| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Geen super meer aan de pomp?
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=19730
Pagina 1 van 2

Auteur:  stoekie [ 17 aug 2008 19:25 ]
Berichttitel:  Geen super meer aan de pomp?

Ben net terug van het oldtimertreffen in Zandvoort.

Op de terugweg ben ik gestopt bij een tankstation op de autoweg in de buurt van Amsterdam, maar deze had geen super plus.

Dus ben ik zonder te tanken doorgereden naar Utrecht, daar gestopt bij een tankstation en weer geen super benzine alleen maar euro en diesel.

Gaat de super verdwijnen? Ik heb nu noodgedwongen XL 95 getankt, deze was wat duurder als de euro, dus hopenlijk ook beter??

Is de 95 nu slechter? Ik merkte qua prestaties geen verschil.

Auteur:  LeoH [ 17 aug 2008 19:33 ]
Berichttitel: 

Klopt, steeds minder stations verkopen RON98.
Als je auto het beste loopt op 98 ( zie advies in de tankklep) kun je best 95 tanken, moderne auto's passen zich aan, maar als de prestaties minder worden is Octaan-boost ( 2 of 3 puntjes erbij ) een oplossing. Geeft tevens een betere smering. bv. Bardahl.

Auteur:  MarkS [ 17 aug 2008 19:52 ]
Berichttitel: 

Shell V-Power = 97 (in NL)

Auteur:  Paul II [ 17 aug 2008 20:02 ]
Berichttitel: 

... klopt, maar op de pomp staat dan 95, omdat 97 niet vermeld mag worden want geen standaard/genormeerde waarde :idea:

Auteur:  Auke231 [ 17 aug 2008 20:18 ]
Berichttitel: 

Is dan alleen Texaco over op de XL95?, of wordt dat ook door andere merken gevoerd. Hier in de buurt zijn nog wel een paar tankstations waar 98 kan worden getankt, ik hoop dat dat zo blijft.

Auteur:  MetalGreen911SC [ 17 aug 2008 21:21 ]
Berichttitel: 

Hier ook 6 weken zonder gezeten (98 met loodvervanger) :roll:

Maar gelukkig Duitsland is dichtbij (ron100 :D )

Auteur:  Jort [ 17 aug 2008 21:34 ]
Berichttitel: 

Meeste BP's hebben nog Ultimate (98).

Auteur:  LeoH [ 17 aug 2008 21:54 ]
Berichttitel: 

Esso bijft ook ng wel even met super-plus ( 98 )

Auteur:  Lydia [ 17 aug 2008 21:55 ]
Berichttitel: 

De Texaco op de hoek heeft het sinds een paar weken ook al niet meer. Erg lastig. Moet nu helemaal naar Alkmaar voor een tankje!

Auteur:  Pascal [ 17 aug 2008 22:05 ]
Berichttitel: 

Lydia, een 993 rijdt toch prima op 95? Mag toch hopen dat de pingelsensor in zo'n wagen dat oppikt.

Voor de SC altijd lekker braaf naar de Esso, die hebben vooralsnog nog steeds mooi 98 aan de pomp hoor ;)

Auteur:  LongJohn [ 17 aug 2008 22:24 ]
Berichttitel: 

Total heeft ook nog een brandstof met octaan 98....Excellium 98 ongelood.

Auteur:  Lydia [ 17 aug 2008 22:26 ]
Berichttitel: 

Ik weet het Pascal. Maar toch blijf ik een beetje angstig. Een beetje het "Je weet maar nooit" gevoel. Er zit in Alkmaar nog een BP die 98 schenkt. Of ik tank V-Power bij Shell. Had ik ook even voor nodig voor ik dat durfde.

Auteur:  Nicolò [ 17 aug 2008 22:49 ]
Berichttitel: 

Stoppen met 98 heeft soms te maken met aanbieden van biobrandstoffen waarvoor dan de 98-tank wordt gebruikt. Dus 98-aanbod zal nog wel minder worden.

Auteur:  Bertroex [ 17 aug 2008 23:15 ]
Berichttitel: 

Stoekie,


Je 2.7 k-jet is gemaakt voor goed te presteren met een minimum van 91 RON.

95 ron is dus meer dan genoeg. Bovendien is loodvrij prima want sinds 1955 heeft porsche hardere valves voor hun aluminium heads en de porsche motoren zijn vanaf de fabriek ok om op loodvrij te rijden.

Het 98 ron verhaal is toepasselijk voor de 3.2 carrera met DME alsmede de high compression 204 pk 3 litre SC.



HTH,


Bert

Auteur:  Bert [ 18 aug 2008 10:21 ]
Berichttitel: 

Gelukkig is hier in de buurt het goedkoopste tankstation een Esso selfservice mét 98 :D

Auteur:  FROST [ 18 aug 2008 10:21 ]
Berichttitel: 

Normaal tank ik altijd 98 bij de Total, maar aangezien ze die niet hebben in de omgeving Franeker/Harlingen word het voor mij of de Gulf of de Q8 pomp. Taxaco heeft inderdaad geen 98 meer, en daar stikt het er van :roll: Voor de verandering heb ik eens een paar keer 95 getankt maar daar werd ik niet vrolijk van; motor leek me meer te roken en had minder prestatie dan normaal.

Auteur:  Paul II [ 18 aug 2008 10:27 ]
Berichttitel: 

FROST schreef:
Voor de verandering heb ik eens een paar keer 95 getankt maar daar werd ik niet vrolijk van; motor leek me meer te roken en had minder prestatie dan normaal.

Roken heeft er echt helemaal niets mee te maken.
Minder prestaties kunnen er zijn - met welke auto eigenlijk? - maar denk niet dat je dat merkt.

Auteur:  Graaf [ 18 aug 2008 10:50 ]
Berichttitel: 

Omdat er al zoveel over geschreven ben ik zelf maar gaan testen. Hoewel ik me realiseer dat ik nog veeeeeel langer moet testen en hier alle details zal moeten gaan melden kan ik vertellen dat de tussenstand geen enkel voordeel opleverd bij "normaal" gebruik...ik merk geen verschil tussen 98, V-power of 95 ! Misschien dat de hele gevoelige types hier of de extreem technische circuitrijders het wel merken maar ik geloof persoonlijk niet in het voordeel van welke premium brandstof dan ook.

Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel of het voordeel op de lange termijn maar ik heb nog niets gemerkt of gelezen wat me bij 95-pomp weg houd....

Auteur:  EriC4C [ 18 aug 2008 11:05 ]
Berichttitel: 

Graaf schreef:
Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel of het voordeel op de lange termijn maar ik heb nog niets gemerkt of gelezen wat me bij 95-pomp weg houd....

Uit "de oude doos": idem (1), idem (2), idem (3). ;)

Auteur:  Graaf [ 18 aug 2008 11:14 ]
Berichttitel: 

amen :wink:







en nog steeds niets gelezen wat me kan overtuigen van het tegendeel dus....

Auteur:  rob964.c4 [ 18 aug 2008 11:56 ]
Berichttitel: 

hier een test in de UK

ongelood bij de "supermarkt"
shell optimax
en bp ultimate

test auto's

renault clio 81 81 81 pk
vw golf gti 172 174 177
subaru impreza 235 248 249

toch wel verschil,
http://www.youtube.com/watch?v=smLkmCRl6n0

robert

Auteur:  horn [ 18 aug 2008 11:59 ]
Berichttitel: 

clio kopen dus. :idea:

Auteur:  stoekie [ 18 aug 2008 12:05 ]
Berichttitel: 

Bertroex schreef:
Stoekie,
Je 2.7 k-jet is gemaakt voor goed te presteren met een minimum van 91 RON.

Bert bedankt, dat wist ik niet, dan tank ik voortaan gewoon v-power of indien niet beschikbaar 95, merkte ook eigenlijk geen verschil met de 98 die ik voorheen altijd tankte en de 95 die ik nu getankt heb. :D

Toch wel jammer dat deze brandstof steeds meer gaat verdwijnen, was nog van plan om over een jaartje of 2 over te stappen naar de 3.2 of 3.6 en dan is het toch wel makkelijk als je het (bijna) overal nog kan tanken ipv maar op enkele plaatsen.

Auteur:  Paul II [ 18 aug 2008 13:02 ]
Berichttitel: 

Graaf schreef:
... Hoewel ik me realiseer dat ik nog veeeeeel langer moet testen en hier alle details zal moeten gaan melden kan ik vertellen dat de tussenstand geen enkel voordeel opleverd bij "normaal" gebruik...

Klopt helemaal, zoals je schrijft bij NORMAAL gebruik.

De ontsteking wordt automatisch bijgeregeld, om pingelen te voorkomen, met wat minder vermogen als resultaat. Maar dat merk je dus niet bij dit gebruik.

Bij max. belasting en gebruik zoals op circuit zal je wel verschil merken tussen 95 en 98, gewoon omdat er dan meer pk's beschikbaar zijn.

Betwijfel zelf of er verschil te merken is tussen 98 en hoger RON getal (verkrijgbaar in NL?).
Sommigen zijn daar van overtuigd, maar dat zijn gelovigen altijd :wink:

Auteur:  WdePundert [ 18 aug 2008 13:04 ]
Berichttitel: 

stoekie schreef:
Toch wel jammer dat deze brandstof steeds meer gaat verdwijnen, was nog van plan om over een jaartje of 2 over te stappen naar de 3.2 of 3.6 en dan is het toch wel makkelijk als je het (bijna) overal nog kan tanken ipv maar op enkele plaatsen.

Dan neem je toch een US-versie, die rijden wel op 95.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/