Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 1:44



Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
toeren maken in de winter 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht toeren maken in de winter
Om echt hoog in de toeren te gaan (> 5.000 rpm) moet de motor uiteraard goed warm zijn. Nu liet ik mij onlangs vertellen dat dit erg lastig wordt als het buiten flink koud is; de motor wordt dan domweg minder warm door de natuurlijke koeling van de buitenlucht.
Wat is jullie idee: langer warmrijden voor je los kunt gaan, of zouden jullie vanaf bepaalde temperaturen (zeg rond het vriespunt of lager) je tevreden stellen met een zelf opgelegd maximum aan toeren alvorens op te schakelen? Mocht het uitmaken, ik ga in eerste instantie bij dit vraagstuk uit van een 3.2 motor. Graag hoor ik meningen van de forummers die toeren (af en toe) niet schuwen!


17 nov 2007 21:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
Ik rij een 964
Bij mij is warm als de termostaat voor de olie koeler voor open gaat, dan daalt de temp iets en als deze dan weer iets gestegen is is het voor mij genoeg.

Ook in de winter haalt bij mij de meter de zelfde stand(ik heb geen idee of het in temperatuur verschilt)

En zodra dat gehaalt is laat ik de auto meer toeren maken dan 3000 en dus ook 5 of 6.

robert
_________________________________________
remmen is angst


17 nov 2007 21:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht 
Kijk op je temperatuurmeter, als ie op ''8 uur'' staat (2e streepje) is ie
bedrijfswarm,maar bij echt koud weer komt ie daar niet zo makkelijk.
Is al veel over geschreven, probeer anders zoekfunctie even, succes!


17 nov 2007 21:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Het warmrijden in de winter duurt inderdaad langer. Als je de olietemperatuur in de gaten houdt, zoals hierboven beschreven, kun je haar imo rustig opentrekken.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


18 nov 2007 11:12
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 964 C2 1991
Bericht 
Warmrijden duurt langer, maar op een gegeven moment (zoals hierboven al geschreven) kun je moeiteloos in de toeren gaan klimmen :wink:
_________________________________________
Porsche 964C2 Nachtblauw


18 nov 2007 14:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 coupe schiefer grau ex 993 C4 vesuvio '97 ex 964 C2C zwart metallic '91
Meerssen Zuid Limburg
Bericht 
Inderdaad gewoon rustig warm rijden tot 2500 tpm (moet je in de zomer natuurlijk ook doen!). na een km of 25 is alles op bedrijfstemperatuur en kun je "los"
_________________________________________
Its about as fast as you can go without having to eat airline food!


18 nov 2007 15:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
je moet de EGT (uitlaatgas temperatuur) van een 911 motor maar eens google-en
als je dan nog denkt dat de buiten temperatuur ook maar enig verschil maakt...
:mrgreen:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


18 nov 2007 18:07
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
bedankt allen,
grappig om te lezen dat de buitentemperatuur uiteindelijk dus geen definitieve invloed heeft. Mijn idee was ook al wel dat je wel langer moet warmrijden (ook de ervaring met de Volvo).


18 nov 2007 21:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 944 Turbo s
Den Haag
Bericht 
Ik rij een 944 turbo.
Let op dat de water temperatuur weinig zegt over de motor temperatuur!

Ik heb een olie temp. meter, dit is de enige manier om te weten wanneer de motor goed warm is. Bij mij scheelt dit in de winter niet zo heel veel, ik schat ongeveer 5 min. Zo lang de olie temp. niet 80 graden is rij ik de motor tot max. half gas en 3K rpm.
_________________________________________
-----------------------------------------------------------
1988 944 turbo S(ilber Rosa)
Guru Chips, 3 bar FPR, Tial WG, MBC, 1 bar druk
-----------------------------------------------------------


19 nov 2007 9:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
Bericht 
Rijden ook 3.2 en niet zo veel in de winter. Maar als t koud is duurt t een stuk langer voor hij lekker warm is. Maar als hij gewoon op temeratuur is dan gaan de toeren ook omhoog hoor.
_________________________________________
Ergens ben je nergens.


19 nov 2007 23:32
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
Gisteren was het ook frisjes maar ik geloof dat we met zijn allen wel de toerenteller tegen het rood aan hebben gereden :drive:
zie http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... &start=375


19 nov 2007 23:39
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
't is wat Rob al aangaf - kijken wanneer de oliethermostaat klep open is gegaan/gaat ... duurt de ene keer wat langer dan de andere keer :wink:

Ondanks de lage(re) temperatuur gisteren heeft niemand, zoals Gassen al aangeeft, last gehad van het op lage(re) toeren moeten blijven rijden :idea:

:@: HV :arrow: van 3.6 over gestapt naar 'n 3.2 idee :?:


19 nov 2007 23:56
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
:@: Gassen: jij hebt je naam gisteren weer goed eer aangedaan zo te lezen :wink: .

