Auteur |
Bericht |
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
toeren maken in de winter
Om echt hoog in de toeren te gaan (> 5.000 rpm) moet de motor uiteraard goed warm zijn. Nu liet ik mij onlangs vertellen dat dit erg lastig wordt als het buiten flink koud is; de motor wordt dan domweg minder warm door de natuurlijke koeling van de buitenlucht.
Wat is jullie idee: langer warmrijden voor je los kunt gaan, of zouden jullie vanaf bepaalde temperaturen (zeg rond het vriespunt of lager) je tevreden stellen met een zelf opgelegd maximum aan toeren alvorens op te schakelen? Mocht het uitmaken, ik ga in eerste instantie bij dit vraagstuk uit van een 3.2 motor. Graag hoor ik meningen van de forummers die toeren (af en toe) niet schuwen!
|
17 nov 2007 21:37 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Ik rij een 964
Bij mij is warm als de termostaat voor de olie koeler voor open gaat, dan daalt de temp iets en als deze dan weer iets gestegen is is het voor mij genoeg.
Ook in de winter haalt bij mij de meter de zelfde stand(ik heb geen idee of het in temperatuur verschilt)
En zodra dat gehaalt is laat ik de auto meer toeren maken dan 3000 en dus ook 5 of 6.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
17 nov 2007 21:49 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Kijk op je temperatuurmeter, als ie op ''8 uur'' staat (2e streepje) is ie
bedrijfswarm,maar bij echt koud weer komt ie daar niet zo makkelijk.
Is al veel over geschreven, probeer anders zoekfunctie even, succes!
|
17 nov 2007 21:57 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Het warmrijden in de winter duurt inderdaad langer. Als je de olietemperatuur in de gaten houdt, zoals hierboven beschreven, kun je haar imo rustig opentrekken.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
18 nov 2007 11:12 |
|
|
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
Warmrijden duurt langer, maar op een gegeven moment (zoals hierboven al geschreven) kun je moeiteloos in de toeren gaan klimmen
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
18 nov 2007 14:08 |
|
|
LouisXIV
964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg
|
Inderdaad gewoon rustig warm rijden tot 2500 tpm (moet je in de zomer natuurlijk ook doen!). na een km of 25 is alles op bedrijfstemperatuur en kun je "los"
_________________________________________ Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
|
18 nov 2007 15:22 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
je moet de EGT (uitlaatgas temperatuur) van een 911 motor maar eens google-en
als je dan nog denkt dat de buiten temperatuur ook maar enig verschil maakt...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
18 nov 2007 18:07 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
bedankt allen,
grappig om te lezen dat de buitentemperatuur uiteindelijk dus geen definitieve invloed heeft. Mijn idee was ook al wel dat je wel langer moet warmrijden (ook de ervaring met de Volvo).
|
18 nov 2007 21:56 |
|
|
funnyname
Porsche 944 Turbo sDen Haag
|
Ik rij een 944 turbo.
Let op dat de water temperatuur weinig zegt over de motor temperatuur!
Ik heb een olie temp. meter, dit is de enige manier om te weten wanneer de motor goed warm is. Bij mij scheelt dit in de winter niet zo heel veel, ik schat ongeveer 5 min. Zo lang de olie temp. niet 80 graden is rij ik de motor tot max. half gas en 3K rpm.
_________________________________________ -----------------------------------------------------------
1988 944 turbo S(ilber Rosa)
Guru Chips, 3 bar FPR, Tial WG, MBC, 1 bar druk
-----------------------------------------------------------
|
19 nov 2007 9:11 |
|
|
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
Rijden ook 3.2 en niet zo veel in de winter. Maar als t koud is duurt t een stuk langer voor hij lekker warm is. Maar als hij gewoon op temeratuur is dan gaan de toeren ook omhoog hoor.
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
19 nov 2007 23:32 |
|
|
gassen
964 C4 Jubi 793uit Uithoorn
|
Gisteren was het ook frisjes maar ik geloof dat we met zijn allen wel de toerenteller tegen het rood aan hebben gereden
zie http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... &start=375
|
19 nov 2007 23:39 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
|
19 nov 2007 23:56 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Gassen: jij hebt je naam gisteren weer goed eer aangedaan zo te lezen .
Olaf: inderdaad, toch weer in de race voor de klassieke lijnen van een 3.2. Wel cabrio hoor (vandaag positieve AKK gehad en ga m vrijdag ophalen!)
|
20 nov 2007 23:15 |
|
|
Carrera4s
997SBelgische kust
|
Dat lijkt me toch wel overdreven
Ik ga na 't starten niet boven 3500 tpm, en na zo'n 10km staat de olietemperatuurmeter boven de 90°C. (wel een 997, weet niet of dit een groot verschil is met een luchtgekoelde)
|
21 nov 2007 13:39 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Het instructieboekje in een luchtgekoelde spreekt over 3000 rpm.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
22 nov 2007 14:46 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Hoi Wim,
ik heb net even in mijn eigen instructieboekje gekeken, waarin staat dat je de eerste 5 minuten ( ) niet hoger mag komen dan 4.500 rpm ( ). Die Duitsers vonden dus destijds al dat die auto wel behoorlijk in de toeren moet worden gereden.. Overigens schrijven ze nog wel dat het bij normaal gebruik niet de bedoeling is regelmatig in de begrenzer te rijden .
|
24 nov 2007 21:14 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Henk, dat zal dan wel kloppen. Ik dacht dat er 3000 rpm stond, ik kijk het ook nog wel eens na.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
25 nov 2007 13:23 |
|
|
mr.burns993
|
is het slecht als je de wagen stilstaand warm laat draaien??
_________________________________________ excellent
“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.
|
25 nov 2007 13:27 |
|
|
LouisXIV
964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg
|
ja
_________________________________________ Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
|
25 nov 2007 13:28 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Dat is voor elke auto slecht. Als die nog niet op temperatuur is, is de slijtage het grootst en aangezien het stationair warmlopen langer duurt dan wanneer je rijdt is de slijtage dus ook groter.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
25 nov 2007 13:36 |
|
|
Paul Broere
Automotive professionalEde
|
op zich geen gekke gedachte
Bij een lager toerental krijg je tijdens accelereren al snel een veel grotere belasting.
Er komt bij een lager toeretal om hetzelfde vermogen te krijgen als bij een hoger toerentanamelijk meer koppel/kracht/nm vrij op alle delen, daarbij draait de oliepomp langzamer
Te weinig toeren is bijna slechter dan RUSTIG de motor doortrekken tot ongeveer 3000 bij kouden motor, dan kom je het schakelen niet onder de 2000.
Bij een hoger toerental wordt de kracht die de motor levert (nm) vermeigvuldigd met een hoger toerental, waardoor je met dezelfde krachten als bij een lager toerental meer vermogen levert... of omgekeerd: bij een hoger toerental kan de belasting omlaag!! om even snel vooruit te gaan.
_________________________________________ Porsche's: Porsche Taycan Sport Turismo (2023)
|
25 nov 2007 13:48 |
|
|
LouisXIV
964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg
|
Zo ken ik nog een redenatie: Het is zaak de auto zo snel mogelijk warm te rijden zodat de koude periode het korts is...
_________________________________________ Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
|
25 nov 2007 14:56 |
|
|
Paul Broere
Automotive professionalEde
|
Dus:
toeren bij voorkeur tussen de 200-3000 houden (niet teveel, maar zeker ook niet te weinig).
Heel rustig beginnen zodat oliecirculatie op gang komt en zuigers opwarmen en mooi passend worden, dit gebeurd redelijk vroeg, daarna al al vlug iets meer vermogen vragen, zodat de rest van de motor en de olie zo snel mogelijk opwarmen
Dit aanhouden totdat de motor warm is. (dus met half gas optrekken tussen 2000-3500/4000 rpm
En uiteraard pas echt gassen en 4000/5000+ als hij helemaal warm is (en dat kan even duren in de winter)
_________________________________________ Porsche's: Porsche Taycan Sport Turismo (2023)
|
25 nov 2007 15:18 |
|
|
mike 93
993 C2
|
Volgens Porsche A.G.
_________________________________________ Een Porsche is meer dan de som der (onder)delen
|
25 nov 2007 15:25 |
|
|