| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Proefrit maken, waar op te letten ? http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=15791 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Sheila3 [ 18 okt 2007 14:26 ] |
Berichttitel: | Proefrit maken, waar op te letten ? |
Hoi, Ik ben me aan het orienteren om een Porsche 928 te kopen en ga morgen een proefritje maken Kan iemand misschien vertellen waar ik rekening mee moet houden of op moet letten gedurende zo'n ritje ? Alle tips zijn weer meer dan welkom gr. Fab |
Auteur: | Jan A. (997 4S) [ 18 okt 2007 14:36 ] |
Berichttitel: | |
Ga niet alleen, maar neem iemand mee die kritisch is en er (misschien) meer verstand van heeft als jezelf. Doe altijd een aankoop keuring. Spijt is vaak erg duur. Succes |
Auteur: | craze [ 18 okt 2007 16:51 ] |
Berichttitel: | |
dat je je rechtervoet in bedwang houdt serieus, neem iemand mee die verstand van auto's heeft en er kritisch naar kan kijken (bij mijzelf ging de emo het snel winnen van de ratio...). voorts, bij tevreden rit & interesse AKK succes... |
Auteur: | Wimpie77 [ 18 okt 2007 16:56 ] |
Berichttitel: | |
Absoluut AKK laten uitvoeren! Ook al vind je hem mooi en rijdt hij lekker... |
Auteur: | BJ964 [ 18 okt 2007 21:01 ] |
Berichttitel: | |
Gewoon wat dingen die me te binnen schieten; Hoe start de auto (zorg dat de motor gewoon koud is en niet al voorverwamd; dit ivm eventuele slechte dynamo/accu)? Hoe stuurt de auto? Scherp, speling in het stuur, trillingen in het stuur? Hoe pakt de motor op? Zijn er bijgeluiden? Hoe schakelt de auto? Bij een automaat soepel? Bij een handbak; zijn alle versnellingen goed in te leggen, zijn er bijgeluiden? Hoe pakt de koppeling op; hoog, laag? Hoe remt de auto? Trekt de auto niet naar 1 kant bij hard remmen? Hoe loopt de motor stationair? Doet de elektriek het? Is zeker bij een 928 belangrijk dat alle elektronische dingen (ramen, stoelen etc etc) het doen; lekker alles aan- en uitzetten dus! Veel succes en laat je niet te snel verleiden |
Auteur: | yohanv [ 19 okt 2007 9:52 ] |
Berichttitel: | |
Neem het lijste van PaSCal eens door en/of: (Een globale lijst dus niet specifiek voor de 928, en sommige dingen in bovenstaande al een keer aangekaart ) Bezichtiging/Proefrit Tips: • Neem een onafhankelijk iemand mee, liefst iemand met verstand van auto's, maar zonder (of weinig) liefde voor Porsche. Die persoon kan de emotie uitschakelen en is dus heel erg nuttig! • Bij een particulier: Let op hoe de persoon met de wagen omgaat, laat hij de kofferklep dicht vallen, of drukt hij hem dicht. Dit geeft vaak al aan hoe de persoon met zijn auto omgaat. Let echter wel op, dat je de wagen niet gaat lopen afkraken, om de prijs te drukken. Een echte liefhebber stoot je voor de borst en het kon wel eens andersom aflopen. • Om de markt eerlijk te houden, een Porsche is geen wagen waar je even naar gaat kijken, proefritje in gaat maken en alleen wat tegen de banden trappen. Dat is niet prettig voor de verkoper en jij als koper bent ook niet echt geloofwaardig! • Neem een magneetje mee als je twijvelt aan evt schade, om zo evt grote plekken plamuur te traceren. (Weet wel of het plaatdeel van staal moet zijn, en niet van kunststof, polyester of aluminium!) • Neem een zaklamp mee om evt op de donkere plaatsen te kunnen controleren. Checklist voor de proefrit: Exterieur: • Lakstaat, denk aan kleurverschillen (overgespoten? Waarom?), krassen en poetskrassen en steenslag. (kans op roest) • Staat van de rubbers (goed of uitgedroogd) • Staat van de velgen. • Staat van de banden, vergeet hierbij niet de wangen. • Staat van een Cabriokap/Targa dak/ schuifdak. Bij een Cabrio: Kijk van binnen (donker) naar buiten (licht) en lichtpuntjes geven aan waar gaatjes zitten. En controleer of het goed aansluit op de rubbers. Controleer ook of het frame de kap niet raakt en daardoor beschadigt. Vertoont de plastic achterruit krasjes dan is het zicht erdoor slecht. Ook een vouw in de ruit belemmert de doorkijk (Een kap gaat ongeveer zo’n 8 jaar mee) • Roestvorming: op alle naden/rubbers (onderaan de zijruitjes en in de hoeken onderaan de voorruit, bij de koplampen!) • Roestvorming bij de deuren, onderaan de opening, bij de lasnaad, B stijl. • Roestvorming bij de accu. (Bekend problem bij lekkende accu’s). Wanneer is de accu voor het laatst vervangen? (Richtlijn:gemiddeld elke 3 jaar) • Haal (zover het kan) (Bij 911) de bekleding in de kofferruimte los. Til het tapijt op en let op condens, roest, lasnaden en kleurverschil met de carrosserie. Dit kan allemaal duiden op onvakkundig schadeherstel • Check even de punten waar het water wegloopt. (Links + Rechts voorin.) • Let op veel roetaanslag boven de uitlaat. Dit kan wijzen op veel oliegebruik. • Controleer het chassisnummer ivm evt diefstal/ombouw • Let op krassen, steenslag, dofheid van de voorruit • Controleer uiteraard de naden bij de koffer- en motorklep, lopen deze scheef, dan is dit vaak (niet altijd!) een teken dat er schade is geweest. Om dit te kunnen beoordelen, moet je veel auto's zien • Check ook of de deuren "recht" dichtvallen, ofdat ze iets omhoog moeten bij sluiten (vaak schade) • Bij uitgebouwde versies: Hoe is het onder het kunststof? • Zijn er matching numbers, of klopt in elk geval de motor bij wat aangeboden wordt. Als dit niet zo is, waarom? • Schokdempers: Een echt goede indicatie van versleten schokdempers krijg je als je met de auto gaat rijden, maar een indruk doe je op als je op de voor- of achterzijde drukt van de auto en die vervolgens loslaat. De auto mag niet te lang naveren. Interieur/Opties: • Is het interieur orgineel, en/of past het bij de achterbank. • Staat van de bekleding, (stoelen,hemel, deurpanelen,dashboard). Als de bekleding redelijk veel gebruikssporen laat zien en de wagen aangeboden wordt met een lage Km stand, kan dit wel eens wijzen op nattigheid. • Voel of de bekleding nat aanvoeld, vooral achter de voorstoelen. (Belangrijk bij Targa/Cabrio/Schuifdak) • Hoe is de afwerking van Audio/telefonie? Zijn er lelijke gaten geboord etc • Airbags. (Auto’s na ’92 ongeveer een levensduur van 15 jaar) • Functioneerd een aanwezige airco. Er hoort steenkoude lucht uit te komen. • Functioneren alle electrische opties/lichten/knipperlichten. • Functioneren de Gordels Motor: • Uiterlijke staat van de motor. Hierbij kijkend naar de bouten/moeren en staat van de rubber slangen. (Controleer deze op haarscheurtjes. Kleintjes worden groot) • Kijk uiteraard naar duidelijke olievlekken, ondanks dat de motor snel schoongemaakt is, vergeet men vaak de oprit/garage • Is alles orgineel porsche, of is het "aftermarket" replacement, en zoja, past dat allemaal wel goed proefrit: • Hoe start de auto (zorg dat de motor gewoon koud is en niet al voorverwamd; dit ivm eventuele slechte dynamo/accu)? Hoe loopt de motor stationair • Let er bij een proefrit op of de auto niet een kant optrekt tijdens het rijden. • Hoe remt de auto, trekt bij dan niet naar een kant toe? Geen trillingen in het rempendaal of stuur. ( remschijven) • Hoe stuurt de auto? Scherp, speling in het stuur, trillingen in het stuur (slechte uilijning etc)? • Hoe pakt de motor op? Zijn er bijgeluiden? • Hoe schakelt de auto? Bij een automaat soepel? Bij een handbak; zijn alle versnellingen goed in te leggen, zijn er bijgeluiden? Hoe pakt de koppeling op; hoog, laag? • Hoe remt de auto? Trekt de auto niet naar 1 kant bij hard remmen? • Let er op of de auto ook dweilt. Aankoopkeuring (AKK) • Is de auto naar hoe jij hem kunt beoordelen naar wens. Doe een AanKoop Keuring bij een onafhankelijke Porsche specialist. (Geen ANWB of DEKRA). Uit deze keuring kunnen heel veel dingen naar voren komen die je zelf over het hoofd hebt gezien. Bij een Porsche specialist hebben ze gevoel en kennis van het merk en dit kan veel ellende in de toekomst besparen. Het is echter geen garantie voor probleemloos rijden, aangezien ze niet binnenin de onderdelen kunnen kijken. Maar vooral veel plezier bij de testrit !!!!!!! |
Auteur: | craze [ 19 okt 2007 11:06 ] |
Berichttitel: | |
je verveelde je, yohanv wat een lap tekst maarrrrrrrrrrrrr, hier kan ze wat mee WELL DONE LAD |
Auteur: | yohanv [ 19 okt 2007 12:14 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Nou... Hoe kom je daar nu weer bij |
Auteur: | craze [ 19 okt 2007 18:25 ] |
Berichttitel: | |
...ach.... |
Auteur: | BJ964 [ 19 okt 2007 20:07 ] |
Berichttitel: | |
Mooie uitbreiding van m'n korte opzet Yohan! Hoe was de proefrit Fabian? |
Auteur: | horn [ 19 okt 2007 20:12 ] |
Berichttitel: | |
goed gedelegeerd BJ! Ben ook benieuwd naar de ervaringen! |
Auteur: | Sheila3 [ 19 okt 2007 23:10 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Nou de proefrit was niet echt wat ik gehoopt had, echt een regelrechte ramp.De verkoper begon al van we hebben een klein probleempje en toen dacht ik al ojee, maar goed, ik dacht gewoon effe proefritje maken daar ik gewoon erg nieuwsgierig ben hoe deze Porsche 928 vooruit komt. Nou alseerste ik de auto in en de automaat op drive gezet ( ben altijd schakel gewend, paar keer automaat gereden en dat was op vakantie in USA ) en natuurlijk voorzicht weggereden. Een vriend van mij heeft jaren een 911 gehad dus ik wist dat ik even rustig aan moest doen met wegrijden ,want die auto vloog naar voren, zo veel power dus met een 928 niks anders, maar ik had al meteen het gevoel van een auto met 1.6 liter motor gaat nog sneller vooruit.Die auto kwam niet vooruit ( althans zo voelde ik dat ) en als ik hard remde, ( met relatief lage snelheid ) maakte het achterwiel rare geluiden en leek wel of de auto wat weggleed, en mijn vriendin zat naast me ( oke oke ze is geen held ) maar die was doodbang ( ze rijdt zelf veilig in een volvo v40 ) haha dus dat is wel even anders rijden natuurlijk.Nou zij heeft een 1.8 liter en die trok 2x zo snel op dan deze Porsche ? Dat lijkt me niet normaal of is elke automaat redelijk traag, nee toch ?Nee het was geen plezierige rit en deze auto naar mijn gevoel Porsche zeeeer onwaardig.Maar een ervaring rijker en dat helpt alleen maar om dalijk de auto te vinden die me wel een goed gevoel gaat geven en dat gaat me zeker lukken. Het is toch niet de bedoeling dat als je in een porsche 928 weg wilt rijden ( in een automaat ) dat deze langzaam wegkomt en wat later op een wat hogere snelheid op gang gaat komen. Ik had ook tevens het gevoel dat het opschakelen met deze automaat niet goed verliep.Nam ik snel een bocht lag deze ook niet lekker op de weg. Zo dat is even lang samengevat mijn ervaring met deze proefrit. groetjes enzo |
Auteur: | horn [ 19 okt 2007 23:27 ] |
Berichttitel: | |
oja, nog een tip. als je een auto gaat kopen, laat dan lekker je vriendin thuis... (tenzij ze porsche specialist is ) enfin, jammer. gewoon verder zoeken, jouw Porsche rijdt al ergens rond. Nu nog even hem vinden... |
Auteur: | MetalGreen911SC [ 20 okt 2007 2:16 ] |
Berichttitel: | |
Was zeker het gebakje van ene p....928rookie |
Auteur: | yohanv [ 20 okt 2007 5:18 ] |
Berichttitel: | |
Jammer Sheila, Helaas is de markt overspoeld met gebakjes.... Maar net wat Horn zegt. Er rijdt er vast 1 rond die je wel bevalt. Succes verder met de zoektocht. |
Auteur: | patrick911 [ 20 okt 2007 5:49 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Goed geheugen. Ik was het alweer (bijna) vergeten. Is ie nog eens opgedoken of zou ie nou het Frari-forum onveilig maken? |
Auteur: | maurice [ 23 okt 2007 14:18 ] |
Berichttitel: | |
Een auto kopen (en dat geld voor alles wat je aanschaft) is voor 90% een psychologische aankoop en voor 10% een fysieke aankoop. Kortom als je tijdens de proefrit al niet het gevoel hebt dat het jouw auto is dan krijg je er bijna altijd spijt van later. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |