Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 05 apr 2025 1:24

Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Grote Poetsbeurt - Porsche 996 Cabriolet van Peter Dorr 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Valkenburg aan de Geul (Lb)
Bericht Grote Poetsbeurt - Porsche 996 Cabriolet van Peter Dorr
MY’01 Porsche 911 (996) Carrera 4 Cabriolet

Gistermiddag werd deze mooie Porsche door Peter en zijn vrouw bij me afgeleverd. Helemaal vanuit Soest zelfs, maar goed, een goed excuus voor een weekendje weg. Hun auto stond geboekt voor een Paintwork Correction Detail uitgebreid met de leder,- en cabrioletdak behandeling. Gezien de krappe tijd van 1,5 dag is het vrijdagavond dus redelijk laat geworden en zaterdagochtend ging alweer vroeg de wekker.

Toen de auto arriveerde vroeg ik heel voorzichtig of de kleur antraciet was, maar de oorspronkelijke kleur was toch echt diep zwart. Persoonlijk vond ik de kleur erg vaal zonder glans. Qua swirlvorming viel het mee moet ik zeggen, daarentegen had de lak wel heel veel last van gebonden contaminaties en oxidatie op de lak.

Ik ben het eerste begonnen met het interieur. Bij aankomst:

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Allereerst maar eens goed stofzuigen:

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Eindresultaat inclusief voedende dressing voor het kunststof:

Afbeelding

Daarna het gehele interieur / leder / kunststof gereinigd met lichte ontvetter:

Afbeelding

Het leder gereinigd met een leder cleaner en de kunststofdelen gevoed met dressings:

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Tot zover het interieur voor de eerste dag. De puntjes op de i, de ramen en het voeden van het leder bewaar ik altijd tot de laatste dag. Dan volgt nogmaals een grondige stofzuigbeurt.

Op naar het exterieur.
Eerst begonnen met het ontvetten van de wielkuipen en het reinigen van de wielen:

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Het opbrengen en inwerken van de velgenreiniger:

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

De banden goed ontvetten om naderhand te voorzien van een voedende dressing:

AfbeeldingAfbeelding

De binnenkant en de remklauw wordt uiteraard niet overgeslagen:

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Daarna alle randen, naden en kieren ontvet en gereinigd:

Afbeelding

De uitlaten verdiende ook flink wat aandacht. Eerst maar eens grondig ontvetten en wassen:

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Toen verder met het cabrioletdak. Bij aanvang zagen we een vrij vaal dak met allerlei kringen en plekken in:

Afbeelding

Allereerst de reiniger op het dak aangebracht om een minuutje in te laten werken. Daarna verwerkt met een zachte borstel:

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

En uiteraard daarna goed afspuiten en droogdeppen. Voordat de eerste laag protector kan worden aangebracht met het dak 100% droog zijn:

Afbeelding

De lakstaat bij aanvang; Dof en lichte swirlvorming, her en der een klein krasje:

AfbeeldingAfbeelding

Na het wassen de auto geclayed. Een (nieuw) stukje klei alvorens te beginnen:

AfbeeldingAfbeelding

Na een klein stukje:

Afbeelding

En nog iets meer….

Afbeelding

Na het clayen de auto nogmaals gewassen en daarna binnen gezet om de lakstaat vast te stellen. Aangezien de zon zich niet echt liet zien, heb ik de halogeenlamp erbij gepakt om de defecten goed zichtbaar te maken:

Afbeelding

Afbeelding

Testspot 50 – 50 Roterend polijsten met een medium compound op een cuttingpad (uiteindelijk twee applicaties nodig om tot de standaard te komen):

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Defecten op de rechter achtervleugel:

Afbeelding

Na de rotary (moet nog nabewerkt worden):

Afbeelding

Verder de hele auto op deze manier gepolijst en afgewerkt met een lichte polish op een polishingpad. Gisteravond laat nog het cabriolet dak ingespoten met de protector om het dak opnieuw waterafstotend te maken. Vanmorgen gevolgd door een tweede laag:

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

(Eindresultaat):

Afbeelding

Daarna de lak gevoedt met oliën. Bij het conventionele poetsen wordt enkel de oppervlakte van de lak tot hoogglans gepoetst, maar de rest van de lak(dikte) wordt niet aangepakt. Door het inwerken van deze oliën komt die diepe en oorspronkelijke glans weer terug.

Na dit proces de lak schoon gemaakt met een cleanser. Alle restanten polish / oliën die niet door de lak zijn opgenomen worden hiermee verwijderd. Enkel als de laklaag 100% schoon is gaat een waxlaag goed hechten. Toen de pré wax (soort primerlaag) aangebracht om de laklaag klaar te maken voor de wax:

AfbeeldingAfbeelding

Na het curen / hechten de wax afgenomen en de wielen geclayed, behandelt een pré wax en de velgen voorzien van een wheelwax. De banden behandelt met een voedende dressing. De uilaten gepolijst en behandelt met een sealant.

Toen verder met het voeden van het lederen interieur met een conditioner:

AfbeeldingAfbeelding

Na twee lange dagen de auto buiten gezet om afters te maken. De lak had zijn oorspronkelijke kleur weer terug, echt diep zwart. Vrij lastig om de diepe kleur goed op de foto's uit te laten komen, echter is op sommige foto's de glans wel goed te zien:

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Interieur:

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Peter, nogmaals bedankt voor deze mooie opdracht en hopelijk is alles naar wens 8)

Groetjes Bart
CustomCarCleaning.nl

12 jul 2008 21:00
Profiel WWW
Bericht 
Pfewww fotos laden duurt bijna even lang als t poetse ;) Welke spullen gebruik jij voor de wielen , daar zit ik namelijk beetje mee te donderjagen! Top gedaan weer!

12 jul 2008 21:13
PorscheForum Super Junkie
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht 
Top prestatie Bart,

Kun je mij eens een PB tje sturen met een prijsopgave voor een soortgelijke behandeling, voor een 84 911 Targa? half leer?

hoor het wel, of effe je tel nummer mailen.

Groet,

Jos

12 jul 2008 21:21
Profiel WWW Facebook 
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht 
Bart, dit vind ik altijd super topics. Leuk om te volgen (vandaar dat ik ook regelmatig te vinden ben op autodetailing.nl )

Heb je ook de steenslag aangepakt? Of doe je geen spotrepair?

Nogmaals super...... :lol:

12 jul 2008 22:18
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
wow. :shock:

13 jul 2008 9:09
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Wat een klus zeg. Het resultaat mag er echter wel zijn. Leuk om dit zo te volgen.

13 jul 2008 9:09
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 Carrera 3.2 1988
Bericht 
Nou Bart dat ziet er prima uit.
Geef je ook korting voor PF leden?

:wink:

13 jul 2008 9:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Dank u voor de leuke commentaren :wink:

@Zuugnap: Ik was idd aan het denken om het topic op te splitsen, maar.......neeh :mrgreen:

Qua velgenreiniger werk ik veel met de Meguiar's Wheel Brightener uit de professionele lijn. Deze is krachtiger dan de consumentenversie wat je in de winkel vindt, dus het is wel uitkijken en weten wat je doet. Om deze reden, en om de reden dat de kleinste verpakkingseenheid 1 gallon (3,78 l) is, gaat dit enkel via de groothandel.

Momenteel ben ik bezig met het inrichten van een webshop. Planning is dat deze eind deze maand online moet zijn. Dan zou ik je eventueel die Wheel Brightener kunnen leveren. Een gallon kost € 35,99 en je kunt hem zelf nog verdunnen. Zelf verdun ik hem 1 op 4.

@Master Ken: Spotrepair en steenslagschade repareren heb ik heel even in gedaan, maar vrij snel mee gestopt. Er gaat zo veel tijd inzitten dat het prijsverschil met herspuiten vaak klein wordt. Daarnaast krijg je nooit een 100% resultaat, iets wat je met spuiten wel hebt.

@Panic: Oui.....voor het Porsche Forum heb ik een tijdje geleden (aan de hand van Peter's suggestie :wink: ) enkele programma's samengesteld met gereduceerde tarieven. Check PB :wink:

13 jul 2008 10:12
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
ex Midnight blue 928 GTS 1995
Heerenveen
Bericht 
Ziet er serieus uit Bart. Ik denk dat ik je eens een prijsopgaaf ga vragen. :wink:

13 jul 2008 10:18
Profiel WWW
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Respect.

13 jul 2008 10:25
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC
Alkmaar
Bericht 
Wat een werk ! maar Ohh...wat een resultaat :shock: :cheers:

13 jul 2008 11:18
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C2
Bericht 
wauw erg goed hoor!! Zou je mij ook een prijsopgaaf kunnen PB-en?

Bart gaat het druk krijgen deze zomer op deze manier :D

13 jul 2008 11:46
Profiel
PorscheForum Rakker
944-911Targa turbo look-911cabrio-944 S2-Boxster GT2 look
(belgie)
Bericht 
Als je dat graag poetst , wil ik u graag uit de nood helpen :idea:

13 jul 2008 14:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Sorry voor mijn late reactie, maar alle PB's zijn beantwoord :wink:

13 jul 2008 23:40
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht 
Schitterend!!!!!!!!!

Vorige week heb ik mijn M3 ook een behandeling laten geven, iets minder uitgebreid dan deze, maar ook met een super resultaat. Zou het graag zelf ook willen kunnen. Binnenkort maar eens wat spullen aan gaan schaffen!

13 jul 2008 23:51
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
Bericht ontvettten
Ziet er prachtig uit.......... 8)
Ik lees wel dat je steeds eerst ontvet. Zowel interieur als buitenkant.
Mag ik vragen met wat je dat dan wel doet?
gr
Wim

14 jul 2008 9:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Zeer grondig met een (zover je dat vanaf een foto kunt zien) zeer mooi resultaat. Één ding begrijp ik niet, waarom worden de wielen gewoon niet even verwijderd, lijkt me grondiger en eenvoudiger werken.

14 jul 2008 9:58
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
Pfoeh Bart, da's reclame hier op het forum ! (maar wel hele goeie reclame :wink: ). Heb mijn Porsche vorig jaar gekocht en weet hem nog aardig schoon te houden (al ben ik naar eigen mening een waardeloze poetser). Had al eerder bedacht dat de auto t.z.t. wel een keer bij jou op bezoek mag komen 8) . Succes met je missie!

PS zo komt je eigen Porsche vast snel in zicht :D .

14 jul 2008 10:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
@HV: Thanks :D En wat betreft het laatste.....dat is wel uiteindelijk zeker de bedoeling :wink:

@WB: Carrosserie en lakwerk ontvet ik met een ontvetter (bijv. Safe D-greaser van Meguiar's) die veilig is voor de lak en kunststof / rubbers. Kijk hier goed mee uit, vele ontvetters zijn dat namelijk niet!

Kunststof e.d. ontvet ik met All Purpose Cleaner. Interieur meestal slechst 1 op 10. Wielkuipen e.d. 1 op 4.

@Peter 993: In principe ben ik het met je eens dat het makkelijker werkt als het wiel van de auto verwijderd wordt. Qua tijd zal het echter niets schelen, zal eerder langer bezig zijn dan korter. Ik heb hier namelijk geen brug of iets dergelijks, het zou dan allemaal per krik moeten gebeuren.
Tevens ben ik voorzichtig om dit soort zaken als onderdelen demonteren te doen aan een klant zijn auto. Dadelijk is er iets stuk of beschadigd (iets wat misschien al was), en wordt het misschien in mijn schoentjes geschoven..

14 jul 2008 10:26
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
tis idd erg mooi geworden en zal erg veel werk zijn geweest.

Wat ik me wel afvraag is waar de commerciele scheidslijn hier is ...
Dit mag dus blijkbaar maar een autohandelaar die zijn auto te koop aanbied op het forum kan kan weer niet "want we zijn geen Marktplaats"?

Is toch in principe hetzelfde?

Kijk als Peter en zijn vrouw nou zelf zeggen hoe tevreden ze zijn en foto's van voor en na plaatsen is het een ander verhaal en dus goede reclame (en verdiend ook zo te zien op de foto's), maar nu vind ik 't toch een preken voor de eigen parochie.

