Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 7:06

Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Voorkomen in België wegens snelheidsovertreding 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911 3.2 Carrera 1989 997 Carrera S 2004
Amsterdam
Bericht Voorkomen in België wegens snelheidsovertreding
Vorig jaar oktober ben ik in België gefiltst met 175 km/h op een 120 km/h snelweg. Ik ontving een brief in het Frans waar ik weinig van begreep en heb toegegeven dat ik de eigenaar ben van de auto en heb alle vragen onbeantwoord gelaten behalve één waar een taalkeuze werd aangeven. Ik heb het hokje NL aangekruist en alles weer netjes teruggestuurd. Ik dacht eigenlijk een nieuwe brief te krijgen waarin alles in het Nederlands zou staan maar ik hoorde helemaal niets meer. Had stiekem gehoopt dat ze het 'vergeten' waren omdat er maandenlang geen reactie kwam.

Nu, een jaar later krijg ik (wederom in het Frans) een brief waarin ik word opgeroepen om voor te komen. Vervelend natuurlijk, zeker omdat het helemaal in Dinant is (iets van 3 uur rijden). Ik heb iemand laten bellen die Frans spreekt en het werd duidelijk dat een acceptgiro echt geen optie is. Het hokje met NL bleek dus te zijn voor het uitkiezen van de taal waarin je berecht wil worden. Ik hoop dus maar dat er daadwerkelijk een Nederlands sprekend persoon aanwezig is als ik daar verschijn. Maar ik heb sterke twijfels of ze dat ook echt gaan doen. Ze klonken namelijk nogal nors en waren niet echt hulpvaardig aan de telefoon.

Nu is mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee?
En zo ja kan het in het Nederlands en wat voor boete kan ik verwachten?

Tnx alvast!

19 okt 2007 21:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Achter de duinen.
Bericht 
Die boete krijg je toch wel, en Nederlands in Wallonie?

Ik, en met nadruk ik zou me de tijd, moeite en kosten besparen om naar de zitting te gaan.

19 okt 2007 21:56
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 coupe schiefer grau ex 993 C4 vesuvio '97 ex 964 C2C zwart metallic '91
Meerssen Zuid Limburg
Bericht 
De komende jaren belgie vermijden! maar ik ben bang dat ze je toch weten te vinden :cry:

19 okt 2007 21:59
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
pas op; ooit bij verstek veroordeeld tot voorwaardelijke gevangenisstraf en proeftijd van 2 jaar voor 190 rijden waar je 100 mocht... is niet lekker...

19 okt 2007 22:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02. Cayenne: ex 958-10, 9YA-18
Dirksland
Bericht 
klopt heeft m'n broer ook... hij moest een brief ophalen op het postkantoor heeft ie niet gedaan. na een paar maanden stond de postbode m op te wachten en moest ie tekenen... 320 euro boete, 4 maanden voorwaardelijke ontzegging met een proeftijd van 2 jaar. Aan de andere kant weet ik niet of je er met je aanwezigheid beter vanaf komt

19 okt 2007 22:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
hadje dat voorkomen niet beter kunnen voorkomen :shock: :lol: :wink:

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

19 okt 2007 22:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Amsterdam
Bericht 
horn schreef:
pas op; ooit bij verstek veroordeeld tot voorwaardelijke gevangenisstraf en proeftijd van 2 jaar voor 190 rijden waar je 100 mocht... is niet lekker...

Ja dat is dus ook mijn twijfel.
Heb niet echt trek om er helemaal heen te rijden maar ik denk niet dat ze het erbij laten zitten en gewoon alsnog een acceptgirootje sturen. Denk er dus wel over om er gewoon heen te gaan. Met de P :D

Vind aan de andere kant wel weer dat het nogal overdreven is om iemand die 44km te hard heeft gereden helemaal daarheen te laten komen voor 'oui monsieur, non monsieur, au revoir monsieur'.. :roll:
Stuur me gewoon die (dikke) boete en klaar.

20 okt 2007 0:22
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
eens. maar de kans dat je er met een boete vanaf komt lijkt me groter als je daar wél bent. sterkte!

20 okt 2007 6:28
Profiel
Bericht 
Snap niet dat er nog geen Belgische forumleden gereageerd hebben, die weten namelijk als geen ander hoe dat in zijn werk gaat daar.

Ik weet wel dat een vriend van mij in 1999 wegens een zware verkeersovertreding (40 km te hard) zijn boete niet betaald had, en bij een controle in België tegen de lamp liep. Mocht toen 's nachts hem in Dendermonde (gevang) gaan ophalen tegen kontante betaling van 25000 bfr,
toen zo'n kleine 1300 fl.

Dus mijn advies ga en aanvaard de straf /boete hoe onprettig ook, Belgische politie is echt niet mals als ze je later tegenkomen.

20 okt 2007 8:38
PorscheForum Rakker
Amsterdam
Bericht 
cabrio wim schreef:
Snap niet dat er nog geen Belgische forumleden gereageerd hebben, die weten namelijk als geen ander hoe dat in zijn werk gaat daar.

Daar hoopte ik ook al op.. :)

cabrio wim schreef:
Dus mijn advies ga en aanvaard de straf /boete hoe onprettig ook, Belgische politie is echt niet mals als ze je later tegenkomen.

Ga ook denk ik wel want ik heb wat rondgesurfd (oa flitsservice.be) en ik krijg sterk de indruk dat de Belgische politie vele malen strenger is dan de Nederlandse. Toch lastig als je op vakantie gaat en je komt ineens niet verder dan België.. :?

20 okt 2007 8:45
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
of, wat mijn grootste angst was, je rijdt met een klant in Belgie, zit gezellig te OH'en en plotseling wordt je met 132 km/u aan de kant gezet. Ze checken je rijbewijs en vervolgens krijg je een setje armbandjes om en word je, voor het oog van je klant, achterin een belgische politie naar 't kot gebracht... :shock:
Moet er effe niet aan denken...

20 okt 2007 9:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
www.flitsservice.nl en nog beter www.flitsservice.be ;) Die kunnen je dat haarfijn uitleggen.

20 okt 2007 11:07
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Briefje schrijven in het Nederlands, waarbij je verzoekt om alle bewijsstukken in het Nederlands, onder verwijzing naar art. 6, lid 3, onderdeel a EVRM (voor de zekerheid ook per fax sturen):

3. Een ieder tegen wie een vervolging is ingesteld, heeft in het bijzonder de volgende rechten:

a. onverwijld, in een taal die hij verstaat en in bijzonderheden, op de hoogte te worden gesteld van de aard en de reden van de tegen hem ingebrachte beschuldiging;

Dan heb je in ieder geval wat te klagen bij het EHRM als ze daar niet op reageren.

Dan een week of twee voor de zitting een briefje in het Nederlands opstellen waarin je uitlegt dat je niet komt omdat je je niet hebt kunnen voorbereiden op de zitting, dat je de rechter verzoekt om te oordelen dat de stukken alsnog in het Nederlands dienen te worden verstrekt en om aanhouding.

Dit is iig beter dan botweg niet verschijnen.

P.s.

Wel ook even ontkennen dat je de overtreding hebt gepleegd. Al is het pro-forma en gelooft geen hond het: ontkennen.

Laatst bijgewerkt door Devils son op 20 okt 2007 11:10, in totaal 1 keer bewerkt.

20 okt 2007 11:09
Profiel
PorscheForum Junkie
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
Bericht 
Horn, toch niet zelf meegemaakt :?: :roll: :wink:

20 okt 2007 11:09
Profiel
Bericht 
Zie er 2 boven jou post Harald, dat gebeurde dus ook met mijn vriend, je word daar dan als echte crimineel behandeld. :(

20 okt 2007 11:10
Bericht 
Devils son schreef:
Wel ook even ontkennen dat je de overtreding hebt gepleegd. Al is het pro-forma en gelooft geen hond het: ontkennen.

:lol: :lol: Dat moet je in België zeker doen, en dan volhouden hé.

20 okt 2007 11:14
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Geert schreef:
Vind aan de andere kant wel weer dat het nogal overdreven is om iemand die 44km te hard heeft gereden helemaal daarheen te laten komen

Het feit dat het je aardig dwars zit geeft aan dat het kennelijk een adequate aanpak is om je gedrag de volgende keer te veranderen.
Deze aanpak zal vast effectiever zijn dan een girootje; dat werkt dus wel.

Ik denk dat het wegblijven niet in je voordeel zal werken; ik zou die uurtjes er maar voor uit trekken, je moet anders maar afwachten wat je bij verstek toegestuurd krijgt. Boivendien: een leuk ritje toch (en je kent de weg daar...) :wink:

20 okt 2007 14:36
Profiel
PorscheForum Rakker
964 turbo 3.3 1991 nachtblauw/zwart
Bericht 
ik denk niet dat ik als belg hier een passende verklaring kan aan geven...voor een buitenlander passen ze trouwens andere regels toe dan voor ons... ik ben pas een week mijn rijbewijs kwijtgeweest voor 179 waar 120 mocht, en ik moet alsnog voorkomen voor een fikse boete en een verlenging van de straf. Persoonlijk zou ik die eerste brieg gewoon weggegooid hebben en zeker niet geantwoord hebben..laat ze het maar uitzoeken zou ik zeggen ...hoe langer het duurt hoe groter de kans dat het zoek geraakt :wink: sterkte alvast , maar als ik het bij jullie zou voor krijgen , ik deed dat mijn neus bloede , en ik zou er zeker niet terug voor komen ...

20 okt 2007 14:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
België (nabij zeeland)
Bericht 
--- boete berekening --- --->

http://www.wegcode.be/snelheidsovertreding.php

Vanaf 31 maart 2006 bestaan er vier verschillende categorieën overtredingen:

- overtredingen 1e graad
- overtredingen 2e graad
- overtredingen 3e graad
- overtredingen 4e graad

De zogeheten 'superboetes' werden de wereld uitgeholpen en een meer logische bestraffing werd ingevoerd. Naargelang het risico op ongevallen stijgt, zullen ook de boetes stijgen.

Wie een overtreding begaat, krijgt door de politie een onmiddellijke inning voorgesteld. De boetezegels bestaan niet meer. Ze werden vervangen door de betaling met overschrijving of de E-betaling met bank- of kredietkaart (via www.onmiddellijkeinning.be).

Buitenlanders moeten steeds cash betalen, zoniet kan hun voertuig ingehouden worden en later door de rechter zelfs verbeurdverklaard worden.

Wordt de onmiddellijke inning niet betaald dan kan het parket een minnelijke schikking voorstellen. Als ook die niet betaald wordt, kan er gedagvaard worden voor de rechtbank.
Wie een overtreding van de 4e graad begaat, wordt in principe altijd gedagvaard.

A. BOETETARIEVEN (exclusief snelheidsovertredingen)

Aard overtreding Onmiddellijke inning Minnelijke schikking Rechtbank Verval recht tot sturen
- Eerste graad
€ 50 € 60 € 55 tot € 1375 Neen
- Tweede graad
€ 100 € 110 € 110 tot € 1375 Facultatief
- Derde graad
€ 150 € 160 € 165 tot € 2750 Facultatief
- Vierde graad
€ 300* -
€ 220 tot € 2750 8 dagen tot 5 jaar**

* Niet mogelijk voor Belgen. In principe wordt altijd gedagvaard.

** Niet noodzakelijk mits motivatie in vonnis.

[ Wettelijke basis : K.B. 22 december 2003 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van de overtredingen van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en zijn uitvoeringsbesluiten. ]

B. SNELHEIDSOVERTREDINGEN
a. binnen de bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, woonerf en erf:

snelheidsoverschrijding tot 10 km/u : 50 euro;
snelheidsoverschrijding van meer dan 10 km/u : 50 euro + 10 euro voor elke bijkomende km/u.

b. op andere wegen:

snelheidsoverschrijding tot 10 km/u : 50 euro;
snelheidsoverschrijding van meer dan 10 km/u : 50 euro + 5 euro voor elke bijkomende km/u.

SAMENVATTENDE TABELLEN

Snelheidsoverschrijding 0 tot 10 km/u +10 tot 20 km/u +20 tot 30 km/u +30 km/u
Bedrag € 50 € 50 + € 10 per bijkomende km boven de 10 km/u Rechtbank:

tussen € 55 en € 2750

Indien rechtbank: tussen € 55 en € 2750

Verval recht tot sturen --- --- 8 dagen > 5 jaar mogelijk 8 dagen > 5 jaar verplicht
Intrekking rijbewijs --- --- Mogelijk

Voor personen zonder woon- of vaste verblijfplaats in België kan het parket afwijken door de politiediensten de opdracht te geven een onmiddellijke inning voor te stellen.
Bij dagvaarding voor de rechtbank
Een rechter kan in uitzonderlijke gevallen afwijken mits uitdrukkelijke motivatie in het vonnis
In opdracht van het parket

Andere wegen
Snelheidsoverschrijding 0 tot 10 km/u +10 tot 30 km/u +30 tot 40 km/u +40 km/u
Bedrag € 50 € 50 + € 5 per bijkomende km boven de 10 km/u Rechtbank:
tussen € 55 en € 2750

Indien rechtbank: tussen € 55 en € 2750

Verval recht tot sturen --- --- 8 dagen > 5 jaar mogelijk 8 dagen > 5 jaar verplicht
Intrekking rijbewijs --- --- Mogelijk

Voor personen zonder woon- of vaste verblijfplaats in België kan het parket afwijken door de politiediensten de opdracht te geven een onmiddellijke inning voor te stellen.
Bij dagvaarding voor de rechtbank
Een rechter kan in uitzonderlijke gevallen afwijken mits uitdrukkelijke motivatie in het vonnis
In opdracht van het parket .

bron: wegcode.be

20 okt 2007 15:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
België (nabij zeeland)
Bericht 
even jou berekening gemaakt :

Resultaat van de berekening:

De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 120
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 164.5

Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):
Onmiddellijke inning
220€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

Minnelijke schikking
230€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

Rechtbank
55-2750€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)

20 okt 2007 15:35
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
lindemans schreef:

Het feit dat het je aardig dwars zit geeft aan dat het kennelijk een adequate aanpak is om je gedrag de volgende keer te veranderen.
Deze aanpak zal vast effectiever zijn dan een girootje; dat werkt dus wel.

Hand afhakken na belletje trekken zal de kwajongen ook sneller tot gedragsverandering zetten dan een vermanende toespraak. Maar of het daarmee een betere sanctie is gelet op het vergrijp?

20 okt 2007 18:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster S Spyder 550
Turnhout Belgie
Bericht 
Ja, de arm der wet kan er niet meer mee lachen in Belgie.
Ik rij zelf ook al een heel stuk rustiger met de P dan pakweg enkele jaren geleden. Het is gewoon niet meer te doen.
Maar af en toe....op een verlaten weggetje..... :twisted: ..het gas erop.
Gewoon constant aan een hoge snelheid rijden op de autostrade is er om vragen hier.....
Ook op de secundaire wegen staat het vol flitskasten. En je mag bijna overal nog maar 70......triestig :cry:

Ik zou gewoon niet gaan.
De boete zal wel volgen, steek er je tijd niet in.

20 okt 2007 19:48
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
Bericht 
???? Intrekking rijbewijs, ja ok voor een Belgisch ingezetene,
maar dat kan toch niet in geval van een buitenlander.
Rijbewijs is toch staatseigendom.

Hoe zit dit precies?
:roll:

20 okt 2007 20:04
Profiel
PorscheForum Rakker
911 996 4C 2001
edegem
Bericht 
Weet niet hoe het zit met buitenlandse verzekeringen, maar in Belgie zijn we verplicht rechtsbijstand te hebben in onze autoverzekering, en het grappige is dat je die ook kan gebruiken om de verzekering een advocaat te laten betalen als je moet voorkomen voor een overtreding.

Heb het paar jaar geleden gedaan voor mijn dierbare en ze kwam er zeer goedkoop van af (betaalde minder dan ik tijdje later voor een minilijke schikking voor een VEEL kleinere overtreding !!).

Dus ik zou zeggen, advocaat sturen en die het laten oplossen, die dag gaan werken en met wat geluk heb je genoeg verdient om de boete te betalen, de advocaat wordt door de verzekering betaald....

Good luck,
J-)

20 okt 2007 22:10
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
helaas wel zelf meegemaakt.

reed 190 op een zondagavond van antwerpen naar breda (was in 1992). Ergens in de middenberm (in belgie heb je af en toe zo'n stuk waar asfalt in de middenberm ligt met alleen een vangrail ertussen) stond een oude Volvo 340 met een gevarendriehoek erachter. Ik reed gewoon door en werd dus geflitst. Die had ik niet verwacht... :wink:

Bijna een jaar later werd ik gebeld door de plaatselijke politie van Veenendaal (ik werk in Veenendaal) of ik op die-en-die dag in Belgie was. Want ze hadden een bekeuring doorgestuurd gekregen op mijn kenteken. Instinctief heb ik geroepen dat ik die avond in Nederland op een familiefeestje zat, waarop de politie reageerde 'dan zullen we hem maar weer terugsturen'. Een half jaar niks gehoord tot ik een briefje in de bus kreeg dat ik een poststuk moest ophalen op het postkantoor... Helaas moet je eerst tekenen voor je ziet wat het is en het bleek een envelop van de arrondisementsrechtbank in Den Haag te zijn, met daarin een envelop van de arrondisementsrechtbank van Antwerpen. Ik was 2 maanden daarvoor bij verstek veroordeeld tot een week voorwaardelijke gevangenisstraf met en proeftijd van 2 jaar. Schrok me de pleuris!

Was in het jaar daarvoor verhuisd en was niet helemaal netjes geweest met overschrijven van adres. Oproep voor rechtszaak was wss op het oude adres bezorgd. Heb een brief gestuurd dat ik de oproep niet gehad had en dat ik het liefst gewoon had willen betalen als ik had geweten dat ik een bekeuring had (was inmiddels allang vergeten wat ik destijds tegen de Veenendaalse politie had gezegd). Men zou dit gaan bekijken. Een week of drie later kreeg ik een belletje dat besloten was dat ik nog kon schikken en dat ik een schriftelijk voorstel zou ontvangen. Weer drie weken later kreeg ik een brief dat ik 150 gulden (!) moest betalen op het postkantoor. Heb nog nooit zo fluitend 150 gulden betaald... :? :wink:

Heeft me wel wat grijze haren gekost...

20 okt 2007 23:48
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende