| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Rijden met de 964 C2.... bochten/veilig??!!! http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=1&t=20680 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | bullibeer [ 11 nov 2008 9:55 ] |
Berichttitel: | Rijden met de 964 C2.... bochten/veilig??!!! |
Goede ochtend liefhebbers... morgen is het zover. Eindelijk krijg ik de 964 C2... 110 K KM... prachtig. Maar.... In de laatste dagen ontving ik wat berichten van andere Porsche-liefhebbers... dat nog wel wat dingen belangrijk zijn bij het rijden ervan. Nou ben ik onervaren qua Porsche. Sportauto's in het algemmen... tot heden meer XC90/Discovery/Audi spul.... Kreeg adviezen van niet het gas loslaten in de bochten... horror verhalen van bij 220 op de snelweg in een bocht ging ie richting vangrail.... niet voor de bocht van het gas.. maar 3/4 in de bocht weer op het gas... Nou allemaal waar ik heeeelaaas geen weet van heb... De zoekfuntctie (altijd de vraag wat de juiste woorden zijn) kon me niet helpen. Hebben jullie tips, ervaringen, adviezen of de link naar een plek, waar ik meer info kan vinden??? Ontzettend bedankt!!!!!! Bernhard |
Auteur: | Rad911 [ 11 nov 2008 10:06 ] |
Berichttitel: | |
Aangezien de motor achter de achteras ligt en de aandrijving bij de C2 alleen op de achterwielen plaats vindt is de auto nogal "staartlastig". Dat betekent dat bij wisseling van aandrijfkrachten (gas los, gas geven) in een bocht de achterwielen/-banden veel krachten moeten verwerken. Hierdoor zullen ze wat sneller dan bij een auto met betere gewichtsverdeling hun grip verliezen in dit soort situaties. Denk daarbij aan plotseling van het gas af of plotseling heftig gas geven in een bocht. Gewoon goed opletten en met het verstand sturen lijkt mij het beste advies! Het kan ook een hoop extra lol geven. |
Auteur: | Lydia [ 11 nov 2008 10:13 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Zeker weten! Een 2 wielaangedreven 911 heeft snel last van overstuur. Gewoon een lekker een beetje spelen. Maar bij voorkeur niet met 220 op de snelweg! Of een cursus wagenbeheersing of slipcursus volgen. Is niet zaligmakend, maar je leert wel hoe de auto in bepaalde situaties reageert en hoe jij daar op kunt reageren. Veel plezier met de Porsche. Een 964 C2 is een geweldige auto! |
Auteur: | Don [ 11 nov 2008 10:22 ] |
Berichttitel: | |
Ook erg belangrijk: rem voor de bocht, niet in de bocht. Rustig de bocht in, beperkt gas houden in de bocht, gas geven bij het uitkomen van de bocht. Beste advies zoals Lydia al zei: cursus, rustig vertrouwd raken met je mooie nieuwe aanwinst. Veel, heel veel plezier |
Auteur: | $TEEF [ 11 nov 2008 10:23 ] |
Berichttitel: | |
Bernard, mooi momentje morgen, je eerste elfje vergeet je nooit meer... mbt je vraag; gewoon rustig aan beginnen en niet volle bak gaan rijden (alleen rechte stuk wel... ) De echte oude 911 jes konden/ kunnen wat staartgevoelig zijn maar vanaf de 964 / 993 en verder hebben ze een veel vriendelijker weggedrag gekregen en zijn niet zo heel giftig meer... Vergeet niet dat je met een soort buitenboord motor rijdt dus het gewicht achter de achteras ligt en de auto dus niet een hele optimale verdeling heeft...understatement... Ga dus nooit te hard de bocht in want dan kan je een probleem krijgen, het credo is dus "langzaam" erin en hard eruit.. vanwege de zeer goede grip achter kan je al snel op het gas... driften zou ik nog even mee wachten tot je wat meer gevoel hebt en alleen gaan proberen als je echt de ruimte hebt... het is geen bmw tje, is een stukje makkelijker.. Veel plezier ermee en veilige kilometers, niet alleen maar op die pro hunter kijken als je naar Philipp rijdt he... gr Steef |
Auteur: | Peter [ 11 nov 2008 10:31 ] |
Berichttitel: | |
Maak je niet druk, gewoon voorzichtig beginnen. Je zult merken dat je aardig moet 'pushen' om in de gevarenzone terecht te komen. Elektronische hulpmiddelen heb je echter niet, dus kom je de gevarenzone dan moet je het helemaal zelf doen. En inderdaad, met 220 op de snelweg en dan een bocht tegenkomen die je mogelijk in de problemen brengt, dat moet je in mijn optiek nooit op de openbare weg doen (of nu je kunt rijden of niet), daar is het circuit voor. |
Auteur: | yohanv [ 11 nov 2008 11:02 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
En dat is ook een aanrader !!!! Er worden op zijn tijd leuke 'driving experience' evenementen georganisseerd. Ik heb nu 2 bijgewoond die 'Harley' heeft opgezet en dit waren uitjes die zeker de moeite waard waren iom het weggedrag/limiet van je bolide te leren kennen Een slipcursus is ook zeker de moeite waard. Succes en veel plezier met je 964. |
Auteur: | MS964 [ 11 nov 2008 11:08 ] |
Berichttitel: | |
Precies, no worries. Gewoon rustig beginnen, met verstand rijden, langzaam opbouwen, af en toe even testen als het kan (parkeerterrein?). Met name bij nat weer is het even opletten. Heb zelf met name 2 momentjes gehad: 1 keer op natte snelweg, reed ongeveer 80, wil even 'sportief' van baan wisselen (geef dus een dot gas), auto begint van achteren een klein beetje uit te breken / glijden. Gas los, niks aan de hand, hartslag 200. 1 keer op natte weg, nog even snel een stoplicht halen (moest rechtsaf), gas erop, hard remmen, stuur naar rechts, OEPS, kont komt mee, tegenstuur, ja we hebben 'm weer! Hartslag 200. Dit laatste kwam door de combi nat wegdek, remmen (dus gewicht komt naar voren, achterkant wordt licht) en stuurbeweging. Keep the shiny side up! |
Auteur: | bullibeer [ 11 nov 2008 12:17 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Jullie hebben geheel gelijk... kijk ik wil ook geheel niet knallen... daar heb ik de auto niet voor gekocht! Bij mij is het design het belangrijkste. Dat je als ie eenmaal onder je kont zit ook wel eens het gaspedaal intrappt... tuurlijk. Maar grenzen opzoeken is even nog niet mijn ding. Zeker met nat wegdek... moet elke dag over een stuk snelweg, dat redlijk gevaarlijk is qua aquaplaning ... heb er maar meteen winterbanden op laten zetten. Bedankt alvast voor alle advies!!!! |
Auteur: | RGJC4 [ 11 nov 2008 12:31 ] |
Berichttitel: | |
Hmm. Door "die verhalen" heb ik juist gekozen voor een C4.... In ieder geval veel plezier met je nieuwe aanwinst! |
Auteur: | brian951 [ 11 nov 2008 12:39 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Popcorn erbij.. |
Auteur: | RGJC4 [ 11 nov 2008 12:44 ] |
Berichttitel: | |
Auteur: | Lydia [ 11 nov 2008 12:46 ] |
Berichttitel: | |
Toen ik mijn 4S ophaalde vertelden ze mij dat een 4S niet uit kan breken. Dus de afrit wat snel genomen en wat denk je: haalt die kont me gewoon in. Rakelings langs de enige lantaarnpaal. Sindsdien ga ik er niet meer vanuit dat je billen je niet in kunnen halen! Ik heb het nadien nog wel een paar keer meegemaakt! Als een 4 wiel gaat, dan gáát-ie ook! |
Auteur: | Herman S [ 11 nov 2008 12:55 ] |
Berichttitel: | |
valt allemaal erg mee met een 964. Heb ook een 2,4S gehad, die was wil wispelturiger in zijn wegligging. Zoals gezegd, een cursus volgen is enorm aan te bevelen en erg leuk nog bovendien. Aantal tips die bij mij zijn blijven hangen: * Fel remmen en fel op het gas gaan enkel als de auto (en alle 4 wielen) recht staat (n). Bij het remmen helpt de ABS erg veel tegenwoordig. Laatst met de auto op Zandvoort geweest, met 80 een bocht vol in remmen, en de auto blijft bestuurbaar. Op de openbare weg heb je vaak echter de ruimte niet (stoeprandjes, paaltjes, vluchtheuveltjes) * Bij nat wegdek extra voorzichtig op het gas * Gas goed kunnen doseren. Ipv enkel vol gas en gas los, veel tussenstandjes van je rechtervoet vinden. Iets liften de auto weer naar binnen laten komen, dan weer vol op het gas. Echter altijd tractie houden op de achterwielen * Te snel de bocht in, betekent onderstuur, eerder dan overstuur. Die onderstuur corrigeren leidt echter tot overstuur, en die komt vaak gemeen door. Geniet van de auto, 964 blijft een fantastisch mooi model! |
Auteur: | Zürich [ 11 nov 2008 13:24 ] |
Berichttitel: | |
Bezuinig ook niet op je banden. Op tijd vervangen en als je safe wil zitten met "N" codering. Als je nog safer wil zitten alle 4 tegelijk. Op het laatste punt zondig ik Veel rijplezier! |
Auteur: | bullibeer [ 11 nov 2008 13:35 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Dankje... yes... heb er meteen winterbanden erop laten zetten... en voor de zoemer zitten er nieuwe erop... type weet ik niet... |
Auteur: | anton964 [ 11 nov 2008 13:45 ] |
Berichttitel: | |
zorg dat je er zeker van bent dat je wagen in orde is.heb ik zelf ook gedaan. goede banden.schokbrekers.draagarmrubbers.uitlijnen en uitwegen en de juiste bandenspanning.dan kan je met droogweer echt heel gek doen. mijn kont is dan ook nog nooit uitgebroken. wel heb ik sper op de achterwielen. gr anton964 |
Auteur: | C2'89 [ 11 nov 2008 16:51 ] |
Berichttitel: | |
ik heb 'm zelf ook... Ik volg al een tijdje met plezier de discussies hier, maar moet op deze echt reageren. Ik heb ook vorig jaar begin november een 964 C2 gekocht. Binnen een maand stond ik een keer achterstevoren dwars op een stoep. Schade 1 totaal vernaggelde velg en dikke deuk in m'n ego. Sindsdien nog een paar kleine reminders gehad. Rijtechnische las ik hierboven alle lessen al wel. Ik heb er nog een paar, maar dan meer op psychologisch niveau, die ik mezelf wel eens voorhoudt als het te gek dreigt te worden: - ik ben geen coureur (echt niet) - misschien kent die sjon in die GTI hier de weg wel beter dan ik (maar bij het volgende stoplicht maak ik 'm gek) - 'mooi rijden' is ook lekker - een klapper kan ook echt pijn doen (geen airbags!) En tot slot, klein slippertje kan gebeuren. is part of the game. iemand hier heeft het briljante onderschrijft 'verwen jezelf, rij 911! ' geniet ervan. |
Auteur: | bullibeer [ 11 nov 2008 16:57 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Dankje!!! Wel een vraag... was je toen aan het trappen... of gewoon rijden??? Je verhaal wekt de indruk dat je hem vlink op de start getrappt hebt... en daardoor de reminders krijgt??????? Is dat zo? |
Auteur: | C2'89 [ 11 nov 2008 17:06 ] |
Berichttitel: | |
Dat is precies de spijker op zijn kop, bij normaal rijden heb ik nog helemaal nooit een probleem gehad. Dan is het juist geweldig hoe de auto je laat weten wat er gebeurt en je bij de les houdt. Het is bij onbenulling gummen en moedwillig de grens opzoeken dat het mis kan gaan. Daarom is vooral relaxed en geconcentreerd rijden van belang, zonder iets te willen bewijzen (aan wie dan ook). Je bent namelijk al cool, want je rijdt een 911... en geloof me, dwars op een stoepje is niet zo cool |
Auteur: | brian951 [ 11 nov 2008 17:08 ] |
Berichttitel: | |
Kerel maak je niet zo druk! een 964 is een kanon waar je als je er goed mee omgaat onwijs mee kunt knallen beetje kalm aan in de bochtjes.. maar als je t allemaal te eng vind haal dan een GT-ietje... |
Auteur: | MarkS [ 11 nov 2008 17:09 ] |
Berichttitel: | |
Dat gebeurt niet onder normale omstandigheden of "gewoon" rijden. Een 911 is ook maar gewoon een auto en als het mis gaat is het vaker aan de bestuurder te wijten dan aan het feit dat het een 911 is. De reputatie die de 911 heeft voor zijn listig rijgedrag is ongetwijfeld (deels) verdient maar vooral gebaseerd op het rijgedrag van de inmiddels klassiekers onder de 911. De 3.2, 964, 993 etc. zijn redelijk fool-proof en onder normale weers- en wegomstandigheden zeer moeilijk uit het spoor te krijgen. Maw, de grens van de auto ligt veel verder dan die van de gemiddelde bestuurder. |
Auteur: | RGJC4 [ 11 nov 2008 17:22 ] |
Berichttitel: | |
Tja, zo zal de discussie altijd wel blijven bestaan. De een zegt dat het allemaal wel mee valt en de ander heeft het zelf mogen ondervinden....Zoals mijn vader die met zijn C2 een mooi rondje draaide, was gewoon op een weg, reed helemaal niet hard. Er was halverwege de bocht alleen een reparatie aan het asfalt gedaan; een stukje nieuw tussen veel oud zeg maar...Verder een droog wegdek en normale snelheid....voor mij reden genoeg om nu 6 jaar later toch maar voor een C4 te kiezen... |
Auteur: | MarkS [ 11 nov 2008 17:33 ] |
Berichttitel: | |
Misschien was hem dat met een Opel Kadet ook wel gebeurd. Gelukkig voor jou met een Porsche zodat jij voor de C4 kunt gaan. |
Auteur: | Sanhi [ 11 nov 2008 18:52 ] |
Berichttitel: | |
Kan je alleen maar adviseren om een keer op Zandvoort te gaan rijden. (Beter nog, een Precision training te volgen oid) Dan merk je pas hoeveel grip zo'n 911 heeft. Iedereen weet dat je niet moet remmen in een bocht.. zelfs niet met een 4WD. (Been there, done that, got the T-Shirt ) Als je jezelf maar realiseert dat je geen Schumacher bent, komt het allemaal wel goed... Veel plezier ermee! |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |