Auteur |
Bericht |
Max
|
Aankoop 2.2E 1970
Ik heb eeb prachtige 911 2.2E uit 1970 gevonden. De auto is technisch in een zeer goede staat en ik denk dat een aankoopkeuring weinig zal opleveren. Heb er al een proefrit in gemaakt, ook met een auto expert (van DAF) en hij rijdt werkelijk fantastisch.
De auto komt uit California; heeft vrijwel geen roest. De eerste lak laag zit er nog op; deze heeft wat steensag en hieren daar zie je de primer. De auto is vrijwel volledig origineel, alleen de voorbumper, koplampen, knipperlichten voor en de buitenspiegel zijn vervangen. De oude bumper is er nog wel maar die heeft een kleine deuk en is daarom vervangen. De nieuwe bumper heeft een spoiler (is dus van na aug 1971). Ook het interieur is volledig origineel.
De auto komt met een APK en de aankoopkeuring vindt de garagehouder geen probleem. Echter een aankoopkeuring kijkt alleen naar het technische deel.
De vraagprijs is 50k.
Ik heb de volgende vraag;
Hoe kom ik er nu achter dat deze auto werkelijk 50K waard is? Ik weet dat 2.2E 1970/71 in "excellent" staat rond de 45k zijn. Maar wat is excellent? Het interieur is 38 jaar oud en dat zie je ook wel. De lak is ook niet zo strak meer na 38 jaar. Aan de andere kant vind ik het juist wel iets hebben dat alles er niet nieuw uit ziet, het is en blijft immers een oldtimer.
Volgens de tabellen zijn auto's in "goede" staat rond de 24K. Dat scheelt zo'n 20K!!! De ene zal die auto "goed" vinden, de andere (waaronder de verkoper) zal hem "excellent" vinden.
Hopelijk begrijpen jullie mijn dillema! Er lijkt mij niets erger dan op je eerste 911-meeting te horen krijgen dat je 20K teveel hebt betaald!
|
11 mei 2008 23:06 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Als dat 50K euro is moet het een topper zijn, zeker voor een E. Dus geen verweerd interieur, goede lak, geen roest, mechanisch goed. oftewel, een speld in een hooiberg.
|
11 mei 2008 23:22 |
|
|
classiccarl 2.4
993 coupe ex-2.4 targa 1972Achterhoek
|
50K is inderdaad wel erg veel voor een 2.2E.
Heb je al in meerdere klassieke P's gereden? Zo niet, ze rijden al gauw erg goed en soms uitstekend
Met alle respect voor je raadgever (is nooit weg wanneer je gaat kijken) maar over een klassieke Porsche een oordeel geven, dan zou je toch specifieke kennis willen raadplegen.
Bij een AKK kun je zeker ook een oordeel over de prijs krijgen, het gaat niet alleen om de technische staat.
Bij de klassieke P club staat er ook een te koop (weliswaar een targa) tegen een aanmerkelijk lagere prijs.
http://content.us.porsche-clubs.porsche ... 24#pagetop
50K voor een 2.2E, dan moet deze er toch als fabrieksnieuw zijn, en dan nog...
Succes, en cave: liefde maakt blind
|
11 mei 2008 23:31 |
|
|
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
50k lijkt me wat aan de hoge kant. Dan mag-ie inderdaad in nieuwstaat zijn. Ziet er overigens wel goed uit voor zover ik op de fotootjes kan zien.
Is de wagen misschien getaxeerd? Anders is dat misschien een goed idee om te doen. En zo te weten wat-ie echt waard is. Er zijn enkele goede taxateurs die in Porsche gespecialiseerd zijn (ik heb de mijne door Wolter Gratama laten taxeren)
Succes in ieder geval
_________________________________________ http://www.ingomettes.nl
|
11 mei 2008 23:35 |
|
|
P-Driver
964 C4 Martini 1989
|
als je dan toch 50K uit gaat geven voor een klassieker, kijk dan naar een 911S, bijv. op mobile.de S-jes zijn veel zeldzamer en als je er in hebt gereden én hebt gehoord ben je verkocht.........
_________________________________________ Wie sagte schon Ferry Porsche damals: „ Hubraum ist durch nichts zu ersetzen als durch Hubraum“
|
12 mei 2008 21:55 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Een E voor 50 mille moet wel echt erg goed zijn voor het waard is. Zou eerst maar eens een paar andere gaan bekijken voordat ik zoveel geld uitgaf. Misschien vind je voor 35k wel een E die het voor jou (al) helemaal is!
|
12 mei 2008 22:03 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
veel geld voor een E, maar naar mijn mening is een (heel) goede ongerestaureerde auto meer waard dan een perfect gerestaureerde, gezien de originaliteit. En dan mag er al wat "patine" opzitten. Maar hij moet wel technisch goed onderhouden zijn, een goede onderhoudshistorie met ev facturen is niet slecht. En niet van 15 of 20 jaar geleden, want dat zegt nu niet veel meer.
Weet je zeker dat de motor correct is voor de auto ? Voor die prijs moet hij gewoon matching number zijn (de motor en boite die er in de fabriek zijn ingegaan = te checken via de motor- en boitenummer en een certificaat van PON van hoe de auto destijds is afgeleverd)
Het spiegeltje is van een 2.4, klopt niet echt, maar geeft wel een beter zicht achteruit dan de kleine ronde, dus ik zou daar geen punt van maken.
Interieur ziet er best goed uit.
Je moet gewoon zeker zijn dat je met deze auto zonder zorgen kan gaan rijden en dat je niet op korte termijn met dure herstellingen zit (ik bespaar je mijn verhaal, doe maar de zoekfunctie).
Of hij het waard is....? 2.2E is best zeldzaam, maar ik vind de klassieke 911 prijzen het laatste jaar / 2 jaar zowiezo "een beetje" overdreven worden. 4-5 jaar terug kocht je nog een heel goede 2.4S voor 25k. Nu vragen ze voor een roestbak al 25k als er toevallig een S opstaat.
En er zijn echt wel specifieke dingen die enkel een ervaren 911 specialist voor jou kan checken en die voor die prijs gewoon moeten kloppen bij zo'n auto, zelfs al vind jij hem goed rijden en er goed uitzien. Hij zou bvb een aluminium motorkap moeten hebben : enkel de 2.2E en 2.2S hadden dit, maar door de jaren zijn er al velen vervangen door metalen.
Een goede AKK is dus gewoon een must. Succes !
|
14 mei 2008 22:55 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
No way !!
2.2E coupe 1970 : 1971 stuks
2.2S coupe 1970 : 1744 stuks
2.2E coupe 1971 : 1088 stuks
2.2S coupe 1971 : 1430 stuks
2.4E coupe 1972 : 1124 stuks
2.4S coupe 1972 : 1750 stuks
2.4E coupe 1973 : 1366 stuks
2.4S coupe 1973 : 1430 stuks
|
14 mei 2008 23:07 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Californie auto en geheel origineel behalve .....
Auto die je beschrijft kan best mooi zijn, maar het is geen 2-tje met de dingen die je noemt; eerder een 3-. Niks mis mee maar dan moet de prijs er ook naar zijn.
Ik zou voor 50k lekker een echte originele EU auto zoeken, en naast een DAF specialist ook een Porsche specialist even laten rijden voordat je koopt (aankoopkeuring).
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
15 mei 2008 0:17 |
|
|
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
dan heb ik het goede jaar
on topic: de prijzen zijn inderdaad niet echt meer reëel, maar zolang ze betaald worden...
Zeker een AKK laten doen. 50k is niet heel erg weinig geld... Moet ik zeker 2 weken voor werken
Veel wijsheid toegewenst dus (nogmaals)
_________________________________________ http://www.ingomettes.nl
|
15 mei 2008 1:16 |
|
|
911_2.2T
911S Targa - 1973
911R Hotrod - 1972Houten
|
Leuk die lijstjes van de productie aantallen, maar ik denk dat de aantallen van de uiteindelijk overgebleven auto's en de vraag ernaar met name de marktprijs bepalen.
Je kocht in die tijd niet een 911S om je als een oud oma'tje door het verkeer te bewegen. Dus waarschijnlijk ook meer onherstelbare schade en/of circuit gebruik met alle gevolgen van dien. Ik denk dan ook dat er van de S uiteindelijk minder overlevers zijn dan van de T en de E.
Als je voor iets zeldzaams gaat kun je beter een sportomatic zoeken, die zijn pas zeldzaam. Ik denk dat het overgrote deel daarvan stuk is of omgebouwd naar een gewone versnellingsbak.
_________________________________________ 911 Targa 2.4S - In restauratie 911 Coupe 2.4T - 911R inspired met 3.0L
|
15 mei 2008 15:11 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
Nochthans zie ik veel meer 2.4S-en te koop aangeboden dan 2.4E's. Natuurlijk deels omdat S-en meer gewild zijn, maar toch......
Je zou het ook anders kunnen zeggen : S-en zijn al veel langer gegeerd en worden al veel langer door hun eigenaars gekoesterd en gerestaureerd, net omdat het een S is. In die zin zal een T (of een E) in het verleden veel sneller op de schroothoop belandt zijn.
Uiteindelijk maakt het niet uit en is het idd de markt die de waarde bepaald. Alleen vind ik dat je niet te snel mag zeggen het is "maar" een 2.2E en geen S. Want moest diezelfde auto in dezelfde staat wel een S zijn, zou iedereen 50k waarschijnlijk ok vinden.
|
15 mei 2008 15:40 |
|
|
911_2.2T
911S Targa - 1973
911R Hotrod - 1972Houten
|
Helemaal eens hoor Kristof.
De 911S prijzen beginnen een beetje 'wat de gek er voor geeft' vormen aan te nemen. RS'en zijn inmiddels alleen nog aan te schaffen voor mensen die echt niet meer weten wat ze met hun geld moeten doen. Als de E nog iets verder in prijs stijgt, zullen veel mensen geneigd zijn om hun E van de hand te doen, met dikke winst. Dan koop je een T terug of een nieuwer model 911 en hou je geld over.
50K voor een E zou best kunnen, maar dan moet het wel een goed gedocumenteerde en goed onderhouden wagen zijn, waar niet aan gerommeld is, die nooit schade gehad heeft etc. Waar vindt je nog zoiets?
Over het algemeen zelden via internet, wellicht via de bekende forums als je net op tijd erbij bent. Er zijn immers zat verzamelaars die ook zoiets zoeken.
In ieder geval iemand erbij betrekken die veel verstand heeft van de klassieke 911. Die kan snel zien of er dingen niet kloppen aan de auto.
Iemand met veel verstand van auto's is leuk, maar die zal niet de verschillende kleine detail veranderingen tussen 1964 en 1973 kunnen herkennen en met een dergelijk prijskaartje moet echt alles kloppen.
Als een auto lang te koop staat is dat ook al een indicatie dat de auto wellicht iets te ver boven de huidige 'markt waarde' geprijst is. Als de prijzen zo door blijven stijgen, maakt het natuurlijk niet veel uit, want dat haal je met een paar jaar dan wel weer in.
Ik zelf zou toch eerder voor een goede betaalbare T gaan en daar eerst een tijdje mee gaan rondrijden. Ervaring opdoen, veel lezen, bekijken en vooral genieten. Die E of S kun je altijd nog kopen en ik vraag me af of je daar nou zoveel meer plezier aan gaat beleven. Uiteindelijk is die paar PK's extra wel leuk omdat je iets sneller bent als je 'kleinere' 911T broer, maar met een ritje langs de bollenvelden kun je toch niet overal planken. (Het is natuurlijk allemaal relatief, 35 jaar geleden was het een prestatie, maar mijn 407 diesel heeft nu meer PK's als een standaard 911T)
Bedenk wel dat hoe meer de auto waard is, hoe minder snel je hem ook echt veel zult gebruiken, want diefstal en schade is iets wat je niet graag overkomt met zo een 'troetel kindje'. Als je een 'miskoop' doet voor een dergelijk bedrag dan heb je meteen een waarde vermindering van 15 tot 20K te pakken. Een redelijk nette 911E doet in nederland zo'n 25 tot 35 K, een topper kan dus best 50K doen, maar dat kan ik niet direct uit de foto's halen.
Zijn de gegevens van PON al bekend op basis van het chassies nummer en motornummer? Kijk bijvoorbeeld ook even achterop de klokken, daar staat een inkt stempel op met een maand/jaar. Deze moet een paar maanden voor de productie datum liggen, in ieder geval niet later.
Haal ook even de wielen eraf, achter op de velg op de rand van het middelste gaat staat ook een datum (maandjaar) ingeslagen, deze is meestal 1 tot 2 maanden voor de productie datum. Als deze veel eerder of later is, is dat een indicatie van mogelijke schade. (kan ook een flinke stoeprand geweest zijn, maar toch even nakijken) Op het stuur staat ook zo'n datum ingeslagen. Je kunt ook nog naar de type nummers van de voorpoten en achter ophang armen kijken en dit checken met de PET.
Als dit soort zaken niet helemaal correct zijn, zal de documentatie uit moeten wijzen wat de reden van vervangen is.
_________________________________________ 911 Targa 2.4S - In restauratie 911 Coupe 2.4T - 911R inspired met 3.0L
|
16 mei 2008 10:17 |
|
|
Peet964
1971 911 SAntwerpen
|
Zo te lezen is mijn 2.2 E targa sportomatic met alu motordeksel dus best zeldzaam
_________________________________________ "Water dient om eieren te koken!"
|
16 mei 2008 12:01 |
|
|
911_2.2T
911S Targa - 1973
911R Hotrod - 1972Houten
|
Zeker weten, kijk maar eens hier naar de productie aantallen, maar die heb je vast al een keer opgezocht:
http://www.sportomatic.org/production.htm
http://www.sportomatic.org/
Probleem met de sporto is alleen dat om 1 of andere reden er maar weinig mensen zijn die er eentje willen rijden.
Maar hoorde er geen Mahle Gasburners onder jouw sporto te zitten?
_________________________________________ 911 Targa 2.4S - In restauratie 911 Coupe 2.4T - 911R inspired met 3.0L
|
16 mei 2008 17:29 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
of die Mahle nu de waarde zou verhogen betwijfel ik . Zeldzame en dure velg tegenwoordig, gesteld dat je ze zowiezo onder je 911 zou willen..... niet echt mooi vind ik
|
16 mei 2008 18:22 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Velgen met hoog Toyotagehalte.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
17 mei 2008 10:36 |
|
|
Peet964
1971 911 SAntwerpen
|
Onder zo'n pre 73'er horen fuchsen !
_________________________________________ "Water dient om eieren te koken!"
|
18 mei 2008 21:57 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
of minilites.....nog cooler
...en als replica nieteens zo duur.
|
19 mei 2008 8:06 |
|
|
Targa911S1967
"Porsche's zijn om op te vreten..."
|
| | | | kristof schreef: 2.2E coupe 1970 : 1971 stuks 2.2S coupe 1970 : 1744 stuks 2.2E coupe 1971 : 1088 stuks 2.2S coupe 1971 : 1430 stuks 2.4E coupe 1972 : 1124 stuks 2.4S coupe 1972 : 1750 stuks 2.4E coupe 1973 : 1366 stuks 2.4S coupe 1973 : 1430 stuks | | | | |
2.0S Targa 1967 483
2.0S Targa 1968 442
maar ja wie wil(de) een Targa met S-motor en een te korte wielbasis....
_________________________________________ Porsche's zijn om op te vreten....
|
19 mei 2008 22:14 |
|
|
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
Oh, grappig. Zie je wel eens als achterwielen op R's of ST's. Wist nooit wat dat waren... Meestal liggen er dan wel 'gewone' fuchs op als voorwielen.
_________________________________________ http://www.ingomettes.nl
|
19 mei 2008 23:05 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
beetje off topic (klein beetje maar) : originele 1972 st. De gulf striping is een folieke van de eigenaar
|
20 mei 2008 8:28 |
|
|
zuugnap
|
Lees nergens de KM stand of is dat niet meer waardebepalend voor
dat type .........
zal es ff loere wat zo'n ding moet kosten bij de buurmannen
maar zo op zich wist ik wel iets anders te verzinnen voor 50k
|
20 mei 2008 8:45 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Max is aardig aan zijn max
Ziet er wel erg fraai uit
Iets teveel uitgegeven ben je snel vergeten, vooral als hij naar je zin is
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
20 mei 2008 9:10 |
|
|
zuugnap
|
Hmmm idd wat je hart roept en je hebt t er voor over ....
sommigen geven al 14 milj voor een stuk ijzerplaat van 14 x 50 cm
met een 1 erop.. ok ff wat voorbeeldjes en er staan echt toppertjes bij
Porsche 912 Motor 2,0 l. S
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=43750774
ff naar frankrijk ritje maken maar goed je hebt nog 35k over
voor spuitwerk en interieurverzorging! (laten we even samen
in de timemashine stappen en de teller pakken! 77.129 GLD!!
pfewww das big money!)
Porsche 911 T 2.0 Coupe EUR 37.900 MIntconditie!!
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=45655018
Porsche 911 2.0 L — EUR 32.500 Verhandlungsbasis
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=47330858
Schmuckstück !!! Der Porsche ist restauriert , H- Kennzeichen,
ungeschweißt, unfallfrei, Erstzulassung: 04/68
Porsche Targa — EUR 24.500 Verhandlungsbasis 7/1968
Porsche 911 Coupe T 2.0 — EUR 27.911 1969 Knauf Version
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=33729613
Porsche 911 E 2.2 — EUR 26.800 Verhandlungsbasis
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=44182524
Om even precies in jouw straatje te lopen heb je ook nog
genoeg over voor nieuwe bandjes! en leuke rit naar DNK
Heb ze ook gezien voor rond de 50k zonder meer ook een
echte RS voor 18 meer kan zo tijdje doorgaan!
Er is dus ZAT! en het is maar net in welk doosjes de Eigenaren
hem willen stoppen! En jij kan het maar 1x uit jouw doosje halen
neem ik aan
|
20 mei 2008 9:27 |
|
|