| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

TF '73 winnaar mysterie opgelost - of toch niet?
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=14099
Pagina 1 van 3

Auteur:  patrick911 [ 24 jun 2007 0:16 ]
Berichttitel:  TF '73 winnaar mysterie opgelost - of toch niet?

Zoals ik van de week hier al schreef, zijn we gisteren in Zuffenhausen geweest voor een fabrieksrondleiding en een museumbezoekje.

Een van de voornemens was om van de 911 Carrera RSR (die met de martini striping) de klep te openen en foto's te maken van het chassisnummer zonder dat we in de kraag gevat zouden worden.
Deze gaat het dus om:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Voor wie het (inmiddels 8 pagina's tellende) item op early911sregistry heeft gemist hier nog een korte opsomming van de geschiedenis en de reden voor onze actie:

1. De feiten:
- In de Targa Florio van 1973 deden drie RSRs mee in de zo bekende Martini striping; nummer 8, nummer 9 en nummer 107.
- Nummer 8 (Muller/van Lennep) won die race.
- De #8 RSR van Muller/v Lennep was een 73er 911 RSR met chassisnummer 9113600588
- Race #9 eindigde in de TF als derde had chassisnummer 9113600020 en heeft op de foto's zichtbaar een 72er olieklepje....
- 9113600974 is door ene Graaf Pucci gecrashed. De motor daarvan is gebruikt in de training-auto (gebaseerd op een 72er 911S waarvan het chassisnummer onbekend is) met #107


2. De vragen:
Op de 'rennsport reunion' vorig jaar was er een fotosessie met heel erg veel racevarianten van Porsche. Toen de Porsche mannen hun nummer '8' RSR naar voren reden, werden ze aangesproken door ene Kitchak. Deze man zei dat zijn RSR de echte TF-winnaar was en dat het museum exemplaar een replica betrof. Na wat overleg hebben de Porsche mensen hun #8 terug naar achteren geduwd. Schijnbaar had Kitchak toch duidelijk bewijs dat de zijne de echte was.... :wink:

Nu zegt het stuk tekst naast de #8 in het Museum ook niet dat dit de winnaar is, maar de tekst is precies zo opgesteld, dat het dit wel insinueert. Zie hier:
Afbeelding

Het blijkt dus (en daar is iedereen het inmiddels wel over eens) dat de echte Targa Florio winnaar van een particulier (Kitchak dus) is, en dus niet degene is die in het Porschemuseum staat. Verschillen in de uitvoering zijn er bv ook, want de 'echte' heeft een 'mary stuart' spoiler versus de 'ducktail' op de #8 in het museum.

3. Het mysterie:
De vraag is dus nu: Wat staat er nu in het Porsche-museum? Een replica, gebouwd op een 'T'tje? De #9? Of misschien toch de #107 ??

4. Het plan:
Zoals iedereen hier ongetwijfeld weet, zit het chassisnummer bij de oudere 911jes voorin in de kofferruimte, aan de linkerkant onder het tapijt.

Ons plan was dus, om op een moment dat de aardige Porsche-mevrouw niet oplette, snel de twee rubber binders los te halen, de klep te ontgrendelen te openen en dan zou ik snel wat foto's maken terwijl Katrijn de klep zou vast houden. We hadden de rondleiding al gehad (gaaf!) en hadden het museum al uitgebreid bekeken. Dit omdat we er wel vanuit gingen dat we eruitgezet zouden worden, want aanraken van de auto's is uiteraard uit den boze....
Zo gezegd zo gedaan. 8)

Er waren echter een aantal zaken die we niet goed voorbereid/doordacht hadden, want ik had bv niet verwacht dat het museum zo klein zou zijn en dat je geen enkel moment zonder toezicht zou zijn.
Ook had ik verwacht dat ik het chassisnummer zo zou vinden, naief als ik was, dacht ik een kofferruimte te zien a la '911T'.

5. De actie....:
Anyway, we maken de rubbers dus los, halen de klep los, houden 'm omhoog, ik maak snel twee foto's en zoek verbaasd naar een chassinummer terwijl het toezicht op hoge poten of ons af komt.....
We leggen de klep weer neer terwijl die mevrouw streng zegt dat dit absoluut niet de bedoeling is.
We zijn er dus niet uitgezret, maar zijn er ook niks mee opgeschoten....

Dit is nl het resultaat:
AfbeeldingAfbeelding

Twee haarscherpe foto's, maar geen chassisnummer te zien... :oops: :cry:
Al met al zijn we nog geen stap verder gekomen dus.
Jammer. :wink:

Auteur:  MS964 [ 24 jun 2007 0:24 ]
Berichttitel: 

Mooi verhaal, en toch wel lef dat je klep omhoog hebt gedaan! :shock: :D Jammer alleen dat je er niks mee opgeschoten bent. :( Maar ja, die niet waagt...

Auteur:  patrick911 [ 24 jun 2007 0:34 ]
Berichttitel: 

Oh, Ik heb nog meer foto's gemaakt natuurlijk.
Toen we aankwamen kwam deze targa aanrijden waarvan ik durfde te zweren dat het Wiedeking was die achter het stuur zat. Ik kon echter geen close up nemen toen ie voorbij reed....

Afbeelding

In het museum:

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Mooie boxster met turbo velgen op straat:
Afbeelding

En een mooi stukje Porsche-geschiedenis uit het Mercedes museum:

AfbeeldingAfbeelding

Auteur:  barolo [ 24 jun 2007 0:48 ]
Berichttitel: 

Leuk verhaal Patrick, van mij mag jij je naam veranderen in Patrick007. :wink: Gaat dit mistery nog opgelost worden :?:

Auteur:  MetalGreen911SC [ 24 jun 2007 2:14 ]
Berichttitel: 

Djeeeeezzzz!!! :shock:
Geweldig verhaal, mag van mij direct met stip op nummer 1 van de top 10 beste postings op dit forum.

(als deze top 10 nog niet bestaat, bij deze dan.)
:D

Auteur:  ER [ 24 jun 2007 7:23 ]
Berichttitel: 

Gaaf verhaal man!

Maar the story continues voorlopig..... ben toch wel benieuwd hoe dit raadsel opgelost wordt. :roll:

Auteur:  928GTS [ 24 jun 2007 8:44 ]
Berichttitel: 

Wat een story man. Wel spannend :!: Blijf het volgen.

Auteur:  WdePundert [ 24 jun 2007 9:16 ]
Berichttitel: 

Mooie reportage. Complimenten.

Auteur:  rob964.c4 [ 24 jun 2007 9:17 ]
Berichttitel: 

goed verhaal zeg, en wel een dappere actie hoor!!



robert

Auteur:  Marco [ 24 jun 2007 9:44 ]
Berichttitel: 

gaaf verhaal, altijd leuk die misteries

Auteur:  Godspeed [ 24 jun 2007 9:49 ]
Berichttitel: 

Daar moet je lef voor hebben, pravo man :!: (hopelijk gaat nu niet iedereen dit doen want anders gaan we in het nieuwe Porsche museum op verre afstand van de wagens moeten gaan staan)
Maar de tekst naast de wagen zegt ook helemaal niet dat dit exemplaar de TF van '73 gewonnen heeft, eerder dat een RSR de laatste TF gewonnen heeft. Zodus vermoed ik dat de echte TF winnaar in privéhanden is...

Auteur:  Anne 2.7 [ 24 jun 2007 10:06 ]
Berichttitel: 

Kijk, dit zijn nu de topics die het de moeite maken om telkens die enorme berg postings door de ploegen. patrick911: HULDE !

Mijn stem voor 'de top-10 beste topics'heb je.

Anne -dienumeerwilwetenvande#8RSR- 2.7

Auteur:  lindemans [ 24 jun 2007 10:39 ]
Berichttitel: 

Wat een lef zeg, errug gaaf.

Was er niemand gewoon bereid het chassisnummer te laten zien, of is dit al langer een angstvallig bewaard geheim daar ...

Straks blijkt het gewoon een omgebouwde 964 ...

Auteur:  patrick911 [ 24 jun 2007 11:54 ]
Berichttitel: 

lindemans schreef:
Was er niemand gewoon bereid het chassisnummer te laten zien, of is dit al langer een angstvallig bewaard geheim daar ...


Ik denk dat toen op de Rennsport reunion de officiele Porschemannen op hun vingers werden getikt door Kitchak, dat best wel indruk heeft gemaakt.

Foto's: eerst de museum mannen, daarna die van Kitchak:
AfbeeldingAfbeelding
(let op 't verschil in striping en de 'Mary Stuart tail' op de echte #8.)

Volgens het topic op de early911sregistry is de auto daarna ook niet meteen teruggegaan naar het museum.... :?

Dat was voor mij een van de redenen om het niet te vragen. Stel dat het inderdaad bekend is en angstvallig geheim wordt gehouden, dan had men mij daarna natuurlijk extra goed in de gaten gehouden.

Verder liepen er een hoop kinderen rond die bv in de carrera GT kropen en de auto's met hun plakkerige handjes aanraakten. Als ik dan vraag om iets te openen, dan krijg je natuurlijk "nein" te horen, want anders wil iedereen.

Achteraf heb ik wel spijt dat ik niet eerst de motorklep heb geopend. Dat was nl. niet zo opgevallen omdat de achterkant meer uit het zicht was. Het motornummer was nl wel meteen zichtbaar geweest en had misschien ook uitsluitsel gegeven.

Tja, leuke dingen dit. Ik had het er nog met van Lennep over bij het 25-jarig bestaan van car care. 8)
Gijs zei dat ie het absoluut niet zou weten, maar dat ie op die Rennsport reunion (die trouwens dit jaar weer is, maar dat is een heel apart topic waard) in die van Kitchak heeft gereden, zie fotos:

AfbeeldingAfbeelding

Auteur:  Gerhard [ 24 jun 2007 12:03 ]
Berichttitel: 

Wat een verhaal :thumleft: Leuk om te lezen, jammer dat je het mysterie nog niet hebt opgelost, maar als je zo doorgaat gaan jullie het ook nog wel oplossen denk ik :res:

Auteur:  Bert [ 24 jun 2007 12:15 ]
Berichttitel: 

:shock: Top actie van jullie Patrick :res: Ik had zoiets denk ik niet gedurfd! Idd weer één van die raadsels die blijven intrigeren.

Auteur:  BJ964 [ 24 jun 2007 12:40 ]
Berichttitel: 

Topverhaal Patrick :!: H-e-l-e-m-a-a-l goed :lol: Sympathiek van die Duitsers dat je er niet direct bent uitgezet. Ik heb ook wel eens in Nuburgring Experience (automuseum bij het circuit) een paar auto's van iets dichterbij bekeken (niks geopend, alleen over de touwtjes geklommen om wat zaken van dichterbij te bekijken). Kwam er ook een vrouwtje direct op me af gestormd; "Nicht anfassen!!!!!!" :D Jaja, sorry mevrouw, nee natuurlijk, ik zal het nooit meer doen, hoe kon ik zo stom zijn :wink:
Je krijgt nu bijna de neiging om eens met Porsche contact op te nemen met dit verhaal onder de arm 8) waarschijnlijk krijg je dangeen reactie

Auteur:  911-lover [ 24 jun 2007 12:53 ]
Berichttitel:  Re: Targa Florio 73 winnaar mysterie nog steeds niet opgelos

patrick911 schreef:
Een van de voornemens was om van de 911 Carrera RSR (die met de martini striping) de klep te openen en foto's te maken van het chassisnummer zonder dat we in de kraag gevat zouden worden.
Deze gaat het dus om:
Ons plan was dus, om op een moment dat de aardige Porsche-mevrouw niet oplette, snel de twee rubber binders los te halen, de klep te ontgrendelen te openen en dan zou ik snel wat foto's maken terwijl Katrijn de klep zou vast houden. We hadden de rondleiding al gehad (gaaf!) en hadden het museum al uitgebreid bekeken. Dit omdat we er wel vanuit gingen dat we eruitgezet zouden worden, want aanraken van de auto's is uiteraard uit den boze....


Ze zijn wel wat meer gewoon in dat museumhoor :wink: .
Ik herinner me nog goed de groep Japanners die alles opendeden zich overal in en opzetten zodat je zelfs het polyester van de wagens hoorde kraken zonder dat er één opmerking kwam.

Verder toch een super actie en pracht van een verhaalmet dito foto's.
Hartelijk dank

Auteur:  michael [ 24 jun 2007 13:21 ]
Berichttitel: 

Verhaal is interessant, maar met alle respect, de rest vind ik onbeschoft.

Auteur:  2.2E_69 [ 24 jun 2007 13:26 ]
Berichttitel: 

Erg leuk mysterie, ik ben benieuwd hoe het af zal lopen.
En wat een lef van je! 8)

Auteur:  Olaf [ 24 jun 2007 13:42 ]
Berichttitel: 

ouwe paparazzi :!: :thumleft:

Auteur:  2.2VTEC [ 24 jun 2007 13:53 ]
Berichttitel: 

leuk verhaal en mooie foto's Patrick :thumleft:

jammer dat je het mysterie niet kunnen ontrafelen hebt, had je eeuwige roem bezorgd op early911sregistry :wink:

Auteur:  Godspeed [ 24 jun 2007 14:03 ]
Berichttitel: 

Maar kan je dan ook gewoon niet het chassisnummer van de wagen van die "Kitchak" te weten komen?

Auteur:  patrick911 [ 24 jun 2007 17:25 ]
Berichttitel: 

Godspeed schreef:
Maar kan je dan ook gewoon niet het chassisnummer van de wagen van die "Kitchak" te weten komen?


Jawel, dat is ook gewoon bekend: 9113600588.

Zie ondere andere op deze papieren:
Afbeelding

Deze particulier heeft bij verschillende bijeenkomsten aan welwillenden of geinteresseerden dat serienummer ook laten zien, dus dat geloof ik ook wel. Maar wat staat er nu dan wel in Stuttgart?? :wink:

Auteur:  yohanv [ 24 jun 2007 19:44 ]
Berichttitel: 

patrick911 schreef:
Maar wat staat er nu dan wel in Stuttgart?? :wink:


Wie volgt ???? (dat lef heb ik niet)
Je hebt het toch gedaan Patrick. Inderdaad wat een lef... En jammer dat het geen resultaat heeft gehad.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/