Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 22:56

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Kruissnelheid 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht Kruissnelheid
Heerlijke dag vandaag he!? Ben vanmiddag eindelijk de auto ingestapt (gisterenochtend al voorgenomen, maar lukte steeds niet). Nu alleen gaan rijden (vaak met mijn dochtertje), dus tijd om de auto eens lekker uit te proberen. Ben bij Boxmeer de grens over gegaan naar Duitsland, waarna ik het gas er eens goed op heb gegooid (kap steeds open uiteraard; boven 10 wel bij voorkeur windschermpje omhoog :wink: ). Heb nu eens de kans gehad zo'n 10 minuten 240/250 te rijden, waarna de koek in de 3.2 ook echt op is. Heerlijk trouwens hoor, vooral als er tijdelijk iemand naar links komt; reden te meer om meteen weer terug te schakelen en het pedaal te vloeren, en stevig door te trekken tot 2e helft 6000 rpm :lol: . ik dacht steeds dat de olietemperatuurmeter nauwelijks boven het onderste streepje kwam. Dat is ook zo, maar niet als je de tank leeggorgelt (ook goed te merken :cry: ) op deze snelheid. Temperatuur liep steeds verder op, tot richting 2e streepje. De oliehoeveelheidsmeter begon hierbij onderin overigens ook enigszins te dansen.
Na zo'n 50km ging ik er af en hield ik dit voor gezien (om na een binnendoorrit naar de A12 op diezelfde A12 weer even hard terug te suizen richting NL grens :D ), maar zag temperatuurmeter dus wel significant boevn het midden uitkomen.
Ik herinner mij nog uit de autojaarboeken van Autovisie, jaren '80, de standaard bijschriften 'topsnelheid' en 'kruissnelheid'waarbij de laagste vaak op zo'n 90% van de top lag. Nu vraag ik mij af: hoe zit dit bij een boxermotor: geldt ook hier dat je na enige tijd echt terug moet naar een bescheidener snelheid, of kan de boxer (zo ongeveer als de diesel) heel lang op topsnelheid blijven opereren? Mogelijk is dit ook nog anders voor de latere 911's ?

10 feb 2008 20:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht 
Ik kan je helaas geen antwoord geven op je vraag.... Maar wil de volgende keer best aansluiten als je wederom bij Boxmeer de grens overgaat. En waarschijnlijk wel meerdere :wink:

10 feb 2008 21:04
Profiel
Westervoort
Bericht 
Hebben de Duitsers een mooi woord voor ; "Vollgasfest" :wink:

Heb kruissnelheid altijd een vaag begrip gevonden...maar 't is volgens mij niet wat jij denkt ; de max. snelheid die langere tijd aan te houden is...

Dacht altijd dat 't een snelheid was die relatief relaxed aan te houden was... :?

10 feb 2008 21:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
De kruissnelheid is de maximale snelheid waarmee je urenlang kunt rijden zonder mechanische problemen te krijgen.
Bij een motor met weinig vermogen per liter cilinderinhoud , bijvoorbeeld een kever is de kruissnelheid gelijk aan de topsnelheid.

Ook voor een 911 geldt dit (voor zover ik weet) , echter niet vanwege het lage litervermogen, maar door de bouwkwaliteit van oa. de motor.
Bij een Carrera 3.2 ligt de topsnelheid gelijk aan het maximale motortoerental, erg goed gekozen eindoverbrenging en 5e versnelling dus.

Maar ik denk dat de kruissnelheid wel zakt met het aantal gereden kilometers.
Het moet dus zo zijn dat je bij een goed ingereden motor lang op maximale snelheid kunnen rijden, persoonlijk zou dit niet doen bij een 911 motor die meer dan bijvoorbeeld 175.000 km heeft gelopen. Dan wordt ik altijd wat voorzichtiger. Ik denk dat afhankelijk leeftijd / km stand van de auto maximaal constant 220km/h bij een oude 3.2 realistischer is en dat op zijn tijd best wel even de topsnelheid gereden kan worden.

.

10 feb 2008 21:38
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
964 C2 coupe schiefer grau ex 993 C4 vesuvio '97 ex 964 C2C zwart metallic '91
Meerssen Zuid Limburg
Bericht 
Jurgen schreef:
Hebben de Duitsers een mooi woord voor ; "Vollgasfest" :wink:

Rij in duitsland altijd "auf anslag" (als het verkeer het toelaat) en nooit problemen gehad met zowel de porsche als de diesel vd zaak.

10 feb 2008 21:52
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Ik heb ook twee jaar elk weekend frankfurt-amsterdam-frankfurt gereden en waar mogelijk vol gas. Maar dat kan je, ook in duitsland, nooit langer dan laten-we-zeggen 10 minuten volhouden. Ook 's nachts. Of even geen goed overzicht, ofwel meerdere auto's (die ik met volgas dus niet ga inhalen op een 4-baans snelweg (2 rijstroken)) ofwel iemand die naar rechts gaat. Ik wil de eerste hier wel zien die, ook in Duitsland, een uur vol gas kan rijden. Dan hoor ik graag waar dat kan. :salut:

10 feb 2008 22:39
Profiel
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
dat kan weer als duitsland in de voetbal wk finale staat :wink:

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

10 feb 2008 22:47
Profiel WWW Facebook 
Westervoort
Bericht 
horn schreef:
Ik wil de eerste hier wel zien die, ook in Duitsland, een uur vol gas kan rijden. Dan hoor ik graag waar dat kan. :salut:

Ehra-Lessien :wink:

Is bovendien erg afhankelijk met welke auto je rijdt...

10 feb 2008 22:49
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-993 cabrio ex-996 cabrio ex-996 turbo ex-Cayenne S ex-Panamera S 993 cabrio Haarlem
Bericht 
Mijn kruissnelheid is twee stootjes per seconde.

10 feb 2008 23:49
Profiel
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
:shock: aleh allez :wink:

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

10 feb 2008 23:52
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
993S Vesuvio; 964 RS replica; 964 Turbo 3.6; 964 Alex 1224; project 1965 301xxx; project 1965 300xxx
Bericht 
horn schreef:
Ik heb ook twee jaar elk weekend frankfurt-amsterdam-frankfurt gereden en waar mogelijk vol gas. Maar dat kan je, ook in duitsland, nooit langer dan laten-we-zeggen 10 minuten volhouden. Ook 's nachts. Of even geen goed overzicht, ofwel meerdere auto's (die ik met volgas dus niet ga inhalen op een 4-baans snelweg (2 rijstroken)) ofwel iemand die naar rechts gaat. Ik wil de eerste hier wel zien die, ook in Duitsland, een uur vol gas kan rijden. Dan hoor ik graag waar dat kan. :salut:

Geheel mee eens. Ik heb een paar jaar in Duitsland gewoond en kom er nu ook regelmatig, maar langer dan 15 minuten boven de 250 is wat mij betreft niet verantwoord mogelijk.
:?
Ik zag nu wel een special in de Carros van feb.mrt 2008 met een aantal aanbevolen stukken Autobahn. De strekking van de tekst gaat over het gevaar van snelheid en klopt over het algemeen wel: ook in D is hard rijden gevaarlijk. 'Als je met 300 km/u langs komt zeilen, moet de gemiddelde bestuurder op de slow lane elke 7.5 seconden in de achteruitkijkspiegel kijken om je op te merken'. Oef, ik kom mensen tegen die 3 seconden NADAT ze van baan gewisseld hebben ff in de spiegel kijken of ze niemand hinderen...... :roll:
Met sommig commentaar ben ik het overigens niet eens:
A31: overal zou ZOAB liggen, kaarsrecht en vangrail 3 hoog. Dat eerste is nog geen 25%, het tweede klopt redelijk en het laatste nooit gezien. Wat wel opvalt zijn de borden 'overstekend wild' ..... :rendeer: :shock: :pale:
A5: zou goed zijn voor beginners....maar is normaal veel te druk.

Er zijn wellicht nog wel een paar mij onbekende stukken. Eens opzoeken met forum treintje? 8)

11 feb 2008 0:03
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]