:@: Olaf: inderdaad, toch weer in de race voor de klassieke lijnen van een 3.2. Wel cabrio hoor :wink: (vandaag positieve AKK gehad en ga m vrijdag ophalen!)


20 nov 2007 23:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997S
Belgische kust
Bericht 
LouisXIV schreef:
Inderdaad gewoon rustig warm rijden tot 2500 tpm (moet je in de zomer natuurlijk ook doen!). na een km of 25 is alles op bedrijfstemperatuur en kun je "los"


Dat lijkt me toch wel overdreven :o

Ik ga na 't starten niet boven 3500 tpm, en na zo'n 10km staat de olietemperatuurmeter boven de 90°C. (wel een 997, weet niet of dit een groot verschil is met een luchtgekoelde)


21 nov 2007 13:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Het instructieboekje in een luchtgekoelde spreekt over 3000 rpm.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


22 nov 2007 14:46
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
Hoi Wim,

ik heb net even in mijn eigen instructieboekje gekeken, waarin staat dat je de eerste 5 minuten ( :shock: ) niet hoger mag komen dan 4.500 rpm ( :shock: :shock: ). Die Duitsers vonden dus destijds al dat die auto wel behoorlijk in de toeren moet worden gereden.. Overigens schrijven ze nog wel dat het bij normaal gebruik niet de bedoeling is regelmatig in de begrenzer te rijden :) .


24 nov 2007 21:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Henk, dat zal dan wel kloppen. Ik dacht dat er 3000 rpm stond, ik kijk het ook nog wel eens na. :wink:
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


25 nov 2007 13:23
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
is het slecht als je de wagen stilstaand warm laat draaien??
_________________________________________
excellent


“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.


25 nov 2007 13:27
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 coupe schiefer grau ex 993 C4 vesuvio '97 ex 964 C2C zwart metallic '91
Meerssen Zuid Limburg
Bericht 
ja
_________________________________________
Its about as fast as you can go without having to eat airline food!


25 nov 2007 13:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Dat is voor elke auto slecht. Als die nog niet op temperatuur is, is de slijtage het grootst en aangezien het stationair warmlopen langer duurt dan wanneer je rijdt is de slijtage dus ook groter.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


25 nov 2007 13:36
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Automotive professional
Ede
Bericht 
Citaat:
waarin staat dat je de eerste 5 minuten ( ) niet hoger mag komen dan 4.500 rpm


op zich geen gekke gedachte

Bij een lager toerental krijg je tijdens accelereren al snel een veel grotere belasting.
Er komt bij een lager toeretal om hetzelfde vermogen te krijgen als bij een hoger toerentanamelijk meer koppel/kracht/nm vrij op alle delen, daarbij draait de oliepomp langzamer
Te weinig toeren is bijna slechter dan RUSTIG de motor doortrekken tot ongeveer 3000 bij kouden motor, dan kom je het schakelen niet onder de 2000.
Bij een hoger toerental wordt de kracht die de motor levert (nm) vermeigvuldigd met een hoger toerental, waardoor je met dezelfde krachten als bij een lager toerental meer vermogen levert... of omgekeerd: bij een hoger toerental kan de belasting omlaag!! om even snel vooruit te gaan.
_________________________________________
Porsche's:
Porsche Taycan Sport Turismo (2023)


25 nov 2007 13:48
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 coupe schiefer grau ex 993 C4 vesuvio '97 ex 964 C2C zwart metallic '91
Meerssen Zuid Limburg
Bericht 
Zo ken ik nog een redenatie: Het is zaak de auto zo snel mogelijk warm te rijden zodat de koude periode het korts is... :shock:
_________________________________________
Its about as fast as you can go without having to eat airline food!


25 nov 2007 14:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Automotive professional
Ede
Bericht 
Dus:

toeren bij voorkeur tussen de 200-3000 houden (niet teveel, maar zeker ook niet te weinig).

Heel rustig beginnen zodat oliecirculatie op gang komt en zuigers opwarmen en mooi passend worden, dit gebeurd redelijk vroeg, daarna al al vlug iets meer vermogen vragen, zodat de rest van de motor en de olie zo snel mogelijk opwarmen
Dit aanhouden totdat de motor warm is. (dus met half gas optrekken tussen 2000-3500/4000 rpm

En uiteraard pas echt gassen en 4000/5000+ als hij helemaal warm is (en dat kan even duren in de winter)
_________________________________________
Porsche's:
Porsche Taycan Sport Turismo (2023)


25 nov 2007 15:18
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2
Bericht 
Volgens Porsche A.G.Afbeelding
_________________________________________
Een Porsche is meer dan de som der (onder)delen


25 nov 2007 15:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], henkie


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.