| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
8J versus 9J http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=17886 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | diggler_911 [ 20 maart 2008 14:22 ] |
Berichttitel: | 8J versus 9J |
Ik ben van plan 17" Cup I velgen aan te schaffen, waarbij ik voor mijzelf de keuze heb tussen originele velgen (te prefereren maar altijd gebruikt) of imitatievelgen (lekker nieuw). Achter wil ik op de Cupvelgen 255/40 banden laten monteren . Nu kom ik deze maat banden op zowel 8J velgen als 9J velgen tegen . Ik lees verschillende berichten (op de internets en via de zoekfunctie van dit forum) over wat de beste velgmaat is voor deze bandenmaat, maar krijg nergens in voldoende mate uitsluitsel. Op basis van de vuistregel 1,1 - 1,2 X de velgbreedte = maximale bandbreedte, zou een 255 band net passen op een 8J velg. Op mijn 16" 8J Design90 velgen zitten gewoon 225 banden . Mijn idee tot nu toe is dat een 8J velg eigenlijk te smal is voor een 255 band, dat het net (niet) past en dus niet de beste keuze is voor 255 banden. Graag jullie advies. |
Auteur: | PaulusdB [ 20 maart 2008 14:34 ] |
Berichttitel: | |
Mijn advies: - 8 J voor winterbanden (225/45/17) [ET 52] - 9 J voor zomerbanden (255/40/17) [ET 55] Lees meer op http://www.pocg.de/technik/964/s_Felgen_auf_964.htm |
Auteur: | diggler_911 [ 20 maart 2008 15:03 ] |
Berichttitel: | |
Thanks, ook weer in dit overzichtje komen beide combi's voor |
Auteur: | Sjeezerrr [ 21 maart 2008 0:39 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 8J versus 9J | |||||||||
Ik zou áltijd voor originele Porsche velgen gaan (dat zijn m.i. de 8J). Heb zelf ervaring met imitatie velgen 9j en mede door het gewicht van de velg beviel dit niet echt. Uiteraard kan dit per merk verschillen. Volgens mij heeft mr Perfect hier op het forum de 8J met 255 banden en die bevallen prima volgens mij (getest op hoge snelheid ) |
Auteur: | Devils son [ 21 maart 2008 1:04 ] |
Berichttitel: | |
8J is achtervelg bij optioneel 17" cup C2/C4. 9J is achtervelg turbo (en ook CRS, maar dat is een magnesium velg). Voor 255 breedte is de 9J strikt genomen beter. Alleen wil de 9J bij sommige 964's nog wel eens heel licht aanlopen (met name olieleiding rechtsachter). Ik heb zelf bewust voor de 9J gekozen. Die loopt bij mij overigens ook niet aan. |
Auteur: | diggler_911 [ 07 apr 2008 12:34 ] |
Berichttitel: | |
Gaat het hierboven over velgen met een ET waarde van 55 (voor en achter)? Afgelopen zaterdag heb ik namelijk 17" Cup II velgen gemonteerd met de volgende maten en banden: voor 7J ET 55 met 205/50 achter 9J ET 55 met 255/40 Volgens deze opgaaf passen de achterwielen uitsluitend op de RS uitvoering, maar er staat niet dat het niet op een gewone C2 past. Ik vond dat er wel erg weinig ruimte in de wielkast overbleef tussen de binnenkant van de band en de draagarm plus olieleiding. Bij navraag bij een specialist is mij aangeraden achter 7mm spoorverbreders te plaatsen. Dat prima want dat ziet er ook nog eens beter uit, die goed gevulde wielkasten, dus voor achter heb ik ze direct besteld. Ik vraag me nu echter af hoe dat zit met de voorkant. Zou het beter zijn om aan de voorkant ook spoorverbreders te plaatsen? En zoja, ook 7mm of minder (3mm of 5mm) Als het niet nodig is laat ik het liever zo, hoe minder onderdelen hoe beter |
Auteur: | PaulusdB [ 07 apr 2008 13:00 ] |
Berichttitel: | |
Ik heb achter inderdaad 9J x 17 ET 47, dus die 7 mm spoorverbreding zit wel goed. Voor is het 7,5J x 17 ET 55, wat dat doet aan de spoorbreedte ben ik nog aan het uitrekenen. Het zijn Mille Miglia CUP I velgen, dus imitatie, trouwens. |
Auteur: | diggler_911 [ 07 apr 2008 13:26 ] |
