Auteur |
Bericht |
bassloot
ex 924/944 nu 924S !!Harderwijk
|
944 met 2.8 moter kopen of niet
_________________________________________ ex 944 (1982)
ex 924 (1983)
nu 924 S Mooie combi!! (1986)
Ik ben blij dat ik Porsche rij....(als hij rijd)
|
15 sep 2008 21:14 |
|
|
Jort
Groningen
|
If it sounds too good to be true...
Een fatsoenlijke conversie naar 2,8 liter met turbo kost al klauwen vol geld. Ik weet wel dat dit soort investeringen zich nooit gerug verdienen bij verkoop, maar €4500 is belachelijk weinig, zelfs voor een niet getunede Turbo.
Heeft alle schijn tegen. Maar als jij het de gok waard vindt, keuring laten doen bij een goede 944 specialist (bijvoorbeeld Renntech). Dan nog eens de balans opmaken alvorens tot eventuele aankoop over te gaan.
_________________________________________ Tjolk.
|
15 sep 2008 21:20 |
|
|
bassloot
ex 924/944 nu 924S !!Harderwijk
|
Waar moet ik aan denken bij een gehele rivisie van het blok qua euro,s dan. Ik kan bijna niets vinden over dit type blok, is er iemand die er iets meer over weet????
Meneer doet zelf in antieke auto,s en deze was dus eigenlijk een foutje. Ziet er verder erg goed uit op een deuk aan de achterkant van een aanrijding.
_________________________________________ ex 944 (1982)
ex 924 (1983)
nu 924 S Mooie combi!! (1986)
Ik ben blij dat ik Porsche rij....(als hij rijd)
|
15 sep 2008 21:58 |
|
|
Jort
Groningen
|
Lastig te zeggen omdat ik
a) de staat van de motor niet ken
b) niet weet welke verdere aanpassingen er zijn gedaan
Onmogelijk om op dit soort vragen een antwoord te vinden zonder dat een specialist de boel van dichtbij heeft gezien. Wel weet ik dat je op een "normale" 944 al behoorlijk leeg kunt bloeden als er veel achterstallig onderhoud is (paar duizend ben je zo kwijt). Voor een Turbo geldt dat nog meer en voor een getunede nóg meer. Ik herinner me op het 944 forum iemand die z'n Turbo blok had opgeblazen (niet deugdelijk getuned, te arm mengsel dacht ik) en dat geintje kostte als ik me goed herinner meer dan €10.000.
_________________________________________ Tjolk.
|
15 sep 2008 22:13 |
|
|
maarten-944
2x944 na 1x 944 S2Zwiep
|
Als eerste: een 944 turbo is orgineel een 2.5 liter.
Er zijn 2.7 liter 944 motoren maar zonder turbo.
2.8 liter motoren bestaan niet orgineel.
Dus een 2.8 liter turbo is een custom made blok.
Het eerste wat je je af moet vragen: is het echt een 2.8 turbo?
Zo ja: heb je vertrouwen in de tuner en is het blok nog wel in redelijke staat? (iemand die zijn auto op een dergelijke manier laat tunen doet dat niet om als een ouwe l*l rond te toeren) (maar aan de andere kant geeft iemand ook niet zo veel geld uit aan zijn auto om hem ff af te raggen)
Zo niet: het verhaal klopt toch al van geen kanten dus lekker laten staan en op zoek gaan naar een anderem als je gedult hebt zijn er zat te koop.
Het tweede wat je je af moet vragen: Vind ik de auto het geld waard?
€4500,- voor een 944 turbo is erg weinig geld mits hij in redelijke staat is.
ofwel goed het is dan geen 2.8 turbo maar een 2.5 of het is wel een 2.8 maar je hebt vertrouwen in de auto. dan lekker doen.
Mijn keuze zou zonder meer zijn: laten staan en op zoek naar een andere.
Maar iedere auto heeft zijn prijs en voor iedere auto is (uiteindelijk) een koper.
_________________________________________ FAST CARS
FAST BIKES
FAST FOOD
|
16 sep 2008 1:10 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Lijkt mij ook de verstandigste optie!
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
16 sep 2008 7:17 |
|
|
Wimpie77
|
Ik heb totaal geen verstand van techniek, maar als ik zou weten dat een 2.8 Turbo motor niet standaard bestaat dan zou ik een hele goede keuring laten doen bij de specialist en als daar uit komt dat 4500 euro niet zonde van je geld is en je wil hem graag hebben... Kopen!
_________________________________________ * * *
|
16 sep 2008 14:50 |
|
|
Rob 944
944Grave
|
Ik zou hem mooi laten staan.Ik denk dat de verkoper een mooi verhaaltje uit zijn duim zuigt !
_________________________________________ Waar een wil is........
.....is een weg.
En voor wie niet wil.......
......die heeft pech !!
|
16 sep 2008 15:00 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Een 2.8 maken op basis van een 2.5 blok lijkt mij gevoelsmatig een erg grote stap. V.w.b. de cilinderinhoud vergroten dan.
Een 2.7 blok als basis gebruiken en om de compressieverhouding te verlagen (= een must voor een turbo), is redelijk makkelijk met aanpassingen aan het draaiend gedeelte (krukas, drijfstangen en zuigers) te doen. Dat men dan op ca. 2800 cc uitkomt is niet onmogelijk.
Je zou dus uit moeten zoeken:
1) allereerst, wie was de motorenbouwer / tuner?
2) hoe is hij aan de 2800 cc gekomen, of is het slechts een fabeltje en is het nog steeds een 2.7 maar klinkt 2.8 gewoon wat lekkerder?
3) wat was het basis blok, 2.5 of 2.7?
En als laatste laat er een goede specialist uitgebreid naar kijken !!!!!
Tot slot: het kan natuurlijk echt iets bijzonders zijn
O ja, nog een p.s.
Hou vooral een zak met geld achter de hand of je word misschien wel de zoveelste die gedesillusioneerd deze Porsche voor weinig van de hand doet . . . . .
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
16 sep 2008 22:11 |
|
|
bassloot
ex 924/944 nu 924S !!Harderwijk
|
De eigenaar zegt dat het een 2.5 is geweest en getuned is in Duitsland. Verder weet hij er eigenlijk niet zoveel vanaf. Ik ga van het weekend nog eens kijken maar hij geeft nu al aan dat hij best breid is in prijs te zakken wat ik niet erg positief vind. Moet ik naar een specialist in tunen gaan of naar een porsche dealer? Verder zegt hij dat de hele remerij en ophanging is aangepast en van de 928 zijn? Kan dat? Ook zou de begrensing er af zijn om een hogere eindsnelheid te krijgen??????
Het is verder wel een mooie auto en vol leer.
_________________________________________ ex 944 (1982)
ex 924 (1983)
nu 924 S Mooie combi!! (1986)
Ik ben blij dat ik Porsche rij....(als hij rijd)
|
18 sep 2008 18:37 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Begrensing op een 944 ??
Waaruit blijkt trouwens dat het echt een 2.8 zou zijn? Dat is lijkt mij langs buiten onmogelijk te zien. En waarom vergroten naar 2.8 als het veel makkelijker is een 3.0 onderblok te nemen? In de 968 heeft Porsche tenslotte zelf in een heel beperkte serie de moeite genomen een turbo op een 3.0 te zetten.
Voorlopig zet ik in ieder geval veel vraagtekens bij deze auto, maar ik kan er natuurlijk ook gigantisch naast zitten.
_________________________________________ NPC 0577
|
18 sep 2008 19:53 |
|
|
Jort
Groningen
|
Op zich klinkt het niet onmogelijk allemaal. 2.8 conversies van het 2.5 liter Turbo blok worden en werden wel meer gedaan en daar hoeft hij niet ineens heel onbetrouwbaar van te worden. 3 liter conversie kan inderdaad ook, maar is nog iets kostbaarder als ik me niet vergis.
Remmerij van de 928 GTS kan ook goed kloppen, ook een veel gedane aanpassing, zeker bij meer vermogen.
Met begrenzer wordt de toerenbegrenzer bedoeld. Meestal wordt die bij tunen iets hoger gelegd of t.b.v. maximale topsnelheid inderdaad volledig verwijderd. Anders loopt een getunede turbo in 5 al vrij vlotjes bij ~285 echte kilometers in de begrenzer.
De prijs blijft echter belachelijk laag, maar misschien weet de verkoper niet wat hij verkoopt (tijd voor een staaatslot ).
Laat hem eens door Renntech bekijken. Die is wel thuis in de 944 wereld.
_________________________________________ Tjolk.
|
18 sep 2008 20:23 |
|
|
bassloot
ex 924/944 nu 924S !!Harderwijk
|
Rentech? waar zit dat. Hij heeft inderdaad iets gezegd over dat 3 liter blok alleen ging het dan om de balans as of zo iets,ik weet het niet meer dus, maar zal het van het weekend vragen. Op het moment rijd hij dus niet en weet ik dus ook nog niet zo veel.
_________________________________________ ex 944 (1982)
ex 924 (1983)
nu 924 S Mooie combi!! (1986)
Ik ben blij dat ik Porsche rij....(als hij rijd)
|
18 sep 2008 21:11 |
|
|
Jay911
'03 996 4S/ '86 Toyota Supra (race)Amsterdam
|
mi een hoop onduidelijkheid over dit verhaal. Persoonlijk zou ik liever iets meer uitgeven voor een originele Turbo of S2 dan een samenraapsel waarvan de achtergrond moeilijk te achterhalen is laat staan een uniek verhaal is a la 924 Carerra GT, RUF, Gemballa oid.
Zou zelfs liever nog een mooie originele 924S rijden voor dat geld.
_________________________________________ Mooiste bloem? Het klaverblad
|
19 sep 2008 10:02 |
|
|
rse
porsche 944S2
|
In Duitsland zit wel een aantal bedrijven met verstand van porsche tuning (9ff, Strosek, RUf). Als het door een van deze bedrijven is gedaan mag je er denk ik redelijkerwijs vanuit gaan dat het geen "rommel" is. Modificatie van een 2.5 naar 2.8 kom je vaker tegen en hoeft geen problemen te geven. Als de basis een 2.7 16V blok is is dat eerder een probleem dan een uitgeboorde 2.5 (de 944 2.7's staan niet bekdn als "bulletproof").
Het hangt erg af van hoe de auto is bereden en onderhouden of het iets is (circuit-wagen of op de weg, hoeveel km is er in getunede staat mee gereden?). Het kan het koopje van de eeuw zijn of de miskleun van de eeuw.
Ik zou hem persoonlijk ook wel een keer willen bekijken. Kan best leuk zijn voor "erbij"
_________________________________________ Indisch rode 944S2, 1991
http://home.tiscali.nl/porsche944s2
|
19 sep 2008 10:13 |
|
|
Jort
Groningen
|
_________________________________________ Tjolk.
|
19 sep 2008 10:22 |
|
|
rse
porsche 944S2
|
Is dat zo? Ik heb mijn 944 literatuur er al even niet meer op nageslagen dus ik kan het mis hebben, maar de 944S had toch ook een 2.7 blok? En dat is toch echt een 16V.
_________________________________________ Indisch rode 944S2, 1991
http://home.tiscali.nl/porsche944s2
|
22 sep 2008 17:46 |
|
|
maarten-944
2x944 na 1x 944 S2Zwiep
|
944s is een 2.5 16v er gaan verhalen dat enkele 944s-en fabrieksmatig zijn omgebouwd naar een 2.7 8v i.v.m. motorproblemen.
_________________________________________ FAST CARS
FAST BIKES
FAST FOOD
|
22 sep 2008 18:17 |
|
|
Jort
Groningen
|
Mij kwamen verhalen ter ore dat juist veel 2.7 blokken door de fabriek zijn verruild door S2 blokken (i.v.m. betrouwbaardheids issues). Hetgeen deels zou verklaren waarom er zo weinig 2.7 versies rondrijden (ook maar relatief kort in productie geweest natuurlijk).
Maar wat er van die verhalen waar is....
Wel weet ik dat er een aantal niet S2's af fabriek rondrijdt met een S2 blok.
_________________________________________ Tjolk.
Laatst bijgewerkt door Jort op 22 sep 2008 20:23, in totaal 1 keer bewerkt.
|
22 sep 2008 20:20 |
|
|
maarten-944
2x944 na 1x 944 S2Zwiep
|
Zou ook heel goed zo kunnen zijn. Een 944s is i.i.g. een 2.5 16v
_________________________________________ FAST CARS
FAST BIKES
FAST FOOD
|
22 sep 2008 20:23 |
|
|
Jort
Groningen
|
Stimmt!
_________________________________________ Tjolk.
|
22 sep 2008 20:25 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
De 944 type II werd naast de gewone uitvoerig (944 NA, normally aspirated) ook in de 944 turbo (1985-1988), 944 turbo S (1988-1990), 944 S (1986-1988) en 944 S2 (1988-1991) geleverd. Verder werd de 2.5 liter NA motor in 1988 vervangen door een 2.7 liter NA motor met 20 Nm méér koppel. Pikant detail is dat de 2.7 in bepaalde gevallen werd teruggehaald naar de fabriek, omdat de motor niet betrouwbaar bleek. Er werd dan een nieuwe S2 motor in gelegd, waardoor het vermogen flink toenam, van 164 pk naar 211 pk. Geen straf voor de eigenaar toendertijd…
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
22 sep 2008 20:28 |
|
|
Jort
Groningen
|
Maar de bronvermelding van deze meneer ontbreekt.
_________________________________________ Tjolk.
|
22 sep 2008 21:06 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
23 sep 2008 6:23 |
|
|
Jort
Groningen
|
Dat weet ik en het intro stukje is deels een compilatie uit de bekende 944 literatuur, maar ook daar ontbreekt de bronvermelding.
_________________________________________ Tjolk.
|
23 sep 2008 17:55 |
|
|