| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

met de Porsche de winter door
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=20517
Pagina 1 van 2

Auteur:  koebel [ 29 okt 2008 22:59 ]
Berichttitel:  met de Porsche de winter door

ik gebruik de P naast de broodnodige "joyrides" in het weekend ook af en toe doordeweek. Omdat ik mijn eerste winter, als P-bezitter, in ga vraag ik me af of het doordeweekse gebruik straffeloos blijft. Het idee om over gepekelde wegen te rijden, zit me toch niet helemaal lekker.... enige ervaring/opinies (vast wel :D )?

Auteur:  Denniz C2 [ 29 okt 2008 23:16 ]
Berichttitel: 

:roll: :roll: :roll: :? :shock:

Ik zou me naats het feit dat je met gladheid wellicht "iets"voorzichtiger op het gas moet gaan echt GEEN reden weten waarom je met de Porsche niet in de winter buiten mag spelen? of ben je van mening dat de kwalteit van Porsche zo slecht is dat ie niet tegen een beetje zout kan :?: :lol:

Auteur:  MetalGreen911SC [ 29 okt 2008 23:28 ]
Berichttitel: 

Denniz C2 schreef:
:roll: :roll: :roll: :? :shock:

of ben je van mening dat de kwalteit van Porsche zo slecht is dat ie niet tegen een beetje zout kan :?: :lol:


Daarom zijn er ook zoveel resto-topics :wink:

Hier blijft het (ouwe) spul mooi binnen bij eerste tekenen van pekel.

Auteur:  horn [ 29 okt 2008 23:32 ]
Berichttitel: 

effe de pekel eraf spuiten met de hogedrukspuit als je klaar bent met spelen. verder lekker genieten!

Auteur:  Gert [ 29 okt 2008 23:41 ]
Berichttitel: 

Dankzij global warming steeds minder pekel, volgens mij waren het aantal "pekel dagen" op 1 hand te tellen.

Auteur:  Jurgen [ 29 okt 2008 23:47 ]
Berichttitel: 

Wat betreft winterervaring kan ik wel winterbanden aanraden, ook/zelfs met de huidige winters.
Verder na 't rijden even afspoelen, klaar.

Auteur:  Roi [ 30 okt 2008 0:26 ]
Berichttitel: 

lees deze maar eens...

strroizout / rijden in de winter

forumtechniker zegt er ook "iets" over....aan jou

Auteur:  cabrio wim [ 30 okt 2008 9:35 ]
Berichttitel: 

Heb gelinkte verhaal net even gelezen, en er staat veel waarheid in, ook over de jongere auto's met roest.
Vandaar ik de Jap ook elk jaar op mijn brug controleer.

Het resultaat van een Porsche die bijna 23 jaar gewoon zomer en winter gebruikt is zien jullie in mijn draadje.
Dus vandaar dat nu alles vernieuwd is, ook boutjes en moertjes met alles lekker in het kopervet.
Maar denk als hij klaar is, gewoon weer zijn werk mag doen waarvoor hij gemaakt is.
En dat is rijden, en wel voor het hele jaar. :idea:

Auteur:  Peter [ 30 okt 2008 10:11 ]
Berichttitel: 

Hier zullen velen zeggen: Tuurlijk heel de winter door, had tie maar geen auto moeten worden, etc.... Een feit is dat zout zeer corrosief is. Wanneer je niks aan preventie doet zal de onderkant ed. erg te lijden hebben. Ik heb al verschillende 964, 993 etc gezien waarbij het motorplaat materiaal (964) en/of warmteschilden (964 en 993) volledig verot waren of waar de haakse slijper en beitel het belangrijkste gereedschap is bij demontage van onderdelen. Ook een hele leuke, stalen m6/m8 boutjes in het aluminium motorblok na 15 jaar regen en pekel...zucht.......

Dit geldt overigens voor alle auto's, niet alleen Porsches.

Auteur:  boxi [ 30 okt 2008 10:53 ]
Berichttitel: 

Heey...

Dat was mijn posting :D Mijn mening is nog steeds niet veranderd, mijn drietje blijft lekker binnen bij bepekelde wegen!

strroizout / rijden in de winter

Grtz. Boxi

Auteur:  maurice [ 30 okt 2008 12:23 ]
Berichttitel: 

Ik kan me er werkelijk geen zorgen over maken. Als je weet wat het effect van strooizout is kun je er wel degelijk mee de winter door komen.

Zout trekt vocht aan omdat het hygroscopisch is. En waar het vochtig is gaat blank metaal corroderen. Maar waar de lak en onderzijde van de auto goed beschermd is kan het moeilijk gaan roesten. Oude lak en beschermlagen hebben alleen de neiging haarscheuren te gaan vormen waardoor het vocht onder de lak kan doordringen.
Kortom als je de lak en conservering van de auto in goede conditie houdt en vuil en zout goed afspuit is er weinig aan de hand.

Overigens geld dit niet alleen voor strooizout maar ook voor vuil in het algemeen. Op plakken onder de auto waar zich stof en zand verzameld zal ook heel snel corrosie onstaan simpelweg omdat het vuil vocht vast houdt.

Mijn 911 heeft 4,5 jaar in weer en wind in Zwitserland gereden en is nooit ontzien gedurende de winter met sneeuw en ijs. De onderzijde heeft gebruikssporen maar om nu te zeggen dat het er beroerd uit ziet...
Ik heb met al mijn autos altijd 365 dagen per jaar gereden en in de herfst/winter zorg ik alleen dat ik de onderzijde wat vaker schoon spuit.

Kortom, na 9 november gaan de winterbanden er onder en komt de 911 nog net zo vaak de garage uit als in de zomermaanden :wink:

Auteur:  Anton [ 30 okt 2008 16:41 ]
Berichttitel: 

That's the spirit :drive:




De enige pekelbescherming die ik heb is een hardtop :mrgreen:

Auteur:  Jurgen [ 30 okt 2008 22:17 ]
Berichttitel: 

Er gaan wss bij veel auto's pas ná 9-11 winterbanden eronder, ook bij mij. Hoe zou dat zo komen? :wink:

Auteur:  WdePundert [ 31 okt 2008 15:21 ]
Berichttitel: 

Ik rijd niet als er pekel ligt en in principe zelfs niet eens als het regent als daar geen noodzaak voor is (geen daily-driver).
Afspuiten met de hogedrukspuit is ook niet altijd goed. De kans bestaat dat je de pekel in de holle ruimtes spuit. Je kunt dan beter een "zacht" straaltje gebruiken. Reacties als "Dan had ie maar geen auto moeten worden" ken ik ook wel, maar op dit soort momenten is een andere auto daar imho geschikter voor.

Auteur:  Devils son [ 31 okt 2008 16:43 ]
Berichttitel: 

Peter 993 schreef:
Ik heb al verschillende 964, 993 etc gezien waarbij het motorplaat materiaal (964) en/of warmteschilden (964 en 993) volledig verot waren


Ik weet niet wat dat met zout te maken heeft, aangezien die motorplaat echt niet van metaal is.

Vervanging kost overigens ook niet de wereld. Ik kan het voor je opzoeken, met dank aan de gemeente Geldrop.

Auteur:  Porsche911 [ 31 okt 2008 19:48 ]
Berichttitel: 

De Targa komt hier nooit buiten als er pekel ligt..
Het is de bedoeling dat de 964 dat wel gaat doen maar is het verstandig om hier winterbanden onder te doen?
Het is wel een C4.

Heb ergens gelezen dat onder een C4 altijd winterbanden moeten in de winter omdat als je de grip kwijt ben ook niet zo snel meer terug krijgt...
Wat zijn jullie bevindingen hiermee :wink:

Auteur:  Peter [ 31 okt 2008 21:19 ]
Berichttitel: 

Devils son schreef:
Peter 993 schreef:
Ik heb al verschillende 964, 993 etc gezien waarbij het motorplaat materiaal (964) en/of warmteschilden (964 en 993) volledig verot waren


Ik weet niet wat dat met zout te maken heeft, aangezien die motorplaat echt niet van metaal is.

Vervanging kost overigens ook niet de wereld. Ik kan het voor je opzoeken, met dank aan de gemeente Geldrop.


O, ik dacht dat kunststof ook roestte :roll: :roll:

Ik bedoel natuurlijk het plaatmateriaal wat om de motor heen zit......zeer roestgevoelig bij een 964 en bepaald niet goedkoop rondom al snel een eurootje of 1000.

Auteur:  horn [ 31 okt 2008 21:23 ]
Berichttitel: 

Porsche911 schreef:
Heb ergens gelezen dat onder een C4 altijd winterbanden moeten in de winter omdat als je de grip kwijt ben ook niet zo snel meer terug krijgt...
Wat zijn jullie bevindingen hiermee :wink:

Ja, ik ben ook wel eens geschrokken toen de C4 ging in een besneeuwd bochtje. Tja, het is nou eenmaal geen 4x4 Jeep.
Winterbanden... tja, hoeveel rij je in de winter met dat ding? Ik rij ook gewoon de winter door, maar niet meer dan 4K km's. Ga ik geen winterbanden voor leggen. Ik heb winterbanden onder de leaser (vandaag weer laten wisselen) en dat vind ik genoeg. Als ik veel met de Porsche zou rijden in de winter (daily driver) zou ik het zeker wél doen.

Auteur:  maurice [ 01 nov 2008 0:24 ]
Berichttitel: 

Porsche911 schreef:
Heb ergens gelezen dat onder een C4 altijd winterbanden moeten in de winter omdat als je de grip kwijt ben ook niet zo snel meer terug krijgt...
Wat zijn jullie bevindingen hiermee :wink:


Ik zou er lekker winterbandjes onder doen als je de Porsche regelmatig inzet in de winter. Een 4 wiel drive heeft namenlijk niks met veiligheid te maken. Toegegeven op droog wegdek is de stabiliteit van een C4 veel beter en het feit dat een terrein auto 4x4 is heeft alleen te maken met de grip die je nodig hebt op een losse ondergrond.

Een twee wiel aangedreven auto gaat namenlijk over het algemeen over twee wielen glijden. Dat betekend wel dat je met de twee overgebleven wielen dus nog grip hebt en dus de auto nog kunt corrigeren als het mis gaat.
Ga je met een C4 over de grens dan ben je op alle vier de wielen de grip kwijt en dan ben je echt hopeloos verloren.
Ik kan in beide gevallen uit ervaring spreken :wink:
Komende week weer een leuke training in Zandvoort over de fabels van 4WD en zomer en winterbanden. Is altijd geweldig om te zien hoe mensen de werkelijkheid gaan ervaren.

Zelfde hebben we ooit met ABS gehad. "Mij gebeurt niks want mijn auto remt als de beste met ABS". Nu is men er wel achter dat met ABS de remweg niks korter wordt maar er wel voor gezorgd wordt dat de auto bestuurbaar blijft.

Auteur:  MS964 [ 01 nov 2008 0:29 ]
Berichttitel: 

Denk dat bij onervaren (of anders gezegd: normale) bestuurders de remweg met ABS wel degelijk korter wordt.

Auteur:  maurice [ 01 nov 2008 0:41 ]
Berichttitel: 

Heel veel mensen hebben nog nooit ervaren wat ABS doet omdat ze nog steeds zo remmen als in een auto zonder ABS dus of de remweg er dan korter op wordt... :wink:

Auteur:  MS964 [ 01 nov 2008 1:43 ]
Berichttitel: 

In een panieksituatie zullen ze vol op de rem gaan staan danwel weer (te lang) liften als ze merken dat de banden blokkeren. Dan staat de auto met ABS beduidend sneller stil dan zonder ABS.

Auteur:  Jurgen [ 01 nov 2008 2:17 ]
Berichttitel: 

Vandaar dat een training zo handig is, waar je o.a. geleerd wordt een auto te sturen terwijl je 'm vól in de ABS remt...en níet met 2 stijve armen je jezelf afzet tegen 't stuur als je in paniek een noodstop maakt...

Auteur:  EriC4C [ 01 nov 2008 10:36 ]
Berichttitel: 

maurice schreef:
Een 4 wiel drive heeft namenlijk niks met veiligheid te maken. Toegegeven op droog wegdek is de stabiliteit van een C4 veel beter en het feit dat een terrein auto 4x4 is heeft alleen te maken met de grip die je nodig hebt op een losse ondergrond.

Een twee wiel aangedreven auto gaat namenlijk over het algemeen over twee wielen glijden. Dat betekend wel dat je met de twee overgebleven wielen dus nog grip hebt en dus de auto nog kunt corrigeren als het mis gaat.
Ga je met een C4 over de grens dan ben je op alle vier de wielen de grip kwijt en dan ben je echt hopeloos verloren.

Zelfde hebben we ooit met ABS gehad. "Mij gebeurt niks want mijn auto remt als de beste met ABS". Nu is men er wel achter dat met ABS de remweg niks korter wordt maar er wel voor gezorgd wordt dat de auto bestuurbaar blijft.

Een 4WD is niet veiliger dan een 2WD als je er naar gaat rijden, dus "ik rijd gezien de omstandigheden harder, want ik heb een 4WD". Rijd je er op dezelfde manier mee dan voegt het wel degelijk iets toe aan de veiligheid en zéker niet alleen op droog wegdek. Idem voor ABS (eens dus met MS964). Het klopt dat áls een C4 gaat er meestal geen houden meer aan is, maar je vergeet(?) erbij te vermelden dat die grens véél verder weg ligt dan bij een C2 die dan al láng aan het glijden is of erger: geweest :idea: . Enige nuancering is dus op zijn plaats wat mij betreft ;).

Laten we s.v.p. niet opnieuw gaan discussiëren over C2/C4, daar is hier al veel (teveel) over geschreven. Voor degene die er wel in is geïnteresseerd: gebruik de zoekfunctie!

Auteur:  maurice [ 01 nov 2008 11:25 ]
Berichttitel: 

Mee eens Eric. Die nuance had er nog wel in gekunt.
Laten we de discussie 2 of 4 WD verder maar staken in dit draadje.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/