Hey guys,
sinds afgelopen nacht zijn we terug van vakantie...10 daagjes (bewust) zonder pc
Als koningen werden Greet en ik ontvangen bij RUF. Een warm onthaal (al is het wel strikt op z'n Duits) waarbij Alois Ruf in persoon even gedag kwam zeggen. Intussen was Herr Grabotin (die ons zou rondleiden) druk bezig met het voorrijden van een bordeaux Cayman waarvan snel een fotoshoot gedaan werd door een professioneel fotograaf. Het moest blijkbaar allemaal zeer snel gaan want de laatste foto was nog niet koud of de prachtige Cayman stond alweer in de gesloten aanhanger waar hij 10 min eerder was uitgerold. Ik stond wat aarzelend klaar om ook een paar kiekjes te maken, maar iets in mij weerhield me ervan en maakte me duidelijk dat dit eigenlijk niet gewenst was....
Vijf min later komt Herr Grabotin de showroom binnen om kennis met ons te maken. Ik vroeg hem wat er met die Cayman was en hij antwoordde dat het om een wagen ging die deze maand in de US wordt voorgesteld. Foto's nemen was inderdaad niet geoorloofd, maar de plaatjes die zonet voor de deur genomen werden zouden binnenkort op de site gepubliceerd worden na de officiele voorstelling. Die Cayman ziet er werkelijk te gek uit hoor. Zeer aparte en toch opvallende kleur, donkere grote velgen en subtiele koetswerk aanpassingen. De motor zou de Kompressor motor zijn die door Ruf ook in de 996/7 aangeboden wordt van +460 pk.
Wanneer hij met de rondleiding begint stel ik de vraag of foto's mogen genomen worden, maar het antwoord is jammer genoeg nee. Omdat ik liever een goede band hou met de aardige man, berg ik m'n camera'tje veilig op in Greets' handtas
Eerst en vooral loodste hij ons door het atelier waar zowel gewone Porsches als getrunede Rufs op onderhoud of voor herstellingen komen. Links en rechts staan Caymans, Boxsters, 996 en 997 op de brug waar monteurs eraan sleutelen. Blijkbaar zijn de meeste Boxsters voorzien van de 3.4 996 motor, al dan niet geprepareerd. Iets verder in het atelier staan de echte Ruf's klaar voor ombouw. Deze wagens komen nagelniauw van Porsche toe en worden volledig gestript alvorens vanaf "Rohkarosse" weer opgebouwd te worden om zo als Ruf door het leven te kunnen. Ze waren bezig aan een 996 TT en een 993 TT die naar R turbo en Turbo R respectievelijk zouden omgetoverd worden.
In een achterhoekje schuilde ook nog een witte Carrera GT van de prins van Bahrein. Ruf heeft zeer goede banden met deze familie en volgend jaar gaat er ook een Ruf consessie open aldaar niet ver van het F1 circuit. Naast deze GT stond ook nog een Turbo R waar we zeer duidelijk de ingebouwde kooi konden aanschouwen omdat een stuk van de binnenbekleding los was..
Effe verderop konden we binnenwippen bij de mensen van de spuiterij die zeer druk aan het werk waren trouwens. Hierop volgend leidde hij ons de weg naar de motorentestbanken. Eéntje voor luchtkoelers en eentje voor waterkoelers. Heel fier meldde hij dat de motoren uiterst betrouwbaar zijn en dat ook elke motor na even ingereden te zijn op de testbank, ook nog op de straat aan de tand gevoeld wordt vooraleer in volle vetrouwen aan de klant af te leveren.
Alvorens dit gedeelte van het bedrijf te verlaten, hielden we halt bij het meesterstuk van het moment: de Kompressor motor. Het is een heel compact geheel want veel plaats hadden ze niet om dat ding in te bouwen. Vandaar ook dat Kompressor en intercooler 1 geheel vormen: een unicum!
Wanneer men de (drukke en gevaarlijke) straat oversteekt, betreedt men het tweede deel van de Ruf ateliers. Op weg naar daar passeert ons een Audi 5 cil-turbo met prachtige grom. Leuk om te zien dat dit Herr Grabotin verre van koud laat en hij laat aan de bestuurder duidelijk merken dat het hem bevalt
.
Een van de zaken die ze in dit atelier voor hun rekening nemen is de restauratie van old timers (zoals het feitelijk voor Ruf destijds begonnen was). Zo stond er een mooie rode 2.4 E of T op de parking te koop van de eerste eigenaar. Schitterend materiaal, echt! Daarnaast stond nog een Ruf 930 turbo ook. "Die sind ganz schwierig zu fahren!!!" herinner ik me zijn woorden nog...ik test hem effe met te vragen of hij er graag mee rijdt..."Ja, die machen wirklich Spass, aber nicht für jeden Tag...ich mag mein Kompressor ..."voila, en zo wist ik dat hij dur een Ruf Kompressor reed.
Ook op de parking stonden enkele Maserati's te koop. Blijkbaar is Ruf de voorbije jaren ook consessie van dit Italiaanse merk geweest, maar ze hebben het recentelijk opgegeven. Politieke twist met Maserati zelf heeft hen ertoe gedwongen om ermee te stoppen. "Schade..." Hij vond het puike wagens en vrij betrouwbaar. Blijkbaare zouden ze ook enorm veel rijplezier bieden.
In de ateliers stond ons nog wat moois te wachten. Een paar gerestaurerde 356 cabrio's en een speedster. Ook nog twee 356 cabrio's die op hun zandstraling liggen te wachten. Een paar oude Mercedessen die hobby van Alois Ruf zijn, alsook zijn lievelingsporsche: een donkergroene (Tännen of Aventura kan dat???) smalle 964 met RCT Evo motor in (425pk) en het interieur in rood-bordeaux...adembenemend mooi en een kombinatie waar ik zo zelf niet direkt zou opkomen
Verder troffen we er ook een Ferrari 328 aan, een BMW Z8 en ook een 959....3 keer raden van wie de 959 is: komt vanuit de zanbak van Bahrein
. Bij het doordsteken naar een ander atelier passeren we een 911 2.7 RS (wit-rode combinatie) op de brug voor restauratie.
Als laatste laat hij ons nog de plaats zien waar de uitlaten getest en gebouwd worden en maakt hij een praatje met de mannen die de onderdelen (na)maken die niet meer voorhanden zijn.
Het gesprek en de rondleiding waren blijkbaar goed en aangenaam verlopen want zonder het te vragen sluit hij met me af in een ritje in "zijn" 996 Kompressor. "Kannst du auch selbst mal fahren..." maar dit slaag ik af. Ik kan veel meer genieten van een ritje met hem dan zelf arzelend achter het stuur te kruipen.
Toch vraag ik langs m'n neus weg of die groene 997 Kompressor van de foto niet meer voorhanden is. Ze is spijtig genoeg een paar maanden terug verkocht voor een 125.000 euro, zonder btw. Hij maakt het goed door te zeggen dat zijn Kompressor een testwagen is die momenteel met de 500 pk flirt. Maar graag neem ik plaats naast hem (terwijl Greet een tas koffie krijgt aangeboden in de showroom) in "zijn" moderne 996 met retro-interieur (dambordpatroon zoals één van de RT12's die hij eerder in de showroom al toonde).
Meteen heerlijke brom bij laag toeren verlaten we het domein en komen we op de openbare weg. Veel warm draaien is er niet bij want al na een paar minuten maakt hij mij attent op het enorme koppel door slalommend door het "trage" verkeer te scheuren. Telkens schiet de 996 vanaf laag toeren als een pijl vooruit om net voor de tegenligger weer het rechter baanvak op te snijden...ik vraag hem of het om een Carrera4 gaat omdat ondanks de enorme accelatie en lichte neus de voorkant zeer scherp blijft sturen..."Nein, Carrera2...Männer-auto...und das Scheiden liegt nur am Fahrwerk
)..zo dat weten we dan ook weer...z'n woorden zijn nog maar net koud of hij stevent veel te snel op een haakse linkse af, laat de wagen uitbreken, stuurt tegen en accelereert mooi uit op het gas...puik werk...die man kent z'n auto wel!! En ik heb echt het gevoel in een kart te zitten, zo strak stuurt deze 996!!
Een tweede aanbieding om zelf te rijden sla ik wederom af en we keren rustig terug naar de ateliers.
Vooraleer z'n auto te parkeren demonstreert hij nog de hydraulische hoogteregeling die in optie kan besteld worden! We praten nog wat na over de verschillende Ruf modellen (er staan er genoeg op de parking) en de gedurfde kleuren. Twee "Yellow Birds" (RCT evo's) op basis van 964 of eerder springen hierbij in het oog en hij geeft ons nog mee dat deze bijna niet meer te betalen zijn. Kost je misschien wel meer dan 125.000 euro!!!
Greet is ons inmiddels ook komen vervoegen en we nemen afscheid. We krijgen nog een mapje mee met allerhande Ruf info, vooral dan de Kompressor omdat die me het meest interesseert. Het is middag en hij raad ons een goed restaurant aan iets verderop in het dorp. Hij stelt nog een paare vragen over m'n Alpina (hij had er al de hele tijd interesse in) en ook Alois Ruf komt er opnieuw bij staan. 'k Had op dat moment wat problemen met m'n wielgeometrie en hij geeft me een paar tips om uit te proberen. Ik kan die bekommernis wel apprecieren, ook al gaat het ni direct om z'n eigen winkel.
Alois Ruf geeft ons nog mee dat we steeds welkom zijn, dat Ruf zo'n 10 klanten heeft in Belgie heeft en dat dat steeds een trouw publiek is. Met 35 auto's per jaar te produceren is Ruf de meest exclusieve constructeur als je de faam en bekendheid in beschouwing neemt. Zo'n groene Kompressor zint me enorm, maar het zal nog een paar jaar duren denk ik. Het bezoek was alleszinds te gek en zeker voor herhaling vatbaar => met forum?
.
In de namiddag heb ik nog een testrit met Alpina B6 kunnen maken bij Alpina 30km verderop. Het was een memorabel dagje voor ons..de herinnering blijft en is te gek!