auto nog geen moment verstoord en mocht het gebeuren dan ook nog steeds niet.
Vaak word er hoog opgegeven over de oudere modellen (inmiddels voorzien van vele modificaties) en problemen met nieuwere modellen erg uitvergroot.
De oudere modellen hebben vaak meer kilometers achter de kiezen (kijk is naar de kosten van een revisie van de motor van een 993) en bovendien hoe nieuwer het model hoe lager de onderhoudskosten.
Wel zou ik voor de 3.6 gaan, gezien het percentage met problemen daar aanzienlijk lager blijkt te zijn.
Sukses :lol:

Auteur:  Rob-DB [ 30 mei 2007 0:50 ]
Berichttitel: 

Bedankt, ook goed het verhaal eens 'van de andere kant' te horen!

Auteur:  Devils son [ 30 mei 2007 0:54 ]
Berichttitel: 

Rob-DB schreef:
ziet er goed uit, is dat trouwen niet in Söll?


Nee, foto's zijn van de Passo di Costalunga (bij Pozza di Fassa) en Passo Pordoi (Canazei-Arabba) en het onvolprezen Obereggen, waar je snowboarden gewoon kan leren van een meervoudig olympisch medaillewinnares (die bovendien geen pijn aan de ogen doet).

Auteur:  LeoH [ 30 mei 2007 8:43 ]
Berichttitel: 

Na een verhelderend gesprekje met een monteur van de fabriek kon hij bevestigen dat de 3.4-en 3.6 met Tiptronic over het algemeen een stuk betrouwbaarder blijken dan de motoren i.c.m. handbak.
De reden die hij opgaf was de stijfheid van die combinatie, die minder heftige torderende krachten oproept in het onderblok..... :lol:
Wel stelde hij dat de 996 en 997 NIET meer "VOLGAS-FEST" zijn, zoals de luchtkoelers van daarvoor, en uitermate voorzichtig warmgereden moeten worden, alsmede de tijd moeten krijgen na een heftige rit geleidelijk af te koelen..... :roll:
Het blijft vooralsnog een vorm van "russisch roulette", maar is de 3.4 of 3.6 de 120K km ruim gepasseerd, kun je er van uit gaan een goede motor achter je te hebben, die dan ook met gemak de 2 of 3 ton op de teller zet.
Strekte met je beslissing toegewenst van een daily-996 3.4 user, tot nu toe
zonder problemen met 121k op de teller. :wink:

Auteur:  John [ 30 mei 2007 9:10 ]
Berichttitel: 

Ook ik ken genoeg mensen die met extreem veel plezier in een 996 3,4 probleemloos rijden....


Mijn advies................neem er 1 met een behoorlijke garantie, geeft je het veilige gevoel, het liefst een Porsche AG mobiliteitsgarantie (heb ik ook).


996 targa idd. super mooi............staan er best wel wat te koop bij diversen specialisten alsmede dee off. dealers...ook met jouw wensenlijstje...


tja reken maar op een dikke 70k voor een vet exemplaar, maar dan rij je ook jaar in jaar uit heerlijk......



John

Auteur:  Godspeed [ 30 mei 2007 9:16 ]
Berichttitel: 

De 993 S is ook mijn lievelingswagen (qua look). Maar net als jij zou ik hem ook te mooi en teveel een collectorsitem vinden om elke dag te gebruiken.
Een 996 lijkt dan niet onlogisch en een Targa hoeft niet eens zo duur te zijn:
http://www.hermens.be/

Bij hermens staan er twee, in nog wel de kleuren die jij wilt :!: Voor respectievelijk 51.500 en 53.500€. Met zelfs geen overdreven kilometers op de teller. En ik vermoed wel dat Targa's hun waarde mooi gaan behouden aangezien ze nogal zeldzaam zijn...

Auteur:  ECT [ 30 mei 2007 11:25 ]
Berichttitel: 

993: motorisch: betrouwbare solide luchtkoeler,
optisch: mooi (sex on wheels) en voor de echte auto-liefhebber uiteraard
probleemloos te gebruiken als daily car. Op de snelweg is het feest om
de rochelende luchtkoeler op toeren te horen.

996: motorisch: een waterkoeler :arrow: (helaas) veel te doen over geweest mbt betrouwbaarheid motor (lees: problemen RMS, opgeblazen motoren, etc.)
Optisch: niet mijn smaak. Te gebruiken als daily car.

Je moet gaan voor de auto die en mooi en degelijk is: ....... :lol:

Auteur:  911-lover [ 30 mei 2007 11:27 ]
Berichttitel: 

Ook bij mij zou de 993 de absolute voorkeur krijgen

Auteur:  Steffie [ 30 mei 2007 14:21 ]
Berichttitel: 

Heb letterlijk voor hetzelfde dilema gestaand;
Vond/ vind de 993S eigenlijk het ulieme model, maar ben gezwicht voor het rijcomfort van de 996 (idem door dagelijks gebruik, en dus gemak van boardcomputer, navigatie, etc.). Mijn 996 cabrio is uit 2000 en heeft op wat klein onderhoud vrijwel geen problemen gekend (nu 117k). Ook ik heb de verhalen gelezen. Toch gaat het er bij mij niet in dat de 996 een 'slecht' gefabriceerde Porsche zou zijn. Natuurlijk is de watergekoelde motor een ander soortig stukje techniek waar (door het vele vermogen) verantwoord mee moet worden omgegaan.

Neem de tijd om de historie (vorige eigenaar) van een auto na te gaan en koop zeker geen een auto zonder (bijgewerkt) onderhoudsboekje. Tip: de binnenkant van de motor- en voorklep zeggen veel over het onderhoud van de auto. Goede zorg voor detail zegt veel over de vorige eigenaar.

Je zult er dan zeker geen spijt krijgen; het rijplezier en de looks zijn enorm. Als je wat sportiever wilt rijden; neem een sport-onderstel met spacers, dat zet hem net even wat scherper op zijn pootjes.

Veel wijsheid toegewenst!

Auteur:  craze [ 30 mei 2007 14:26 ]
Berichttitel: 

dito :!:
en die 993 komt er ..............................................ooit 8)

Auteur:  Rob-DB [ 30 mei 2007 16:21 ]
Berichttitel: 

Goed om te horen dat de 996 cabrio zo goed bevalt. weer een mark achter '996 Targa'....
Zo op je fototje te zien heb je een 3.6?


en inderdaad, die 993 komt er ongetwijfeld ooit, voor de écht speciale ritjes!

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/