14 jul 2008 21:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 986 2.7
Rotterdam
Bericht 
Vakwerk. :salut:

14 jul 2008 23:03
Profiel
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
noem jij dat poetsen :shock: :mrgreen: :wink:

wat een zwijnenstal was dat ding zeg :pig: kon idd wel een beurtje gebruiken :wink:

hij ziet er weer 8) uit

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

14 jul 2008 23:37
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Ziet er heel mooi uit! Goed gedaan! :thumleft:

15 jul 2008 9:54
Profiel
PorscheForum Rakker
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltr
Soest
Bericht 
Wow Bart, jammer dat ik niet wist dat je de serie al geplaatst had anders had ik even als eerste een een mooie reactie geschreven. Maar goed bij deze dan maar.

Mijn auto was inderdaad wel toe aan een stevige pimp beurt en zoals het zo vaak gaat, als je weet dat de afspraak gemaakt is, laat je de laatste 2 weekenden de wekelijkse was- en zuigbeurt maar even achterwege. Normaal gesproken is ie dan ook nagenoeg altijd wel schoon, zowel van binnen als buiten hoor. Maar ja dit maakt de "before" en "afters" wel zo leuk om te bekijken.

Ik wil vooropstellen dat ik geen enkel commercieel belang heb bij Bart zijn winkel en er zijn ook absoluut geen afspraken gemaakt over wat ik wel en wat ik niet mag melden over de behandeling, dus dit is werkelijk mijn eigen persoonlijke mening die ik slechts deel om andere rijders wellicht een dienst te bewijzen.

Het eindresultaat is zoals je op de foto's hebt kunnen zien werkelijk fantastisch. De auto is er bijzonder van opgeknapt en hij lijkt inderdaad echt wel behoorlijk donkerder. Nagenoeg alle kringen zijn uit de lak verdwenen. Het dak heeft ook echt een metamorfose gehad en is nu weer diepzwart ipv wat valig zwart. De banden en velgen waren weer supermooi en het leek wel of ie ook ineens 2 pk meer had (misschien minder luchtweerstand? :lol: )

We zijn prima ontvangen door Bart die ons eerst uitlegde wat ie allemaal ging doen en zelfs zo vriendelijk was om ons even naar Maastricht te brengen hetgeen ons een taxiritje van 40 eurie uitspaarde.
We arriveerdern vrijdag rond 12.00 uur en zaterdagmiddag om half vijf kwam het verlossende telefoontje dat ie klaar was. Ik kan het iedereen aanbevelen, het is het geld dubbel en dwars waard en je ziet dat er echt heel veel werk aan verricht is.

Bij de eerste wasbeurt viel bv. al direct op dat alle druppels er echt heel erg bovenop blijven liggen en het wassen was ook super easy.

Heb ik dan helemaal niks te miepen? Jep toch wel, maar dat is wel gezocht en heel erg in de marge :roll: .
- Allereerst heeft Bart echt wel 2 volle dagen nodig als je net als ik voor de "Full Monty" gaat. Nu heeft ie op het laatst toch net even een uurtje of 2 te weinig tot zijn beschikking gehad en kon ie noodgedwongen een paar dingetjes net niet helemaal 100% meer afmaken. Bijvoorbeeld had ik gehoopt dat mijn velgen er helemaal perfect onder vandaan zouden komen maar daar waren nog een een paar kleine zwarte plekjes over die hij me ook eerlijk gemeld heeft. Daar was gewoon geen tijd meer voor om die nog eens extra onder handen te nemen
- 1 Praktisch nadeel aan een behandeling als deze. Mijn 100.000 km diepzwarte auto heeft al wel het nodige aan steenslag te verwerken gekregen hetgeen resulteert in klenie witte stipjes waar de onderlak doorheen komt. Tja en die vallen je nu ineens wel wat meer op. Wellicht dat Bart daar in de toekomst ook nog een tweede businessje voor kan opzetten om naast het "Detaillen" ook dit soort steenslag pitten te fixen.

Afsluitend.....een absolute aanrader.
Nogmaals dank Bart voor dit mooie resultaat

Peter

15 jul 2008 11:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
964C2 '91
Hilversum
Bericht 
Mooie verhalen en prachtig resultaat.

Maar uiteindelijk is dit gewoon commerciele business, dus ik als potentiele klant en echte Hollander heb de vraag, Enneh wat kost dat?, nog niet beantwoord gezien.....

15 jul 2008 12:03
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende