| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
rest-BPM invoer oudere auto is verlaagd http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=17379 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Yellowbird [ 07 feb 2008 23:43 ] |
Berichttitel: | rest-BPM invoer oudere auto is verlaagd |
Recent hebben wij een 964 uit 1991 gekocht die nu nog op Engels kenteken staat. Vandaag heb ik de douane gebeld omdat ik op internet tegenstrijdige informatie vond m.b.t. te betalen rest BPM bij invoer. Per 1 januari is er een nieuwe regeling. Voor een auto ouder dan 10 jaar betaal je nu minder rest-BPM bij invoer en dat maakt de invoer een stuk voordeliger! Wellicht interessant voor andere forummers die overwegen een oudere Porsche in het buitenland te kopen en dit (nog) niet weten. Tot 1 januari kreeg je voor een auto van 10-25 jaar oud een leeftijdskorting van 90 %, oftewel je betaalde altijd nog 10 % rest-BPM bij invoer. Voor de meeste Porsches nog een redelijk bedrag. Nu is het afschrijvingspercentage 90 % voor een auto van 9 jaar en 6 maanden oplopend (per maand lineair) naar 100 % voor een auto van 19 jaar en 6 maanden oud! Dit betekent dat je voor elke maand dat de auto ouder is dan 9 1/2 jaar 0,083 % minder rest-BPM betaalt. Voor een auto ouder dan 19 1/2 jaar oud betaal je helemaal geen rest-BPM meer. Oftewel, voor een auto als de onze uit 1991 betaal je nu bij invoer ongeveer 2 1/2 % rest-BPM i.p.v. 10 %. Groeten, Carina |
Auteur: | MS964 [ 08 feb 2008 1:02 ] |
Berichttitel: | |
Interessante info, en goed om te weten! |
Auteur: | drknauf [ 08 feb 2008 1:04 ] |
Berichttitel: | |
hey carina mooi binnekomerrrr , welkom hier |
Auteur: | Gerhard [ 08 feb 2008 1:18 ] |
Berichttitel: | |
Deze autoweek calculator snapt het nog niet |
Auteur: | porschehenk [ 08 feb 2008 10:01 ] |
Berichttitel: | |
Ach.. dat kleine beetje wat het scheelt???? Zijn geen grote gaten die er vallen. |
Auteur: | Yellowbird [ 08 feb 2008 11:24 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
@drknauf: ik heb me eerder voorgesteld enz
Precies, ook anwb enz hanteren nog de oude regeling in de calculator. Vandaar mijn opmerking over tegenstrijdige informatie. @porschehenk: wat de ene een klein beetje noemt, vindt de ander een interessant bedrag. Meningen verschillen en dat is maar goed ook. Voor de invoer van onze 964 hoeven wij nu ongeveer 2000 euro minder BPM te betalen. Voor een auto waar we afgelopen zomer naar hebben gekeken, zou dat 5000 euro zijn geweest. Geen bedragen waar wijzelf onze aankoopbeslissing door laten beinvloeden, maar ik vind het wel relevante bedragen. Het maakt het invoeren van een oudere auto (met een hoge nieuwprijs) in ieder geval veel voordeliger! |
Auteur: | drknauf [ 08 feb 2008 11:39 ] |
Berichttitel: | |
ja ik zag het net ja dan maar 3x scheepsrecht Carina WELKOM hieah |
Auteur: | Harry 911 [ 08 feb 2008 12:06 ] |
Berichttitel: | |
Interessant om te weten. Mag ik vragen hoeveel BPM jullie moesten betalen en wat de auto uiteindelijk gekost heeft met keuring, kenteken en dergelijke? |
Auteur: | Rob Herfst [ 08 feb 2008 12:41 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Wat is dat dan voor 964 geweest? 5000 euro rest BMP (10%) voor een minimaal 14 jaar (maar mogelijk ook zelfs 18 jaar) oude 964....... |
Auteur: | Van den Berg [ 08 feb 2008 20:47 ] |
Berichttitel: | |
Wellicht deze link jullie iets verder kan helpen! http://www.autobelastingen.nl/ In detail, de "nieuwe" regeling http://www.autobelastingen.nl/UserFiles/File/bpmtabel2008.pdf |
Auteur: | porschehenk [ 08 feb 2008 22:02 ] |
Berichttitel: | |
een 964 van 1991 waar je 5000 euro BPM voor moet betalen???????? Net wat Rob zegt> wat voor 964 is dat?? welke nieuwwaarde van 1991 opgegeven?? 230000 euro??? |
Auteur: | EriC4C [ 08 feb 2008 22:17 ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Domme opmerking . Iedere € die je minder aan BPM moet betalen is meegenomen. Je krijgt er tenslotte niets voor terug. Carina
Waar lezen jullie dat het een 964 betreft |
Auteur: | Rob Herfst [ 08 feb 2008 22:31 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Nergens exact! Een zeer grove aanname dus Maar als het niet zo is, dan is dit appels met peren!
|
Auteur: | porschehenk [ 08 feb 2008 22:33 ] |
Berichttitel: | |
Goed lezen dus |
Auteur: | Rob 944 [ 09 feb 2008 21:46 ] |
Berichttitel: | |
Sorry. Ik ben het in deze met EriC4C eens.Elk beetje wat je niet hoeft te betalen is meegenomen. Kan een flink bedrag schelen op een Porsche 968 uit 1992.Of op iets anders nl. een Hartge,Alpina,Ruf,een AMG,of een klassieke M5 of M6 met weinig km.Ik noem maar wat. De duizenden euro's besparing kon er wel eens voor zorgen dat je de auto kan kopen,i.p.v. te moeten laten staan. Groetjes Rob-die ook in Duitsland aan het kijken is-944. |
Auteur: | Joannes [ 10 feb 2008 21:46 ] |
Berichttitel: | |
Nog wat aanvullende info (hopelijk in ons aller voordeel) : Naast de verder oplopende BPM kortingen is het BPM percentage ZELF per 1 februari 2008 ook nog eens verlaagd naar 42,3 %. Van de week heb ik zelf nog een tweedehandsje tegen de nieuwe, voordeligere tarieven ingevoerd ! Het maakt op een 911 uit 1991 best veel uit of je 10 % of 3 % rest BPM moet betalen ! (voorheen rond Eur 3000,=, actueel "slechts" Eur 1000,=). |
Auteur: | MS964 [ 10 feb 2008 23:32 ] |
Berichttitel: | |
Wat wás het BPM-percentage dan (even voor het verschil)? |
Auteur: | Joannes [ 11 feb 2008 11:19 ] |
Berichttitel: | |
Ik dacht 45,2 % |
Auteur: | Joannes [ 11 feb 2008 11:41 ] |
Berichttitel: | |
Ik heb het nog eens nagerekend : Stel je koopt een leuke 911 uit 1991, 17 jaar oud dus, nieuwwaarde destijds 120000 Euro. Tot voor kort mocht je ca. 3100 Euro BPM afdragen. Nu is dat nog maar ca. 750 Euro (ca. 2,5 % van de oorspronkelijke BPM). Conclusie : de import van "de oudere 911" zal weer gaan toenemen ? |
Auteur: | Lambiek [ 11 feb 2008 13:20 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
In duitsland zijn " goede 964's en ouder " al duurder dan in NL, zal dus wel meevallen |
Auteur: | ArminG [ 11 feb 2008 15:08 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Als voorbereiding voor de km-heffing wordt nu stapsgewijs de BPM al ietsje verlaagd. Immers als we dan ineens de BPM gaan velagen (afschaffing is van tafel weten we sinds vorige week) gaan alle autobedrijven, leasebedrijven en huurbedrijven begrijpelijk klagen vanwege waardeverlies. Als compensatie voor de fiscus wordt dan wél de motorrijtuigenbelasting verhoogd. Ofwel, dat bedrag wat je aan BPM bespaart betaal je uiteindelijk nog steeds, en afhankelijk van wanneer de km-heffing er komt, mogelijk zelfs nog extra omdat het in feite een open-eind regeling betreft itt de BPM die eenmalig is. Of we dus blij moeten zijn ... Maar goed de komende paar jaar wordt elk jaar de BPM met een %-punt of 3 verlaagd en de motorrijtuigenbelasting met een % (of %-punt?) van 6 a 8 opgehoogd. Juist mensen zoals wij die vaak een P als tweede auto hebben, zijn hier de dupe van. Bezit van onze P wordt nog duurder ... |
Auteur: | Boxstermouse [ 11 feb 2008 22:50 ] |
Berichttitel: | |
Voorgaande jaren ging de BPM-tabel per vol leeftijdsjaar, nu is dat per maand. Dat is natuurlijk netter en logischer. In bepaalde gevallen echter, als je net voorbij een jaargrens zit is het dus gunstiger om de oude methodiek te blijven gebruiken. Nu heb ik begrepen dat er soort overgangsregeling is waarbij je nog even zelf mag bepalen welke (oude of nieuwe) methodiek je gebruikt. Weet iemand tot wanneer je - naar keuze - de oude methode nog mag kiezen? (uiteraard is dit met name relevant voor de jongere import) Is er trouwens ergens al een up-to date calculator te vinden? |
Auteur: | Yellowbird [ 11 feb 2008 23:06 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Goed zelf uit te rekenen met tabel: http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-3 ... P630_59656 (Je mag ook afschrijven o.b.v. koerslijst of taxatierapport.) |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |