Auteur |
Bericht |
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Cayenne Turbo S: 550pk
bron: autoweek
Hij is even weggeweest maar een jaar na de facelift van de SUV toont Porsche de Cayenne Turbo S. Die S staat uiteraard weer voor extra pk’s, de V8 biturbo schopt het tot 550 pk. Voor net geen twee euroton is hij de uwe.
In Nederland kost de gisteren op de show in Peking onthulde Cayenne Turbo S 197.600 euro. Bestellen kan al, rijden nog niet, in augustus 2008 komt de geweldenaar in de showrooms te staan. De V8 biturbo levert in de S 50 pk meer dan in de gewone Turbo. Het koppel bedraagt 750 Nm tussen 2.250 en 4.500 toeren. Zoveel geweld laat zelfs een 2.355 kilo zware mastodont als de Cayenne in 4,8 seconden van 0 naar 100 sprinten en top ligt op maar liefst 280 km/h. Vanuit de SUV-hoek is er nauwelijks concurrentie voor de Cayenne Turbo S. De nieuwe BMW X6 gaat bijvoorbeeld niet verder dan 407 pk. Dan is de Audi RS6 Avant met 580 pk misschien nog wel een grotere concurrent voor de Cayenne Turbo S.
Keramische remmen
De V8 biturbo is gekoppeld aan een zestraps tiptronic automaat. Luchtvering met niveauregeling is standaard, en dat geldt uiteraard ook voor het Porsche Active Suspension Management en Porsche Dynamic Chassis Control. Af fabriek is de Turbo S al behoorlijk gepimped, zo staat hij op 21 inch wielen met banden in de maat 295/35 al zullen tuners als Gemballa dat allemaal nog veel te braaf vinden. De remschijven voor hebben een diameter van 380 mm, achter meten de schijven nog altijd 358 mm. En het zijn keramische remmen, dus met de vertraging zit het wel goed.
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
21 apr 2008 10:33 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Wat een bak
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
21 apr 2008 15:36 |
|
|
Melvin19
|
super suv
|
21 apr 2008 15:55 |
|
|
Frederik
Amsterdam
|
Kan het kloppen dat ik al Cayenne Turbo S'en heb zien rijden?
|
21 apr 2008 16:40 |
|
|
porschehenk
996 Carrera 4S MK2
Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
|
Wereldpremière tijdens Auto China 2008 in Beijing
PORSCHE CAYENNE TURBO S ZET NIEUWE STANDAARD
Leusden, 20 april 2008 - Met de nieuwe Porsche Cayenne Turbo S breidt Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG in Stuttgart zijn succesvolle modellijn naar boven toe uit. De Turbo S, de sterkste Cayenne ooit, wordt aangedreven door een 4,8-liter V8-motor die dankzij twee turbo’s 550 pk (404 kW) levert. Het werelddebuut van de Cayenne Turbo S zal op 20 april zijn tijdens de Auto China 2008 in Beijing. De marktintroductie staat gepland voor augustus 2008. De Nederlandse prijs wordt 197.600 euro, inclusief BPM/BTW.
Met de Cayenne Turbo S komt Porsche tegemoet aan de wensen van de klant. Er bestaat met name in opkomende markten als die van Oost-Europa en Azië een grote vraag naar exclusieve en sportieve SUV’s met een bovengemiddeld goede wegligging. Hoewel de Turbo S nog betere prestaties levert dan de Turbo (500 pk/368 kW), komen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van beide modellen exact overeen (zoals berekend volgens de nieuwe NEFZ-richtlijn).
Lavagrijs metallic
Het extra vermogen van de Turbo S ten opzichte van de Cayenne Turbo is te danken aan een aangepast uitlaatsysteem en een geoptimaliseerd motormanagement. Behalve het piekvermogen is ook het maximumkoppel toegenomen, met 50 Nm tot 750 Nm, beschikbaar tussen de 2.250 en 4.500 t.p.m. De Porsche Cayenne Turbo S accelereert vanuit stilstand naar 100 km/uur in 4,8 seconden en bereikt een topsnelheid van 280 km/uur.
Uiterlijk is de Turbo S herkenbaar aan de aluminium 21-inch SportPlus-wielen en een sportuitlaatsysteem met vier aluminium uiteinden. Verder zijn de luchtinlaatroosters en wielkastverbreders in de kleur van de carrosserie gespoten. De ingetogen en elegante nieuwe lakkleur lavagrijs metallic is exclusief voor de Cayenne Turbo S ontworpen.
Keramische remmen
Elke Turbo S is voorzien van Servotronic, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, evenals luchtvering met niveauregeling en hoogteverstelling inclusief Porsche Active Management Suspension Management (PASM) en Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), dat het overhellen van de carrosserie in bochten tot een minimum beperkt.
Met de introductie van het optionele Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) onderstreept Porsche zijn leidende rol als leverancier van uiterst duurzame remschijven die gemaakt zijn van koolstofvezelcomposiet. Met de komst van de Cayenne Turbo S is het de eerste keer dat deze – oorspronkelijk voor de autosport ontworpen – hightech remmen buiten het sportautosegment worden aangeboden. Op de vooras hebben de keramische remschijven een diameter van 410 mm, op de achteras 370 mm. Aluminium remklauwen met zes (voor) of vier (achter) zuigers zorgen voor de benodigde vertraging. Het PCCB is behalve voor de Cayenne Turbo S ook een optie voor de Cayenne S, GTS en Turbo in combinatie met wielen van 20 inch of groter.