Berichttitel: | |
Dan zit ik inderdaad achter na montage van de spoorverbreders op praktisch de zelfde tussenruimte . De binnenkanten van jouw voorbanden staan dus 6mm meer naar binnen (en buiten), als gevolg van de bredere velg, dan ik nu heb. Wil je daarmee nu aangeven dat ik spoorverbreders moet plaatsen of juist niet |
Auteur: | PaulusdB [ 07 apr 2008 13:54 ] |
Berichttitel: | |
Vergeet mijn vorige bericht, Diggie. Ik moet het nog eens goed uittekenen voor mezelf. Als je het wilt uitzoeken lees dan: http://pocg.de/technik/allgemein/s_911_felgenkunde_01.htm |
Auteur: | diggler_911 [ 07 apr 2008 16:29 ] |
Berichttitel: | |
Hehehe, Hi Paulus, zit het ook net uit te rekenen/tekenen, valt nog niet mee, ik ga er vanavond maar eens voor zitten. Wat ik me bijvoorbeeld afvraag, is wat nu precies de spoorbreedte bepaalt. Is dat nu de buitenkant of het midden van de band, of speelt dat helemaal geen rol? In het eerste geval neemt de spoorbreedte toe (bij een bredere velg), in het tweede geval niet. Ik zal het leesvoer van je link eens doornemen en wat struinen op de internets. Wel interessant eigenlijk |
Auteur: | PaulusdB [ 07 apr 2008 23:43 ] |
Berichttitel: | |
Toch nog even nagekeken. Spoorbreedte is de afstand tussen de harten van de banden. Verandert dus niet bij andere velgbreedte en wel bij andere ET waarde. Kortom, opnieuw uitlijnen als je door de kleinere ET waarde achter een grotere spoorbreedte krijgt. Een toename van 2% is legaal/toegestaan. Op een breedte van 150 cm is dat dus aan elke zijde 15 mm. Dus 7 mm verbreding per velg is op zich OK. Mijn wintervelgen (ander onderwerp) van 7J x 17 ET55 resp 8J x 17 ET30 zijn dus over het randje en zou ik eigenlijk helemaal niet of tenminste alleen na opnieuw uitlijnen moeten/mogen monteren. Nog maar eens over nadenken... |
Auteur: | PaulusdB [ 29 mei 2008 10:31 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Klaar met nadenken. Andere velgen aangeschaft, met juiste ET. Die liggen nu bij de opknapperd in Mijdrecht. Bovengenoemde velgen zijn daarmee in de aanbieding. Met of zonder Bridgestone winterbanden. Originele Porsche wintervelgen voor de bredere 993 modellen, na uitlijnen ook geschikt voor andere 911's. Wel rekening houden met een mogelijk te grote toename van de spoorbreedte. |
Auteur: | Olaf [ 29 mei 2008 11:57 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Bij gelijke ET waarde en 'n andere velgbreedte veranderd ook de spoorbreedte maar maar 'ns 'n tekeningetje |
Auteur: | Porsche 944 [ 29 mei 2008 12:43 ] |
Berichttitel: | |
Uhm, de ET (Einpresstiefe ofzoiets) is toch de afstand in mm tussen het hart van de velg en de bevestigingsplaats, dus als de velgbreedte veranderd, zou dat gecompenseerd moeten worden door de ET om dezelfde spoorbreedte te blijven houden, wat dus betekend dat Olaf gelijk heeft |
Auteur: | PaulusdB [ 29 mei 2008 17:21 ] |
Berichttitel: | |
Nee, heren. Die denkfout maakte ik ook ooit. ET is de afstand vanuit het midden van het velgbed naar de bevestigingsplaats. Dus niet vanuit de rand gemeten. Maak inderdaad maar eens een tekeningetje of kijk hier eens. En als jullie nou een paar d's inleveren, dan heb ik hier alvast wat t's, voor aan het eind van je werkwoorden. t t t t t t t t t t t t t |
Auteur: | Olaf [ 29 mei 2008 17:46 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
... bestaan er dan ook negatieve J maten EDIT: - blijkbaar wel dus ... maar had daar nog niet eerder van gehoord, vandaar m'n idee dat het inderdaad van de rand werd gemeten ... gezien de waarde van de meeste ET had het natuurlijk niet anders kunnen zijn zoals PdeBoskabouter aangaf |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |