Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 09 apr 2025 23:42



Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Neerwaartse druk ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
Bericht Neerwaartse druk ?
Ik weet wat het is , MAAR weet iemand hoeveel kg :?:
Heeft een F1 auto bij 300 km per uur 500 kg neerwaardse druk :?:
Natuurlijk heeft de voor spoiler een grote rol hierin , maar wat is het verschil in neerwaardse druk in kg , tussen een zogenaamde taartschep , een 996 turbo , en gt3 mk1 , en 2 spoiler, bij zeg maar 200 per uur :?:
_________________________________________
porsche is een virus,maar je voelt je beter.


02 dec 2008 0:25
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Over het algemeen leveren spoilers op straat auto's niet echt downforce, maar een "lift reduction"

De harde cijfers staan volgens mij in de "Excellence was expected" bibliotheek of in "The 911 story" van Paul Frere

Misschien dat iemand in het bezit van die boeken dat even na kan kijken?
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


02 dec 2008 1:52
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
Van de pelican-site .. :salut:

Afbeelding Afbeelding
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


02 dec 2008 9:50
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Bij SportAuto staat het er altijd bij in de supertest. Het is al heel wat als je geen lift hebt en 20-25 kg downforce is bijzonder mooi.

Er zit overigens ook een nadeel aan een auto die teveel op downforce is afgesteld. Het werkt prima zodra je op snelheid rijdt. Maar geen snelheid of een ander voor je neus en je raakt downforce kwijt, waardoor de auto listig wordt, aangezien die is afgesteld om te rijden met veel downforce.

Vandaar: voor straatgebruik helemaal niet interessant.


02 dec 2008 11:06
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
F1 auto kan je al vanaf 150km/u in theorie tegen het plafond rijden :wink: ...gas lossen met een F1 = noodstop met een straatauto

Straatauto's hebben inderdaad een "lift -reduction" waarbij de lift geneutraliseerd wordt...tegenwoordig bereikt men in vele gevallen reeds een lichte neerwaardse druk op de weg (10kg-30kg) hetgeen de wegligging nog meer ten goede komt
_________________________________________
Respekt für die Eltern


02 dec 2008 11:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Ferrari F430 zit op 280kg (130 voor, 150 achter) downforce bij 300 km/u, de CGT doet 10kg meer op top speed (330 km/u).
_________________________________________
Tjolk.


02 dec 2008 13:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Een beetje downforce aan de voorkant bij een 3.2 lijkt met geen overbodige luxe. Bijna al het gewicht rust op de achterwielen, dus wat druk aan de voorkant is welkom.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


02 dec 2008 18:36
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
SportAuto erbij genomen voor enkele voorbeelden... alles bij 200 km/u in downforce (dus - = lift).

Porsche 997 GT3: 0Kg voor 0 Kg achter.

Ruf RT12: -11Kg voor 34 kg achter.

Porsche Boxster S: -25 Kg voor -20 Kg achter.

Pagani Zonda F: 1Kg voor 25 Kg achter.


02 dec 2008 19:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Wow dus als je de Boxster een beetje kietelt komt ie los van het asfalt :mrgreen:

Vreemd trouwens dat een GT3 geen downforce heeft. Zou dat wel verwachten. Des te meer een pre dat het wel een enorm goed ontwerp is want ook bij 200 rijd het als op rails
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


02 dec 2008 19:15
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
F430 zit op 85kg bij 200 en de GT-R op 36kg downforce.
_________________________________________
Tjolk.


02 dec 2008 19:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
Bericht 
Ik vind dit alles verbazingwekkend , had totaal andere cijfers verwacht.
Jeroen914 schreef
Citaat:
Over het algemeen leveren spoilers op straat auto's niet echt downforce, maar een "lift reduction"


Dit wist ik b.v niet .
Devils son schreef
Citaat:
Er zit overigens ook een nadeel aan een auto die teveel op downforce is afgesteld. Het werkt prima zodra je op snelheid rijdt. Maar geen snelheid of een ander voor je neus en je raakt downforce kwijt, waardoor de auto listig wordt, aangezien die is afgesteld om te rijden met veel downforce.


Dat heb ik bij die Le Mans auto;s op tv gezien .

Nu we toch bezig zijn , en ik weer veel geleerd heb , nog een vraagje ;
waarom gaat bij b.v. een V.W. Corrado , P 993 en 996 de bij 120 km per uur achterspoiler/vleugel omhoog :?:
Gevoelsmatig zeg ik , dit heeft geen nut .Of toch wel. :?:

Maurice schreef
Citaat:
Des te meer een pre dat het wel een enorm goed ontwerp is

Was voor mij een vraag om bij te leren , en dat is wel gebleken .
_________________________________________
porsche is een virus,maar je voelt je beter.


04 dec 2008 21:32
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
jeroenoop schreef:

Nu we toch bezig zijn , en ik weer veel geleerd heb , nog een vraagje ;
waarom gaat bij b.v. een V.W. Corrado , P 993 en 996 de bij 120 km per uur achterspoiler/vleugel omhoog :?:
Gevoelsmatig zeg ik , dit heeft geen nut .Of toch wel. :?:


Het reduceert lift. Niet extreem, maar toch. Lift is normaal, dus als je ziet 0 kg downforce kan het nog steeds zo zijn dat je 70 kg lift voorkomt. Ik noem maar wat.


04 dec 2008 21:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
Bericht 
Dus elke auto word bij 120 km per uur omhooggedrukt en NIET omlaag :?:
_________________________________________
porsche is een virus,maar je voelt je beter.


04 dec 2008 22:03
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
jeroenoop schreef:
waarom gaat bij b.v. een V.W. Corrado , P 993 en 996 de bij 120 km per uur achterspoiler/vleugel omhoog :?:
Gevoelsmatig zeg ik , dit heeft geen nut .Of toch wel. :?:

Airodynamica is 1 ding, koeling is het andere argument voor de bewegende spoiler :idea:

Bij auto's met de motor voorin ligt deze uiteraard veel meer in de rijwind.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


04 dec 2008 22:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
jeroenoop schreef:
Dus elke auto word bij 120 km per uur omhooggedrukt en NIET omlaag :?:


Zonder spoilers en/of diffuser... ja.


04 dec 2008 22:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Auto's met een aflopende (bolle) kont hebben hier ook meer last van. Denk aan de 911, maar ook de eerste Audi TT had erg veel last van een licht kontje op hoge snelheid. Na aan flink aantal ongelukken hebben ze dat model dan ook haastig een aerodynamische (o.a.) update gegeven.

Een ander nadeel van het 911 concept is de boxermotor die relatief laag en erg ver naar achteren hangt. Hierdoor is het lastig om met grote en diepe Venturi's/diffusers onder de auto te werken, zoals dat bij veel supercars wel terug te vinden is.
_________________________________________
Tjolk.


04 dec 2008 23:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Jort schreef:
Een ander nadeel van het 911 concept is de boxermotor die relatief laag en erg ver naar achteren hangt.

Een ander voordeel van het 911 concept is de boxermotor die relatief laag en erg ver naar achteren hangt...

... en daardoor een formidabele tractie geeft waardoor een achterwielaangedreven 997 S een Audi R8 met Quattro en meer pk's in de sprint kan verslaan :D
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


05 dec 2008 15:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
Jort schreef:
Een ander nadeel van het 911 concept is de boxermotor die relatief laag en erg ver naar achteren hangt. Hierdoor is het lastig om met grote en diepe Venturi's/diffusers onder de auto te werken, zoals dat bij veel supercars wel terug te vinden is.
De Carrera GT heeft toch ook geen diffuser? :roll:
_________________________________________
Schilder nodig? -> http://www.destudentschilders.nl


05 dec 2008 16:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Stijn van Kooten schreef:
De Carrera GT heeft toch ook geen diffuser? :roll:

dachttutwel...
Afbeelding
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


05 dec 2008 16:54
Profiel WWW
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Voorin wat..............

Afbeelding

geeft ook downforce ..


John

Ooit een Simca 1000 gehad met stoeptegels voorin :lol:


05 dec 2008 17:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht 
John schreef:
Ooit een Simca 1000 gehad met stoeptegels voorin :lol:


Ben je al zo oud........ :wink:

Ik ook, een Simca 1000 Rally 2
In die tijd een blitse snelle bak, 2 dubbele webers (= lekker zuipen), schijven rondom, spoiler op de motorkap (motor zat achterin voor de jeugdigen onder ons), kuipstoelen en een hele rits klokkies in het dashboard.
En een stroomlijn van een koekblik, wat dan ook gelijk het model van het wagentje was.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


05 dec 2008 21:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Stijn van Kooten schreef:
De Carrera GT heeft toch ook geen diffuser? :roll:

dachttutwel...


Inderdaad, daar komt het gros van de eerder aangehaalde neerwaardse druk nu juist vandaan, niet van die spoiler (nauwelijks een hellingshoek).
_________________________________________
Tjolk.


05 dec 2008 22:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
John schreef:
Voorin wat..............

Afbeelding

geeft ook downforce ..


John

Ooit een Simca 1000 gehad met stoeptegels voorin :lol:



Ja hoe zit dat..... de service garage gaf mij ook aan, dat het wel verstandig is om in de winter 50KG kiezel in de kofferbak voren te plaatsen... voor een betere wegligging/stuurgedrag.... naast de winterbanden....???!!!

Hebben jullie er meer ervaringen mee??????????????


En begrijp ik,..... dat de spoiler van de C2 964 dus op het rijgedrag nauwelijks invloed heeft... bij normale snelheden van 100-140 KM/h op de NL snelwegen???
Bedankt!

Bernhard


05 dec 2008 22:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Stijn van Kooten schreef:
De Carrera GT heeft toch ook geen diffuser? :roll:

dachttutwel...
Afbeelding
Ik vergeet ook weleens wat :lol:
_________________________________________
Schilder nodig? -> http://www.destudentschilders.nl


05 dec 2008 22:31
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
John schreef:

Ooit een Simca 1000 gehad met stoeptegels voorin :lol:

Daarin heb ik gelest. Goede voorbereiding op het rijden met een P. :mrgreen:
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


06 dec 2008 11:54
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.