Auteur |
Bericht |
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
M'n 964RS het circuit op
ik post het effe hier aangezien het niet echt een Porsche event is.
Maandag aanstaande 12/05 heeft het Britse Mitsubishi Lancer Registry (MLR) Spa gereserveerd. Aangezien ze zelf te weinig auto's hebben om het vol te krijgen sturen ze ook wat uitnodiginge naar aanverwante clubs. Zo zullen er ook een aantal BMW's, Porsches, Lotus, Subaru,... op Spa te vinden zijn.
Een maatje van Vazily (hij post hier geregeld foto's) kent de organisatie vrij goed en op die manier hebben we met een paar maten kunnen inschrijven!
Als alles goed gaat, neem ik voor de eerste keer de 964RS mee op circuit. Ben er wel wat zenuwachtig voor maar langs de andere kant kijk ik er wel naar uit. Het belooft mooi weer te worden dus op dat gebied heb ik al geen excuus
Afgelopen dinsdag zijn we al es gaan rijden op Spa, maar toen was ik er met de Alpina...het was zeer warm en de schijven zijn helemaal krom gereden, de blokken verpulverd...vandaar ook dat de RS roept om uitgelaten te worden.
We zullen zien wat het wordt...ik deel een box met een collega 964-rijder...ik post volgende week wel een leuk verslagje
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
09 mei 2008 10:40 |
|
|
V-8
997 GT3RS, 964RS, 911R, 934 (project ?), 73RS (op zoek)Den Haag
|
Ha ha - het komt ervan. Het wordt fantastisch, dat weet ik zeker en uit ervaring Ik ben de laatste keer met de Cup banden geweest en dat is helemaal niet te evenaren... ik ben benieuwd wat je ervan vindt !
|
09 mei 2008 10:51 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
ik heb Pirelli Corsa's eronder.
=> iets minder grip dan de Michelins, maar wel slijtvaster, progressiever en makkelijker "aan te voelen" naar 't schijnt...ben benieuwd!
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
09 mei 2008 11:11 |
|
|
Frederik
Amsterdam
|
Veel plezier Ik kijk uit naar het verslag
|
09 mei 2008 11:58 |
|
|
Herman S
ex 911 2,4S Targa, ex 964RS nu Boxster Spyder 2010
|
Vorig jaar met de Porsche days er geweest met de RS, GEWELDIG RIJDEN!!!!
Je kunt supermooi sturen, glad asfalt, hoogteverschillen geniaal, Eau Rouge koste me echt 10x voor ik snapte waar ik heen moest sturen, je kunt de bochten heel mooi aansnijden, fantastisch gewoon.
Veilig rijden ook met heel veel uitloopstroken naast het circuit, je hebt redelijk wat marge. Enig momentje wat ik had gehad was dat ik 1x teveel op de kurbs uitkwam bij het uitacceleren waardoor de achterkant uit balans kwam (zwieber, zwieber met de kont), rustig gas erop gehouden, rustig bijsturen, kwam die weer keurig mooi uit.
Heel veel plezier!!!
Ik heb de mijne net weer aangemeld, morgen haal ik hem op bij PCG, ga wat rustig touren in de omgeving Arnhem / Nijmegen as weekend. Ook leuk !
|
09 mei 2008 13:21 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
hoeveel halen jullie zo aan Eau Rouge en Radillon?
ik denk dat je aan ongeveer 190-200km/u in 4de aan de pitlane rechts zit, dan links naar de cerb insturen en gaslossen (en/of remmen)...aan eind cerb naar rechts de Radillon opsturen aan ongeveer 150-160 en dit tempo tot boven vasthouden...als de wieltjes terug stevig op de grond staan effe links sturen om het rechte stuk op te draaien...
klopt dit ongeveer?...ben héél benieuwd naar het gedrag van een 911 op Eau Rouge...met de BMW is het niet zo moeilijk en dinsdag merkte ik dat de 911's (964-993-996) er allemaal trager opgingen (GT3 natuurlijk uitgenomen maar die was zeker ni sneller)...daaruit concludeer ik dat een 911 toch wat moelijker is in die bocht
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
09 mei 2008 13:47 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
200 op de top lijkt me een beetje hoog...je kan op die korte heuvel geen 20km/u bij acceleren...als je 180 boven uitkomt (zonder cups) dan ben je al goed bezig hoor!...een gt3 doet niet (veel) beter...heb ik al meermaals gemerkt! En als ze beduidend sneller gaan staan ze op cups
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
09 mei 2008 14:12 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Of hebben ze 2 wielen minder
("In den tijd" au rouge op aan 200 en dan het rechte stuk -kemmel geloof ik?- afblazen aan 280 )
Wel interessant te lezen wat de snelheden zo voor wagens zijn op Francorchamps. Kon me der niets bij voorstellen.
|
09 mei 2008 14:21 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
als je een potent bakje hebt (iets a la 911, M3, ...) geraak je wel aan 200km/u net voor Eau Rouge...dan zijn er 2 mogelijkheden: ofwel rem je (of gaslossen) nog aan de pitmuur en stuurt dan naar links...ofwel stuur je eerst links en remt dan op dat korte stukje cerbstone vooraleer rechts Radillon op te gaan...beide zijn goed en snel, hangt ervan af hoe je het aanvoelt...ik verkies nog steeds de eerste manier omdat ik vind dat de wagen stabieler is om Radillon op te sturen...bij manier 2 kom je net uit een remactie en de auto danst nog ietwat na tijdens het opsturen van de berg ...de snelheden aan het begin van Radillon varieren tussen 140-180 (afhankelijk van de auto en de dapperheid van het mannetje aan het roer )...dit heeft dan ook invloed op de snelheid aan Combes op het eind van de rechte lijn...daar zit met dan tussen 200-240km/u alvorens in de ankers te gaan
=> ik spreek hier over non-cup banden en zeker geen slicks
...je ziet, totaal verschillend van een moto hé
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
09 mei 2008 15:00 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Inderdaad Mich!
Bedankt voor de uiteenzetting
Zou het ook eens met de wagen moeten gaan proberen, alleen ben ik echt zo geen circuitwaardig piloot met de P.
Plus ik denk in "ideale motolijnen"
|
09 mei 2008 15:09 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Om over de dubbele linkse maar te zwijgen !!!
Bochtje insturen, plat. Platter. Toerenbegrenzer bijna in. Merken dat je je voet niet onder het schakelpedaaltje krijgt.
K..euh nee 'k moest iets anders gebruiken...lamhappen!! Of hamlappen
Volgend rondje voor het insturen een tikje omhoog en gewoon gaaan. Je hoort schraaaaap en voelt dat het goed gaat
Om over Blanchimont nog maar te zwijgen!!!
Helemaal een geweldig circuitje
In de wagen heb ik het dus nog niet meegemaakt...maar dat knietje zou het verschil volgens mij wel eens kunnen maken.
@Mich: sorry, uit Franco-enthousiasme heb ik je topic nu al half gekaapt
Ik wens je der veel plezier op alleszins!!
|
09 mei 2008 15:20 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
@Mich: sorry, uit Franco-enthousiasme heb ik je topic nu al half gekaapt
Volgens mij ben je alle topics aan het kapen heb je niks te doen?
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
09 mei 2008 15:31 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Verlofdagske
Ben wel al wat gaan sturen ze
|
09 mei 2008 15:52 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
09 mei 2008 15:59 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
benieuwd naar het verslag met de RS
veel plezier
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
09 mei 2008 16:48 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
Mooi filmpje Mich
Binnenkort moet je maar eens mee naar Zolder als de projectjes af zijn hé
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
09 mei 2008 17:14 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Denk dat meeste 911 rijders nog steeds een heilige schrik hebben van de Raidillon. Tijdens de Porsche Days meegereden in de sport klasse in een 997 S. Bestuurder kende Spa zéér goed, en ondanks de standaard banden kon hij in meeste bochten zoals Bruxelles, de dubbele linkse en Blanchimont toch een aantal GT3's inhalen. Maar Eau Rouge benaderde hij zéér voorzichtig, gaf ook toe dat hij zich niet op zijn gemak voelde die bochtencombinatie. Maar bovenaan Combes lukte het hem toch ook om een 240 te halen. Ter vergelijking, de 997 GT2 deed daar 270
|
09 mei 2008 18:43 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
paar foto's van op de rollenbank vandaag:
...275pk
=> ni slecht, maar ook ni goed als je de mods bekijkt (LMM met hittedraad, chip, katloos, G-bocht,...)...zou 285-290pk moeten kunnen leveren!
Heb al een afspraak eind mei om de auto wat in detail te meten met lambda en het geheel verder proberen te verfijnen
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
10 mei 2008 1:40 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Die eerste foto errug gaaf zo met een blauwe vloer en lichte achtergrond.
Man man man wat worden die autos bij jouw vertroetelt en verwend,
om vervolgens hard over het circuit te kunnen knallen
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
10 mei 2008 9:58 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Denk dat je qua snelheden wel goed zit
Topsnelheid voor Eau Rouge is vooral afhankelijk hoe goed je La Source door komt (lastige bocht, snel onderstuur)
Hoe hard je Eau Rouge opgaat is meer afhankelijk van hoe groot je ballen zijn
De een na laatste gele wagen (Lotus?) in het filmpje neemt 'm erg mooi
De gele wagen erna verprutst de hele bocht
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
10 mei 2008 10:23 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
de lotussen reden goed maar traag
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
10 mei 2008 10:46 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Voila,
kleine update van maandag..te beginnen met het belangrijkste => de RS staat keurig in de garage bij me thuis...we hebben 'm "heel" gehouden.
De eerste keer dus het circuit op met dat ding...een aparte ervaring hoor. Ik heb zelden zoveel stress en spanning gehad in m'n leven. Vooral de avond ervoor was het intens (zondag), maandag in het naar Spa rijden en net voor de trackday begon, viel het zéér goed mee...waarschijnlijk omdat het zéér vroeg in de ochtend was en door de slaperigheid de spanning niet voelde
Soit, eens we wat geïnstalleerd waren in de box, ving de dag aan met een sessie achter de pace-car...toch maar wijselijk besloten om effe aan te pikken...dit was dé mogelijkheid om rustig effe aan te voelen hoe de RS op circuit reed. Alles ging prima, met veel verteouwen weer de pits in...iets eten en drinken (de piste was nu zeer druk aangezien idereen er meteen op wil) en een 20 min later deed ik m'n eerste "echte" lap samen met Belgianrally (die hier vaak mooie Porsche foto's post).
Het werd een rondje aftasten...aanvoelen van wat de wagen eigenlijk deed. M'n eerste uitje in een 911 op circuit van m'n leven...je raadt het al => ik vond 'm vrij erg onderstuurd. Ook op Radillon moest ik nog de goede lijn te pakken zien te krijgen omdat de 911 niet zo snedig instuurt als de Z4 Alpina. Daardoor kwam ik boven wat "te kort" en we voelden beiden de kont een beetje zwieren...jaja, het was effe stil in de auto
Soit, een paar ronden later de pits in en de bandendruk aanpassen...ik probeerde de druk warm rond de 2.5 bar te houden. Naast me stond Raven14 met een gemodificeerde 964c2 in de box op Michelin Cups. Ook hij bekommerde zich enorm om de juiste druk. Iets je later zijn we samen buiten gereden achter mekaar om es te zien wat de ideale lijnen waren.
Dit was ongetwijfeld een van de leukste momenten van de dag!! 2 964's achter mekaar...super!...er zat bijna niks verschil tussen beide auto's, vooral de grip van Raf's auto was verbazingwekkend! In de bochten kroop die aardig dichtbij
Het uurtje erna ben ik nog een paar keer buitengereden en steeds kameraden meegenomen voor een rondje. Gaandeweg raak je meer en meer vertrouwd met de RS verleg je je grenzen...ook Radillon ging steeds beter en harder, ik ging steeds later remmen waardoor de auto ook minder onderstuurd werd! De grip kon nog immer beter, maar toch...de auto begon "te luisteren".
Tijdens de middag met Raf wat overlegd over de juiste tracé en versnellingen want ik had al een faluw vermoeden dat ik dat op 2 plaatsen wel nog kon verbeteren! De dubbele linkse nam ik in 3de en eigenlijk moest dat 4de zijn....op 't eind van het circuit draaide ik het snelle Blanchimont in 4de op en dat was beter in 3de (in 4de is de 911 te onderstuurd en in 3de kan je hard acceleren, effe lossen waardoor de neus terug naar de koord komt om vervolgens plankgas uit te acceleren)
Op het circuit bevonden zich nog 2 andere 964RS'en uit Frankrijk. Na de middag stonden die per toeval rond de mijne en al gauw raakten we aan de praat. Een van beiden (rooie RS, 3.8l, 330pk, Toyo888) trakteerde me op een paar rondjes in zijne en het was heerlijk hoe die man ermee stuurde...een pure track wagen, zo snedig, agressief, en snel!!! ik timede hem in 2'54" en da's echt wel rap!!! Vooral van de grip van de Toyo's was ik onder de indruk en was teleurgesteld over mijn Corsa's. Daarop bood ik hem een drive in de mijne aan en ik als passagier. Zijn bevindingenwaren dezelfde en na het checken van de banden, vonden we de reden...de banden dateerden van 2003, een beetje oud voor cups! Gisteren vernam ik van een kenner ook dat je de cups beter op 2.0-2.1 bar gebruikt ipv 2.5...dus ook dat zal een rol gespeeld hebben.
De namiddag werd verder afgewerkt op een relaxe manier...wat kijken, praten, rijden, binnenkomen en rusten, en weer rijden...telkens namen Raf en ik passagiers mee...is ook fun voor de maten op die manier. Op de piste was er steeds minder en minder volk...en wij leerden steeds beter de auto's onder de knie krijgen.
Op 't einde van de dag heb ik nog es een sessietje solo afgewerkt...heerlijk, de RS voelt toch eenstuk lichter zonder passagier...ik kon héééél laat in de remmen (kon Elises en Ariel Atom uitremmen) de 911 dook prachtig naar de koord van de bocht en het uitacceleren ging vlotter dankzij minder gewicht...heb rondjes van 3.02-3.03 kunnen klokken, in het begin van de dag zaten we aan 3.8-3.09 => toch een 6s gewonnen hé!
Kortom, het was een prachtige ervaring en een onvergetelijke dag!...dit smaakt naar meer...ik kom terug maar dan met goeie cups eronder en met wat meer vermogen (275pk gemeten vrijdag, maar ik mis wel 10Nm koppel! => eind deze maand wordt ernaar gekeken)
Enorm verschillend van een BMW ook => moelijker, vermoeiender, minder vergevend, maar ook puurder, echter en het geeft je een goed gevoel als "piloot" als je merkt dat je gaandeweg de kneepjes leert kennen om 'm te laten luisteren. Toch ben ik met de BMW nog steeds ietsje sneller op Spa...je kan met de BMW harder de bocht insturen, ook Radillon is sneller in de Beier (stabieler).
hier alvast een paar foto's:
hier nog een filmpje, blijkbaar nog gemaakt voor de middag...rondje Spa vanuit de RS
http://www.youtube.com/watch?v=lXjd2xero30
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
14 mei 2008 18:56 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Mooi dat de RS weer heelhuids thuis is en leuk verslag om te lezen. Het smaakte blijkbaar naar meer . Ga je nu de Corsa vervangen door Toyo 888?
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
14 mei 2008 19:09 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Leuk om je ervaringen te lezen,
volgende keer weer met de beamer of nog een keer de RS
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
14 mei 2008 19:30 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Dat ligt eraan of hij voor de fun & het goede gevoel gaat of voor de snelheid. Ik zou het wel weten.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
14 mei 2008 19:34 |
|
|