Auteur |
Bericht |
Mark Nauta
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94Zevenbergen
|
 Officieel: Panamera
Eigenlijk hadden de eerste gegevens en foto’s van de nieuwe Porsche Panamera pas maandagmorgen ‘naar buiten’ mogen komen, maar het Duitse Auto, Motor & Sport heeft alle details voortijdig gebracht, zodat ook AutoTelegraaf nu de vrijheid heeft om de fraaie Duitse sportlimousine voor te stellen.
In tegenstelling tot genoemde Italiaan en Brit is de Duitser een vijfdeurs hatchback (Porsche zegt ‘vierdeurs’), dus mét grote, hoog openende, achterklep. Het lijnenspel komt voort uit de wens de Panamera er als een coupé uit te laten zien, maar tegelijkertijd het gemak en comfort van een Gran Turismo te bieden. Porsche roemt de Panamera om zijn interieurruimte en grote, flexibel te gebruiken bagageruimte. Als werktitel is de term ‘Space Coupé’ gebruikt. Dat zegt veel.
Vier inzittenden moeten er als een vorst in kunnen zitten, zo stelt Porsche. In het interieur staan vier losse, volledig elektrisch verstelbare stoelen. Tussen de twee voorstoelen en tussen het achterste meubilair is een console met aflegruimte aangebracht. Als enige in zijn klasse. De Duitsers zien ook BMW 7 Serie-, Bentley Continental-, Audi A8- en Mercedes S-Klasse-rijders namelijk als potentiële kopers. Daarom beschikt de hatchback met 450 liter grote bagageruimte ook over neerklapbare leuningen van de achterstoelen. Door bovendien de aan de achterklep gemonteerde rolhoes (in Amerika heeft de auto vreemd genoeg een hoedenplank) uit te nemen ontstaat een extra grote bagageruimte van maximaal zo’n 1500 liter. Meerdere golftassen inclusief trolley kunnen makkelijk worden meegenomen.
Met een lengte van 4,97 meter, een breedte van 1,93 meter en hoogte van 1,42 meter is de bolide korter en lager, maar wél breder dan alle andere concurrenten. De wielbasis van de minder dan twee ton wegende sportlimousine bedraagt 2,92 meter. Relatief kort, wat de wendbaarheid ten goede moet komen. Ontwerpbaas Michael Mauer heeft het exterieur een echte Porsche-uitstraling gegeven. De ovale lichtunits liggen hoger dan de taps toelopende motorkap en de achterste wielkasten zijn breed uitgebouwd. De snelste variant krijgt hoekige uitlaateindstukken (dubbel aan beide zijden), een andere voorbumper met ‘zwevende’ clignoteurs en een grotere luchtinlaat, zo viel ons tijdens de presentatie op het hoofdkantoor van Porsche op. De cW-waarde is met 0,29 zeer laag voor een dergelijk type auto. Voor extra stabiliteit op hoge snelheid zorgt een in hoogte en vervolgens in breedte (alleen Panamera Turbo) automatisch omhoogklappende/uitschuivende achterspoiler.
De techniek is fonkelnieuw, net als het platform dat exclusief voor de Panamera is ontwikkeld. Gekozen is voor elektronisch geregelde luchtvering en een achteras met differential lock. Achterwielaandrijving is standaard, maar optioneel is vierwielaandrijving leverbaar. Voor de aandrijving zorgen bekende benzinemotoren. De in V-vorm gebouwde krachtbronnen stammen uit de Cayenne. In alle gevallen natuurlijk met directe (DFI) inspuiting. De basisversie heet gewoon ‘Panamera’ en heeft een atmosferische 3,6 liter V6, goed voor 300 pk. Porsche koppelt het blok aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar levert optioneel de in 200 milliseconden schakelende PDK-transmissie met dubbele ‘natte’ koppeling. Daarboven komen twee 4,8 liter V8-motoren, de ‘Panamera S’ en ‘Panamera Turbo’ met achtereenvolgens 400 pk en (geschat) 500 pk. De sterkste variant heeft af-fabriek vierwielaandrijving, wat op de andere types tegen meerprijs leverbaar is. Een V6-hybridevariant met additionele elektromotor tussen motor en versnellingsbak (350 pk totaal) volgt in een later stadium, terwijl een dieselversie ,,absoluut niet komt’’, aldus ontwikkelingschef Wolfgang Dürheimer in gesprek met AutoTelegraaf bij de eerste (voor)presentaties van de Panamera.
Porsche, dat in vier jaar liefst één miljard euro in het project investeerde, produceert de Panamera in Leipzig, op dezelfde band als de Cayenne. Net als bij dat model zorgt Volkswagen voor de bouw van de koetswerken. De Duitsers gaan uit van een jaarafzet van 20.000 units, waarvan 20% van het model Panamera Turbo. Het break-even point ligt reeds op 12.000 eenheden. Mocht de vraag groter zijn dat de productie, dan kan de fabrikant de output zonder extra investering opvoeren tot meer dan 50.000 stuks. De auto's worden gelijk verdeeld over de Verenigde Staten, Europa en Azië. Als eerste komen de S en Turbo. Later arriveert de V6-versie, alsmede de Panmera Hybrid.
AutoTelegraaf
|
22 nov 2008 4:22 |
|
 |
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
Boehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh 
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
22 nov 2008 8:15 |
|
 |
mr.burns993
|
zal in het echt wel mooi zijn....
_________________________________________ excellent
“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.
|
22 nov 2008 8:17 |
|
 |
horn
PF #57
|
"looks like a dog taking a shit"

_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
22 nov 2008 8:29 |
|
 |
Tikmans
993 cabrio
|
Zonde van dat miljard. Geen mooie auto. 
|
22 nov 2008 9:13 |
|
 |
John
Cayenne
|
ik vind hem mooi.....................
mwah ik zou er wel warm voor kunnen worden......ga 100% een proefrit maken tegen die tijd en zeker naar de introductie....
|
22 nov 2008 9:18 |
|
 |
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Ik doe pas een uitspraak zodra ik 'm in 3d heb gezien....
Tot nu toe kan ik ook nog niet echt warm lopen voor de looks van de foto's....
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
22 nov 2008 9:35 |
|
 |
zuugnap
|
sluit me aan bij johan eerst zien dan pas oordelen denk dat hij toch wel zal meevallen .... overigens leuke avatar johan ... ( foto is geschoten voor PCG) 
|
22 nov 2008 10:08 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Voor wat ik er de afgelopen dagen al van gezien heb zeg ik, mooie auto. Iets heel anders dan Porsche tot nu toe heeft gemaakt maar ik kan het wel waarderen.
Maar definitief geef ik pas mijn oordeel na een live confrontatie 
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
22 nov 2008 10:11 |
|
 |
amandus
Timeless
|
Tot mijn hele grote ongenoegen wordt ik van de eerste foto's niet enthosiast, ik hoop dat ik het mis heb maar als dit realistisch is wordt ik zelf een beetje verdrietig , dit is geen Posrche , dit is een Japanner.
Sluit me voorlopig aan bij Zuug en Johan , hoop oprecht dat het allemaal zal meevallen...... 
_________________________________________ Timeless objects
|
22 nov 2008 10:14 |
|
 |
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
eerste indruk; verlaagde x6
of dat positief is laat ik aan de lezer dezes over
zou em idd eerst irl moeten zien
_________________________________________ Got coffee?
|
22 nov 2008 10:27 |
|
 |
Dick
964 C2T
997 C2
|
Mwah, vindt 'm toch wel wat hebben.
Ben dan ook erg benieuwd hoe die er in 3D uitziet....
Heeft ook wel iets weg van een Saab 9-3 vorige model; soort van hatchback.
gr.
Dick
|
22 nov 2008 10:40 |
|
 |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Met deze gegevens kan hij niet meespelen in het hoogste segment.
Bij deze wagens is comfort topprioriteit en dat strookt niet met zijn gegevens.
Korte wielbasis en een openkofferruimte zijn IMHO al 2 grote nadelen voor deze wagen in dit segment.
Ben wel benieuwd wat ze met aflegruimte willen zeggen, want zowel de S, de 7 , A8 en zelfs de Pheoton hebben deze configuratie ook...............of vergelijken ze in een andere klasse  Aan de buitenafmetingen te zien, komt hij ook meer in de buurt van A6, de nieuwe E-klassa
Nu nog wachten op de eerste Porsche Smart 
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
22 nov 2008 10:45 |
|
 |
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
|
22 nov 2008 11:27 |
|
 |
craze
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
|
same hiero 
_________________________________________ 911 redenen om de 3.2 te pakken!
www.thefloorfactory.nl
|
22 nov 2008 11:34 |
|
 |
Rad911
997 SLoosdrecht
|
Eerste volledige fotos vind ik super. Het is duidelijk een Porsche, vind dat de elegante lijn die Porsche kenmerkt aanwezig is gebleven. Hoop dat de auto ook nog echte billen heeft, een mooie brede achterkant. Dat lijkt er op de foto's wel op.
Confrontatie in real-life zal het uitwijzen.
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
22 nov 2008 12:10 |
|
 |
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Ik wil 'm eerst wel eens IRL zien i.p.v. een plaatje voordat ik mijn mening ga ventileren, misschien valt ie wel mee . . . . .
En ach, wij kunnen wel stil blijven staan met wat WIJ allemaal mooi vinden, maar ook bij Porsche AG moet de schoorsteen blijven roken.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
22 nov 2008 12:16 |
|
 |
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
FUBAR...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
22 nov 2008 12:19 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
Pick a choice ..
verrek Up Beyond All Repair
verrek Up Beyond All Reality
verrek Up Beyond All Reason
verrek Up Beyond All Recall
verrek Up Beyond All Recovery
verrek Up Beyond All Relief
verrek Up Beyond All Restitution
verrek Up Beyond All Renaissance
verrek Up Beyond Any Resolvability
verrek Up But All Right. 
|
22 nov 2008 12:25 |
|
 |
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Spreekt mij zo op het eerste gezicht ook niet aan, ik vind het geen fraai model. Misschien stel ik mijn mening wat bij als ik er meer van gezien heb, maar voorlopig... 
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
22 nov 2008 12:35 |
|
 |
Mark Nauta
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94Zevenbergen
|
Ik zit er nu al even naar te kijken.....maar ik ben nog niet overtuigd. Hoop daarom ook snel meer foto's te kunnen zien. Ik zie veel mooie elementen, maar tot op heden overtuigd het geheel me nog niet echt.
|
22 nov 2008 12:41 |
|
 |
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
hmm, van het plaatje spreekt het nog niet echt aan. MAAR ik denk dat een Panamera in real life er misschien veel mooier uit ziet.
Bovendien zal Porsche toch echt wel marktonderzoek gedaan hebben voordat ze dit ding gingen bouwen. Net als bij de KJN ( waarvan een hoop mensen niet gecharmeerd zijn) zouden de verkoopcijfers wel eens erg mee kunnen vallen ( gecorrigeerd voor dekredietcrises  )
Ik denk dat een aantal forummers zijn mening over de Panamera nog wel zal bijstellen in de toekomst 
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
22 nov 2008 12:47 |
|
 |
FROST
KIA/ex-924 driverDEN(k) HELDER
|
Ik vind em wel mooi eigenlijk  vooral dat stuk tussen neus en aflopend achterraam. Maar vanaf het kofferdeksel vind ik hem toch iets te rond, dat vloekt een beetje met de lange neus. Mooie velgen en remklauwen
Op autoblog is er iemand die er onder de commants een andere kont opgezet heeft, maar dat ziet er dan vaag genoeg weer TE langgerekt uit. Bij deze, ik denk dat de Porsche AG gerust wel weet wat ze hier doen en Waarom ze de achterkant zo kort maken. We mogen ook niet vergeten dat er minimaal 4 mensen in kunnen passen, vandaar het hoge dak.
Ik denk dat het gewoon wennen is. Bijna iedereen noemde de Cayenne toen der tijd ook een Gedrocht, maar ondertussen vind ik dat het een model is dat niet meer weg zou mogen gaan bij Porsche, mede omdat hij zo succesvol is geworden. En laten we eerlijk zijn, de 2de generatie was een stap naar de goede richting kwa design
Even afwachten, maar ik denk dat het wel in orde gaat komen met de Panamera 
_________________________________________ DENK HELDER
|
22 nov 2008 12:50 |
|
 |
amandus
Timeless
|
2e generatie Cayenne vind ik gekunsteld , de eerste generatie ruiger , met name de de uitlaten van de 2e egeneratie niet mooi

_________________________________________ Timeless objects
|
22 nov 2008 13:29 |
|
 |
ralf996
ex 996 4s, 993 c2 en
964 c2 tipWeert
|
t is en blijft een porsche, wel een "dikke" auto dus.
Mooi vind ik de panamera totaal niet, maar misschien als ik hem in het echt zie wel(lijkt me sterk maarja)
Als ik t geld zou hebben voor zo'n auto zou ik liever de aston martin rapide of de bmw cs hebben.
_________________________________________ Wederom op zoek naar ......
|
22 nov 2008 14:43 |
|
|