Hoogwaardig interieur
Het hoogwaardige karakter van het nieuwe topmodel in de Cayenne-reeks komt ook tot uitdrukking in de rijke standaarduitrusting van het interieur. Zoals sportstoelen voorin met geheugenfunctie, een achterbank met twee voorgevormde zitplaatsen, dorpellijsten met opschrift, een met twee kleuren leder bekleed stuurwiel en twee exclusieve kleurcombinaties voor de lederen stoelbekleding (zwart/Havanna-zandbeige en zwart/staalgrijs).
De nieuwste generatie van het Porsche Communication Multimedia System Management (PCM) inclusief navigatiemodule en harde schijf biedt talloze nieuwe functies die eenvoudig via het touchscreen zijn te bedienen. Net als bij de vorige Cayenne-modellen is de Turbo S optioneel leverbaar met spraakbediening voor het PCM met gedefinieerde spraakcommando’s voor navigatie, een universele aansluiting voor externe audiobronnen (mp3-speler), Bluetooth-functionaliteit voor het aansluiten van een mobiele telefoon en een tv-tuner voor de ontvangst van analoge of digitale tv-signalen. Het standaard aanwezige Bose Surround Sound System met veertien luidsprekers heeft een totaal vermogen van 410 watt en kan het geluid van muziek-dvd’s of speelfilms in een 5.1 Discrete Surround-formaat afspelen.
Technische gegevens Porsche Cayenne Turbo S
Motor
V8 met twee parallel geplaatste turbo’s, directe brandstofinjectie, 4.806 cm³, boring 96 mm, slag 83 mm, compressie verhouding 10,5:1; 550 pk (404 kW) bij 6.000 tpm, maximumkoppel 750 Nm tussen 2.250 en 4.500 tpm.
Transmissie
Tiptronic S 6-traps automaat; Porsche Traction Management (PTM), permanente vierwielaandrijving met basisverdeling 38% voor en 62 % achter.
Wielophanging
Onafhankelijk; vooras met dubbele draagarmen, meervoudige geleide achteras; luchtvering met niveauregeling en hoogteverstelling, inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM) en Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC); wielen 10J x 21; banden 295/35 R21; Servotronic snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.
Remmen
Voor: 6-zuiger aluminium monobloc vaste remzadels, tweedelige remschijven 380 mm inwendig geventileerd;
Achter: 4-zuiger aluminium monobloc vaste remzadels, remschijven 358 mm inwendig geventileerd.
Prestaties
Leeggewicht (DIN): 2.355 kg; toelaatbaar totaal gewicht: 3.080 kg; acceleratie: 0-100 km/u in 4,8 s; topsnelheid 280 km/u; gecombineerd brandstofverbruik 14,9 l/100 km; CO2-uitstoot 358 g/km.
_________________________________________ Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer
|
21 apr 2008 16:48 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Ja maar dan van het eerste type, die had 'slechts' 521 pk.
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
21 apr 2008 16:51 |
|
|
Lydia
|
Ik zag het staan in de Autoweek. En de Boxster RS Spyder met dit interieur:
|
21 apr 2008 17:23 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
21 apr 2008 17:36 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Knap hè En een hele boel,(niet alle!!!!!)krijgen als ze in zo'n grote bak rijden het gevoel van:"I am the king off the road!" Hoe vaak zitten ze niet vlak achter je met hun imponeergedrag! Dat geld dus ook voor Touaregs,
X5'en enz.! Heb mezelf een keer bijna laten verongelukken,gewoon door irritatie Stom natuurlijk
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
21 apr 2008 17:49 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Moet zeggen dat ik niet ervaar dat het aandeel bumperklevers veel hoger is bij de SUV dan bij andere wagens.
Als er zijn die eruit springen, zijn het vooral de bestelbusjes, meer specifiek de courierdiensten.
Begrijp trouwens ook de reactie niet echt
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
Laatst bijgewerkt door ppp 356 op 21 apr 2008 19:35, in totaal 1 keer bewerkt.
|
21 apr 2008 19:27 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Ja, ook de busjes zijn vaak bumperklevers,je hebt gelijk! Verder is m'n verhaal toch niet zo moeilijk te begrijpen
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
21 apr 2008 19:33 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Je moet heus niet bumperkleven om meer dan 14,9l/100 te verbuiken.
Stadsverkeer 22L/100 snelweg rijden met een max die niet boven de 140km/u komt 16.5L/100km.
Dit met een simpele Turbo zonder S, vraag me dus echt af hoe ze aan 14.9 komen gecombineer
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
21 apr 2008 19:38 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Fabrieksgegevens,waarschijnlijk zonder dat er iets loopt,behalve de motor! Dus geen dynamo,airco,noem maar op! En dan idd , niet teveel gas geven!
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
21 apr 2008 19:50 |
|
|
V-8
997 GT3RS, 964RS, 911R, 934 (project ?), 73RS (op zoek)Den Haag
|
met mijn simpele S reed ik al gemiddeld 14/100 - laat staan een Turbo en al helemaal geen klevende Turbo S. Ik denk dat je meer moet denken aan 20-25/100 en dat is alleen als je heeeel braaf bent !!
|
21 apr 2008 22:24 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Ben ik de enige die zich vragen stelt bij:
Is dit dan PCM3? Wordt die pas vanaf augustus 2008 beschikbaar?
Prijs?
|
23 apr 2008 2:22 |
|
|