Auteur |
Bericht |
Ber
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924Veenendaal
|
 Onderhoud Soft top Boxster
Allen,
Ik heb sindskort een boxster en wil even van jullie weten hoe ik het beste mijn topje kan onderhouden? Tenslotte zijn jullie de specialisten toch??
Laat maar komen zou ik zeggen.
Berrie 
|
08 dec 2008 19:19 |
|
 |
Patrick
|
Als je even zoekt zal je genoeg info vinden. Is al het e.e.a. over geschreven.
|
08 dec 2008 19:34 |
|
 |
zuugnap
|
Om je even wegwijs te maken ,volgens de Poets expert waar ik een workshop van heb gehad is dit de beste oplossing !! kijk maar wat je met de nfo doet , dus zoeken is overbodig
weet zo niet wie de produckten nog meer verkoop maar deze zeker
http://www.bellocabrio.nl/producten
setje kost 43 euri met verzend overige aanbieders hebben soortgelijken maar ofwel minder in kwalie of meer in (hun) waarde
|
08 dec 2008 20:03 |
|
 |
rovako
kijk eens naar je cabriokap of je interieur!!pijnacker
|
 cabriokap
beste is schoonmaken met lauwwater en een beetje groenezeep aan toevoegen en met een schone houtennagel borstel schoonmaken in 1 richting van voor naar achter.daarna schoonspoelen met schoonwater.
en er verder niks mee doen.
aangezien het materiaal uit drie lagen bestaat middenlaag is rubber dit is alleen waterdicht door div middelen lost dit op.
oftwel niets aan doen.
tenzij je binnen kort een nieuwe kap wil.
dan ben je altijd welkom.
groet ronald 
_________________________________________ de specialist op het interieur gebied!! rovako.com like ons op facebook!!
|
08 dec 2008 20:33 |
|
 |
zuugnap
|
was jij je ook altijd met groene zeep? 
|
08 dec 2008 20:48 |
|
 |
BartCCC
Valkenburg aan de Geul (Lb)
|
De aangekaarte Ragg Top set is zeker niet verkeerd.
Verkeerde middelen doen inderdaad vaker kwaad dan goed. Ze lossen de binnenlaag op, of ze sluiten het complete dak als het ware af waardoor dit niet meer kan 'ademen'. Dan krijg je condens aan de binnenkant met als gevolg schimmelvorming. De volgende stap is een nieuw dak en dan ben je minder blij
Het dak goed en grondig schoonspuiten om het los zittende vuil te verwijderen. Daarna de fabrique vernevelen en even laten inwerken. Aansluitend met een zachte borstel !! gelijkmatig in één richting van voor naar achter het dak met beleid borstelen. Aansluitend grondig schoonspuiten en goed laten drogen.
Zelf raad ik juist wel een goede protector aan. Met de fabrique + borstelen haal je namelijk ook het beschermingsmiddel op je kap weg. Voordat je de protector kunt gebruiken dient het dak 100% droog te zijn. Een garage met verwarming is dus zeker een must. Aansluitend gelijkmatig en volledig het dak inspuiten met de protector en wederom goed laten drogen / intrekken. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan twee dunne lagen.
EDIT: En nooit met hoge druk e.d. werken en op de naden / afdichtingen spuiten !!

|
08 dec 2008 20:49 |
|
 |
rovako
kijk eens naar je cabriokap of je interieur!!pijnacker
|
 cabriodak
tja bart,
ik heb het niet zo op die beschermers hebben in het verleden vervelende dingen mee gemaakt.
en echt als je de kap zo behandeld en hij staat binnen gaa hij zeker 15 jaar mee?
_________________________________________ de specialist op het interieur gebied!! rovako.com like ons op facebook!!
|
08 dec 2008 20:56 |
|
 |
BartCCC
Valkenburg aan de Geul (Lb)
|
Probleem van veel bokkiewokkie bescherm middelen is dat ze die kap dus volledig afsluiten en je dus die condens met als gevolg schimmelvorming krijgt. Dat is niet fraai nee en ben je verder van huis.
Met de goede producten heb ik zelf nog geen vervelende ervaringen, ook niet op oude(re) auto's die dit al jaren zo doen (en ook buiten staan). Ze hebben dan juist minder last van alg aanslag / organisme wat zich vormt door regenwater e.d. Ook minder last van de kalk in het (was)water. Een goede protector beschikt ook over een UV filter wat kleurfading minder snel toe laat. De tand des tijds is juist malser voor deze exemplaren.
|
08 dec 2008 21:12 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Helemaal eens met de vakman in voorafgaande bijdrage!
De kap van onze cabrio bewerk ik met de set van de fabrikant: eerst reiniger met de borstel goed verspreiden/inwerken, schoonspoelen en vervolgens impregneren met middel uit de ook geleverde spuitbus.
Het resultaat is echt verfrissend en de kap ziet er als nieuw uit.
Jaarlijks herhalen. Tot mijn schande dit jaar nog niet gedaan en dat is te zien aan vlekken en groene/mosachtige afzettingen.
Als de gelegenheid zich voordoet de kap even onderhanden nemen
Oh ja, het betreft ons smarte autotje voor 2
En kap tijdens de wasbeurt NIET bewerken met wasmiddel, maar eventueel alleen met water. Ook niet door de wasstraat (om die reden...).
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
08 dec 2008 21:25 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
... ik sluit mij aan bij Ronald van Kooten
Gewoon lauw-warm water, groene zeep en 'n nagelborsteltje 
|
08 dec 2008 22:49 |
|
 |
Ber
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924Veenendaal
|
Geweldig jongens, wat een info!!!
Het is mij meer dan duidelijk en ga ermee aan de slag.
Bedankt allemaal.
Berrie 
|
09 dec 2008 0:28 |
|
 |
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Het beste onderhoud van de softtop is de Boxster inpandig parkeren!
Tip : In de winter, als je de hardtop erop hebt tenminste, handdoek tussen de vouwen van het plastic ruitje van de softtop doen.
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
Laatst bijgewerkt door Anton op 09 dec 2008 10:10, in totaal 1 keer bewerkt.
|
09 dec 2008 10:06 |
|
 |
zuugnap
|
Sinds when heb jij dan verstand van cabriooos 
|
09 dec 2008 10:09 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
1990 
|
09 dec 2008 10:16 |
|
 |
zuugnap
|
ja toen deden ze dat met groene zeep hahahaha
|
09 dec 2008 10:18 |
|
 |
BartCCC
Valkenburg aan de Geul (Lb)
|
Inderdaad, goede tip !
Een twee weken geleden hoorde ik dit van een klant. In eerste instantie denk je dan 'huh', maar als je de constructie van het dak bekijkt en hoe het kunststof dakje wordt gevouwen gaat je lampje snel branden 
|
09 dec 2008 10:54 |
|
 |
zuugnap
|
Groene zeep lijkt mij zeer drastisch, daar zit loog in en wat gebeurt er met de kleur als je dit regelmatig gebruikt.
Mocht de kap er nog redelijk tot goed uitziene schoonmaken met water en borstel en daarna impregneren.
Als een kap echt smerig is en er rot uitziet, dan met het schoonmaak middel behandelen.
We kunnen deze vraag ook eens neerleggen in Zuffenhausen.
Meine Herrschaften, wass ist Ihre Meinung!!!!! Und Gründlich antworten, bitte.
|
09 dec 2008 11:20 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 ... maar MI dan toch zonder te impregneren ...
Hoe lang rij jij eigenlijk al (dezelfde) Cabrio, herr Zuugnap
|
09 dec 2008 11:31 |
|
 |
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Ik zou alleen borstelen als er viespeukerij zoals vogelpoep op zit. En dat alleen na inweken met shampoo/water. Door borstelen ga je de stof beschadigen en laten verkleuren. Gewoon afspuiten (niet met hoge druk en/of korte afstand!!!) en nabehandelen met vloeibare was (!) in de wasbox geeft een prima bescherming in mijn ervaring. Pillen van de stof valt met Gillette MACH I of een gelijkwaardig scheermes op te lossen (voorzichtig!!!). Het ruitje is gevoeliger, daar zou ik mijn aandacht dus meer op richten. Standaard navouwen tijdens onderbreking van de softtop beweging omlaag en vooral niet omlaag brengen/vouwen onder de 10 graden. En zo nu en dan eens polijsten met het speciale Porsche onderhoudsmiddel (doet wonderen voor het zicht). Oh ja, je zou de manual eens kunnen lezen. Daar staan nogal wat onderhoudsadviezen in.
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
09 dec 2008 11:58 |
|
 |
Dimas
'04 Boxster 2.7
|
Ik spoel de kap enkel af met lauw water (GEEN hogedrukreiniger maar tuinslang) en doe er voor de rest niks aan.
Ziet er nog als nieuw uit.
Nefast voor de kap is deze open te leggen wanneer ze nog niet helemaal droog is.
Kap 5 maanden opgeplooid laten liggen is evenmin een aanrader. Je haalt ze er zo uit de hardtop rijders door de zichtbare 'vouwen' in de kap.
|
09 dec 2008 13:57 |
|
 |
Ber
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924Veenendaal
|
Geweldig al de reacties.
Voordeel heb ik omdat ik de auto altijd binnen in een grote garage heb staan. Hij komt alleen de weg op met droog weer. Heb voor mijn dagelijkse dingen een andere auto, dus is de P mijn tweede en hobby wagen. De top zal dus lang in een mooie staat blijven.
Berrie
|
10 dec 2008 0:17 |
|
 |
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Die van mij verkeert onder dezelfde omstandigheden. Schoonmaken is dan inderdaad nauwelijks nodig.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
10 dec 2008 16:36 |
|
 |
passie42
Boxster 2.7 2001Utrecht
|
Ik heb het setje gekocht wat bij de Halforde lag voor 30 euris. Ik geloof dat het Turtlewax is.
Maar is dit nou een goed setje of zo'n setje wat de top afsluit?
Iemand ervaring met deze set?
gr. passie
_________________________________________ To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
|
11 dec 2008 2:28 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
|
11 dec 2008 6:42 |
|
 |
zuugnap
|
va '95 maar zegt dat wat over kennis van zaken?
zie wel eens porsche eigenaren rijden van koopervaring 30 jaar maar nog steeds niet kunnen sturen 
|
11 dec 2008 10:17 |
|
|