Auteur |
Bericht |
Steffie
997 Cabrio 4S.
voorheen 996 cabrio
|
P-dealer versus P-specialist
In een ander draadje werd het vergelijk gemaakt tussen een Porsche dealer of een Porsche specialist. Wie kun je het best vertrouwen. Nu weet ik dat dit een subjectief statement is maar ik ben toch van mening dat een specialist iets meer liefde en beroepsethiek heeft. Een recent voorbeeld heeft mij dit weer bevestigd!! (ik zal geen namen noemen);
Mijn 996 was toe aan een grote beurt. Prettig gevoel zo vlak voor de vakantie.
Een onderzoekje laten plegen en offerte laten uitbrengen door de Porsche dealer. Offertebedrag ca. 4000 euro. Bestaande uit niet gespecificeerde totaalbedragen (de motor zou olie lekken en moest er in zijn geheel uit: 900 euro!), grote beurt 850 euro (specialist 250 euro!), etc.
Daarnaast was er de voetnoot toegevoegd; ‘en wat er verder uit de onderhoudsbeurt komt, dit is wat we zo hebben kunnen constateren.’
Ik schrok hier een beetje van en heb de auto voor groot onderhoud bij de P-specialist gebracht (waar ik eigenlijk al het onderhoud liet doen).
Bij het afhalen van de P vertelde deze (ongevraagd) dat de auto/motor er prima (droog, etc.) uitzag. Wel moesten de remblokken voor en achter en de schijven achter worden vervangen (waar ze me overigens tussentijds over hebben gebeld). Dit was verreweg de duurste kostenpost. Totaal 1700 euro afgerekend.
Maar, waar ik het meest pissig over ben (behalve het zogenaamde lekken van de motor natuurlijk) is dat het draadje in de remblokken (achter) al zichtbaar was (kenners weten wat ik bedoel). Het zou dus zo’n 1000 km hebben geduurd voordat het lampje in het dashboard zou zijn gaan branden dat aangeeft dat de remmen niet goed functioneren. Waarschijnlijk ergens in de bergen van Italië!!! 4000 euro neertellen en mij met versleten remmen erop uit sturen. Als je een grote beurt laat doen dan moet dit mijn inziens naar voren komen. Ronduit schandalig!! Voel me echt genept.
De remblokken en schijven waren de grootste kostenpost bij de specialist. Als de dealer de remblokken en schijven ook had vervangen dan leert een eenvoudige rekensom mij dat de offerte met ruim 2000 euro duurder was geworden. Offerte had dan dan 6000 euro geweest (‘en wat er verder uit de onderhoudsbeurt komt, dit is wat we zo hebben kunnen constateren.’)
Ik weet dat je bij een Porsche dealer voor overhead betaald. Dit gaat mij toch echt te ver!!
|
08 aug 2007 13:52 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Misschien een rare vraag... ; maar als je al het onderhoud bij een vaste specialist laat doen...waarom laat je dan een dealer een uitgebreide offerte opmaken?
Wat waren jouw verwachtingen hierbij?
|
08 aug 2007 14:17 |
|
|
Steffie
997 Cabrio 4S.
voorheen 996 cabrio
|
Weet niet wat dat met de inhoud van het verhaal te maken heeft maar goed: m'n dynamo was tijdje geleden stuk en op weg naar werk rijd ik vrijwel langs de dealer; puur praktische overweging. Bij het afleveren zagen ze dat ie 100.000 km had gelopen en zeiden dat het tijd was voor....
Zodoende.
|
08 aug 2007 14:31 |
|
|
John
Cayenne
|
de mijne zal ik 100% bij een off. dealer brengen (alhoewel dat mannetje in Steenwijk das ff een uitzondering).........wrom ? omdat ik daar altijd super behandeld ben, ook wat prijs betreft...
Gaat niet bij een off dealer dit zeggen:
........maar ik ben toch van mening dat een specialist iets meer liefde en beroepsethiek heeft...............
Als je ze wilt beledigen moet je vooral dat zeggen, ik weet dat het niet zo is...
Uiteraard hebben ze bij de dealer specialisten voor het nieuwere werk, maar das totaal anders, gaat dan ook om de zakelijke rijders, die hebben een andere eis.
Ik hoor de laatste tijd ook verhalen van specialisten die er echt met de pet naar gooien, en dat zijn de betere specialisten volgens sommige hier......oja ik ga geen namen noemen.....
Maarja wie ben ik............in ieder geavl iemand die een hekel heeft aan modder gooien...........
|
08 aug 2007 15:05 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Woorden in de mond nemen als "schandalig" en "genept"...terwijl je feítelijk niet met versleten remmen erop uit gestuurd bent omdat je die beurt helemaal niet bij de dealer hebt laten uitvoeren...is naar mijn mening teveel stemmingmakerij.
|
08 aug 2007 15:31 |
|
|
Steffie
997 Cabrio 4S.
voorheen 996 cabrio
|
Ten eerste: feitelijk waren de remblokken wel versleten
Ten tweede: als ik stemming zou willen maken is het handiger om wel namen op te nemen
Ten derde: bij 'vlek op vlek' geloof ik niet meer in toeval en voel ik mij inderdaad 'genept'
Ten vierde: vind dat ik goed ben geserviced bij de specialist
|
08 aug 2007 16:02 |
|
|
John
Cayenne
|
We moeten er voor waken dat we hier niet weer de zoveelste discussie gaan aanzwengelen over het niet tevreden zijn bij een firma.....
Ik ken gevallen van mensen die enorm met modder begonnen te gooien, terwijl ik aan de andere kant ook verhalen hoorde dat het hun eigen schuld was....
Heb je een probleem ga dan praten met de bewuste fa. laat je grieven tonen en zeg wat er aan de hand is....
Het zomaar neersabelen van bedrijven op een forum is zo gemakkelijk, of dit nu een off. Porschedealer is, een specialist of een koekjesfabriek maakt niet uit............allemaal maken ze fouten, ook ik en das gelukkig menselijk
Ieder verhaal heeft altijd twee kanten, diegene die dat tegenspreekt moet ik nog tegenkomen.....
John
(die met vakantie gaat en deze discussie niet meer gaat volgen........)
|
08 aug 2007 16:11 |
|
|
Graaf
NB
|
Twijfel wel tussen specialist of dealer maar meer omdat ik niet weet of de dealer stempel in mijn boekje een toegevoegde waarde is voor mijn auto....
Ik ga er van uit dat je overal een slechte (of een goede) monteur kan treffen maar bij de specialist waar ik ga is de eigenaar ook de monteur (en de administrateur en de verkoper...) dus dat schept iets meer een band als een grote dealer (of specialist) waar je met de verkoper praat en een monteur aan je auto zit die je nooit te spreken krijgt.
|
08 aug 2007 16:24 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Mooi gesproken John, ben het wel met je eens en bye the way, een fijne vakantie!!, gr Alvin
|
08 aug 2007 16:44 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: P-dealer versus P-specialist
Begrijp denk ik dat je bedoelt dat het kunststof blokje was aangesleten.
Het draadje nog niet, want dan gaat het lampje direct aan.
En al zou het lampje onderweg aan gaan, dan functioneren de remmen nog prima en dat ook heel makkelijk 5.000 km of meer:!:
Je hebt de beurt daar toch niet laten doen, dus ...
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
08 aug 2007 17:17 |
|
|
dannym
Nissan 350Z
|
Snap niet dat sommigen het over 'modder gooien' hebben terwijl Steffie juist geen namen noemt. Als je het woordje 'dealer' laat volgen door negatieve ervaringen is dat dus modder gooien naar alle Porsche dealers Vreemd
Ik begrijp je punt Steffie en zou me ook genaaid voelen als het zo zou zijn. (maar vraag me echt af waarom de dealer die motorproblemen constateerde zou je niet toch een third opinion doen????)
Want alle dealers over een kam scheren is ook niet helemaal fair natuurlijk.
|
08 aug 2007 17:33 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Het lijkt mij vanzelfsprekend dat gedurende de onderhoudsbeurt, de dealer eveneens de remblokjes gespot zou hebben.
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
08 aug 2007 17:40 |
|
|
cabrio wim
|
Heb onderstaande even uit een ander draadje gehaald, dus met onderhoudshistorie of stempeltjes van de Porsche dealer
Stonden trouwens ook blanco onderhoudsboekjes te koop en Porsche stempels. History bekend
|
08 aug 2007 18:14 |
|
|
horn
PF #57
|
afhankelijk van de auto en de specialist zou het mij geen ruk uitmaken of er nou stempeltjes van de dealer of van een goede specialist in staan. soms zelfs integendeel.
steffie - ik kan me voorstellen dat je je genept voelt, zeker met dat gel*l met die lekkende motor. ik weet alleen wel dat de definitie van een droge motor in Porscheland nogal wat uitleggen kent. Wat de ene specialist/dealer droog noemt, noemt de andere 'hij zweet iets, maar niets onrustbarends'.
doen wat je gevoel je ingeeft. en pas op: de ene dealer is de andere niet evenals de ene specialist de andere niet is. ik ken specialisten die als ze me bellen dat mijn motor uit elkaar moet daar ongezien aan mogen beginnen en ik ken er ook die als ze me bellen dat de ruitenwisserbladen vervangen moeten worden, ik eerst even een 2nd opinion aan ga vragen...
Met dealers te weinig ervaring (rij te oude auto's )
Ben overigens wel nieuwsgierig bij welke specialist je zo goed geholpen bent...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 aug 2007 18:43 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Voorheen hechte ik ook meer waarde aan onderhoud door een dealer en stempels in een boekje, echter hierin ben ik inmiddels wijzer geworden.
Gewoon je onderhoud laten uitvoeren bij of een dealer of een specialist waar je een goed gevoel bij hebt en die je kan vertrouwen. Voor mij is dat goede gevoel en vertrouwen bij één officiele dealer inmiddels voorgoed verdwenen en heb ik een goed gevoel bij een porsche specialist.
|
08 aug 2007 19:03 |
|
|
928GTS
ex Midnight blue 928 GTS 1995Heerenveen
|
Steffie moest gewoon z'n ei even kwijt. Kan ik me best voorstellen met zo'n verhaal. En namen worden niet genoemd, van modder gooien is dus niet al te veel sprake. Toch wel fijn zo'n forum hè
_________________________________________ Don't worry about tomorrow, God is already there.
|
08 aug 2007 21:23 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Ik vind het een goede en nette weergave van zaken.
Voor oudere auto's zou ik zeker naar een goede specialist gaan en niet naar de dealer (993 en daarvoor). Een nieuwe 997 in verband met garantie (ook evenbtueel kunnen claimen buiten officiele garanties) bij de dealer. 996 kweenie; ik denk goeie specialist.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
08 aug 2007 21:33 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Steffie, heb je eigenlijk moeten betalen voor die offerte en zo ja hoeveel? Kan me inbeelden dat ze er niet happig op zijn als er geregeld klanten komen voor een een soort van "consultancy" en dan elders gaan voor het eigenlijke onderhoud.
Ben ook de mening van lindemans toegedaan, niet enkel voor Porsche trouwens, ook voor andere merken
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
08 aug 2007 21:39 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Er zijn goede en slechte dealers en goede en slechte specialisten...
De suggestie dat de dealer altijd duurder en slechter zou zijn is natuurlijk onzinnig. De dealer zal iha wel wat prijziger zijn natuurlijk.
|
08 aug 2007 21:45 |
|
|
erwin996
M140i
|
Iha zal de dealer inderdaad wat prijziger zijn. Maar iha zal de dealer ook een meerwaarde bieden. Alle waar naar zijn geld.
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
08 aug 2007 23:27 |
|
|
horn
PF #57
|
Wat zou die zijn, bijv voor onderhoud aan een 964? Bij Pon hebben ze in ieder geval onwijs lekkere koffie...
ik zou die meerwaarde echt niet weten voor een oudere auto.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 aug 2007 23:30 |
|
|
erwin996
M140i
|
Ik heb geen ervaring met Porsche dealers, wel met officiële Audi-dealers. Ik betaal daar wellicht wat meer dan bij Hassan's Auto Palace in Rotterdam-Zuid. Maar ik krijg er inderdaad lekkere koffie Nee, wat belangrijker is dat ik bijvoorbeeld ook rijvaardigheidstrainingen krijg aangeboden, op circuit Lelystad. Gratis en voor niets. Ik krijg gratis leenauto's mee bij onderhoud, van hetzelfde type auto als ik zelf rijd. Daar mag ik dan gerust twee dagen mee rijden. Ik heb een reisje naar de Audi-fabriek in Ingolstadt aangeboden gekregen (gratis). Mijn 7 jaar oude Audi (die ik 4 jaar daarvoor bij de betreffende dealer had gekocht) begon te roesten --> wordt gratis opgelost (overspuiten). Ik mag proefrijden in de nieuwste Audi's. etc.
Sommige mensen hebben hier geen behoefte aan, dat kan. Maar ik waardeer dit soort dingen. In mijn ogen biedt mijn dealer echt meerwaarde. En zoveel duurder vind ik mijn dealer niet, wellicht soms goedkoper. Wellicht zijn bij Porsche de prijsverschillen groter.
@horn: gefeliciteerd met je nieuwe auto trouwens. Supermooie kleur!
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
08 aug 2007 23:43 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Ben benieuwd of je die sevice/behandeling ook had gekregen als je een A3 1.9 TDI had gekocht
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
08 aug 2007 23:58 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Wow Piet...als ik dat zo lees zou ik bijna Áudi gaan rijden...
Erg mooi dat jouw dealer dit allemaal doet Piet...maar dit zal toch niet voor de gemiddelde klant opgaan toch?
Aan de andere kant zijn er ook specialisten die zulke dingen organiseren...bv de Waalgarage waar ik eergisteren was...
Het hele dealer-specialisten-verhaal ...tja...het is net welke je treft...overal heb je betere en wat mindere goden... ; heb je een goed gevoel bij joúw garage gewoon daar blijven (zonder de ogen te sluiten voor anderen)...het is ook vaak een kwestie van "gunnen"...mensen die altijd rondbellen voor de goedkoopste beurt krijgen meestal ook niets "extra's"...
|
08 aug 2007 23:58 |
|
|
erwin996
M140i
|
Nee wellicht niet. Ze verdienen ook goed aan me. Er zijn jaren dat ik EUR 6.000 achterlaat in de werkplaats van mijn dealer (voor twee auto's), voor onderhoud en accessoires. Dan betaal ik gewoon normale prijzen voor onderhoud en onderdelen, maar de dealer verdient dan natuurlijk wat meer aan je. Maar zoals gezegd, ik krijg er weer leuke dingen voor terug. Het belangrijkste is dat ik mijn dealer vertrouw
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
09 aug 2007 0:18 |
|
|